Propozycja zajęć 12.02.2021r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA ZIMĄ

 

Temat – DRZEWA ZIMĄ

 

1. Zabawy konstrukcyjne klockami różnego rodzaju, tworzenie budowli  i nazywanie ich, określanie do czego są przeznaczone np. dom dla lalki, gawra dla niedźwiedzia itp.

 

2.  „ Zima”- aktywne słuchanie muzyki-  koncertu nr 4f – mol A. Vivaldiego z cyklu „Cztery pory roku”- uwrażliwianie na muzykę

- Dzieci mogą się poruszać w takt muzyki, leżeć i marzyc, wyobrażać sobie coś itp.

 Posłuchajcie:

KLIKNIJ

 

3. Zabawa ruchowa poranna naśladowcza „ Które zwierzę robi tak?”

- każda osoba – uczestnik zabawy wymyśla jakieś zwierzę i naśladuje go, drugi uczestnik powtarza to samo i zgaduje, jakie to zwierzę/ potem zamiana /

 

- Liczymy ptaki i zwierzęta –  poszczególne ptaki w karmniku, zwierzęta wg gatunku itp

 

4. „Drzewa zimą”  

- pokaz dzieciom drzew, tego, jak mogą wyglądać zimą

- rozmowa na temat oznak zimy / śnieg, mróz, szron / oraz o tym,  dlaczego trzeba dokarmiać zwierzęta i ptaki, gdzie mieszkają zwierzęta.

 

 5. „Śnieżynki” – zabawa ruchowa.

- dzieci biegają lekko na palcach  w rytm jakiego instrumentu / umownie tamburyna /

Na mocniejsze uderzenie obracają się pomału wokół własnej osi i zniżają się, aż do przysiadu / zabawę powtarzamy teraz może w druga stronę a potem jeszcze cos zmieńmy /

 

6. Praca plastyczna " Zimowe drzewo"

Zapoznanie z tematem pracy, jak wyglądają drzewa, czym są przykryte.

- dziecko otrzymuje  niebieską kartkę z konturami drzew, lub samo je rysuje, rodzic pomaga-  instrukcja słowna

/ można wykorzystać kawałek gąbeczki moczonej w farbie i robić kleksy- mama pokaże jak

Malowanie białą farbą na błękitnym tle, rozwijanie zainteresowań plastycznych, poznawanie nowych technik plastycznych, wdrażanie do umiejętności postępowania zgodnie z instrukcją słowną.

Jeżeli macie brokat, to można poszaleć! i wzbogacić pracę, każdy pomysł dobry !

 

7. „ Płochliwe sarenki” - opowieść ruchowa.

- mama wymyśla opowiadanie o pewnej małej sarence, która miała w lesie różne przygody i musiała wykonać pewne zadania itd., a dziecko jest na niby tą sarenką i wykonuje wszystko to, co opowiada mama.

/ W drugiej wersji można się zamienić rolami. /

 

Np. Sarenka biegnie w podskokach na łączkę, tam pochyla się i zjada korzonki roślin, Nagle coś ją zaniepokoiło więc rozgląda się, ucieka i chowa się za drzewo itd.

Zajęcia sprawnościowo - zdrowotne 11.02.2021r.

Drodzy rodzice, kochane dzieci
w dniu dzisiejszym zapraszam Was na zajęcia on line.


Na początek rozgrzewka:


KLIKNIJ


a teraz ćwiczenia właściwe


KLIKNIJ


a na końcu kładziemy sie i oddychamy wyciszając ciało


Pozdrawiam


Pani Bożenka

Zajęcia muzyczno - rytmiczne 11.02.2021r.

 

Pan Zdzisiu zaprasza do wspólnej zabawy:

 Wyobraźnia ma potężną moc, ale czasem i ona potrzebuje „pokarmu”. Takim pokarmem dla niej może być właśnie muzyka. I o tym opowiadam tym razem. Gdy gram na pianinie, wyobraźnia budzi się i widzi światy muzyką pisane: wyspy pełne zwierząt małych i dużych, hałaśliwe miasta i wypełnione bielą zimowe lasy. Spróbujecie je namalować?


KLIKNIJ

 

 

Pozdrawiam Was i do zobaczenia w czwartek

 

Pan Zdzisiu

Propozycja zajęć 11.02.2021r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA ZIMĄ

 

Temat – ZIMOWY SEN ZWIERZĄT

 

1.  Swobodne zabawy dzieci wg zainteresowań, realizacja własnych zainteresowań i potrzeb.

     Segregowanie klocków lub innych zabawek ze względu na rodzaj.

 

2. Niedźwiedzie i zające – zabawa poranna 

- dzieci wsłuchują się w rytm wolnych uderzeń tamburyna lub innego instrumentu i podobnym dźwięku- zachęca on dzieci do chodu ociężałego, powolnego, z nogi na nogę,  jak niedźwiedzie

- dźwięk inny i szybszy, żywszy- to zajączki, skaczące na czterech łapkach

 

3. Stary niedźwidź śpi w gawrze - praca plastyczna przestrzenna lub kolorowanie obrazka:

 

 

 

Więcej kolorowanek na KLIKNIJ

 

 

4. Sen zimowy zwierząt – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji zwierząt, które zasypiają na zimę (niedźwiedź, borsuk, jeż, żaba czy żuczek)

oraz na podstawie przygotowanego poniżej materiału dydaktycznego

 

5. „Cicho – głośno – zabawa z instrumentami. - rozwijanie umiejętności rozróżniania barwy dźwięków, utrwalanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych, wyrabianie umiejętności ruchowego reagowania na dźwięki muzyczne.

- dzieci stoją tyłem i rozpoznają dźwięki instrumentów perkusyjnych- rodzic gra / bębenek, tamburyn, trójkąt, grzechotka

- rodzic gra raz cicho , a raz głośno, raz szybko, a raz wolno - dziecko określa, jak było

 

6.     „Śpiewane wyrazy”

np. na jakąś melodię – moja mama, - tata Oli, - jestem Dawid , a potem dzielimy te wyrazy na sylaby  przeliczamy pojedyncze wyrazy  - mama- / ma- ma/ 2 sylaby

 / Wy Państwo zastąpić możecie te instrumenty przedmiotami, które macie w domu,  wydającymi różne dźwięki /

-  „Zwierzęta w lesie”  – zabawa ruchowa z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

Sami wymyślcie reguły i sygnały do zabawy, tak aby wykorzystać instrumenty

 

6.  „ Zimowa muzyka”- instrumentacja własna dziecka do utworu muzycznego wybranego przez siebie / lub do śpiewanej przez siebie muzyki /

- dzieci grają , akompaniują do wybranej muzyki, rytmicznie

 

7. Stary niedźwiedź mocno śpi – zabawa ruchowa ze śpiewem.

 

8.  Bajki na zimowe popołudnia – słuchanie wybranej przez rodzica bajki, uważne słuchanie.

 

9.  Zabawy dowolnie wybraną zabawką- szanujemy, sprzątamy i dbamy o nasze zabawki. A może tak dzisiaj posprzątacie pokój?:)

 

 

 

 

Propozycja zajęć 10.02.2021r.

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA ZIMĄ

 

Temat – ZWIERZĘTA ZIMĄ

 

1. Zabawy dzieci wg zainteresowań i wg własnej inwencji twórczej, dbanie o sprzątanie po sobie zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsca

 

2. Oglądanie albumów przyrodniczych i książek przedstawiających życie leśnych zwierząt w ich naturalnym środowisku. Kojarzenie nazw wybranych zwierząt z ich wizerunkiem / sarna zając, wiewiórka, żubr, niedźwiedź, łoś, jeleń itp./

- można powycinać sylwety zwierząt do przygotowania późniejszej pracy

 

3.  Ćwiczenia poranne z elementem podskoku i przeskoku przez przeszkodę, z wykorzystaniem przyborów niekonwencjonalnych

/ takich , które znajdziecie w domu i wykorzystacie na potrzeby ćwiczeń /

Rodzice przygotowują szarfy lub chustki czy inne przedmioty, aby ustalić dwie linie – start i metę na odległość ok 2 metry

 

/ ćwiczcie razem! Będzie wesoło! /

„ Skaczące zwierzątka”

- dziecko skacze na dwóch nogach od jednej linii do drugiej,

- skok na jednej nodze od linii do linii,

- skok na drugiej nodze

 

Rodzice przygotowują przedmioty, które maja być płaskimi przeszkodami

„ Kałuże”

- dziecko spaceruje miedzy przeszkodami na hasło – kałuża- przeskakuje przez kałuże różną , przez siebie wybraną techniką  

/ powtarzamy kilka razy /

 

4. „ Dokarmiamy ptaki”- słuchanie wiersza A. Moszczyńskiej

- rozmowa nt wiersza.

- budzenie zainteresowań otaczająca przyrodą,

- kształcenie umiejętności poprawnej, wyraźnej mowy i wypowiedzi

 

„ Dokarmiamy ptaki”

 

Kiedy śnieg przykryje wkoło

Wszystkie drzewa, grządki, krzaki,

To znak, że nadeszła zima

I dokarmiać trzeba ptaki.

 

Z tatą zrobię mały karmnik

I wsypiemy tam nasionka.

Niech najedzą się do syta

Drozdy, wróble i sikorki.

 

 

Jarzębiny garść dostaną,

Jabłka, proso i słoninkę.

Każdy ptak zje coś pysznego

Odpocznie odrobinkę.

 

 

5. „ Niedźwiedzie i zające”

- dzieci wsłuchują się w rytm wolnych uderzeń tamburyna lub innego instrumentu i podobnym dźwięku- zachęca on dzieci do chodu ociężałego, powolnego, z nogi na nogę,  jak niedźwiedzie

- dźwięk inny i szybszy, żywszy- to zajączki, skaczące na czterech łapkach

 

 

6. Jak macie jeszcze siłę i nudzi wam się , to można wykorzystać obrazki z kolorowych czasopism, widokówek itp. , aby wykonać makietę lasu zimą np. na kartonie     Np. pod tytułem „ Goście Pani Zimy”

- może to być w lesie, ze zwierzętami i drzewami, a dalej………sami wymyślcie!

 

7. Zabawy dzieci z wykorzystaniem gier, układanek i puzzli oraz inne dowolne zajęcia z inicjatywy dzieci.

 

Zajęcia na 10.02.2021r. - Jeżyki

Dzień 3 – środa (10.02.2021r.)

 Temat dnia: Zima w górach.

„Góry zimą” - oglądanie albumów, pocztówek, filmu.  

• Ukazanie piękna krajobrazu górskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=TbmhsCxFHPA

 

„Tatry” - wypowiedzi na podstawie ilustracji, filmu.

• Wdrażanie do właściwego używania nazw: Tatry, Rysy, Morskie Oko, Zakopane

• Wprowadzenie do słownika dzieci pojęć: góry, szczyt, dolina, przełęcz.

https://8a.pl/8academy/najciekawsze-miejsca-w-tatrach/

https://www.youtube.com/watch?v=_rfgnG-J1AE

 

Ćwiczenia poranne:

https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY

 

„Zima w górach” – twórczość Stanisława Wyspiańskiego.

• Zapoznanie z postacią Stanisława Wyspiańskiego i jego dziełami malarskimi,

• Wprowadzenie do słownika dzieci pojęcia: pejzaż,

Pomoce: obrazy Stanisława Wyspiańskiego „Widok z okna pracowni na Kopiec Kościuszki", „Pejzaż z rzeką”.

Dzieci oglądają obrazy i mówią, co przedstawiają.

„Widok z okna pracowni na Kopiec Kościuszki"                                          

https://niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2020/03/stanislaw-wyspianski-widok-na-kopiec-kosciuszki-w-krakowie.jpg

„Pejzaż z rzeką”.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Stanis%C5%82aw_Wyspia%C5%84ski_-_Pejza%C5%BC_z_rzek%C4%85.jpg

Wiadomości dla rodzica:

Stanisław Wyspiański urodził się w Krakowie w rodzinie rzeźbiarza. Był uczniem Jana Matejki. Przez cały czas malował. Zdobył Nagrodę Polskiej Akademii Umiejętności za

pejzaże z kopcem Kościuszki.

 

„Pejzaż”- zapoznanie dzieci z rodzajem malarstwa.

Rodzic pokazuje dziecku reprodukcje i mówi, że to są pejzaże. Dzieci próbują określić co to znaczy pejzaż.

Wiadomości dla rodzica:           

Pejzaż – malarstwo krajobrazowe, widok z natury lub otoczenia miejskiego przedstawiony w malarstwie, grafice.

Pastel – technika malarska; farba lub kreda, gips z małą ilością spoiwa i barwnikiem, w postaci cienkich pałeczek. Kolory rozbielone, delikatne.

 

Zapoznanie z różnymi rodzajami kredek: ołówkowe, świecowe, pastele, akwarelowe.

Pokaz kredek, którymi bardzo lubił malować Stanisław Wyspiański – pastele.

 „Zima w górach” - malowanie kredkami pastelowymi.

 

Słuchanie muzyki (wersja instrumentalna piosenki „Dzwonki sań”), omówienie jej.

• Rozwijanie umiejętności podporządkowania ruchów muzyce,

• Kształcenie uważnej i skoncentrowanej postawy dziecka w oczekiwaniu na polecenia muzyczne.

Pomoce: dzwoneczki metalowe przyszyte do gumki frotki, łyżeczki.

https://www.youtube.com/watch?v=7PyyxyJma8I

 

„Dzwonki sań” – zabawa ruchowa.

https://www.youtube.com/watch?v=faZbnWYm5uo

 

Tekst piosenki:

 

I.         Poprzez białe drogi, z mrozem za pan brat,

            Pędzą nasze sanie szybkie niby wiatr.

            Biegnij, koniu wrony, przez uśpiony las,

            My wieziemy świerk zielony i śpiewamy tak:

 

           Ref.:    Pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań.

                       Co za radość, gdy saniami można jechać w dal.

                       Pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań,

                       A za nami i przed nami wiruje tyle gwiazd.

 

II.        Biegniesz biała drogo, nie wiadomo jak.

            Nie ma tu nikogo, kto by znaczył ślad.

            Tylko nasze sanie, tylko szybki koń,

            Tylko dzwonki roześmiane i piosenki ton.

Wyjście na podwórko - zabawy na śniegu, rzucanie śnieżkami do celu.

• Rozwijanie umiejętności robienia śnieżek,                

• Wyrabianie celności rzutów.

 

Kulig w lesie” – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej.

• Wprowadzenie do słownika dzieci pojęcia „kulig”,

• Dostarczanie dziecku wzorów pięknej, artystycznej mowy.

 

     Śnieżek prószy, śnieżek pada i kołderkę nam układa.

     Po niej raźno kica królik: Patrzcie wszyscy - jedzie kulig!

     Oto dzwonią sań dzwoneczki i śpiewają panieneczki.

     Chodźcie szybko, póki czas, zanim kulig wjedzie w las.

     Obudziły się zwierzęta: Czy to może jakieś święta,

     że hałasu, śmiechów, krzyku jest dziś w lesie już bez liku?

     Nawet niedźwiedź, chociaż stary, szybko włożył okulary i powiada:

     Dosyć spania, ja też jeździć chcę na saniach.

 

Oglądanie zdjęć, ilustracji przedstawiających kulig, wypowiedzi dzieci.

• Wdrażanie do logicznej, wielozdaniowej wypowiedzi.

https://www.triotravel.pl/kuligi/40-zimowe-kuligi-z-pochodniami

https://www.snowdoo.pl/kulig-zakopane-niesamowita-atrakcja-zimowa-pora/

 

Ćwiczenia grafomotoryczne - rysowanie ołówkiem szlaczków po śladzie.  

• Przygotowanie dzieci do nauki pisania

http://przedszkole8.mielec.pl/wp-content/uploads/2019/01/szlaczki-gr-IV-stycze%C5%84-1.pdf

 

Dla chętnych dzieci

 

Zimowe zagadki.  

https://www.youtube.com/watch?v=_5vmXnZP_ok

 

„Pada śnieżek” - dwie aktywności muzyczne z piosenką dla chętnych dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=yQbVP7g_ufU&list=RDCMUCHnm8gIBa3AvQJfeUc1OkfA&index=1

 

„Bałwanek w szklanej kuli” – praca plastyczna.

Pomoce: biała, czarna i pomarańczowa plastelina, mały słoiczek, mocny klej, woda.

Dziecko formuje z plasteliny bałwanka, którego przytwierdza / przykleja wewnątrz wieczka. Do słoiczka nalewają wodę oraz dodają brokatu.

Zakręcają zakrętki na słoiczkach /bałwanki w środku/.

 

Układanie puzzli

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/sztuka/190189-malarstwo

 

Pozdrawiam pracowite Jeżyki – pani Dorotka

 

 

Zajęcia sprawnościowo - zdrowotne 09.02.2021r.

Witm, witam Was moje przedszkolaki - dzieciaki

 

Dziś   zapraszam i zachęcam Was do ćwiczeń nie wspólnie na sali ale w domu.

Zaczynamy od rozgrzewki  tanecznej:


KLIKNIJ


a teraz poćwiczcie np z mamą lub tatą


KLIKNIJ

 

Mam nadzieję, że świetnie wam poszło.


Na koniec relaks i oddechy:


KLIKNIJ

 

Pozdrawiam Was serdecznie

 

Pani Bożenka

 

Propozycja zajęć 09.02.2021r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA ZIMĄ

 

Temat – PTAKI ZIMĄ

 

Witam wszystkich- najpierw trzeba się dobrze rozbudzić, aby mieć dobry humor od poniedziałku, więc może trochę zabawy na dzień dobry?

 

1.  Swobodne zabawy dzieci wg zainteresowań.

- Oglądanie książeczek z domowej półeczki; czytanie ulubionej, próby wyszukiwania uszkodzonych książeczek i może nawet próba sklejania taśmą/ mama z pewnością pomoże/

 

2. Zabawa ruchowa . „ Ptaszki w karmniku” / ta z dnia wczorajszego , dla utrwalenia/

- Na podłodze leża okręgi, hula- hop, czy zwykła gazety- karmniki

- dzieci biegają swobodnie, a na sygnał np. klaśnięcia w dłonie lub hasło- ptaszki do karmnika- dziecko wskakuje na gazetę , czy do koła

- dziecko znów biega swobodnie

- na hasło- ptaszki jedzą ziarenka- dziecko naśladuje ptaszka, przybiega i obok karmnika i paluszkami stuka o ziemię / tak kilka razy. Rodzice też mogą poćwiczyć z dziećmi  /

 

3. Wspólne utrwalanie wierszyka , który dzieci uczyły się wczoraj można tez przy okazji sprawdzić, kto z domowników lepiej lub szybciej się nauczył J

 

„ Wróbelki”

Siedzą wróble na skwerku,

każdy w szarym sweterku.

Każdy pusto ma w brzuszku

Więc szukają okruszków.

 

Pomóż zima wróbelkom,

Sypnij ziarenek ręka.

Sypnij im słonecznika

Do ptasiego karmnika.

 

 

4. Zapraszam teraz do wykonania rodzinnej, albo samodzielnej pracy plastycznej na temat

„ Głodne ptaszki”

- można pokolorować ptaszki , które wysłałam wam drogą mailową  lub narysować swoje

- wykorzystajcie to, co macie w domu; patyczki, rurki, papier, wstążki, bibułkę materiał, czy inne pomoce a nawet prawdziwe ziarenka

- ważne jest aby udoskonaleń technikę rozplanowania pracy na kartce i umiejętność przyklejania

Wykorzystajcie wasza wyobraźnię

 

5. Zabawa ruchowa „ Lis i ptak”

- 1 osoba jest liskiem, a druga ptaszkiem / potem zamiana/

- lisek ma chustkę na oczach i słucha z której strony jest ptaszek, którego ma złapać. Ptaszek daje znaki i stuka paluszkami o podłogę lub dwoma przedmiotami o siebie

 

6. Oglądanie ilustracji ptaków / z dnia wczorajszego / słuchanie wiadomości na ich temat

 

7. Dowolne zabawy dzieci, proszę wykorzystajcie zabawki dawno nie używane, takie o których dawno zapomnieliście- udanej zabawy! I posprzątać proszę ładnie po zabawie.

 

 

  

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

 

     

 

                   

 

            

 

 

 

 

             

 

 

               

 

 

                

 

               

 

           

Propozycja zajęć 08.02.2021r.

WITAM WSZYSTKICH!

 

ZAPRASZAM DO UDZIAŁU W ZAJĘCIACH I ZABAWACH

W MIARĘ PAŃSTWA MOŻLIWOŚCI ORGANIZACYJNYCH I CHĘCI DZIECI.

 

Nasze propozycje mogą być oczywiście przez Państwo dowolnie modyfikowane,

Więc proszę skorzystać z tego, co wam najlepiej odpowiada i dacie radę zrobić w domu

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA ZIMĄ

 

Dzień 08.02.2021 r./ poniedziałek

 

Temat – DOKARMIAMY PTAKI

 

Witam wszystkich- najpierw trzeba się dobrze rozbudzić, aby mieć dobry humor od poniedziałku, więc może trochę zabawy na dzień dobry?

 

1. Swobodne zabawy dzieci wg zainteresowań, próby wyszukiwania uszkodzonych zabawek z domowego zbioru; gromadzenie w jednym miejscu, w celu późniejszej naprawy z rodzicem.

 

2. Ćwiczenia poranne z szarfami, chustami, czy innymi przyborami. Wprowadzenie ćwiczeń / po jednym z podskokami, skłonami, czworakowaniem, biegiem i wyginaniem się. / Rodzice też mogą poćwiczyć z dziećmi  /

 

3. Podglądanie ptaszków w karmniku./ Jeżeli jest taka możliwość; rozbudzanie ciekawości i umiejętności obserwacji/

 

4. „ Wróbelki”- czytanie dziecku wierszyka A./ Bayer, próba nauki tekstu. Wypowiedzi dzieci nt konieczności dokarmiania ptaków zimą na podstawie wiersza i własnych obserwacji; zachęcanie do pomagania szczególnie w okresie zimowym./ ciekawe, kto lepiej zapamięta wierszyk: mama, tata, babcia , a może Ty?  /

 

„ Wróbelki”

 

Siedzą wróble na skwerku,

każdy w szarym sweterku.

Każdy pusto ma w brzuszku

Więc szukają okruszków.

 

Pomóż zima wróbelkom,

Sypnij ziarenek ręka.

Sypnij im słonecznika

Do ptasiego karmnika.

 

 

5.  Zaproście rodziców lub rodzeństwo w domu do wspólnej zabawy, pewnie dawno nie bawili się w ptaszki.

 

Zabawa ruchowa: „ Ptaszki w karmniku”

- Na podłodze leża okręgi, hula- hop, czy zwykła gazety- karmniki

- dzieci biegają swobodnie, a na sygnał np. klaśnięcia w dłonie lub hasło- ptaszki do karmnika- dziecko wskakuje na gazetę , czy do koła

- dziecko znów biega swobodnie

- na hasło - ptaszki jedzą ziarenka- dziecko naśladuje ptaszka, przybiega i obok karmnika i paluszkami stuka o ziemię / tak kilka razy/

 

 

6. A może macie w domu obrazki ptaków lub atlas przyrodniczy, w którym  można zobaczyć np jak wygląda wróbel, sikorka, czy gil.

- Popatrzcie dobrze i poszukajcie cech , które różnią te ptaki

- zobaczcie, jakie maja kolory

- który z nich jest mniejszy, a który większy

- Opowiedzcie własnymi słowami o każdym ptaszku

- a może chcecie sami spróbować narysować ptaszka?

- porozmawiajcie z rodzicami o tym, dlaczego należy pomagać w dokarmianiu ptaków.

 

 

7. Jeżeli będzie taka okazja , to zorganizujcie wspólni z rodziną „ Zimowy piknik”- na świeżym powietrzu, stwarzanie wesołej i zgodnej atmosfery, zachowanie bezpieczeństwa.

- zaplanujcie gdzie można iść,

- co można ze sobą zabrać,

- jakie zabawy są tam możliwe do zrealizowania,

- jak należy się ubrać.

 

8. A teraz pobawimy się w zabawę „ Głodne gile”

Rodzice- wykorzystajcie w domu coś, co może być instrumentem: pałeczki, tamburyno, muzyka z płyt CD lub klaszczcie w dłonie, a w tym czasie dziecko biega i macha rekami

- na przerwę w muzyce, dziecko kuca i stuka palcami leciutko w podłogę / tak kilka razy

9. Zabawa ortofoniczna i dzwiękonaśladowcza „ Jaki ptak robi tak?”

 

Można wykorzystać nagranie z dźwiękami ptaków  lub samemu naśladować głosy ptaków. / Można przejść na stronę KLIKNIJ /

- dziecko może je naśladować po rodzicu i nazywać

 

10.  „ Karmnik” – kolorowanie obrazka, samodzielne rysowanie lub układanie wzoru karmnika z patyczków

 

 MATERIAŁY POMOCNICZE NA ZAJĘCIA O PTAKACH MOŻNA ROZŁOŻYĆ NA KILKA DNI

 DLA CHĘTNYCH I CIEKAWYCH ŚWIATA:

Ptaki zimujące w Polsce, ptaki z wizytą w karmniku

Jeśli macie już za sobą zakup lub samodzielne wykonanie karmnika, przychodzi czas na obserwację życia w gwarnej, ptasiej stołówce. W zależności od regionu kraju, bliskości lasu czy łąk, różne gatunki mogą występować częściej lub rzadziej. Wiele z ptaków zimujących w Polsce jest także objęta ochroną z uwagi na małą liczebność, dlatego nie smućmy się, że przez cały sezon nie zobaczymy na przykład gila. Może podczas świątecznej wizyty i bliskich nadarzy się okazja do jego obserwacji? Zachęcamy do lektury artykułu, w którym pomagamy rozpoznać najpopularniejsze ptaki goszczące w karmniku!
 

KLIKNIJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

Zajęcia 06.11.2020r.

"Co ptaki robią jesienią?

 

Ten tydzień   poświęcamy zwierzętom, poznamy ich zwyczaje związane z przygotowaniami do zimy. Dzisiaj odwiedzimy ptaki.

1. Gimnastyka poranna „ Wszyscy razem w koło...”

KLIKNIJ

 

2."Czy znasz te ptaki?" - rozmowa przy obrazkach

 KLIKNIJ

 

3."Gdzie są ptaki?" - słuchanie opowiadania

Nawet jesienią może być ciepło. Słońce grzeje tak mocno, jakby zapomniało, że to już jesień. Lubimy takie jesienne słońce. To dobry czas na spacery po lesie, łące, parku. Liście usłały barwny dywan i czekają, aż ktoś zrobi z nich kolorowy bukiet.

Jeszcze tylko dwa dni i będziecie mogli wyjść z rodzicami na jesienny spacer.

Właśnie w  taki piękny, jesienny dzień rodzina Treflików wybrała się na spacer do parku. Treflik zajął się zbieraniem kaszatanów. Już w poniedziałek zaplanował, że zrobi kasztanowe ludziki. Treflinka zbierała żółte liście klonu.

- Jak tu cicho i spokojnie - powiedziała mama. Przyroda przygotowuje się do odpoczynku.

- Mamo, czy przyroda jest zmęczona? - zapytał Treflik.

- Myślę, że tak - odpowiedziała mama. Wiosna i lato to w przyrodzie pracowity czas. Rozwijają się liście, kwitną kwiaty, dojrzewają owoce. Drzewa są schronieniem dla ptaków. Pozwalają im w swoich koronach uwić gniazda. Teraz ptaki nie potrzebują gniazd, więc drzewa mogą odpocząć.

- A gdzie mieszkają ptaki? -  zapytał Treflik.

- Niektóre z nich odleciały do ciepłych krajów. Tam spędzą zimę. U nas nie miałyby co jeść.

- Już sobie przypominam - powiedział Treflik. Przecież widzieliśmy mnóstwo bocianów na łące. Tata mówił, że przygotowują się do odlotu. Odlatują też inne ptaki.

- Trzeba więc czekać, aż wrócą do nas wiosną - powiedziała Treflinka.

- Tak potwierdziła mama. Trzeba poczekać do wiosny, żeby znowu posłuchać ptasich koncertów. A tym ptakom, które z nami zostały, trzeba pomóc przetrwać zimę.

4. Rozmowa na podstawie opowiadania:

- Co jesienią można znaleźć w parku?

- Co zebrał w parku Treflik, a co Treflinka?

- Dokąd odleciały niektóre ptaki?

- W jaki sposób można pomóc ptakom, które spędzają zimę z nami?

5. Zabawa ruchowa „ Ptaszki fruwają”

KLIKNIJ

 

 

6."Lepimy ptaszki z plasteliny"

KLIKNIJ

 

7.Ptasi koncert" - zabawa artykulacyjna

Dzieci ćwiczą narządy artykulacyjne poprzez powtarzanie zgłosek:

ćwir ćwir ćwir

kle kle kle

kra kra kra

pi pi pi 

hu hu hu

8."Gdzie siedzi ptak?" - zabawa matematyczna. Dziecko siedzi po turecku, umieszcza wykonanego przez siebie  ptaka w różnych miejscach zgodnie z instrukcją rodzica: na kolanie, na głowie, na dłoni, na ramieniu. Ponoszą sylwetę do góry (wysoko) i kładą na podłodze (nisko).

9. Na zakończenie posłuchajcie jakie odgłosy wydają ptaki:

KLIKNIJ

 

Dziękuję za wspólną zabawę w tym tygodniu.

Do zobaczenia w poniedziałek w przedszkolu

Pa, pa

Pani Mariola

Zającia muzyczno - rytmiczne 05.11.2020r.

 Dzień dobry.

 

Zapraszam Was w podróż do wnętrza organów

 

KLIKNIJ

 

 

KLIKNIJ

 

Pozdrawiam Was

 

Pan Zdzisiu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia religii 05.11.2020r.

Pan Bóg głosi swoją miłość poprzez proroków

Cele:

Uświadomienie dzieciom, że Pan Bóg powołuje ludzi do służby Bożej

 

Na ostatniej katechezie mówiliśmy o Aniele Stróżu.

KLIKNIJ

 

Opowiadanie

Pewnego dnia do mamy Zuzi i Franka zadzwoniła pani Wiktoria, sąsiadka państwa Wiśniewskich.

– Pani Aniu, muszę pani powiedzieć coś niesamowitego! Mój najmłodszy syn postanowił, że pójdzie do seminarium. Właśnie mi to oznajmił i wy- szedł. Zostawił mnie z tą wiadomością. Musiałam się z kimś podzielić radością i zaskoczeniem!

– Gratuluję, pani Wiktorio – odpowiedziała mama. – To wspaniała wiadomość! Syn kapłanem!

– Tak! – odparła sąsiadka. – Ten mój Albert, ten wieczny rozrabiaka! – Pani Wiktoria mówiła jakby do siebie samej.

– Bóg wybiera różnych ludzi – odpowiedziała z uśmiechem mama Zuzi i Franka. – Widocznie Albert jest potrzebny Panu Bogu jako kapłan. Ciekawe, jakie plany ma wobec niego Stwórca.

Zuzia, która przysłuchiwała się rozmowie, podeszła do brata i powie- działa:

– Franek, wszyscy opowiadali, że Albert zawsze był najlepszym bramkarzem na podwórku. Ciebie też uczył grać, prawda? A teraz ma zostać księdzem... Dziwne, co?

– Może i dziwne, ale właściwie... Dlaczego ksiądz nie może być dobrym bramkarzem? Może założy klub parafialny... – Na samą myśl o tym Franek się uśmiechnął.

 

·         Z jaką nowiną przyszła do pani Ani sąsiadka? (z informacją, że jej syn Albert chce zostać księdzem)

·         Dlaczego mama Alberta była tym zdziwiona? (Albert był rozrabiaką)

·         Co powiedziała mama Zuzi? (że Pan Bóg powołuje do bycia księdzem różnych pod względem charakteru mężczyzn)

·         czym jest przekonana mama Zuzi? (że Pan Bóg ma wobec Alberta jakieś plany)

·         Co zaskoczyło Zuzię? (że Albert, świetny bramkarz, chce być księdzem)

·         Jaki pomysł na wykorzystanie talentu Alberta miał Franek? (może Albert jako ksiądz założy parafialny klub piłki nożnej)

 

Bóg powołuje do służenia Jemu i ludziom. Zobaczcie historię Samuela, którego Bóg wolał po imieniu.

KLIKNIJ

 

My też otrzymaliśmy na chrzcie św. imię, które zna Bóg i powołuje nas do radości, czynienia dobra ale też do wielu zadań, które nam przygotował.

KLIKNIJ

 

Z Panem Bogiem

Pani Dorotka

Zajęcia 05.11.2020r.

Dzik Władysław wam opowie....

 

Ten tydzień   poświęcamy zwierzętom, poznamy ich zwyczaje związane z przygotowaniami do zimy. Dlatego dzisiaj odwiedzimy niedźwiedzia, mrówki, wiewiórkę i jeża.

1. Najpierw jednak zapraszam na gimnastykę:

KLIKNIJ

 

2. Wysłuchanie opowiadania:

Dzik Władysław opowie nam, jak chciał zorganizować liczenie zwierząt w lesie. Posłuchajcie:

Pewien dzik o imieniu Władysław szedł po lesie w poszukiwaniu żołędzi. Idąc obserwował co się wokół niego dzieje. Zobaczył wiewiórkę, która zbierała orzechy, niedźwiedzia przechadzającego się w poszukiwaniu ślimaków, na gałęziach siedziały wilgi, a na pobliskiej łące spacerowały bociany. Sarny jadły trawę.

- Ciekawy jestem, ile zwierząt mieszka w lesie? -pomyślał dzik.

- A może uda się je policzyć? Wiem co zrobię. Ogłoszę, że odbędzie się wielkie liczenie zwierząt leśnych. Zrobię to w grudniu. Każdy przyniesie ze sobą coś do jedzenia i urządzimy na polanie przyjęcie. Jak pomyślał, tak też zrobił. Poprosił srokę, aby poleciała do wszystkich zwierząt i przekazała im  zaproszenie na liczenie. Sroka zrobiła, o co poprosił dzik. Wszyscy wiedzieli o grudniowym spotkaniu. Zadowolony dzik czekał z niecierpliwością na zaproszone zwierzęta.

Aż wreszcie przyszedł długo wyczekiwany dzień. Śnieg pokrył polanę, a leciutki wiatr strącał igły z sosen na ziemię.

- Idealny dzień na spotkanie - pomyślał Władysław.

Przyszedł pierwszy, aby witać gości. Najpierw pojawiły się trzy sarenki, po chwili dołączyły do nich dwa lisy. Przyszedł też dzik Kazimierz z żoną, dwie wrony i jedna sikorka.

- Zaraz przyjdzie niedźwiedź - pomyślał dzik. On zawsze się spóźnia. No i borsuk. Chyba nie zapomniał o spotkaniu. Ale niedźwiedź nie przyszedł, nie było też borsuka i jeża. Nie przyleciały bociany z pobliskiej łąki ani szpaki.

- Dlaczego nie przyjęli mojego zaproszenia? - zasmucił się dzik.

Trudno, urządzę przyjęcie wiosną. Może wtedy uda mi się policzyć zwierzęta.

 

3. Próby odpowiedzi przez dzieci na pytania:

- co dzik chciał zrobić w lesie?

- kogo poprosił o pomoc?

- jakie zwierzęta mieszkały w lesie?

- dlaczego dzik nie mógł policzyć wszystkich zaproszonych zwierząt?

- dlaczego niektóre nie przyszły?

4. Zabawa ruchowa przy piosence " Marsz mrówek"

KLIKNIJ

 

5.Opowiadanie dzieciom o zwierzętach:

a)Jednym ze zwierząt nieobecnych na spotkaniu był niedźwiedź.

Czy wiecie, że niedźwiedź brunatny zamieszkuje górskie lasy w Polsce. Jego waga może wynieść nawet 800 kilogramów. Jesienią zapada w sen zimowy, uprzednio gromadząc pod skórą zapasy tkanki tłuszczowej. To dzięki niej przeżyje zimę i wiosną zbudzi się ze snu. Wtedy jednak musi uzupełnić masę ciała i dużo jeść.

 

b)Kolejnym ciekawym zwierzęciem gromadzącym zapasy są mrówki.

Żyją one w gniazdach, nazywanych mrowiskami. W jednym gnieździe żyje kilka rodzajów mrówek. Są to na przykład robotnice i królowe. Robotnice  to córki królowej, zajmują się zbieraniem materiałow, jedzenia i obroną gniazda. Mrowisko składa się z dwóch części: kopca zbudowanego z igieł i runa leśnego oraz z części nadziemnej z wielu korytarzy i komór. Zimą mrówki przytulają sie do siebie w głębi mrowiska i tak przesypiają zimowe miesiące.Kiedy stwierdzają, że temperatura na zewnątrz jest wyższa, budzą sie i zabierają sie za wiosenne porządki.

 

c)Wiewiórka najpopularniejsza z zwierząt gromadzących zapasy na zimę.

Jak wygląda, chyba nikomu nie trzeba przypominać.Warto wspomnieć, że wiewórka nie przesypia zimy, a jedynie robi sobie w swej dziupli krótkie drzemki. Potem skacze po drzewach i pałaszuje uzbierane jesienią zapasy. Warto je jednak dokarmiać, gdyż wiewiórki słyną z bardzo krótkiej pamięci i często zapominają, gdzie chowają zapasy.

Przygotujcie sobie kilka zapasów wiewiórki: szyszki, żołędzie, orzeszki.

  Będą nam potrzebne do liczenia w trakcie słuchania opowiadania.

Zaczynamy:( ilość orzechów do przeliczania wg każdego dziecka indywidualnie, wg ich umiejętności)

Wiewiórka Ela przygotowuje się do zimy, gromadzi w spiżarni zapasy.

Z jednej leszczyny zerwała 3 orzechy, a z drugiej 1. Ile orzechów zerwała razem?

Następnego dnia poszła po szyszki. Z pobliskiej sosny zerwała 3, a z następnej 1.

Ile szyszek zebrała razem?

Kolejnego dnia poszła po żołędzie. Z dębu zerwała 2, a pod drzewem znalazła jeszcze 2.

Ile żołedzi zgromadziła razem?

Potem postanowiła uporządkować zapasy i sprawdzić, których ma najwięcej.

Na pierwszej półce ułożyła orzechy, policzyła je i okazało się, że ma ich 4.

na drugiej położyła szyszki, policzyła i okazało się, że jest ich 4.

To samo zrobiła z żołędziami i też było ich 4.

Zastanawiała sie, których zapasów ma najwięcej. Jeszcze raz policzyła żołędzie, szyszki i orzechy na półkach i znowu okazało się, że na każdej były po 4 smakołyki.

Wtem usłyszała pukanie do drzwi.

Przyszła do niej sąsiadka z prośbą, aby podzieliła się z nią swoimi zapasami, bo biedna nic w lesie nie znalazła.

Oddała Krysi 2 orzechy z pierwszej półki. Ile jej zostało?

Dała też sąsiadce 2 szyszki. Ile jej zostało?

Oraz 1 żołędzia. Ile jej zostało?

Krysia zapakowała podarowane zapasy i poszła do domu.  Ile smakołyków dostała  od Eli?

Ela podzieliła się zapasami z przyjaciółką, teraz obie czekają na zimowe czasy.

Czy potrafisz policzyć ile smakołyków pozostało w spiżarni wiewiórki Eli?

 

d) Ostatnim zwierzątkiem jest jeż. Jak wiadomo, jeż zimą smacznie śpi zakopany w kopczyku z liści. Swoje zimowe zapasy gromodzi przed snem w swoim pulchnym brzuszku, by potem w czasie mrozu mógł z nich korzystać podczas snu. Głęboko schowany śpi twardym snem aż do wiosny.

Przygotujcie sobie masę solną z 1 szklanki mąki, 1 szklanki soli i około pól szklanki wody i wykonajcie jeża:

KLIKNIJ

Na zakończenie proponuję dla chętnych prezentację o przygotowaniach zwierząt do zimy.
 

KLIKNIJ

 

Dziękuję za wspólną zabawę.

 

Do jutra pa, pa

 

Pani Mariola

 

Zajęcia 04.11.2020r.

                                                                   Jesienne zabawy

 

 

1.Gimnastyka poranna:

Zapraszam do wspólnej gimnastyki:

KLIKNIJ

 

2. Zabawa matematyczna: Segregowanie


Pomoce: kasztany, żołędzie, szyszki i liście


Opis zabawy: Zebrane podczas wcześniejszego spaceru liście, kasztany, żołędzie i szyszki dzielimy wg. rodzaju. Pokazujemy dziecku różnice. Można również zachęcić je do ułożenia od największych do najmniejszych. Podobnie można układać zebrane w czasie spaceru liście, omawiając ich kształt, rozmiar i kolor. Jeżeli przyniesiony ze spaceru zbiór pozwala możemy razem z dzieckiem dopasować owoce do liści.

 

3. Zabawa: Rzucanie do celu


Pomoce: kasztany, żołędzie lub szyszki, 3 miski, wstążka


Opis zabawy: Rozmieszczamy trzy nieduże miski w pewnej odległości od siebie. Ze wstążki przygotowujemy linię startu, za którą siada lub staje dziecko. Jego zadaniem jest celowanie szyszką lub orzechem, kasztanem, żołędziem do celu.

Dziecko próbuje raz jedną, raz drugą ręką, może obiema, może z góry, może z dołu. Pomyślcie jak jeszcze inaczej...

 

4. Zabawa plastyczna - maska z liści

Pomoce: liście zebrane podczas spaceru, twardy papier, nożyczki, gumkę lub tasiemkę do przymocowania maski na głowie, klej typu wikol albo kropelka, ewentualnie zszywacz i zszywki oraz szablon maski.

Dla chętnych dodatkowo:
farby, kredki i wszystko, czym jeszcze można pomalować maskę.

Opis zabawy: Rodzic przygotowuje szablon maski rysując samodzielnie lub za pomocą szablonu, można ściągnąć np.     KLIKNIJ

Należy pamiętać o zrobieniu dziurek do przewleczenia  gumki lub tasiemki.  
Tak przygotowany szablon dziecko koloruje w dowolny sposób, a następnie układa kompozycję z liści, które rodzic mocuje najlepiej klejem typu Wikol lub Kropelka.

 Tak może wyglądać maska: KLIKNIJ

 

5. Zabawa przy muzyce:

Ubierzcie swoją maskę i zatańczcie przy piosence " Tańcowała jesień"

  KLIKNIJ

 

 

Dziękuję za wspólną zabawę.

Zapraszam na jutro.

Pa, pa

Pani Mariola

Zajęcia 03.11.2020r.

"Życie zwierząt w jesiennym lesie"

 

 

1.Gimnastyka poranna:

Zapraszam do wspólnej zabawy ruchowej „ Głowa, ramiona, kolana, pięty”:

 

KLIKNIJ

 

 

2.Rozwiązywanie zagadek:

· Mam puszysty i rudy ogonek,

 a dziupla to mój domek ( wiewiórka)

· Ma długie uszy, szybko ucieka,

boi się kiedy widzi człowieka.

W śniegowej niecce chowa się zimą

i głodny czeka aż mrozy miną (zając)

· Kiedy jesień się kończy i zima zaczyna,

szukam dużego mieszkania.

Bo mroźna zima to dla mnie , w ciepłej gawrze czas

miłego spania  (niedźwiedź).

 

3."Jakie zwyczaje mają zwierzęta?" - rozmowa przy obrazkach

- Jakie zwierzęta były bohaterami zagadek?

- Jak wygląda wiewiórka?

- W jaki sposób wiewiórka przygotowuje się do zimy?

- Jak wygląda zająć?

- Gdzie się chowa zając  zimą?

- Jak wygląda niedźwiedź?

- W jaki sposób niedźwiedzie spędzają zimę?

 

 Zobaczcie jak te zwerzęta wyglądają:

a) wiewiórka  KLIKNIJ

b) zajączek KLIKNIJ

c) niedźwiedź KLIKNIJ

 

4. Masażyk relaksacyjny.

Dziecko siedzi odwrócone plecami do rodzica. Rodzic recytuje wierszyk i postępuje zgodnie z instrukcjami:

 

Świeciły dwa słoneczka (okrężny masaż dłońmi łopatek)

Płynęła sobie rzeczka (masowanie całą dłonią wzdłuż kręgosłupa)

Przeszły konie (stukanie pięściami)

Potem słonie (ugniatanie dłońmi w łódeczkę)

Szła pani na szpileczkach (palce wskazujące uciskają sztywno)

Z gryzącym pieskiem (lekkie szczypanie)

Spadł deszczyk (lekkie uderzenia palcami)

Czujesz dreszczyk? (dotyk szyi).

 

5. "Sowa" - praca plastyczna.

 Teraz zapraszam do poskładania  sowy z wyciętych elementów. Z szablonu wycinamy kontur sowy, następnie skrzydła, oczy, dziobek, nóżki i odrysowujemy na kolorowym papierze, ( 4-latek) może próbować samodzielnie wyciąć, albo tylko posklejać przygotowane elementy w całość.

 

KLIKNIJ

( można wydrukować wzór przesłany e-mailem)

 

6. Na zakończenie zabawimy się przy piosence „ Jadą, jadą misie”

KLIKNIJ

 

Dziękuję za dzisiejszą zabawę.

Zapraszam na jutro.

Pa, pa

Pani Mariola

Ps. Zachęcam do  wykonywania  zdjęć  waszych  prac i przesyłanie nam  na adres mailowy przedszkola.  Wstawimy  je wtedy  do  albumu zdjęć.

 

 

Zajęcia religii 03.11.2020r.

Aniołowie opiekują się nami.

Cele:

– Poznanie prawdy, że każdym człowiekiem opiekuje się Anioł Stróż.

– Odmawianie z wiarą modlitwy do Anioła Stróża.

 

Anioł Stróż

Po powrocie z przedszkola Julka zachowywała się dziwnie. Od czasu do czasu patrzyła w tył, jakby kogoś lub czegoś za sobą szukała. Wreszcie zaciekawiło to mamę, która zapytała:

– Julciu, dlaczego się tak oglądasz za siebie? Kogo szukasz?

– Szukam swojego Anioła Stróża.

Na te słowa Karol parsknął śmiechem i powiedział:

– Oj, głuptasku, przecież aniołowie są niewidzialni. Są duchami, nie mają ciała... – Ale przecież pani od religii mówiła, że każdego pilnuje Anioł Stróż. Pokazała nam

też obrazek, na którym dziecko przechodziło przez rzekę po uszkodzonej kładce. Za nim szedł anioł i chronił je przed nieszczęśliwym wypadkiem.

– Tak, to prawda, ale my go nie możemy zobaczyć, choć on wciąż nam towarzyszy i pilnuje nas – zaznaczył Karol.

– No tak, ale ja jednak myślałam, że swojego anioła zobaczę.

Karol pokładał się ze śmiechu, ale wkrótce o wszystkim zapomniał, bo zaraz po obiedzie wybrał się z kolegami na rolki. Mama ostrzegała go, żeby nie jeździł zbyt długo, bo na niebie gromadziły się chmury. Jednak Karol na to nie zważał i choć zaczęło już kropić, wcale nie myślał o powrocie do domu. Tymczasem rozpadało się na dobre. Teraz dopiero uświadomił sobie, że czas wracać. Jechał bardzo szybko. W pewnym momencie nie wyhamował na śliskim chodniku, zbliżając się do jezdni, i niewiele brakowało, a wpadłby pod samochód. Na szczęście kierowca widział zbliżającego się chłopca i w porę się zatrzymał. Skończyło się na strachu i rozbitym kolanie i łokciu. Kierowca okazał się wyrozumiały i pocieszył Karola:

– Oj, mały, uratował cię Anioł Stróż. Całe szczęście, że jechałem ostrożnie i zdążyłem zahamować.

W domu mama opatrzyła Karolowi rany. Gdy wieczorem Karol klękał do modlitwy, pomyślał, że teraz już dobrze wie, jak ważne zadanie ma każdy Anioł Stróż. Z wielkim przekonaniem wypowiedział słowa modlitwy:

Aniele Boży, stróżu mój,

Ty zawsze przy mnie stój.

Rano, wieczór, we dnie, w nocy

bądź mi zawsze ku pomocy.

Broń mnie od wszystkiegozłego

i doprowadź mnie do żywota wiecznego. Amen.

 

·         Kogo szukała Julka po powrocie do domu?

·         Czego Julka dowiedziała się o aniołach od brata? – Jaką przygodę miał brat Julki, Karol?

·         Kto ustrzegł Karola w niebezpieczeństwie?

·         Jak nazywamy anioła, który nas strzeże?

·         W jaki sposób Karol modlił się do swojego anioła?

 

Pan Bóg bardzo nas kocha i opiekuje się nami na wiele sposobów. Dlatego przydzielił każdemu człowiekowi opiekuna, jakim jest Anioł Stróż. Nie można go wprawdzie zobaczyć, ale on czuwa nad nami tak, jak czuwał nad Karolem.

Możemy w prosty sposób kontaktować się z naszym Aniołem Stróżem, odmawiając modlitwę:

 

KLIKNIJ

 

Szczęść Boże

 

Pani Dorotka

Zajęcia 02.11.2020r.

 

Witajcie moje  PSZCZÓŁECZKI.

Nie możemy się dzisiaj spotkać w przedszkolu dlatego zapraszam do zabowy w domu.

 

1."Kroki" - zabawa z elementem marszu.

Rodzic wyznacza ścieżkę w pokoju, a dziecko pokonuje trasę skacząc jak zajączki, bociany, wróbelki.

 

2."Jesień jest piękna" - słuchanie wiersza.

Przez park idzie jesień, sypie kasztanami.

Rozrzuca żołędzie i tańczy z listkami.

Suknię ma czerwoną, a buty brązowe.

Z żółtych liści wieniec, ozdabia jej głowę.

Cały park kolorami dzisiaj przystrojony.

"Jesień jest piękna, jesień jest piękna" -

Kraczą czarne wrony.

 

3.Rozmowa w oparciu o wiersz: Co jesień robi w parku? Jak ubrana jest jesień? Co o jesieni mówią wrony?

Powtórne słuchanie wiersza. Próby wspólnej recytacji wiersza - dzieci powtarzają po rodzicu.

4."Jaki to instrument?" - zagadki słuchowe.

 

Rodzic za np. parawanem (  umieszcza  dostępne w domu instrumenty: grzechotka, tamburyno, bębenek ( a jeśli nie są dostępne można stworzyć instrumenty domowe grzechotka --> ryż, groch, kasza zamknięte w plastikowym pojemniku lub butelce; bębenek --> miska, garnek; klawesy --> dwie drewniane łyżki, trójkąt --> szklanka i łyżeczka). Zadaniem dziecka jest odgadnąć jaki instrument gra.

5."Grzechotka" - proponuję na początek zabawę sensoryczną z ryżem. Wsypujemy ryż do miseczki (nie ugotowany) i coś w nim chowamy (korale klocek), a zadaniem dziecka jest je odnaleźć. Po zabawie ryż wykorzystujemy do wykonania grzechotki. W przedszkolu wykorzystaliśmy ryż i jajka z Kinder niespodzianek, ale można też mae butelki np. po jogurcie użyć.

6."Liście" - połącz w pary takie same liście

( praca dla 4-latka)

KLIKNIJ

 

7. Praca z obrazkiem. Jak myślicie jaka to pora roku? Po czym to poznać?

Spróbujcie opisać,  co widzicie na obrazku.

KLIKNIJ

 

Mam nadzieję, że Wam się podobało.

Do zobaczenia jutro

Pani Mariola

Zajęcia języka angielskiego

Zapraszam do wakacyjnej zabawy

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

 

Pozdrawiam


Pani Kamila

PODZIĘKOWANIA

 Podziękowania

Dla Rodziców

 

W marcu wszyscy  znaleźliśmy się w zupełnie

innej rzeczywistości.

Nagle stanęliśmy przed nowymi wyzwaniami.

Dziękujemy za poświęcony czas, za wspieranie

dzieci w procesie edukacji.

 

Życzę Państwu oraz moim Jeżykom,

udanego wypoczynku podczas zbliżających się wakacji,

oraz sił do pracy w przyszłym roku szkolnym

 

                   Mariola Kraj

                   Dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 46

Zajęcia religii 30.06.2020r.

 

Z Bogiem na wakacjach

Dziecko rozumie, że wakacje to czas odpoczynku, ale także spotkań z Jezusem.

Wakacje radośnie przeżywamy

i o Bogu pamiętamy.

 

W ciągu całego roku szkolnego spotykaliśmy się razem,

rozmawialiśmy o Jezusie. On był z nami, mówił do nas.

– Gdzie będziemy mogli Go spotkać w czasie wakacji?

 

Z Jezusem możemy się spotykać wszędzie:

w górach,

w lesie,

na łące,

w parku,

wodą.

Jezus chce, abyśmy byli szczęśliwi. Pragnie, abyśmy się cieszyli słońcem,

ciepłą wodą, śpiewem ptaków, kwiatami na łące i drzewami w lesie.

Chce także spotkać się z każdym z nas nie tylko w tych miejscach.

Jest jedno miejsce bardzo szczególne, wyjątkowe – to kościół.

 

KLIKNIJ

 

To była ostatnia w tym roku szkolnym katecheza.

Z Panem Bogiem


Pani Dorota

 

 

Zajęcia 30.06.2020r.

 

 

WITAJCIE   MOJE   JEŻYKI

 

„WAKACYJNE PODRÓŻOWANIE”

 

1. Rozmowa na temat wakacji.

Zbliżają się wakacje, tak więc najwyższy czas porozmawiać  o Waszych marzeniach i planach na ich spędzenie – gdzie, a przede wszystkim jakim środkiem lokomocji  można tam dotrzeć.

Pomysły na sposoby podróżowania znajdziecie w filmie edukacyjnym:

 

KLIKNIJ

 

Natomiast o tym jak bezpiecznie podróżować popularnymi środkami transportu opowie

Pan Bilecik

KLIKNIJ

 

A na koniec:

KLIKNIJ

 

2. Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Daleko jeszcze?”

Daleko jeszcze?

Jak już będę duża, to na wycieczkę za miasto pojadę na koniu albo hulajnodze. Bo w samochodzie, przypięta pasami do małego fotelika, okropnie się nudzę. Nie mogę skakać po siedzeniach, ani ciągnąć tatę za uszy. A strasznie trudno jest tak siedzieć i nic nie robić. Pół biedy, gdy jedziemy tylko kawałek do przedszkola, ale wczoraj tata wymyślił wyprawę nad jezioro. Ledwo wsiedliśmy do auta, spytałam:

– Tatusiu, daleko jeszcze?

Tata westchnął i nerwowo potarł czoło.

– Tosiu, dopiero co wyjechaliśmy z domu – powiedział, a ja dalej nie wiedziałam, czy daleko.

Za to poczułam, że chce mi się pić. Mama pogrzebała w torbie i podała mi kartonik z sokiem. Wypiłam tylko troszkę, resztę postawiłam na siedzeniu i sama nie wiem, kiedy wszystko się wylało. Na szczęście to był sok z jabłek, więc plama nie była widoczna.

Nie to co po marchewkowym – pomyślałam z ulgą i, kopiąc z nudów w fotel mamy, zapytałam:

– Daleko jeszcze?

– Tosiu, przed nami kawał drogi. Może się prześpisz? – spytał tata z nadzieją w głosie.

– Nie mogę, bo chce mi się siusiu – wyznałam.

– Teraz?! – Tata był taki zdziwiony, jakby jemu nigdy nie chciało się siusiać.

– No teraz, bo za chwilę może być za późno – ostrzegłam.

Gdy samochód zjechał na pobocze i zatrzymał się, mama powiedziała:

– Skoro tak, to biegnij za te krzaki, a my tu poczekamy. (...)

Potem, już z foczką na kolanach spytałam:

– A daleko jeszcze?

– Tosiu! – jęknął tata i znowu potarł sobie czoło, a mama wyjęła z torby jajko niespodziankę i podała mi je, mówiąc:

– Wyjmij sobie ze środka zabaweczkę i pobaw się grzecznie przez chwilę.

W czekoladowym jajeczku znalazłam części, z których można było złożyć traktorek.

Właśnie miałam przyczepić mu koła, gdy tata gwałtownie zahamował i wszystko wypadło mi z rąk.

– Mój traktorek się rozsypał! Pogubiły się kółka! – krzyczałam, a łzy kapały mi na sweterek. – Chcę nowy traktor! – marudziłam tak długo, aż na najbliższej stacji benzynowej tata kupił mi trzy jajka niespodzianki. W jednym był Eskimos, w drugim kosiarka, a w trzecim żyrafa. Niestety w żadnym nie było traktorka. Mama nie chciała słyszeć o kupowaniu następnych jajek, a gdy po raz kolejny zapytałam:

– Daleko jeszcze? – tata zrobił się czerwony i powiedział:

– Tosiu, przestań mi wiercić dziurę w brzuchu! (...)

Byłam zła i zmęczona. Jechaliśmy już tysiąc, albo nawet sto godzin, a czerwony tata z dziurą w brzuchu nie chciał mi powiedzieć, czy jeszcze daleko. Znudziło mi się pokazywanie języka dzieciom w innych autach, więc pociągnęłam dwa razy nosem, żeby wszyscy wiedzieli, że jestem obrażona, i zdrzemnęłam się chwileczkę.

Kiedy się obudziłam, byliśmy już na miejscu. Od razu wrócił mi dobry humor, zwłaszcza że gdy wygramoliłam się wreszcie z fotelika, znalazłam na podłodze kółka od traktorka. Nie wiem tylko, dlaczego tata tak marudził, że takie podróże nie są na jego nerwy. O co mu chodziło? (...)

3.Rozmowa na temat opowiadania:

Czy Tosia za­chowywała się odpowiednio podczas podróży nad jezioro? Co mógł czuć tatuś dziewczynki, kiedy za­miast skupiać się na prowadzeniu samochodu, musiał bez ustanku spełniać zachcianki córki?

4.Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym pojedziemy na wakacje?

- rodzic zaprasza dzieci w podróż i prosi, aby ruchem pokazywały pojazd, którym będą się poruszać.

− Wyruszają z domu samochodem – dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu.

− Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają).

− Wsiadają do pociągu ( dzieci maszerują, rękoma naśladują ruch kół ).

− Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosłowania).

5.Połącz obraz z jego cieniem:

KLIKNIJ

 

6. Zabawa paluszkowa „Jedziemy pociągiem”

Do wagonu wsiądźmy, - dziecko dobierają się w parę z rodzicem i siadają w siadzie skrzyżnym naprzeciwko siebie

bardzo mili bądźmy.  - uśmiechają się do siebie

Pięknie was witamy, -  chwytają się za prawe dłonie

grzecznie się kłaniamy. -  lewymi dłońmi wykonują gest ukłonu

Podróż na nas czeka,  - machają na pożegnanie prawą ręką

długa i daleka.  - machają lewą ręką

Bilety już mamy, w drogę więc ruszamy!  - wykonują „młynek” palcami wskazującymi swoich dłoni

W dalekiej podróży czas się bardzo dłuży…  - stukają paluszkiem o nadgarstek niczym w zegarek na rękę

Ale wśród kolegów czas nie zwalnia biegu.  - naprzemienne szybkie ustawianie w parze pięści na pięści

7. Przedszkolaku, poruszaj się w rytm usłyszanej piosenki. Swobodna ekspresja  muzyczno - ruchowa do piosenki: "Jedzie pociąg z daleka”  

KLIKNIJ

 

8.„ Żaglówka” – wykonanie pracy przestrzennej ze skorupki  od orzecha, patyka do szaszłyków, plasteliny i papieru, budzenie radości z wykonanej samodzielnie pracy.

 

 KLIKNIJ

 

 

Dziękuję Wam za wspólnie, choć osobno  spędzone chwile, za wszystkie zadania i zabawy, które wykonaliście a Wasi rodzice sfotografowali i do nas przysłali.

Czas odpocząć od zajęć i komputera, teraz wolne chwile spędzajmy jak najcześciej na świeżym powietrzu.

Bawcie się dobrze i uważajcie na siebie.

 

Do zobaczenia w przedszkolu po wakacjach.

Pozdrawiam Was serdecznie

Pani Mariola

Zajęcia 29.06.2020r.

WITAJCIE MOJE JEŻYKI!!!

 

BEZPIECZNE WAKACJE

 

KLIKNIJ

 

 

„Jedziemy na wakacje” (aut. Cz.Janczarski)

 

Jedziemy na wakacje, do lasu, nad wodę

Prosimy ciebie słonko o piękną pogodę

Jedziemy na wakacje, nad morze, na plażę

Kolorowe muszelki przynieś falo w darze

Jedziemy na wakacje, w te góry wysokie

Nie chowajcie się szczyty za mgłą, za obłokiem

 

Wakacje to czas odpoczynku, zabaw, przygód. Każdy ma swój ulubiony sposób spędzania wolnego czasu. Jedni wolą wyjazdy nad morze, inni chętniej chodzą po górach. Niektórzy kochają kąpiele w jeziorze, a jeszcze inni wieś i spacery po łące lub lesie. Część turystów wyjeżdża za granicę, aby poznać inne kraje. Wakacje są po to, aby odpocząć od nauki i pracy. Aby wakacje były udane i pełne radosnych wspomnień muszą być przede wszystkim bezpieczne. O czym należy wiedzieć i jakich zasad należy przestrzegać? Popatrzcie i posłuchajcie:

 

KLIKNIJ

 

 

„Wakacyjne rady” (aut. W.Badalska)

Głowa nie jest od parady służyć musi dalej

Dbaj więc o nią i osłaniaj, kiedy słońce pali

Płynie w rzece woda, chłodna, bystra, czysta

Tylko przy dorosłych z kąpieli korzystaj

Jagody nieznane, gdy zobaczysz w borze:

Nie zrywaj! Nie zjadaj! – bo zatruć się możesz

Urządzamy grzybobranie, jaka rada stąd wynika:

Gdy jakiegoś grzyba nie znasz, nie wkładaj do koszyka

Biegać boso jest przyjemnie, ale ważna rada:

Idąc na wycieczkę pieszą -  dobre buty wkładaj.

 

A teraz usiądźcie razem z rodzicami i stwórzcie wspólnie Kodeks Bezpiecznych Wakacji (przypominając sobie usłyszane zasady). Możecie go ozdobić, podpisać się (każdy tak jak potrafi) i zabrać ze sobą na wakacje.

 

I jeszcze:

„6 bezcennych rad dla tych, co wędrują w świat” (aut. D.Gellner)

- W pierwszym rzędzie tenisówki, bo najlepsze na wędrówki.

Mogą być też adidasy, bo wygodnie iść przez lasy

- Plecak także mieć potrzeba, mały plecak albo chlebak

W nim kanapki, no i picie. Spakowane? – Znakomicie!

- Uśmiech na wycieczkę też, do plecaka z sobą bierz

- Towarzystwo, moi mili, takie, by nie lazło w tyle

Takie, by na widok chrząszcza nie chowało się po gąszczach.

Takie, żeby proszę was, nie wrzeszczało idąc w las

- Mapa, kompas – to wiadomo – nie zostają same w domu

- Gdy już wszystko spakowane, budzik sobie nastawiamy

Bo kto chce iść na wycieczkę, musi wcześnie wstać – koniecznie!

No, już dosyć dobrych rad – wyruszamy jutro w świat!

 

A kto na razie zostanie w mieście, temu pomysłów podsunę dwieście. Aby się w domu nie nudził wcale, by o wakacjach nie myślał stale.

 

KLIKNIJ

 

 

A teraz cieszmy się, że jest lato i wakacje!!!

 

KLIKNIJ

 

 

 

Dziękuję Wam kochane Jeżyki i drodzy Rodzice za wspólnie spędzony czas i życzę udanych, radosnych, słonecznych

i bezpiecznych WAKACJI. Do zobaczenia w nowym roku szkolnym

 

 

 

 

POZDRAWIAM WAS WAKACYJNIE!

 

Pani Maja

Zajęciua języka angielskiego 26.06.2020r.

Dzień dobry.

Zapraszam na ostatnie zajęcia języka angielskiego przed wakacjami

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

Pozdrawiam

Pani Kamila

Zajęcia religii 25.06.2020r.

KSIĄDZ POMAGA POZNAĆ BOGA

Dziecko poznaje prawdę, że ksiądz pomaga ludziom modlić się̨ wspólnie do Boga.

Ksiądz chodzi w sutannie, Mszę Świętą odprawia,

prowadzi do Boga, uczy z Nim rozmawiać.

 

Ksiądz pomaga ludziom modlić się wspólnie na Mszy Świętej, spotyka się z ludźmi w czasie kolędy, uczy dzieci o Bogu w przedszkolu i szkole; ksiądz opiekuje się też kościołem, dba o jego wygląd; zadaniem księdza jest sprawowanie Mszy Świętej i prowadzenie ludzi do spotkania z Bogiem.

 

Pomódl się wieczorem z rodzicami za księży

 

Posłuchaj piosenki:

KLIKNIJ

         Z Panem Bogiem

 

            Pani Dorota

Zajęcia 26.06.2020r.

WITAM WAS MOJE JEŻYKI

 

 



Dzisiaj zapraszam Was do tematu  „SMAKOWITE LATO”.

 

1. Suchanie wiersza D. Strzemińskiej-Więckowiak „Truskawka”.

Przyjrzyj się dobrze truskawce,


która rośnie na rabatce.


Jest czerwona i dojrzała,


w pestkach jest maleńka cała.


Ma poziomkę w swej rodzinie


i ze smaku w świecie słynie.


Latem są truskawek zbiory


– możesz zrobić z nich przetwory:


soki, konfitury, dżemy,


delikatne musy, kremy.


Myj owoce zanim zjesz


i się zdrowiem swoim ciesz.

 

2. Rozmowa w oparciu o treść wiersza.

Propozycje pytań:

- O jakim owocu jest mowa w wierszu?
- Jakiego koloru jest truskawka?
- Co można zrobić z truskawek?
- Co należy zrobić z owocami przed jedzeniem?
- Dlaczego należy myć owoce?
- Dlaczego powinno się jeść owoce?

3. „Jak wyglądają owoce?” – praca z naturalnymi okazami.

Drodzy Rodzice, pokażcie dzieciom letnie owoce


– truskawki, maliny, porzeczki, agrest, wiśnie i czereśnie.
Niech dziecko opisuje ich wygląd – kształt, kolor, wielkość.
Zapytacie swoją pociechę, który owoc lubi najbardziej.

Jeśli nie macie w domu wspomnianych owoców,
można wykorzystać poniższe obrazki.

TRUSKAWKA

 

MALINA

   

CZEREŚNIE

PORZECZKI

   

AGREST

   

WIŚNIE

 

4. „Sałatka owocowa z polewą czekoladową” – zabawa taneczna.

Spróbujcie zatańczyć:

KLIKNIJ

 

5. „Czy wiesz…?” – rozwiązywanie zagadek.

„Na małych krzaczkach w promieniach słonka dojrzewają.
Są słodkie i pyszne i czerwony kolor mają”
(truskawki)

„Jakie to na drzewie dojrzewają przysmaki,
które lubią jeść dzieci, dorośli i szpaki?”
(czereśnie)

„Gdy tylko lato się zaczyna,
na krzaku dojrzewa czerwona…”
(malina)

„Mnóstwo w niej witamin i kształt ma kuleczki.
Najsmaczniejszy i najzdrowszy sok z czarnej…”
(porzeczki)

6. „Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna.

Zawiążcie dziecku oczy chustką i podajcie mu do ust wybrany owoc.
Jego zdaniem jest odgadnąć , jaki owoc został mu podany.

*Owoce można też rozpoznawać po zapachu.

 

7. „Truskawka” – praca plastyczna.

 

Truskawkę możecie wykonać na kilka sposobów:

- pomalować farbami,

- pokolorować kredkami,

- wykleić kolorowym papierem lub plasteliną.

KAŻDA NA PEWNO BĘDZIE PIĘKNA i SMAKOWITA !

 

PROPOZYCJA DLA MAŁYCH BRZUSZKÓW:

- sałatka owocowa

- koktajl truskawkowy lub z wykorzystaniem innych sezonowych owoców

- ciasto z truskawkami

Do wyboru do koloru  Opcji jest wiele 

A tylko nie zapomnijcie przed pracą umyć rąk i owoców.

Smacznego !

 Pozdrawiam

Pani Mariola

strona:
O przedszkolu
Pokaż szczegóły »

Informacje dla rodziców
Pokaż szczegóły »

Procedury i regulaminy
Pokaż szczegóły »

Rada Rodziców
Pokaż szczegóły »