Zajęcia religii 05.05.2020r.

Maryja Matką i Królową Polski

 

Kształtowanie postawy dziecięcej ufności wobec Maryi, Matki Jezusa.

 

Maryja jest naszą najlepszą Matką. Troszczy się̨ o każdego z nas.
O wszystkich naszych problemach mówi Jezusowi i prosi, by On nam pomagał. Maryja zawsze wspierała Jezusa. Gdy Jezus umierał na krzyżu, nie było przy Nim tych, którym przywrócił zdrowie, którym wyświadczał dobro. Uciekli również̇ Jego uczniowie. Została tylko Maryja oraz najmłodszy z uczniów – Jan. Jezus, widząc swoją Matkę̨ i ukochanego ucznia – Jana, w słowach „Oto Matka Twoja” wskazał Janowi, że Maryja będzie matką wszystkich ludzi.

 

W naszej ojczyźnie jest wiele miejsc, w których w szczególny sposób wraz
z Maryją oddajemy część́ dobremu Bogu. Sanktuarium, które odegrało największą rolę w dziejach narodu polskiego, to Jasna Góra, nazywana często duchową stolicą Polski. Jest to klasztor położony na wzgórzu zwanym Jasną Górą w miesicie Częstochowie.
 Zapraszam na wirtualny spacer po Jasnej Górze:

 

KLIKNIJ

 


 Jasna Góra

 

– Babciu, dlaczego na obrazie Maryi są takie rysy? – zapytałam.

 

– Posłuchaj Kasiu – powiedziała babcia. – To długa, ale piękna historia. Kiedyś́ do klasztoru włamali się źli ludzie i ukradli obraz. Włożyli go na wóz i chcieli uciec. Przerazili się, gdy konie nie mogły ruszyć z miejsca. Ze złości pocięli szablą obraz z wizerunkiem Maryi i wyrzucili. Bardzo zniszczony obraz wrócił do klasztoru. Król Polski zajął się jego odnowieniem. Zada- nie to powierzył znakomitym malarzom. Ci jednak w żaden sposób nie mogli zamalować́ rys spowodowanych cięciem szabli. I tak nawet dzisiaj możemy je oglądać́.

 

– Kasiu – powiedziała babcia. – Popatrz jeszcze raz na twarz Maryi, na jej oczy. Ma oczy jak najlepsza mama. Patrzy z zatroskaniem na wszystkich ludzi, a szczególnie na tych, którzy się modlą̨ razem z Nią̨. Polacy bardzo polubili tę twarz Maryi. Wiedzieli, że zawsze mogą̨ Jej po- wiedzieć́ o swoich kłopotach i zmartwieniach. Do Niej zwracali się̨ również wtedy, gdy na nasz kraj napadli wrogowie – Szwedzi. Napastnicy bardzo szybko zdobyli Warszawę, Poznań́, Kraków i dotarli do Jasnej Góry. Było to już̇ ostatnie ważne miejsce do zdobycia. Pod murami Jasnej Góry stanęło do ataku kilka tysięcy wojsk szwedzkich. Na szczycie natomiast tylko niewielu polskich żołnierzy i zakonników. Walka trwała cztery dni i skończyła się̨ zwycięstwem rycerzy Maryi. Cudowna obrona Jasnej Góry zmobilizowała Polaków do walki i atak szwedzki został odepchnięty. Polska cieszyła się̨ wolnością̨, a król ogłosił Maryję Królową Polski, dziękował za odniesione zwycięstwo i złożył w imieniu narodu uroczyste ślubowanie. Coraz częściej Polacy zaczęli stawać́ do apelu, śpiewając o godzinie 21.00 „Maryjo Królowo Polski...”.

 

Pytania do opowiadania:

 

– Które sanktuarium maryjne nazywamy duchową stolicą naszej Ojczyzny?

 

– Dlaczego na obrazie Matki Bożej Częstochowskiej są̨ widoczne rysy?


 

– Dlaczego król Polski ogłosił Maryję Królową naszej Ojczyzny?

 

 Posłuchajcie Apelu Jasnogórskiego: 

KLIKNIJ

 

Zajęcia 05.05.2020r.

 

WITAJCIE MOJE JEŻYKI!!!

 

 POZNAJEMY NASZ KRAJ

PODRÓŻ CZWARTA - MAZURY

 

Posłużcie się kukiełką Kapka – „przewodnika” (będzie i łatwiej i przyjemniej!)

- Hej to znów ja, wasz przewodnik Kapek. Ostatnio zwiedzaliśmy Warszawę. Celem naszej

dzisiejszej podróży będzie przepiękna kraina, która nazywa się Mazury. Zobaczcie.

 

KLIKNIJ

 

- Mazury słyną z tego, że jest tu bardzo dużo jezior. Niektóre z nich mają bardzo dziwne

kształty: jedne są długie i wąskie inne bardzo duże, a na nich jest mnóstwo małych wysepek.

 

Wytnijcie z niebieskiego papieru jak najwięcej „jezior” w różnych kształtach (ćwiczymy wycinanie

nożyczkami). Możecie też stworzyć takie „jeziora” bez użycia nożyczek – spróbujcie wydzierać

z papieru różne kształty (to jest trochę trudniejsze niż wycinanie, ale świetnie ćwiczy paluszki).

 

- Wiele jezior jest połączonych ze sobą kanałami, po to, żeby można było przepłynąć łódką

z jednego jeziora na drugie.

 

Ułóżcie na podłodze, wycięte lub wydarte z papieru „jeziora” i połączcie je ze sobą niebieskimi

paskami papieru (to będą kanały). Policzcie ile macie wszystkich jezior.

 

- Na Mazurach jest też dużo łąk i lasów. Dlatego też można tu spotkać mnóstwo zwierząt

i ptaków. Jeśli chcecie je zobaczyć przygotujcie lornetkę (z rolek po papierze toaletowym).

I oczywiście musicie zachowywać się bardzo, bardzo cicho!

 

KLIKNIJ

 

- Czasem jakiś ptak zgubi swoje piórko. Jeśli uda się Wam je znaleźć, możecie je wykorzystać

do ćwiczeń oddechowych.

Dmuchamy na piórko, tak aby unosiło się ono w powietrzu jak najdłużej. Powodzenia!!!

 

- Na Mazurach żyją między innymi żubry, dzikie konie i bociany. Proponuję zabawę muzyczno

– rytmiczną. Przygotujcie dwie drewniane łyżki – to będą wasze instrumenty. Spróbujcie

naśladować tymi „instrumentami” wymienione zwierzęta.

Żubr – stukamy powoli naprzemiennie łyżkami o podłogę (powolne kroki żubra)

Konie – stukamy szybko, naprzemiennie o podłogę (szybki bieg konia)

Bociany – stukamy szybko łyżką o łyżkę (klekotanie bocianów)

 

- Na Mazurach woda w jeziorach jest czysta, a czystą wodę lubią ryby. I dlatego żyje tu ich

bardzo dużo.

 

Zapraszam Was do zabawy w „Matematyczne wędkowanie”. Grać może cała rodzina.

Przygotujcie dużo rybek z papieru (mogą być bardzo kolorowe). Potrzebne będzie jezioro (może

to być np. niebieska folia malarska lub coś co będzie przypominało jezioro) i kostka do gry.

Po kolei każdy gracz rzuca kostką, a następnie wyławia z jeziora tyle rybek ile oczek wyrzuci

na kostce. Po jednej rundzie liczymy, kto ile złowił rybek. Zwycięża ten kto ma ich najwięcej.

Możecie teraz wrzucić rybki do jeziora i bawić się od nowa. Miłej zabawy!!!

 

- Na mazurskich jeziorach, zwłaszcza latem, można zobaczyć mnóstwo łódek, kajaków,

żaglówek. Zróbcie swoją własną łódkę (z papieru, z łupiny orzecha, z zakrętki, itp. – każdy

pomysł jest dobry!!!) i zorganizujcie sobie rodzinne wyścigi (na razie w wannie albo w misce

z wodą). Udanej zabawy!!!

 

- Pamiętajcie, że każdy prawdziwy żeglarz śpiewa piosenki, które nazywają się szanty

 

KLIKNIJ

 

- No i oczywiście potrafi świetnie wiązać węzły żeglarskie.

Przygotujcie sznurek i spróbujcie zawiązać na nim jak najwięcej węzełków. Powodzenia!!!

 

- Mazury to przepiękne miejsce w Polsce. Tu wspaniale się odpoczywa.Więc kiedy tylko będziecie

mogli,przyjedźcie tu, bo warto!

 

- Do zobaczenia nastepnym razem – Kapek.

 

 

 

POZDRAWIAM WAS!

AHOJ!!!

Pani Maja

Zajęcia 04.05.2020r.

 

WITAJCIE MOJE JEŻYKI!!!

 

 POZNAJEMY NASZ KRAJ

 PODRÓŻ TRZECIA - WARSZAWA

 

Propozycja – posłużcie się kukiełką Kapka – „przewodnika” (będzie i łatwiej i przyjemniej!)

- Hej to znów ja, wasz przewodnik Kapek. Ostatnio zwiedzaliśmy Kraków. Celem naszej dzisiejszej podróży będzie kraina, która nazywa się Mazowsze. Znajduje się tu obecna stolica Polski czyli Warszawa.

 

Każde większe miasto w Polsce posiada swój znak – herb. Zobaczcie jak wygląda herb Warszawy.

 

KLIKNIJ

 

 

- Jak zauważyliście w herbie Warszawy znajduje się Syrenka. Dlaczego akurat syrenka? Posłuchajcie legendy o Warsie i Sawie

 

KLIKNIJ

 

 

Możesz wybrać sobie dowolną syrenkę i pokolorować

 

KLIKNIJ

 

 

- W dawnych czasach w Warszawie też żyli królowie (tak samo jak w Krakowie), którzy mieszkali w pięknych i okazałych zamkach i pałacach. Na przykład w Zamku Królewskim albo w Pałacu w Wilanowie

KLIKNIJ

KLIKNIJ

 

- Jednym z takich królów był król Zygmunt III Waza, którego pomnik stoi na placu zamkowym. Po co? Po to, żeby każdy wiedział, jak wyglądał król, który mądrze rządził swoim królestwem. 

 

Zróbcie z papieru koronę i pięknie ją poozdabiajcie – możecie ją potem założyć na głowę i chociaż przez chwilę być wspaniałym królem lub królową. I niech każdy wam się kłania!!!

 

A teraz zabawa ruchowa „Pomniki”: Przy muzyce biegajcie, skaczcie, podskakujcie, itp. Gdy muzyka ucichnie stańcie nieruchomo jak pomnik (wymyślcie jak najciekawszą pozę i pamiętajcie – nie-ru-cho-mo, przecież pomnik się nie rusza!!!)

 

- Warszawa to wielkie i piękne miasto. Jak wygląda? Zobaczcie.

 

KLIKNIJ

 

 

- W Warszawie jest mnóstwo różnych, ciekawych budynków. Jednym z nich jest Pałac Kultury i Nauki (jest bardzo, bardzo wysoki – widać z niego całe miasto).

 

KLIKNIJ

 

- Żeby go zbudować trzeba było dużo cierpliwości i czasu – taki budynek buduje się bardzo długo. Pobawimy się teraz w budowniczych: przygotujcie wykałaczki lub patyczki do szaszłyków i plastelinę. Spróbujcie zbudować z tych materiałów najwyższy dom na świecie. Budujcie z mamą i tatą, bo samemu jest trudno. Jeśli chcecie możecie też  wykorzystać wasze ulubione klocki albo pudła.

 

- Przez Warszawę przepływa rzeka Wisła. Żeby przedostać się z jednej strony Wisły na drugą, wybudowano w Warszawie wiele mostów.

 

Zabawa taneczna z wstążką. Tańczcie machając wstążką.

 

KLIKNIJ

 

Połóżcie wstążkę (lub niebieski materiał) na podłodze – to będzie Wisła. Z klocków i patyczków, kartoników, itp. zróbcie jak najwięcej mostów przez rzekę.

 

- W Warszawie jest też takie miejsce, które jest ulubionym miejscem dzieci – to Centrum Nauki Kopernik. Tutaj dzieją się rzeczy niezwykłe, cuda jakieś. Nie, nie to nie cuda – to nauka. Tutaj można wykonywać różne ciekawe eksperymenty.

 

Oto kilka takich doświadczeń - eksperymentów:

 

1.    „Pismo ducha” – weź jedną kartkę papieru i zamocz ją w wodzie. Następnie połóż na tej mokrej kartce suchą kartkę i narysuj na niej długopisem jakiś obrazek. Poczekaj, aż mokra kartka wyschnie. Cóż to się stało? – obrazek zniknął. Zamocz wysuszoną kartkę jeszcze raz w wodzie. I zaobserwuj co się stało.

2.    „Złodziej monet” – weź monetę i połóż ją na środku białej kartki. Postaw na monecie słoik i spoglądaj na niego z boku. Czy wciąż widzisz monetę? Oczywiście, że tak. Teraz niech mama  wlewa do słoika wodę z dzbanka (patrz z boku co się dzieje) Czyżby ktoś ukradł monetę? Gdzie jest pieniążek?

3.    „Złamana łyżeczka?” – napełnij szklankę do połowy wodą. Włóż do szklanki łyżeczkę. Gdy popatrzysz na nią z boku, będzie wyglądała, jakby była złamana. Czary jakieś, czy co?

4.    „Czary ze świecą” – zapaloną świecę ustaw za kartonem z mlekiem. Dmuchnij teraz mocno w kierunku kartonika. Nic się nie dzieje. Świeca dalej płonie. Weź teraz okrągłą butelkę szklaną i ustaw za nią zapaloną świecę. Mocno dmuchnij w kierunku butelki. I co się stało? Świeca zgasła. Czary jakieś, czy co? 

 

- To wszystko, to nie czary, tylko nauka. Gdy tylko podrośniecie, będziecie się o tym uczyć w szkole. 

 

- Znakiem rozpoznawczym Mazowsza są łowickie wycinanki (piekne i kolorowe). A teraz propozycja dla bardzo, bardzo cierpliwych.

 

KLIKNIJ

KLIKNIJ

 

 

- W Warszawie jest wiele ciekawych miejsc, więc kiedy tylko będziecie mogli naprawdę podróżować, odwiedźcie naszą stolicę, bo warto!

 

- Do zobaczenia nastepnym razem – Kapek.

 

 

POZDRAWIAM WAS PO WARSZAWSKU! Pani Maja

Zajęcia muzyczno - rytmiczne 30.04.2020r.

 

 

Natura i budząca się do życia na wiosnę przyroda jest  tematem 7. zadania twórczego Future Artist

Zainspirowała nas do niego fotografia kwiatów autorstwa Andrzeja Olszanowskiego.

Zdzichu Smucerowicz przygotował dla Future Artist mały prezent. Oto kompozycja pięknem natury inspirowana. Pomoże Wam wyobrazić sobie jakim kwiatem lub rośliną jesteście.

Słuchajcie muzyki i malujcie!

 

KLIKNIJ

 

 

Zadanie dla Ciebie:

Dziś zajmiemy się tworzeniem i czarowaniem.

Nie drukuj karty! Ma być dla Ciebie tylko inspiracją  KLIKNIJ

 

Popatrz na piękno roślin, na to jak wspaniale komponuje natura. Przyjrzyj się kształtom płatków, delikatności liści i kolorom w

najdoskonalszych odcieniach. Zastanów się jaki kwiat, a może roślina jest Ci bliski? Zaczaruj siebie i namaluj JAKIM JESTEŚ KWIATEM

LUB ROŚLINĄ ? Technika dowolna, może to być szkic rysunkowy, tłusta pastela, wycinanka, kolaż czy praca w grafice komputerowej.

Wybór należy do Ciebie! Najważniejsze są tu czary Twojej wyobraźni!

Możesz podpisać swoje dzieło, ale użyj tylko imienia!

 

Zadanie dla dorosłych:

Odszukajcie ulubiony kwiat w atlasie lub w internecie. Pomóż przesłać zdjęcie pracy dziecka na adres do wysyłki: ewa.kokot@miasto-ogrodow.eu

 

 

 

 

Zajęcia religii 30.04.2020r.

Bóg Ojciec kocha wszystkich ludzi.

 

Wprowadzenie dziecka w rzeczywistość́ wszechogarniającej miłości Boga.

Słonce

Tatuś́ zawiózł Krzysia i Zosię na kilka dni do cioci Janeczki i wujka Tadzia. Zostali tam bez rodziców. Na wsi było wspaniale: chodzili do lasu, bawili się na podwórku ze swoimi kuzynami Kubą i Małgosią, ale cały czas tęsknili za rodzicami i domem. Pewnego dnia, kiedy z ciocią Janką szli do lasu miedzy  polami, Zosia powiedziała smutno:

– Tęsknię za mamusią.

– Jeśli jest ci smutno, popatrz na słońce – powiedziała ciocia – i pomyśl, że może teraz patrzy na nie też mamusia. Możesz jej wysłać́ całuska, spadnie do mamy wraz ze słonecznym promieniem.

A wtedy ciocia powiedziała:

Zosia była zaskoczona. Nigdy nie myślała o tym, że słonko naraz „widzi” tylu ludzi i może przesyłać́ pozdrowienia jak listonosz. Popatrzyła w jasne niebo, zastanowiła się̨ i w końcu zawołała:

– Ciociu, to samo słońce świeci teraz dla mnie i dla ciebie, i dla mamusi, i tatusia, i babci Hani, i dla Kasi z mojego przedszkola! – i Zosia pomachała do słońca.

A wtedy ciocia powiedziała:

– Słońce stworzył Pan Bóg, żeby świeciło dla mieszkańców całego świata. Bo miłość́ Pana Boga jest jak słoneczne ciepło, ogarnia wszystkich ludzi: dziewczynki i chłopców, dzieci i dorosłych, biednych i bogatych, białych i tych, którzy mają czarny kolor skóry, chorych i zdrowych. Bóg jest cały czas przy wszystkich ludziach.

Zosia jeszcze raz popatrzyła w niebo i przesłała pocałunek dla mamusi.

 

Pytania do opowiadania:

 

- Kto sprawił, że słońce, gdy świeci, ogrzewa jednakowo wszystkich ludzi?

 

- Co Pan Bóg daje wszystkim ludziom?

 

Pan Bóg wszystkich nas kocha jednakowo i chce, by wszyscy ludzie byli dobrzy dla siebie.

 

Zadanie: Narysuj słońce 

 

Przypomnij sobie modlitwę OJCZE NASZ

 

 

KLIKNIJ

 

Z Panem Bogirm

 

Pani Dorota

 

 

 

Zajęcia 30.04.2020r.

WITAJCIE MOJE JEŻYKI!!!

 

 POZNAJEMY NASZ KRAJ

 PODRÓŻ DRUGA - KRAKÓW

 

Propozycja – posłużcie się kukiełką Kapka – „przewodnika” (będzie i łatwiej i przyjemniej!)

- Hej to znów ja, wasz przewodnik Kapek. Wczoraj wędrowaliśmy po najwyższych górach Polski - Tatrach. Ale to nie jedyne góry w naszym kraju. Są też inne, nie takie wysokie jak Tatry, ale równie piękne. Z jednej z takich gór, która nazywa się Barania Góra wypływa najdłuższa rzeka Polski – Wisła.

 

KLIKNIJ

 

Propozycja plastyczna:

Na dużym arkuszu papieru rysujemy dziecku grubą kreską linię – Wisłę (nie całkiem prostą, ale lekko pafalowaną). Dziecko dorysowuje swoje linie – dopływy

 

KLIKNIJ

- Najwygodniej będzie nam się podróżowało łodzią. Dziś płyniemy do  Krakowa. Zapraszam (trochę będzie kołysało)!

 

Siadamy w siadzie skrzyżnym na podłodze i kiwamy się na prawo i na lewo.

 

- Kraków to miasto, które dawno, dawno temu było stolicą Polski, czyli najważniejszym miastem naszego kraju. Kraków jest bardzo piękny i dlatego zatrzymamy się tu na chwilę, żeby go lepiej poznać.

 

- Czy widzieliście kiedyś smoka? Jeśli nie, to musicie go koniecznie poznać. Podobno dawno temu w Krakowie taki smok mieszkał – nazywał się Smok Wawelski.

 

KLIKNIJ

 

Wybierzcie sobie kolorowankę smoka i pięknie pokolorujcie, wytnijcie go potem i zróbcie mu wielką pieczarę.

 

KLIKNIJ

 

 

- Tak naprawdę to nie wiem, czy ta historia o smoku jest prawdziwa, czy nie. Ale powiem Wam, że w dawnych czasach na pewno w Krakowie żył król, który mieszkał w wielkim zamku. Ten zamek nazywa się Wawel.

KLIKNIJ

 

Praca plastyczna:

Zbudujcie zamek z klocków albo wykonajcie zamek z papierowych figur geometrzycznych lub innych dostępnych materiałów (każdy pomysł jest dobry!).

 

- W Krakowie słychać zawsze o tej samej godzinie bardzo głośny dźwięk – to hejnał z Wieży Mariackiej, grany na trąbce. Posłuchajcie!

 

 KLIKNIJ

 

Żeby grać na trąbce trzeba mieć mocny „dmuch” więc poćwiczmy:

- Wdech – wydech

- Dmuchamy mocno na kartkę, piórko, watkę

- Dmuchamy przez rurkę.

Możecie sami wymyślić inne ćwiczenia.

 

- Teraz trochę ruchu. Lubicie tańczyć? Jeśli tak, to zapraszam! W Krakowie tańczy się krakowiaka.

 

KLIKNIJ

 

- Gdyby ktoś z was chciał poznać jeszcze jedną ciekawą postać związaną z Krakowem, to zapraszam do obejrzenia bajki

 

KLIKNIJ

 

- W Krakowie jest wiele ciekawych miejsc, więc kiedy tylko będziecie mogli naprawdę podróżować, odwiedźcie Kraków, bo warto!

 

- Do zobaczenia nastepnym razem – Kapek.

 

 

POZDRAWIAM WAS PO KRAKOWSKU!

 

Pani Maja

 

 

Zajęcia 29.04.2020r.

 

WITAJCIE MOJE JEŻYKI!!!

 

 POZNAJEMY NASZ KRAJ – GÓRY

 

- Hej to ja, Kapek. Zapraszam Was w magiczną podróż. Będziemy zwiedzaćpiękny kraj, który nazywa się Polska. Na razie będzie to tylko podróż w wyobraźni, ale gdy tylko będzie można ruszyć się z domu, to na pewno z chęcią zwiedzicie te piękne zakątki. Dziś zabieram Was w góry – zwiedzimy Tatry i Zakopane. Wybierzecie się ze mną? Zapraszam! Ahoj przygodo!

 

KLIKNIJ

( po zajęciach możecie ułożyć puzzle)

 

Pokażcie dziecku jak na mapie oznaczone są góry. Poszukajcie Tatr i Zakopanego.

 

KLIKNIJ

 

Tatry to wysokie góry – sięgają, aż do chmur.

 

Zakopane to miasto, które jest najbardziej znanym miastem w Tatrach

Zimą można tu jeździć na nartach, a latem wspinać się na wysokie szczyty. Do wspinaczki trzeba być dobrze przygotowanym – trzeba właściwie spakować plecak (porozmawiajcie o tym co powinniśmy włożyć do tego plecaka). Ale najważniejsze to wygodne buty!(ułóżcie kilka par butów: np. klapki, szpilki, obuwie sportowe, traperki – dziecko wybiera najlepsze buty w góry - argumentacja)

 

Twórcza zabawa plastyczna – odrysowujemy na kartce but i przekształcamy odrysowany ślad w coś innego (każdy pomysł jest dobry!)

Jedną z atrakcji turystycznych w Tatrach jest Morskie Oko. Co to może być? To taki staw, jezioro pomiędzy szczytami gór. Skąd się tam wzięło? Tak wysoko?

 

KLIKNIJ

 

W górach żyją Górale, którzy mieszkają najczęściej w drewnianych chatach. Mają też swoją gwarę i mówią tak śmiesznie, np. na chleb mówią – chlyb, na buty – kierpce, na ser – syr, na owcę – byrka. Górale dobrze znają owce, bo wypasają je na pastwiskach w górach. Na te pastwiska mówimy „hale”. Potem z mleka tych owieczek robią pyszne sery, które nazywają się oscypki. (jeśli macie w domu taki serek – spróbujcie)

 

W Tatrach możemy spotkać wiele zwierząt. Są to kozice, rysie, wilki, niedźwiedzie, świstaki. Świstak to takie zwierzątko, które jest bardzo czujne.Gdy zauważy niebezpieczeństwo, głośnym świstaniem ostrzega inne zwierzęta i sam chowa się do nory. Zamieńcie się teraz w świstaka - spróbujcie zagwizdać, zaświstać (to wcale nie takie łatwe, komu się udało?). I pamiętajcie – żadnych zwierząt nie wolno płoszyć i zakłócać im spokoju.

 

KLIKNIJ

 

Zadanie dla Maluszka – podzielcie na sylaby nazwy wymienionych zwierząt: KOZICA, RYŚ, WILK, NIEDŹWIEDŹ, ŚWISTAK – BRAWO!

 

 

Niektóre szczyty w Tatrach mają dziwne kształty i wiążą się z nimi ciekawe historie. Są wśród nich takie nazwy jak Giewont czyli Śpiący Rycerz, który leży i śpi, ale górale wierzą, że gdyby groziło nam jakieś niebezpieczeństwo, to rycerz obudzi się i nas obroni.

 

KLIKNIJ

 

 

Kończy się nasza podróż po polskich górach – Tatrach. Zróbmy sobie pamiątkę z tej podróży.

 

Przygotujcie kartkę i kilka papierowych trójkątów. Ułóżcie na kartce trójkąty – to będą nasze góry. Doklejcie parę owieczek z papieru abo z waty i …pocztówka z Tatr już gotowa.

 

Na koniec poskaczcie trochę do góralskich przyśpiewek.

 

 

KLIKNIJ

 

POZDRAWIAM WAS GÓRALSKO! Pani Maja

Zajęcia religii 28.04.2020r.

NIEDZIELA BIBLIJNA I IV TYDZIEŃ NARODOWEGO CZYTANIA PISMA ŚWIĘTEGO


Dziecko poznaje prawdę, że Pismo Święte jest darem Boga.

 

Proszę pokazać dziecku różne książki. Pośród tych książek powinno znaleźć się również Pismo Święte

 

Wśród wielu książek jest jedna wyjątkowa – to Pismo Święte. Książkę tę nazywamy świętą, gdyż są w niej zapisane słowa Boga. Opisane jest w niej również życie Jezusa, Jego słowa i dobro, które czynił.

 

Pismo Święte – list od Boga

Dawno temu, kiedy Jezus chodził po ziemi i nauczał, rodzice przyprowadzali do Niego swoje dzieci. Jezus uśmiechał się do nich i głaskał je. Dzieci chciały być blisko Jezusa. Pani powiedziała, że tę historię można przeczytać w liście, jaki Bóg zostawił ludziom, i pokazała dzieciom grubą księgę.

 

– Ale przecież to jest książka – zauważył Kacper.

 

– Tak – powiedziała pani. – Bóg ma tak dużo do powiedzenia ludziom, że nie zmieściło się to w krótkim liście. Dał nam więc bardzo gruby list, który nazywamy Pismem Świętym. Wszystkie dzieci były bardzo ciekawe, co jeszcze Bóg przekazał w swoim liście. Pani pozwoliła każdemu potrzymać księgę i zajrzeć do środka, ale nikt z przedszkolaków nie umiał jeszcze czytać. Pani poradziła więc dzieciom, aby poprosiły w domu rodziców o przeczytanie fragmentu Pisma Świętego. Gdy tylko Julka wróciła do domu od razu zapytała tatę:

 

– Tatusiu, czy my mamy w domu Pismo Święte?

 

– Oczywiście – odpowiedział tata – stoi na półce, obok innych książek. Przynieś je, na pewno bez problemu je znajdziesz. Dziewczynka pobiegła szybko do pokoju i bez trudu poznała grubą księgę, podobną do tej, jaką pokazywała pani w przedszkolu. Kiedy ją przyniosła, tata wziął Julkę na kolana i otworzył księgę. Była trochę zniszczona, tak jakby ktoś wiele razy ją czytał.

 

– To jest niezwykła księga – tłumaczył tata – ponieważ sam Bóg przekazuje w niej swoje słowo, ważne wiadomości, jakie ma dla nas.

 

Julka od razu poprosiła tatę, aby jej coś przeczytał. Tata odczytał ten sam fragment o Jezusie i dzieciach, o którym mówiła pani w przedszkolu. Tata powiedział jeszcze, że nie tylko w domu i w przedszkolu można usłyszeć fragmenty Pisma Świętego. Również w kościele podczas Mszy Świętej czyta je ksiądz albo ministrant. Wieczorem podczas modlitwy Julka podziękowała Bogu za list, który napisał do wszystkich ludzi. Poprosiła Go też, aby mogła jak najszybciej nauczyć się czytać, bo bardzo chciała poznać inne historie, które są opisane w Piśmie Świętym.

 

 


Pytania do opowiadania:

 

– Jak nazywa się księga, którą Bóg dał ludziom?

 

– Co tata opowiedział Julce o tej księdze?

 

 – Gdzie możemy usłyszeć fragmenty Pisma Świętego?

 

  

KLIKNIJ

 

Z panem Bogiem

 

Pani Dorota

Zajęcia 28.04.2020r.

WITAJCIE MOJE JEŻYKI!!!

 

JESTEM POLAKIEM

Do rodziców!!!

Temat patriotyzmu i przynależności narodowej jest dość trudny do zrozumienia przez małe dzieci. Spróbujemy go jednak „ugryźć” w dostępny dla nich sposób.

Przygotujcie kukiełkę Kapka (to taka malutka postać, która mieszka wkropelce deszczu). On będzie naszym przewodnikiem.

Potrzebne będą też: papierowa chmurka i kropelka deszczu (taka, żeby zmieścił się w niej Kapek), 2 pudełka (jedno małe, drugie duże) oraz niewielkazabawkowa postać – ludzik

 

Poniższa propozycja jest inspiracją do zabawy w domowy teatrzyk, do której gorąco zachęcam.

 

Zabawa w teatrzyk: (staramy się, aby dzieci same odpowiadały na pytania)

 

- Cześć! Jestem mały Kapek. Mieszkam w chmurze, w małej kropelce deszczu. Dużo wędruję po świecie. Wiele pięknych miejsc już widziałem, wielu ludzi poznałem. Dziś chciałbym poznać Ciebie.

- Jak masz na imię?

- Kim jesteś?Chłopcem, czy dziewczynką?

- Czy mieszkasz na wsi, czy w mieście?

- A jak nazywa się miasto, w którym mieszkasz? (Katowice)

- Co ciekawego można zobaczyć w twoim mieście?

- A kraj, w którym żyjesz, jak się nazywa? (Polska)

- Trudno to zrozumieć, prawda? Spróbujmy sobie to wyjaśnić.

- Mamy tu dwa pudełka: małe i duże

Wkładamy zabawkową postać  - ludzika do małego pudełka

- Gdzie mieszka ludzik? W małym pudełku. Małe pudełko to Twoje miasto – Katowice

Teraz wkładamy małe pudełko wraz z ludzikiem do dużego pudła.

- Gdzie mieszka ludzik? W dużym i w małym pudełku.

- To duże pudło to Polska.Mieszkasz w mieście, które nazywa się Katowice i  w kraju, który nazywa się Polska.

- To tak samo jak ja: mieszkam w małej kropelce deszczu, która jest w chmurze. Czy teraz już rozumiesz? Jesteś Polakiem i mieszkasz w mieście, które nazywa się Katowice.

 

KLIKNIJ

( po zajęciach możecie ułożyć sobie puzzle)

 

Co to znaczy być Polakiem? Rozmowa i fragm. wiersza M. Mojsaka

 

Jestem Polakiem i tym się szczycę

Że kocham kraj swój, miasto dzielnicę

Lubię swą flagę biało-czerwoną

I orła w godle z piękną koroną

 

SYMBOLE POLSKI

 

KLIKNIJ

 

 

FLAGA. Przyjrzyjcie się uważnie. Z jakich kolorów się składa?

   KLIKNIJ

 

Zadanie dla maluszka:

Przygotujcie kilka kartek w różnych kolorach. Dziecko wybiera kartki w kolorach polskiej flagi i układa przed sobą we właściwy sposób (można je skleić i doczepić patyczek).

 

 KLIKNIJ

 

Czy ty wiesz jaki to znak: w czerwonym polu biały ptak?

Wie to każdy Polak mały – to znak Polski, orzeł biały (ten wierszyk znacie z przedszkola, przypomnijcie go sobie i utrwalcie!)

 

KLIKNIJ

 

Propozycja w kartach pracy:

4 – latki: zadania ze str 14, 15, 16, 17

3 – latki: zadanie ze str 14

 

- Hej to jeszcze raz ja, Kapek. Widziałem i zwiedziłem wiele pięknych krajów, ale tu w Polsce czuję się najlepiej. Polska to piękny kraj. Zapraszam Cię w podróż po Polsce. Wybierzesz się ze mną? Ale to już przy następnym spotkaniu. Ahoj przygodo!

 Posłuchajcie piosenki:

 

KLIKNIJ

 

 

POZDRAWIAM WAS BIAŁO-CZERWONO! Pani Maja

Zajęcia 27.04.2020r.

 

WITAJCIE MOJE JEŻYKI!!!

 

Moje kochane dzieci, czy wiecie co to są śmieci?

To takie rzeczy, które wyrzucamy do kosza, bo są już nam niepotrzebne. Ale dziś pokażę Wam jak wykorzystać do zabawy coś, co na

pozór jest już nieużyteczne.

 

Zabawy z plastikowymi butelkami:

 

Przygotujcie 2 butelki 0,5 l po wodzie mineralnej

- napełnijcie jedną butelkę wodą do pełna i zakręćcie mocno zakrętkę

  (sposób napełniania wybierzcie sami)

- postawcie butelki na stole – pokażcie, która butelka jest pusta, która pełna

- weźcie butelki do rąk – porównajcie, która butelka jest ciężka, a która lekka

- połóżcie butelki na podłodze i spróbujcie zakręcić nimi jak bączkiem – która kręci się szybko, która wolno

- odkręćcie obie butelki i delikatnie dmuchnijcie w otwór – czy w obu butelkach słychać tak samo? (cicho – głośno)

 

Używaliśmy tu określeń przeciwstawnych (możecie pobawić się później w szukanie innych słów, które mają znaczenie przeciwne np.


gruby – chudy, ładny – brzydki, czysty – brudny, wesoły – smutny, itp.)

 

Teraz trochę ćwiczeń gimnastycznych z butelkami:

 

- podrzucajcie i chwytajcie pustą butelkę

- połóżcie pustą butelkę na podłodze i spróbujcie przez nią przeskoczyć na obu nóżkach

- postawcie pustą butelkę na podłodze i dmuchnijcie tak, aby się przewróciła

- połóżcie pustą butelkę na podłodze i próbujcie dmuchać w nią tak, aby się turlała

- usiądźcie na podłodze (nogi zgięte w kolanach, ręce z tyłu oparte na podłodze). Połóżcie pełną butelkę przed sobą, teraz naciskają stopą turlajcie nią od siebie i do siebie (zmiana stopy – można spróbować obiema stopami jednocześnie)

- postawcie pustą butelkę na podłodze. Stańcie parę kroków od niej i spróbujcie pełną butelkę tak poturlać, żeby przewrócić pustą (jak w grze w kręgle)

 

Teraz sprawdzimy, czy jesteście silni:

 

- spróbujcie zgnieść rękami pełną butelkę (czy dacie radę?)

- spróbujcie zgnieść rękami pustą butelkę zakręconą zakrętką (czy dacie radę?)

- odkręćcie zakrętkę w pustej butelce i teraz spróbujcie zgnieść ją rękami (udało się? – z pełną tego raczej nie próbujcie, chyba, żepodczas kąpieli w wannie!)  

- spróbujcie teraz nadmuchać zgniecioną butelkę tak mocno, żeby była taka jak przedtem (udało się?)

 

Zgnieciona butelka już nie będzie nam potrzebna. Wodą z pełnej butelki podlejcie kwiatki w doniczce lub w ogródku (nie marnujemyani kropli!) i zakręćcie ją zakrętką.

 

Przygotujcie zieloną kartkę (robiliście ją wcześniej stemplując kulką z gazety). To będzie łąka, na której wyrosną kwiatki. Przygotujcie też farby (intensywne kolory).Butelkę odwracamy zakrętką w dół, moczymy zakrętkę w farbie i odciskamy kilka razy na naszej zielonej

kartce (to będą środki kwiatków). Teraz dno butelki moczymy w farbie i odciskamy w taki sposób, by kółeczko powstałe z zakrętki było pośrodku (w dnie butelki zazwyczaj jest kilka wypustek – to będą „płatki kwiatka”). POWODZENIA.

 

Po skończeniu drugą butelkę też zgniatamy i wyrzucamy GDZIE? Do pojemnika z plastikami!!! W ten sposób SEGREGUJEMY ŚMIECI.

 

Może macie jakieś własne pomysły, jak wykorzystać plastikowe butelki? MIŁEJ ZABAWY!!!

 

 

POZDRAWIAM WAS SERDECZNIE! Pani Maja

Zajęcia sprawnościowo - zdrowotne

 Dziś skupimy  się na profilaktyce wad postawy.

Na początek, zanim Państwo podejmiecie jakiekolwiek zadanie z dzieckiem, a istnieje przeszkoda by rozpocząć , biegnę z pomocą i

proponuję przeczytać  cytaty, które zmotywują do działania.

 

KLIKNIJ

 

Profilaktyka wad postawy.

 

 Proszę od razu nie robić wszystkich ćwiczeń z dzieckiem, tylko wybrać sobie 5 lub 3 i przejść 

 

do ulubionej zabawy ruchowej . Kolejny dzień kolejne 5 ćwiczeń ( lub mniej)  po rozgrzewce

 

 i w miłej atmosferze

 

KLIKNIJ

 

Wzmocnienie mięśni grzbietu , karku, ściągających łopatki.

 

KLIKNIJ

 

Najważniejsze !!!! Zachęcamy dziecko do aktywności, a kiedy widzimy, że nie potrafi bądź 

zmęczyło się , proszę przejść do ulubionych zabaw ruchowych i po jakimś czasie znów spróbować. 

 

Te ćwiczenia mogą okazać się nudne, dlatego bardzo ważna jest odpowiednia strategia działania.

 

 Nic na siłę, a powoli dziecko zmierzy się z nową aktywnością.

 

 Powodzenia!!!  Gratuluję !!!!

 

Życzę Rodzicom i Dzieciom  

   Niech  uśmiech na twarzy nie znika, 

        wspaniałej atmosfery rodzinnej ,

              zdrowia oraz kondycji fizycznej i psychicznej.

 

Pani Bożena

Zajęcia języka angielskiego 24.04.2020r.

 

Zachęcam dzieci do oglądania, słuchania, a także do zabaw ruchowych.


To świetny sposób na utrwalanie słów i umiejętności językowych, a także dobrą zabawę:

 


KLIKNIJ


KLIKNIJ


KLIKNIJ


KLIKNIJ


KLIKNIJ

 

 

Pani Kamila

Zajęcia 24.04.2020

WITAJCIE MOJE JEŻYKI!!!

 

KWIATY W OGRÓDKU

 

Przygotujcie z papieru 3 koła pomarańczowe (wielkość np. zakrętki od butelki) i kilkanaście kółeczek białych (mniejszych od pomarańczowych)

 

„Historia o kropce” znajdziecie ją w Galerii na naszej stronce przedszkolnej (tzw. rysunek narastający)

 

Polecam książeczkę „Zabawy z kropką” (zdjęcie w Galerii) – może kiedyś uda się Wam ją kupić

 

Działania z kółeczkami:

 

- posegreguj (uporządkuj) kółeczka (wg. wielkości, wg. kolorów). Tworzymy 2 zbiory: koła pomarańczowe - kółka białe; koła duże -

kółka małe.

-  porównaj, których kół jest więcej: pomarańczowych czy białych? (można użyć określeń: mało – dużo lub mniej – więcej)

- połóż przed sobą jedno pomarańczowe koło, obok niego białe. Które jest większe, pomarańczowe czy białe? (używamy określeń: duże

– małe lub większe – mniejsze)

- połóż pomarańczowe koła jedno obok drugiego (w rzędzie). Policz ile jest kół (dziecko liczy dotykając każdego koła – od lewej do

  prawej, potem od prawej do lewej). Zapytajcie: ile jest kół? (tzw aspekt kardynalny)

 

Chwila przerwy: posłuchajcie piosenki: „Jestem sobie ogrodniczka” – możecie skakać, tańczyć, fikać

 

 KLIKNIJ

 

 

„KWIATKI KASI”

 

Dzieci powtarzają:  A – psik

 

- Kasia kwiatki raz wąchała. A- psik!

   Pierwszy kwiatek. A – psik!

   Drugi kwiatek. A – psik!

   Trzeci kwiatek. A – psik!

 

- Tulipanek – pierwszy kwiatek. A – psik!

   Drugi kwiatek to jest bratek. A – psik!

   A stokrotka – trzeci kwiatek. A – psik!

 

-  Hokus – pokus. Policz sam

   Ile kwiatków razem mam? – policzcie sami (wykorzystajcie kółeczka)

(Używanie określeń: pierwszy, drugi, trzeci – aspekt porządkowy)

 

Dalszy ciąg działań:

 

- „Ogródek Kasi” - zieloną kartkę dzielimy na trzy części, rysując na niej trzy linie. Powstaną trzy pola – to będą grządki w ogródku.

Dziecko na każdym polu układa jedno pomarańczowe koło. Liczymy ponownie: 1, 2, 3 koła – ile jest kół?).

- wokół pomarańczowych kół dziecko układa białe kółeczka – „płatki stokrotki”. Teraz rozszerzamy umiejętność liczenia poza zakres do

3 – dziecko licząc głośno, kładzie jednoczesnie na każdym płatku jedną: fasolkę, guzik, płatek śniadaniowy lub inny drobny przedmiot,

który znajdziecie w domu (można zajrzeć do galerii zdjęć – „Ogródek Kasi”).  

 

MIŁEJ ZABAWY!!!

 

POZDRAWIAM WAS STOKROTKOWO! Pani Maja

Zajęcia muzyczno - rytmiczne 23.04.2020r.

 Przed nami ósme domowe Matinée. Tym razem odbędziemy je w tanecznym rytmie disco.

Muzyczne zadanie wydaje się banalnie łatwe, ale to tylko pozór.

Dyskotekowy rytm wcale nie tak prosto jest powtórzyć. Spróbujcie!

To świetna zabawa i dobra okazja do tańca.

 

 

KLIKNIJ

 

Pozdrawiam Pan Zdzichu

Zajęcia religii 23.04.2020r.

Msza Święta spotkaniem z Jezusem Zmartwychwstałym.

Dziecko poznaje prawdę, że Jezus jest obecny w Hostii.

Jezus zmartwychwstał, wstał z grobu i żyje wśród nas. Jest obecny w nas, w naszych sercach.

Jest obecny we wszystkich spotykanych osobach. W kościele jest jednak takie szczególne miejsce gdzie 

schowane jest Ciało Pana Jezusa. Znajduje się tam ono pod postacią Hostii. To miejsce ma trudną nazwę 

TABERNAKULUM. 

Narysuj tabernakulum albo pokoloruj obrazek

 KLIKNIJ

 


Posłuchaj piosenki


KLIKNIJ

Z Bogiem

Pani Dorota

 

 

 

 

Zajęcia 23.04.2020r.

 

 

WITAJCIE MOJE JEŻYKI!!!

(chwilkę mnie nie było, ale już wróciłam, bo się za Wami stęskniłam)

 

GRAMY W ZIELONE

 

„Zielona wiosna”(aut.M.W)

Zielony, zielony, to kolor jest wiosny

Zielony, zielony, to kolor radosny

Zielono, zielono, zielono dokoła

W zielonym kolorze świat do nas dziś woła

 

- Nauczcie się na pamięć rymowanki

- Wymyślcie improwizację ruchowo-rytmiczną do tej rymowanki (wykorzystajcie ruchy rąk, nóg

lub innych części ciała, możecie rytmicznie stukac, tupać, podskakiwać, maszerowac, itp.)

 

- Poszukajcie w swoim najbliższym otoczeniu przedmiotów w kolorze zielonym.

 

- „Ruchomy obrazek” – rozłóżcie na podłodze białe prześcieradło. Na nim ułóżcie obrazek z

zielonych przedmiotów znalezionych w domu (każdy pomysł jest dobry!!!) – zróbcie fotkę i

przyślijcie do nas

 

- „Wiosenna ścieżka” – przygotujcie dość duże koła z papieru w różnych kolorach. Rozłóżcie je

na podłodze tak, by utworzyły ścieżkę. Przechodzimy po ścieżce stając tylko na kołach zielonych

(można przechodzić lub skakać tylko po zielonych kołach)

 

- Posłuchajcie piosenki o zielonych słoniach:

 

 KLIKNIJ

 

 

- Porozmawiajcie o treści piosenki. Policzcie na paluszkach ile było słoni. Kto chce może wykonać

słonia dowolną techniką (każdy pomysł jest dobry!!!)

 

- Zielone działania plastyczne:

·       „Zielona trawa” – nacinanie papieru nożyczkami

·       „Zielona księga” – stwórzcie książeczkę, w której znajdą się elementy w kolorze

         zielonym (np. drobne przedmioty płaskie, obrazki z czasopism, tkaniny, itp.)

·       „Zielona łąka” – zwijamy w kulkę gazetę i stemplujemy nią całą powierzchnię kartki

(wykorzystując wyłącznie kolor zielony i jego odcienie) – tak wykonane tło przyda nam się

następnym razem (w przedszkolu też pracujemy wieloetapowo)

 

 

POZDRAWIAM WAS  ZIELONIUTKO! Pani Maja

 

 

 

Zajęcia 22.04.2020

22.04.2020r. obchodzimy Światowy Dzień Ziemi

 

                                         

 

Dnia 22 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Ziemi.

Wszyscy ludzie- przyjaciele Ziemi - robią coś, aby Ziemia stała się piękniejsza, zdrowsza i bezpieczniejsza dla wszystkich.
Po raz pierwszy obchodzono Dzień Ziemi w Stanach Zjednoczonych 22 kwietnia 1970 roku. W ten sposób ludzie chcieli wyrazić protest przeciwko dalszemu niszczeniu otaczającego nas środowiska. W tym dniu ludzie całego świata zastanawiają się, jak to można zmienić.
Tego dnia każdy z nas powinien pomyśleć, co może zrobić w swoim najbliższym otoczeniu, aby ulżyć Ziemi i zaprzyjaźnić się z nią.

 

                                     

1. „Sprawny mieszkaniec Ziemi” –   zabawy i ćwiczenia poranne

„Biegaj – stój” – Dzieci poruszają się swobodnie przy dźwiękach wystukiwanych dłonią o blat stołu.  Na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją na prawej, a następnie na lewej nodze. 

„Skoki przez rzekę” – na dywanie rozkładamy np. skakankę a dzieci przeskakują przez nią obunóż

„Z biegiem rzeki” – Dzieci przechodzą po leżącej na podłodze skakance „stopa za stopą”.

„Taniec motyli” – Dzieci poruszają się  w rytmie granym np. na grzechotce naśladując lot motyla. Na przerwę w muzyce dzieci – motyle siadają w rozłożonych na dywanie gazetach.

„Zapach powietrza” – Dzieci siedzą na podłodze w siadzie skrzyżnym. Wykonują głęboki wdech powietrza nosem i wydech ustami.

 

2. .Ziemia to wyspa zielona   -  Posłuchajcie piosenki o naszej ziemi, zielonej wyspie

KLIKNIJ

 

3. „Dbamy o nasze środowisko” –  opowiadanie B. Koronkiewicz.

 - Pani w przedszkolu dzisiaj nam mówiła, że powinniśmy wszyscy dbać o nasze środowisko. Jutro będziemy rozmawiać, jak można to robić, a ja nic na ten temat nie wiem – powiedział Tomek przy kolacji.

 - Jak to nic nie wiesz? – zdziwiła się mama. Przecież my zawsze staramy się postępować zgodnie z zasadami ekologii.

 - A co to znaczy?

 - To znaczy, że robimy wszystko, aby dbać o Ziemię.

 - Na przykład?

 - Na przykład segregujemy śmieci. Oddzielnie wyrzucamy makulaturę oddzielnie szkło, plastiki, odpady zielone. Nie należy marnować tego, co da się powtórnie przetworzyć.

 - A oddzielnie elektrośmieci – wtrącił tata. – Żeby nie zaśmiecały nam planety, trzeba je specjalnie utylizować.

 - To dlatego w sklepach są pojemniki na stare baterie, a w aptekach na lekarstwa? Żeby ich nie mieszać z innymi śmieciami? – spytał Tomek.

 - No właśnie.

 - Używamy też ekologicznych toreb – powiedziała mama. - i oszczędzamy wodę – dodała Małgosia, starsza siostra Tomka. Dlatego Ci mówiłam, żebyś ją zakręcał, jak myjesz zęby, bo masz już wodę w kubeczku.

- Ale dlaczego mamy oszczędzać wodę, przecież jest jej dużo – zastanowił się Tomek.

 - My mamy dużo, ale jest wiele miejsc na Ziemi, gdzie jej brakuje. Nie  można marnować wody bez potrzeby.

- Żywności też nie można marnować. Trzeba kupować tyle, ile się zje i nakładać na talerz też tyle, ile dasz radę zjeść. Zobacz, nie ruszyłeś jeszcze swojej porcji – zwróciła uwagę mama – a jedzenia nie można wyrzucać.

- Tak, tak, wiem, że jedzenia też brakuje na świecie. Zagadałem się, ale zaraz zjem, bo jest pyszne – powiedział Tomek i zabrał się za swoją kolację. – Najważniejsze, że już wiem, co jutro powiem w przedszkolu.

 - I pamiętaj o gaszeniu światła, gdy wychodzisz ze swojego pokoju, bo energię też trzeba oszczędzać – uśmiechnął się tata.

 – Myślę, że jak wszystkie dzieci we wszystkich przedszkolach nauczą się dbać o swoje najbliższe środowisko, to nasza planeta będzie piękna, zielona i przyjazna swoim mieszkańcom jeszcze przez wiele, wiele lat.

 Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie.

 - O czym dzieci z grupy Tomka będą rozmawiać na zajęciach?

 - Jakich zasad przestrzega rodzina Tomka?

 - Jak należy postępować ze śmieciami?

 - Co to są elektrośmieci?

 - Co należy oszczędzać?

 - Kogo można nazwać przyjacielem Ziemi?

 

4. „Ziemia, woda, powietrze” – zabawa ruchowa.

 Dziecko stoi na dywanie.

Na hasło: Ziemia – dotyka dłońmi podłogi, przykucając jednocześnie.
Na hasło Woda – chwyta dłońmi za kolana.
Na hasło: Powietrze – wskazuje przestrzeń nad głową.

5.  „W kontakcie z naturą” - zapraszam do obejrzenia animowanego filmu  edukacyjnego:

 KLIKNIJ

                                                                                                                       

6. Poćwiczmy razem.

Rzucamy szyszkami - ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci na niby spacerują po lesie, co pewien czas podnoszą szyszkę i rzucają nią z dużym zamachem jak najdalej.


Przedzieramy się przez leśne zarośla -  zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Dzieci poruszają się na czworakach między wyobrażonymi zaroślami, co pewien czas prostują się i maszerują do przodu.


Toczymy zwalony pień - zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni. Dobieramy  się parami. Pierwsza osoba jest przewróconym przez burzę pniem drzewa – leży na podłodze, druga delikatnie turla pień w różnych kierunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili następuje zmiana ról.


Piłujemy drzewo - ćwiczenia ramion i tułowia. Stoimy w parach, twarzami do siebie. Podajmy  sobie ręce i naprzemiennie przeciągamy  je do przodu i do tyłu, z równoczesnym pochylaniem i odchylaniem tułowia – naśladowanie  piłowania drzewa.
 

 

7. Zajęcia manualne: Na zakończenie wykonamy prace do których wykorzystacie surowce wtórne, dzisiaj łódeczki z nakrętek.

Zabawy z wodą są zawsze ciekawe dla dzieci, tutaj wprowadzamy także  element ćwiczenia  oddechowego, zadaniem malucha jest dmuchać w żaglówkę , tak by ta się poruszała, można wyznaczyć cele tego rejsu, z jednego końca do innego, np. dopłyń do miejsca z trójkątem, kwadratem …

 

KLIKNIJ

 

Wszystko to można wykonywać słuchając ekologicznej piosenki Zozi „ Świat w naszych rękach”

KLIKNIJ

 

      Pozdrawiam pani Mariola

 

Zajecia sprawnościowo - zdrowotne 21.04.2020r.

 

Kochane Dzieci ! Drodzy rodzice !
Witam Was na początku  klejonego tygodnia mam nadzieję,  że nadal będziecie wspólnie  ze mną ćwiczyć.  Tym razem  wykorzystamy albo płaskie  klocki albo  pranie z kosza na pranie. To tak żeby  zrobić  sobie  drabinę. 

Zapraszam bardzo  do ćwiczeń.

https://drive.google.com/file/d/1Oo9hg0rzCTjrvbgvB24SUnMzsDuV6ErB/view

 


Ściskam  Was wszystkich mocno i mam nadzieję, że  ćwiczycie  pilnie


Życzę  wszystkim dużo zdrowia
Pani Bożena

 

Zajęcia religii 21.04.2020r.

Niedziela Bożego Miłosierdzia

Pielgrzymka rodziny Kasi

 

Na ostatniej katechezie rozmawialiśmy o Bożym miłosierdziu. Dowiedziałam się̨, że Bóg zawsze pragnie naszego dobra i nigdy nas nie opuści. On kocha nas tak wielką miłością̨, że dla naszego dobra zesłał na ziemię swojego Syna Jezusa. Taką ogromną miłość́ nazywamy miłosierdziem.  
Pani katechetka powiedziała nam:
– Pierwszą niedzielę po Wielkanocy nazywamy niedzielą miłosierdzia.
W tym dniu w szczególny sposób dziękujemy Bogu za Jego miłosierdzie.
W Krakowie jest Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i w tym dniu odbywają̨ się tam  
uroczystości.
Po przyjściu z przedszkola powiedziałam do mamy:
– Mamo, czy wiesz, że w najbliższą niedzielę będzie święto Bożego Miłosierdzia.
– Wiem – odpowiedziała mama – mamy dla ciebie niespodziankę̨. W niedzielę pojedziemy całą rodziną na Mszę Świętą do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie, a potem odwiedzimy ciocię, która mieszka w tym mieście.   
Gdy dojechaliśmy do sanktuarium, był duży tłok i tata musiał się̨ bardzo natrudzić́, aby zaparkować́ samochód. Gdy już̇ to zrobił, wszyscy udaliśmy się̨ do kościoła. W środku bardzo mi się̨ podobało, zwłaszcza obraz Jezusa, na którym spod Jego szaty wypływają̨ dwa promienie: jeden czerwony, a drugi bladoniebieski. Pod obrazem był napis „Jezu, ufam Tobie”.  
– A kim jest siostra namalowana na tym małym obrazie – spytałam babcię.  
– To św. Faustyna Kowalska. To właśnie jej ukazywał się̨ Jezus zmartwychwstały i prosił o namalowanie swojego obrazu. Jej również̇ przekazał polecenie, aby niedziela po Wielkanocy była obchodzona jako święto Miłosierdzia Bożego. W ten sposób Bóg chciał przypomnieć́ wszystkim ludziom, że największym pragnieniem Jego serca jest dawać́ przebaczenie i miłość́.  
– Babciu, skąd to wszystko wiesz? – zapytałam.  
– Z książki, którą napisała św. Faustyna. Spisywała ona to wszystko, co Jezus jej powiedział. On też nauczył ją pięknej modlitwy, którą nazywamy „Koronką do Miłosierdzia Bożego”. Modlimy się̨ w niej o to, aby dobry Bóg przebaczył ludziom wszystko to, czym Go zasmucają.  
– A gdzie mieszkała św. Faustyna?  
– Właśnie tutaj spędziła ostatnie lata swojego życia. Zmarła, mając 33 lata. Ojciec Święty Jan Paweł II ogłosił uroczyście polską siostrę̨ zakonną świętą. Jest to powód do wielkiej radości dla całego Kościoła, a zwłaszcza dla Polski. W 2002 roku w tym miejscu Jan Paweł II oddał cały świat Miłosierdziu Bożemu.  
Gdy dowiedziałam się tego wszystkiego, uklęknęliśmy i pomodliliśmy się̨ słowami modlitwy „Jezu, ufam Tobie”, a babcia obiecała, że w drodze powrotnej nauczy mnie „Koronki do Miłosierdzia Bożego”.  
Później odwiedziliśmy ciocię, a wieczorem zmęczeni wróciliśmy do domu. Gdy się̨ modliłam, podziękowałam dobremu Bogu za Jego wielką miłość.  

 


Rozmowa na temat opowiadania

 

– Kiedy jest święto Miłosierdzia Bożego?
– Dokąd wybrała się̨ w tym dniu Kasia ze swoimi rodzicami i babcią?  
– Kto prosił o namalowanie obrazu Jezusa Miłosiernego?
– Dlaczego Jezus chciał, aby namalować Jego obraz?  
 

https://vod.tvp.pl/video/ziarno,niedziela-milosierdzia,19365162

 

 

 


Pozdrawiam 

Dorota Ulaczyk 

Zajęcia 21.04.2020r.

 

W WIOSENNYM OGRÓDECZKU.

 

1. W tym tygodniu uczymy się piosenki ,,W naszym ogródeczku''.

 

KLIKNIJ

 

Tekst piosenki:


W naszym ogródeczku
zrobimy porządki }3razy
Wygrabimy ścieżki
przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki raz, dwa, trzy.

Potem w miękką ziemię
wsiejemy nasionka }3razy
Będą się wygrzewać
na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.

Przyjdzie ciepły deszczyk
i wszystko odmieni } 3 razy
W naszym ogródeczku
grządki zazieleni,
grządki zazieleni raz, dwa, trzy.

 

2. Zabawa paluszkowa o pewnej biedronce:

 

Podczas zabawy możecie zastosować liczebniki porządkowe: z pierwszym, drugiego, itd.

 

 

3. ,,Słonko po deszczu''- ilustrowanie ruchem treści wiersza.
 

Pada deszczyk! Pada deszczyk!   [Dzieci w przysiadzie rytmicznie uderzają

i po liściach tak szeleści...           palcami w podłogę i wypowiadają wyrazy

Kap! Kap! Kap!                             dźwiękonaśladowcze.]

 

Zatuliły kwiatki płatki,

główki chylą do rabatki!              [Opuszczają nisko głowy i wypowiadają

Kap! Kap! Kap!                             wyrazy dźwiękonaśladowcze.]

 

Deszcz ustaje- płyną chmury-

kwiaty wznoszą się do góry!        [Podnoszą stopniowo głowy i ramiona w górę

Ho! Ho! Ho!                                   i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze.]

 

Wiatr tu pędzi na wyścigi,            Stają w rozkroku, kołyszą się na boki  

wiatr kołysze nam łodygi!             i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze.]

Wiu! Wiu! Wiu!

 

Biegną dzieci tu z ochotą:            [Biegną na palcach

uważajcie- takie błoto!                 i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze.]

Hyc! Hyc! Hyc!

 

Byle słonko nam nie zgasło,

róbmy prędko z błota- masło!     [ Przebierają nogami w miejscu

Chlap! Ciap! Ciap!                        i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze.]

 

Teraz- baczność- kroki duże-

przeskoczymy przez kałużę!       [Wykonują skoki obunóż

Hop! Hop! Hop!                             i wypowiadają wyrazy dźwiękonaśladowcze.[

 

Już pogoda- słonko świeci,

maszerują do ogrodu dzieci-      [ Maszerują rytmicznie, akcentując

Raz- dwa- trzy!                            stopą pierwszy krok]

 

4. Nasze przedszkolaki dotarły właśnie do wiosennego ogródeczka, gdzie czeka na nie pewne zadanie:-)

 Znajdź różnicę

KLIKNIJ

 

  

5.Zapraszam do zabawy ruchowej  „Kwiaty rosną”


Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło: „kwiaty rosną” – dzieci powoli prostują tułów. Na hasło: „kwiaty wyciągają się do słońca” – wyciągają ręce w górę, jak najwyżej. Na hasło: „kwiaty więdną” – dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.

6. Pamiętajcie o powtarzaniu piosenek, to bardzo ważne ćwiczenie słuchu i pamięci.

" W naszym ogródeczku"- KLIKNIJ

 

 

 

 

Udanego, słonecznego dnia!

Dziękuję za wspólną zabawę i pozdrawiam- Pani Mariola

 

Zajęcia 20.04.2020r.

 

Wiosenne prace w ogródku, kolorowe kwiatki

 

 

Kochani!

 

Bardzo dziękujemy za cudowne wiadomości e-mail, miło widzieć Wasze piękne prace plastyczne.

 

Pozdrawiam całą Jeżykową Rodzinę

 

W naszym czarodziejskim ogrodzie kwitną piękne kwiatki, dzisiaj trochę zabaw z nimi związanymi.

 

1. "Jak wygląda kwiat" – ilustracja

 

Opowiedz co widzisz na ilustracji, wymień części roślinki( korzeń, łodyga i kwiat)

 

KLIKNIJ

 

2. " Jak rośnie kwiat" - historyjka obrazkowa.

 

Teraz spróbuj przy pomocy rodziców odtworzyć kolejność wzrostu roślinki

 

 

 

3. „Cebulka” – opowieść ruchowa, którą opowie Wam mama lub tata:


Tulipanek mieszkał sobie w swoim domku [w cebulce],

głęboko pod ziemią [dziecko leży na podłodze, zwijając się jak najmocniej].

Było tam ciepło, cicho i ciemno [dziecko zamyka oczy i cichutko leży].

Jednak pewnego dnia zrobiło mu się jakoś niewygodnie [dziecko zaczyna się wiercić],

nagle cebulka pękła i tulipanek wysunął mały kiełek [dziecko wysuwa w górę rękę albo nogę],

potem kiełek zaczął rosnąć i rosnąć (dziecko powoli unosi się do góry],

 wypuścił listki i pięknie zakwitł [dziecko unosi ręce w górę, jakby to były płatki kwiatów).

Teraz w ogrodzie kwitnie dużo pięknych, kolorowych tulipanów [dzieci obracają się w jedna i

drugą stronę, pokazując swoje „płatki”].      

 

4. „Kolorowy ogródek” – zabawa dydaktyczna.

 

Na stole umieszczone są 3 paski papieru – grządki. Rodzic z boku każdej grządki umieszcza

obrazek kwiatka i mówi: Na pierwszej grządce wyrosną kwiatki czerwone, na drugiej żółte, a na

trzeciej niebieskie. Dzieci z rozsypanki kolorowych kwiatów wybierają jeden i umieszczają go na

odpowiedniej grządce. Liczenie kwiatów na pierwszej / drugiej / trzeciej grządce i określanie ich

liczby liczebnikiem. Budowanie wypowiedzi: Na pierwszej / drugiej / trzeciej grządce rosną 2

kwiatki czerwone / 3 żółte / 4 niebieskie. Zamiast kwiatków możecie umownie przygotowane do

wcześniejszych zabaw trójkąty lub klocki

 

5.Zakładamy zielony kącik


Wspólne sadzenie cebulek na szczypiorek , omówienie zasad opieki nad roślinkami,

 

przygotowanie miejsca na zielony kącik.


6.Wiosenne kwiaty-  ( dla chętnych dzieci)

 

KLIKNIJ  i wybierz co chciałabyś / chciałbyś zrobić.

 

Miłej zabawy.


7. Ćwiczenia gimnastyczne „Dbamy o nasz ogródek”

 

 „Małe i duże roślinki” – zabawa orientacyjno -porządkowa.

Dzieci biegają swobodnie. Zatrzymują się i na hasło: Małe roślinki – przykucają. Na hasło: Duże roślinki wspinają się na palce i wyciągają w górę ręce.

 „Zakwitają kwiaty” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dzieci w siadzie skrzyżnym, ręce na kolanach, głowa nisko opuszczona. Na hasło: Zakwitają kwiaty -powoli prostują się, unosząc głowę i ramiona. Kwiaty więdną – powrót do poprzedniej pozycji.

 „Pieski pilnują ogrodu” – zabawa z elementem czworakowania.

Dzieci chodząna czworakach w różnych kierunkach. Zatrzymują się w siadzie klęcznym, ręce wsparte na przedramionach, głowa uniesiona. Dzieci – pieski, rozglądają się dookoła i szczekają.

„Biegnij za motylkiem” – zabawa bieżna.

 Motylek biegnie pierwszy, reszta za nim. Motylek odpoczywa – dziecko w przysiadzie podpartym, reszta stoi cicho, aby go nie spłoszyć.

„Wąchamy kwiaty” – ćwiczenie oddechowe.

Dzieci chodzą swobodnie, co jakiś czas pochylają się i naśladują wąchanie kwiatów.

Marsz z wysokim unoszeniem kolan.

 


Mam nadzieję, że zajęcia Wam się podobały.

Pozdrawiam i buziaczki zostawiam

Pa, pa pani Mariola

Zajęcia 17.04.2020

Witam w piątek  17 kwietnia

 

Ruch to zdrowie.

Pomimo ograniczeń narzuconych nam odgórnie, poćwiczmy nieco moje Jeżyki w zaciszu domowym.

 

1.Na dzień dobry zaczniemy od małej gimnastyki przy muzyce:

Powodzenia!

KLIKNIJ

 

2.Czas na mały odpoczynek.

Drodzy rodzice pobawcie się proszę z naszymi przedszkolakami w masażyk relaksacyjny, wykorzystując poniższą propozycję:

Po pleckach płynie rzeczka [rysujemy palcem wężyki wzdłuż plecków]


I przeszła pani na szpileczkach ["idziemy" palcami jak w butach na obcasach]


A potem przeszły słonie [ugniatamy powoli całymi dłońmi]


I przejechały konie [„galopujemy" pięściami - oczywiście nie za mocno!]


A potem spadł deszczyk  [robimy deszczyk opuszkami palców po całych pleckach]


Czy czujesz już dreszczyk? [szybkie tup-tup-tup palcami wzdłuż kręgosłupa]

 

3. Zabawa ,,Kółko małe i duże''- ilustrowanie ruchem treści wiersza.

 

Przygotujemy teraz nasze ręce do wykonania pracy plastycznej ,,Wiosenne kwiaty''. Widziałam, że bardzo podobało Wam się malowanie paluszkami, więc dzisiaj też je wykorzystamy:

Kółko małe, kółko duże,                            [Dzieci rysują obiema rękami w powietrzu

                                                                  małe i duże koła]

 

plecy proste, ręce w górze.                       [Prostują i napinają plecy,

                                                                  podnoszą ręce w górę.]

 

Skłoń się w prawo, skłoń się w lewo,        [Wykonują skłony do boku prawego, lewego

tak się w lesie chwieje drzewo.                 robią jeszcze dwa skłony.]

 

Kółko małe, kółko duże,                            [Rysują obiema rękami w powietrzu

                                                                  małe i duże koła.]

 

głowa prosto, ręce w górze.                     [Podnoszą do góry podbródek,

                                                                 podnoszą ręce w górę.]

 

Takie skrzydła ptaki mają,                      [ Rozpościerają ręce na boki,

pokażemy, jak fruwają.                            machają rękami jak skrzydłami.]

 

Kółko małe, kółko duże,                         [Dzieci rysują obiema rękami w powietrzu

                                                               małe i duże koła.]

 

głowa prosto, ręce w górze.                  [Podnoszą do góry podbródek,  

                                                              podnoszą ręce w górę.]

 

Tak się drzewa kołysały,                       [Wykonują skłony na boki,

a tak dzieci prosto stały.                       dzieci stoją w pozycji na baczność.]

 

Już skończyła się zabawa:

maszerujmy lewa- prawa.                  [Dzieci maszerują w miejscu,

Już nie jestem żadnym ptakiem,       unosząc wysoko kolana.]

tylko małym przedszkolakiem.

 

4.Teraz moje Jeżyki przy pomocy waszych dłoni wyczarujemy piękne, wiosenne kwiaty.

 

Przygotujcie proszę farby oraz pędzel.

Do dzieła:-)

  

 

 

5. Ten tydzień zakończymy gimnastyką:

Zaprazam na  podwórko te  Jeżyki, które mają taką możliwość, pozostałym proponuję szeroko otworzyć okna:

Zaczynamy:

 

KLIKNIJ

 

Życzę Wam udanego weekendu.

Do zobaczenia w poniedziałek

 

Pa, pa Pani Mariola

 

 

 

Zajęcia sprawnościowo - zdrowotne 16.04.2020r.

 


Witam Was Kochane Dzieci i drodzy Rodzice


Po raz kolejny nagrałam dla Was filmik z ćwiczeniami tym razem potrzebujemy do ćwiczeń brudne koszulki z kosza na pranie. Przygotujcie się kochani i zaczynam ćwiczenia. Mam nadzieję że się wam spodoba. Zapraszam i do dzieła.


Super super super!
Dziękuję że tak PILNIE ćwiczcie.



 

https://drive.google.com/file/d/1EuLpdvIf5dLhAhQISwzqcZncF82kyIEv/view?usp=drive_web

 

Pozdrawiam Was

Pani Bożenka

Zajęcia muzyczno - rytmiczne 16.04.2020

Witajcie przedszkolaki.

Jak co czwartek zapraszam was na zabawy muzyczno - rytmiczne

Minęły Święta i dalej siedzimy w domu. Zdzichu ma już tak tego dość, aż ma ochotę nie tylko grać, ale i tańczyć.

Dlatego, tym razem proponuje nam naukę gry w rytmie cha-chy.

To taniec, który charakteryzuje się ruchem praktycznie w jednym miejscu,

a zarazem jest bardzo energetyczny i pełen ekspresji.

Spróbujcie. To naprawdę poprawia samopoczucie.

 

KLIKNIJ

 

Miłej zabwy

Pan Zdzisiu

Zajecia 16.04.2020

Zapraszam na wiosenne zajęcia. Dziś dowiemy się jak nazywa się najbardziej rozpoznawalne drzewo w Polsce.

Miłej zabawy

1.Zagadka przyrodnicza – zobaczymy kto z Was zgadnie o czym mówi zagadka:

Zieloną nosi koronę,
Przed skwarem daje ochronę(drzewo)

2.Wysłuchajcie proszę  opowiadania Haliny Koszutskiej „Drzewko Maciusia”


W parku, na środku trawnika, rosła sobie płacząca brzózka.
- Czy ona naprawdę płacze? – zapytał Maciuś mamę, gdy zobaczył brzózkę po raz pierwszy.
- Nie, nie płacze. Dobrze jej w naszym parku, wesoło się zieleni. Nazwano ją tak dlatego, że ma długie, delikatne i jakby ze smutkiem opuszczone gałązki.
Maciek bardzo tę brzózkę polubił.
Kiedy przychodził do parku, już z daleka machał jej ręką.
- Dzień dobry – wołał. – Jak się miewasz?
A brzoza szumiała na powitanie.
Aż tu pewnej wiosny wszystko się zmieniło. Ogrodnicy przez środek trawnika przeprowadzili ścieżkę. I oto drzewko znalazło się na samym brzegu trawnika.
„Będzie mi teraz weselej – ucieszyła się brzózka – będę mogła z bliska przyglądać się zabawom dzieci, a w dni upalne dam im schronienie w moim cieniu”.
I kiedy na ścieżkę po raz pierwszy wpadła gromadka dzieci, brzoza radośnie poruszyła listkami.
Ale dzieci wcale nie zwróciły na to uwagi. Biegły wesoło, krzycząc i śmiejąc się. Jakiś chłopiec zatrzymał się na chwilę, ułamał gałązkę brzozy i wymachując nią pobiegł dalej. Odtąd z dnia na dzień coraz więcej było na drzewku obłamanych gałązek. Na pniu pojawiły się nacięcia scyzorykiem. Kora w wielu miejscach była naddarta. Dzieci przebiegając potrącały nieraz drzewko, czasem któreś próbowało wdrapać się na nie.
Tak się złożyło, że Maciek długo nie przychodził do parku. A kiedy wreszcie wybrał się tam z mamą, wcale swojej brzózki nie poznał.
- Z daleka wydawała mi się znacznie ładniejsza – westchnął.
- Tak, była ładniejsza, kiedy bezmyślne dzieci nie miały do niej dostępu – powiedziała mama.
Z żalem oglądali połamane gałązki, odrapaną scyzorykiem korę.
Maciek zaczął się zastanawiać, co zrobić, żeby dzieci nie niszczyły już tej brzozy. Szedł obok mamy bardzo zamyślony. Zapomniał zupełnie o tym, że chciał nazbierać kasztanów. Ale nic nie mógł wymyślić.
Dopiero na drugi dzień, kiedy opowiedział o swoim zmartwieniu kolegom, Jurkowi i Władkowi, we trzech znaleźli radę.
- Będziemy teraz zawsze wracać ze szkoły przez park. Dużo dzieci tamtędy wraca. Będziemy pilnować brzozy tak długo, dopóki wszyscy nie przejdą – postanowili.
I jeszcze – że na zakręcie ścieżki ułożą kamienie wzdłuż trawnika, żeby nikt nie wpadał na brzozę. A na jej pniu powieszą tabliczkę z napisem: Nie niszczyć drzewka!
- Ten napis może nam zrobić mój brat. On już jest przecież w trzeciej klasie i ma piątkę z pisania – rzekł Jurek.
Kiedy wracali ze szkoły, zatrzymali się wszyscy trzej przy brzozie. Maciek zadarł głowę do góry i powiedział:
- Teraz już nie będziesz płakać, płacząca brzózko. My cię obronimy przed szkodnikami.
Brzoza poruszyła gałązkami, a pożółkłe listeczki wesoło zawirowały w powietrzu.

 

3. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania dotyczące treści opowiadania:


- Jakie drzewko spodobało się Maciusiowi ?
- Co zrobili wiosną ogrodnicy?
- Jak dzieci potraktowały brzózkę?
- Co zauważył Maciuś, gdy pojawił się pewnego dnia w parku z mamą?
- Co wymyślił Maciuś z kolegami, żeby chronić brzózkę?
- Czy zachowanie Maciusia zasługuje na pochwałę?

4. Teraz czas się trochę poruszać, zapraszam Jeżyki do ćwiczeń:

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

 

5.Zobaczcie obrazek przedstawiający brzozę.

Zwróćcie uwagę  kochani   na barwę pnia. Przypomnijcie sobie gdzie widzieliście takie drzewo? A może widać je z okna waszego domu?

 

https://e-bliskoprzyrody.pl/brzoza-betula-l/

 

 

6. Czas na zabawę pantomimiczną,, Zdrowe drzewo – chore drzewo’’.


Pantomimiczne przedstawienie rękami ,, Zdrowe drzewo – chore drzewo’’.
Na hasło ,,Zdrowe drzewo’’ – dzieci wymachują rękami nad głowami, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
Na hasło ,,Chore drzewo’’ – dzieci nachylają się i opuszczają bezwładnie ręce do przodu.

 

7. Na zakończenie zapraszam was do  zabawy plastycznej „ Gałązka brzozy”.

Pokolorujcie kredkami obrazek gałązki brzozy. Wybierzcie odpowiednie kolory i nazwijcie je. Pamiętajcie żeby prawidłowo trzymać kredki oraz  kolorować w konturze.

 

 http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/galazka-brzozy?version=print

 

 

Dziękuję za wspólną zabawę. Mam nadzieję, że się wam podobało.

Do jutra. Pa, pa

Pani Mariola

strona:
O przedszkolu
Pokaż szczegóły »

Informacje dla rodziców
Pokaż szczegóły »

Procedury i regulaminy
Pokaż szczegóły »

Rada Rodziców
Pokaż szczegóły »