Jesteś w dziale PROCEDURA - WERSJA SKRÓCOA
Standardy ochrony małoletnich - procedura skrócona

Standardy ochrony małoletnich

wersja skrócona

 

§ 1.

 

1.      Każde dziecko posiada swoje prawa, których nikt, w tym dorosły, nie może go ich pozbawić. Dziecko ma w szczególności prawo  do:

1)      prawo do wyrażania własnych poglądów i przekonań,

2)      prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,

3)      prawo do prywatności,

4)      prawo do ochrony przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem oraz innym złym traktowaniem,

5)      prawo do nauki,

6)      prawo do wypoczynku.

2.      Żadne dziecko nie może być krzywdzone przez innych, w tym przez osoby dorosłe. Krzywdzenie dzieci to każde działanie lub bezczynność (brak działania) różnych osób czy instytucji,  które narusza ich prawa,  swobody czy zakłóca ich optymalny rozwój. Żadne dziecko nie może zaznać przemocy fizycznej,  psychicznej (emocjonalnej), seksualnej czy zaniedbywania.

3.      Przemoc fizyczna to wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec dziecka powodujące urazy na jego ciele np.: bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, itp. Wobec dziecka nie wolno stosować kar cielesnych.

4.      Wykorzystywanie seksualne to każde zachowanie osoby starszej i silniejszej, które prowadzi do jej seksualnego podniecenia i zaspokojenia kosztem dziecka np.: ekshibicjonizm, uwodzenie, świadome czynienie dziecka świadkiem aktów płciowych, zachęcanie do rozbierania się i do oglądania pornografii, dotykanie miejsc intymnych lub zachęcanie do dotykania sprawcy, różne formy stosunku seksualnego, itp. 

5.      Nikt nie ma prawa dotykać cię jeżeli tego nie chcesz (np. głaskać po głowie, przytulać).

6.      Przemoc emocjonalna to intencjonalne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka np.: wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku i możliwości dziecka, niszczenie ważnych dla niego rzeczy lub zwierząt, nieposzanowanie granic prywatności, itp.

7.      Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych, takich jak właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia, edukacja, jak i psychicznych jak poczucie bezpieczeństwa, doświadczania miłości i troski.

8.      Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni przedszkola, jak również inne osoby, które prowadza zajęcia nie mogą  dopuszczać się wobec dziecka czynów naruszających jego godność, prawa i dobro w szczególności:

1)      nie stosują żadnej formy przemocy fizycznej, kar cielesnych,

2)      nie naruszają nietykalności cielesnej dziecka, rozumianej w szczególności jako zadanie ciosu (uderzenie) ręką czy inną częścią ciała czy jakimś przedmiotem, nie rzucają w dziecko żadnym przedmiotem, nie szarpią, nie szczypią, nie ciągną za uszy czy włosy, nie poklepują,

3)      nie utrwalają dla celów prywatnych wizerunku dziecka,

4)      nie udostępniają bez zgody rodziców wizerunku dziecka,

5)      nie udostępniają danych osobowych dziecka, w tym danych wrażliwych zachowując informacje uzyskane w związku z pracą zawodową, w tym informacje uzyskanie na posiedzeniu rady pedagogicznej,

6)      nie stosują przemocy psychicznej, nie wyśmiewają, nie znieważają (obraźliwe, obelżywe słowa), nie pomawiają, nie krzyczą na dzieci, nie zastraszają,

7)      nie powodują poczucia zagrożenia, strachu, poniżenia, dręczenia,

8)      nie używają wulgaryzmów,

9)      nie rozpowszechniają treści pornograficznych,

10)  nie wykorzystują seksualnie małoletniego,

11)  nie rozpijają małoletniego,

12)  nie dostarczają dzieciom niedozwolonych środków (np. uspokajających).

9.      Pracownicy przedszkola nie nawiązują relacji prywatnych z dziećmi.

10.  Dziecko, które zostało skrzywdzone działaniem lub brakiem działania innej osoby ma prawo zgłosić to nauczycielowi.

11.  Informując o krzywdzie każde dziecko otrzyma pomoc i wsparcie ze strony przedszkola, w szczególności psychologa, pedagoga, wychowawcy.

12.  Przedszkola podejmie procedury aby dziecku zapewniono bezpieczeństwo kontraktując się w innymi instytucjami, czy wszczynając procedurę „Niebieskie karty”.

 

§ 2.

 

1.      Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich, która ma przeciwdziałać krzywdzeniu dzieci i określać zasady pomocy im w tych przypadkach w wersji pełnej i skróconej  jest dostępna na stronie internetowej przedszkola a także wywieszona w gablocie przed sekretariatem w budynku przedszkola.

2.      Wychowawca zapoznaje dzieci ze standardami ochrony małoletnich, wyjaśnia ich wątpliwości, tłumaczy jak należy rozumieć dane zasady, czy definicje. Wychowawcy wykorzystują dodatkowo bajki edukacyjne, obrazki aby zobrazować dzieciom niewłaściwe zachowania.

 

§ 3.

 

1.      Nauczyciele wspierają dzieci w budowie relacji pomiędzy nimi, ucząc je wzajemnego szacunku, poszanowania praw innych osób, tolerancji i akceptacji innych bez względu na ich wygląd, pochodzenie, czy niepełnosprawność, mówienia o swoich potrzebach i emocjach.

2.      Jeżeli dziecko wyrządziło drugiemu krzywdę należy zgłosić to nauczycielowi. Zachowania niedozwolone dzieci zgłaszają nauczycielowi.

3.      Nauczyciele wskazują dzieciom, że sposobem rozwiazywania konfliktów nie jest przemoc.

4.      Dzieci we wzajemnych relacjach są koleżeńscy,  szanują prawa innych.

5.      Zachowania niedozwolone w relacjach pomiędzy dziećmi to:

1)      przemoc fizyczna np. : uderzenie kolegi, szarpanie, bójki

2)      znieważanie, wyśmiewanie, poniżanie,

3)      zastraszanie, dręczenie, w tym poprzez środki komunikacji na odległość (FB)

4)      kradzież,

5)      wyłudzanie pieniędzy czy innych rzeczy wartościowych,

6)      wulgaryzmy.

 

§ 4.

 

 

1.      Sieć przedszkola jest zabezpieczona hasłem.

2.      Dostęp do sieci posiadają pracownicy przedszkola, którzy mogą korzystać z sieci zarówno na sprzęcie stanowiącym własność przedszkola jak i prywatnym.

3.      Z sieci przedszkola nie korzystają dzieci oraz inne osoby niebędące pracownikami przedszkola.

4.      Dzieci nie korzystają ze sprzętu komputerowego na terenie przedszkola.

5.      Na komputerach będących na wyposażeniu przedszkola zainstalowane jest oprogramowanie antywirusowe oraz blokujące treści niewłaściwe stanowiące zagrożenie dla dzieci. 

6.      Instalowanie oprogramowania, aplikacji na sprzęcie stanowiącym własność przedszkola jest możliwe jedynie przez administratora.

7.      Sprzęt stanowiący własność przedszkola nie jest używany w celach prywatnych.

8.      Przedszkole podejmuje działania profilaktyczne, informując rodziców o zagrożeniach w sieci i ochronie dzieci przed treściami szkodliwymi.   

9.      Dziecko będące ofiarą cyberprzemocy powinno zgłosić to rodzicom lub nauczycielowi.

 

 

 

 

O przedszkolu
Pokaż szczegóły »

Informacje dla rodziców
Pokaż szczegóły »

Procedury i regulaminy
Pokaż szczegóły »

Rada Rodziców
Pokaż szczegóły »