Plan pracy Miejskiego Przedszkola nr 46 w Katowicach na rok szkolny 2017/2018
Opracowany na podstawie:
Spis treści
Zatwierdzono do realizacji na Radzie Pedagogicznej w dniu 31.08. 2017 r.
1. Dostosowanie działań przedszkola do realizacji zajęć z dziećmi zgodnie z warunkami i sposobami realizacji nowej podstawy programowej. Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie realizacji nowej podstawy programowej
CEL: Realizacja nowej podstawy programowej i planowania działań wychowawczych oraz dydaktycznych zgodnie z warunkami i sposobami realizacji.
Zadanie |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Uwagi |
1.Przegląd programów wychowania przedszkolnego i autorskich rozwiązań nauczycieli pod kątem ich zgodności |
Dyrektor |
Sierpień/wrzesień |
|
2.Analiza planów dydaktyczno-wychowawczych i zapisów w dzienniku pod kątem dostosowania do wymagań nowej podstawy programowej |
Wszystkie nauczycielki |
2 razy w roku |
|
3.Analiza kompetencji nauczycieli |
Dyrektor |
Wrzesień |
|
4.Szkolenie zewnętrzne – wdrożenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego |
Dyrektor |
Wrzesień
|
|
5.Analiza potrzeb przedszkola (zasoby, wyposażenie, itp.) pod kątem spełniania wymagań |
Wszystkie nauczycielki |
Grudzień 2017 Marzec 2018 |
|
6.Konferencja dla rodziców: Zmiany |
Nauczyciel psycholog, pracownik Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej |
Listopad 2017 |
|
7.Samokształcenie nauczycieli: zajęcia koleżeńskie, zespoły samokształceniowe |
Nauczycielki grup |
listopad, luty, kwiecień, czerwiec |
|
8.Szkolenia zewnętrzne wspierające |
Wszystkie nauczycielki – zgodnie z planem doskonalenia |
Wg potrzeb |
oraz rozbudzanie świadomości ekologicznej dziecka.
CEL: Pogłębienie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi; Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody; Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego; Podnoszenie świadomości ekologicznej dzieci oraz ich rodziców
Zadanie |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Uwagi |
1. Opracowanie Kodeksu Ekologa – nabywanie właściwego stosunku do świata roślin i zwierząt |
D. Maciuła ( dla wszystkich grup) |
X 2017 |
|
2. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt: · Cykle zajęć nt. warunków potrzebnych do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin · Poznawanie charakterystycznych miejsc, zakątków przyrodniczych naszego miasta, regionu · Cykl zajęć nt. konieczności ochrony przyrody , pomniki przyrody w okolicy, ścieżki ekologiczne · Wystawa plonów jesiennych, wzbogacanie kącików przyrody · Wykorzystywanie zabaw badawczych Zapoznanie dzieci z bliższym i dalszym środowiskiem Ogród i „Kącik przyrody” · Podejmowanie przez dzieci samodzielnych działań w ogrodzie przedszkolnym i sali - prowadzenie hodowli roślin - konkurs na „Najciekawszy kącik przyrody” – Cztery pory roku · dosadzanie nowych krzewów · udział dzieci w spacerach, wycieczkach do parku, na łąkę, nad rzeczkę/plan wycieczek i spacerów w każdej grupie/ · wycieczka do Ogrodów Kapiasa · rejestrowanie przyrody za pomocą aparatu fotograficznego, wystawa zdjęć Las – działania na rzecz edukacji leśnej · cykl zajęć „Edukacja leśna” · nawiązanie współpracy · wycieczki do lasu Propagowanie wśród dzieci i rodziców idei ochrony środowiska poprzez: · organizowanie wystaw dla rodziców, prowadzenie biblioteki przyrodniczej, zbieranie wierszy, ilustracji, gazetki okolicznościowe, informacyjne wykorzystanie literatury związanej · Konkurs na najciekawszy zielnik opracowany przez dziecko Działania na rzecz oszczędności wody · Udział w akcji ‘Mamo, tato, wolę wodę” · dyżury w łazienkach „Patrol w trosce o wodę” · oszczędne gospodarowanie wodą podczas mycia rąk i zębów · zabawy badawcze z wodą · okresowe przeglądy zużycia wody Działania na rzecz segregacji odpadów · cykl zajęć „Dobre rady na odpady” · segregacja odpadów w przedszkolu, stosowanie kolorowych pojemników, zbiórka makulatury, baterii /udział w akcji „Zbieramy zużyte baterie” z REBA/ · zajęcie otwarte – warsztaty plastyczne dla rodziców „Rady na odpady” · konkurs międzyprzedszkolny plastyczny na ekologiczną „Siatkę – Wariatkę” Działania na rzecz oszczędzania energii: · cykl zajęć „Dwa pstryki techniki” · dyżury w salach „Patrol w trosce o energię” |
Nauczyciele, rodzice, personel przedszkola Nauczyciele, rodzice, dzieci, personel przedszkola Wszystkie nauczycielki M. Kraj B. Gawryś, personel przedszkola Wszyscy nauczyciele M. Wrana , grupa Jeżyki Wszyscy chętni Wszyscy nauczyciele M. Kuczmik Grupy: Jeżyki, Biedroneczki Wszyscy nauczyciele Nauczyciele, rodzice M. Wrana Koordynator B. Gawryś Nauczyciele, dzieci, personel, rodzice Nauczyciele, dzieci, personel, rodzice Nauczyciele Dyrektor Wszyscy nauczyciele Wszyscy pracownicy przedszkola, dzieci, rodzice Julia Witkowska D. Maciuła Wszyscy nauczyciele Nauczyciele, dzieci, personel, rodzice |
Cały rok Cały rok Cały rok X 2017, IV, VI 2018 Jesień/wiosna Cały rok V 2018 Cały rok X 2017, V 2018 X 2017, IV, V 2018 Wg planu Cały rok Planowanie miesięczne Wg planu XI 2017 Cały rok Cały rok Cały rok Wg planu pracy Wg harmonogramu Wg planu Cały rok II/III 2018 II 2018 Wg planu Cały rok |
|
3. Kalendarz dni związanych z ochroną środowiska: · Sprzątanie świata, · Światowy Dzień Zwierząt · Międzynarodowy Dzień Ptaków · Dzień Ziemi · Dzień Ochrony Środowiska, |
D. Maciuła M. Kuczmik B. Gawryś M. Wrana J. Witkowska |
||
4. Udział w akcjach i konkursach o zasięgu regionalnym, ogólnopolskim o tematyce ekologicznej: |
Nauczyciele wg propozycji placówek oświatowych i kulturalnych |
Cały rok |
|
5. Udział w kolejnej edycji Rajdu ekologicznego „EKOLOGIA NA ZDROWO I SPORTOWO” organizowanego przez Miejskie Przedszkole nr 93 w Katowicach i Nadleśnictwo Katowice |
Nauczycielki grupy Jeżyki |
3 X 2017 |
|
6. Nawiązanie współpracy z instytucjami zajmującymi się ochroną środowiska w naszym regionie – spotkania z ludźmi działającymi na rzecz ekologii, szukanie sponsorów do podejmowanych przez placówkę działań, ich udział w naszych akcjach, konkursach itp. |
Koordynator M. Kuczmik |
Na bieżąco, Cały rok |
II. Zadania wynikające z prowadzonego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2016/17
CEL: poprawa efektywności działań przedszkola w obszarach wynikających z realizowanego nadzoru pedagogicznego
Lp. |
Zadania |
Osoby odpowiedzialne |
terminy |
uwagi |
1. |
Kontynuowanie działań związanych |
Wszystkie nauczycielki
|
Cały rok |
|
2. |
Zachęcanie rodziców do bardziej aktywnego udziału w życiu przedszkola, zgłaszanie i podejmowanie własnych inicjatyw na rzecz edukacji dzieci. |
Dyrektor Wszystkie nauczycielki |
W miarę potrzeb |
|
3. |
Korzystanie z nowych rozwiązań wychowawczo-dydaktycznych |
Wszystkie nauczycielki |
W miarę potrzeb |
|
4. |
Wyposażenie przedszkola w nowoczesne pomoce dydaktyczne, np., historyjki obrazkowe, gry rozwijające mowę |
Dyrektor |
W miarę możliwości finansowych |
III. Zadania wynikające z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018 określonych przez Ministra Edukacji Narodowej 1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego
Cel: systematyczna realizacja zadań związanych z rozwijaniem zamiłowania do czytania
Lp. |
Zadania |
Osoby odpowiedzialne |
terminy |
uwagi |
1. |
Zapoznanie z dokumentem i dostosowanie dokumentacji wewnętrznej przedszkola do zmienionych przepisów prawa oświatowego, w tym podstawy programowej |
Wszystkie nauczycielki Dyrektor |
IX 2017 |
|
2. |
Opracowanie sposobów realizacji |
Wszystkie nauczycielki |
IX/X 2017 |
|
3. |
Inne działania zostały opisane w p. 1 |
Dyrektor Wszystkie nauczycielki |
rok szkolny |
2. Wzmacnianie wychowawczej roli przedszkola
Cel: Intensyfikacja działań przedszkola w zakresie podejmowania działań kształtujących właściwe postawy poprzez prowadzony proces wychowawczy.
Lp. |
Zadania |
Osoby odpowiedzialne |
Terminy |
uwagi |
1. |
Ewaluacja działań przedszkola w zakresie stosowanych metod i strategii wychowawczych w przedszkolu |
Zespół ds. ewaluacji Dyrektor |
X/ XI 2017 |
|
2. |
Wypracowanie wspólnych założeń wychowawczych we współpracy z rodzicami i opiekunami prawnymi dzieci. Analiza i uzgodnienie z rodzicami przedszkolnego systemu nagród i kar ( wynik ewaluacji) |
Nauczyciele i przedstawiciele rodziców |
XI/XII 2017 |
|
3. |
Opracowanie sposobów dokumentowania podejmowanych działań. |
Wszystkie nauczycielki |
I 2018 |
|
4. |
Doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców · spotkania ze specjalistami (psycholog, logopeda) · warsztaty „porozumienie bez przemocy” · warsztaty „proste sposoby na trudne zachowania dziecka” |
Dyrektor |
Ilość spotkań i czas wg propozycji rodziców |