PROCEDURA BEZPIECZEŃSTWA ZABAW ORGANIZOWANYCH
W OGRODZIE NA TERENIE MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 46 W KATOWICACH
Podstawa prawna:
1.Ustawa z dnia 14 grudnia 2017r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021r., poz. 1082 ze zm.);
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2021r poz. 1386 ze zm.)
Cel procedury:
Określenie sposobu postępowania nauczyciela w przypadku organizowania zabaw i korzystania ze sprzętu w ogrodzie przedszkolnym oraz określenie norm i zasad korzystania z urządzeń w ogrodzie przedszkolnym zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
Zakres procedury:
Procedura dotyczy nadzoru nad dziećmi podczas ich pobytu w ogrodzie przedszkolnym.
Uczestnicy postępowania –zakres odpowiedzialności:
1.Nauczyciel: ma obowiązek dopilnować, aby zabawy przez niego organizowane były zgodne z zasadami bezpiecznego użytkowania ogrodu przedszkolnego. Zapoznaje osoby biorące udział w zajęciach z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach;
2.Personel pomocniczy przedszkola:( pomoc nauczyciela, robotnik wykwalifikowany – woźna) ma obowiązek współuczestniczyć w zabawach dzieci w ogrodzie przedszkolnym i ponosi współodpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas organizowanych spacerów i wycieczek.
3.Rzemieślnik: ma obowiązek codziennie rano przed rozpoczęciem zajęć w ogrodzie przedszkolnym sprawdzić jego stan oraz sprawność urządzeń ogrodowych, by upewnić się, że nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Pracownik ten musi mieć świadomość odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku.
Pracownik ma obowiązek kontrolować i odnotowywać wszelkie nieprawidłowości wg Planu Kontroli Placu Zabaw oraz Harmonogramu Konserwacji i Napraw.
4.Dyrektor:określa zakres odpowiedzialności i obowiązków nauczyciela i pracowników przedszkola podczas organizowania zabaw w ogrodzie przedszkolnym, w czasie spacerów. Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w placówce. Po przerwie w działalności oświatowej placówki trwającej co najmniej 2 tygodnie, dokonuje kontroli obiektów należących do placówki pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów.
Sposób prezentacji procedury:
1.Zapoznanie wszystkich pracowników z treścią dokumentu na zebraniu organizacyjno – informacyjnym .
2.Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
3.Udostępnienie dokumentu w przedsionku przedszkola.
Opis procedury:
1.Podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego od pierwszych dni września uczy się je korzystania z urządzeń zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady korzystania z tego sprzętu.
2.Codziennie rano wyznaczony pracownik zgodnie z harmonogramem czasu pracy ma obowiązek sprawdzić, czy urządzenia ogrodowe są sprawne i nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Pracownik w/w musi mieć świadomość odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku.
3.W czasie pobytu w ogrodzie nie przewiduje się możliwości gromadzenia nauczycielek i pomocy nauczyciela w jednym miejscu. Nauczyciele i pomoc nauczyciela powinni być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi podopiecznymi i przebywać w miejscach największych zagrożeń.
4.Podczas zabaw dzieci korzystają z wyznaczonego przez nauczyciela obszaru terenu. Dzieci wracają z terenu kolumną prowadzoną przez nauczyciela. Po ustawieniu podopiecznych w kolumnę nauczyciel powinien każdorazowo sprawdzić, czy wszystkie dzieci będące
w danym dniu w jego grupie są obecne.
5.Z terenu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic dotarł na miejsce pobytu grupy.
6.Nauczyciel w przypadku organizowania zabaw w ogrodzie:
1)wychodzi do ogrodu po uprzednim sprawdzeniu stanu terenu i sprzętu ogrodowego przez osoby wymienione w ust.2,
2)przestrzega wymogu, aby zabawy były organizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego użytkowania ogrodu przedszkolnego, umieszczonymi na tablicy przed wejściem do budynku przedszkola,
3)zapoznaje osoby biorące udział w zajęciach z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach,
4)jest zobowiązany sprawdzić liczbę dzieci przed wyjściem do ogrodu i przed powrotem do sali.
Tryb dokonywania zmian w procedurze:
1.Wszelkich zmian w opracowanej procedurze może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor placówki. Wnioskodawcą zmian może być również rada rodziców.
2.Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.
3.Procedura wchodzi w życie z dniem podpisania.