Dzień 5 piątek (12.02.2021r.)
Temat dnia: Zwierzęta Grenlandii.
Pingwinek” – zabawa do piosenki („O jak przyjemnie i jak wesoło”).
• Wdrażanie do szybkiego ustawiania się w szeregu.
https://www.youtube.com/watch?v=PdHfeBJB-10
Dziecko chwyta w pasie osobę stojącą przed nim, wykonywanie ruchów zgodne ze słowami piosenki.
„Gdzie jest Grenlandia?” – pokaz na globusie, mapie świata.
Pomoce: globus, mapa świata.
„Jak jest pogoda na Grenlandii?” – zapoznanie z pogodą.
Wiadomości dla rodzica:
Na Grenlandii panuje klimat polarny. Charakteryzuje się częstymi zmianami pogody, ostrymi zmianami temperatur i dość dużymi opadami. Zimą na
północnych skrajach wyspy osiąga wartość średnią −36 °C, a latem zaledwie +3 °C.
Ciekawostki o Genlandii – filmik, poproście rodziców o pomoc w czytaniu.
https://www.youtube.com/watch?v=vOGz5RYYvUY
Zwierzęta dalekiej północy – filmik.
https://www.youtube.com/watch?v=31ZtHrKOf2E
„Zwierzęta Grenlandii” – rozwiązywanie zagadek słownych I. Mojsak i J. Myślińskiej.
Pomoce: zagadki, zdjęcia zwierząt.
1. Prawie jak wilki wyglądają i Eskimosom pomagają,
ciągnąc zaprzęgi przez całe dnie, więc się w Grenlandii ceni je. (psy husky)
http://info.wyborcza.pl/temat/wyborcza/pies+husky
2. Jestem, jak bracia, wielkiej postury, ostre mam zęby oraz pazury,
ale choć biała u mnie jest skóra, to u kuzynów czarna lub bura. (niedźwiedź polarny).
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/11/POL1.jpg
3. Choć z różnej świata jesteśmy strony, wszyscy wspaniałe mamy ogony,
kuzynek z lasu rudy lub szary, ja śnieżnobiały. Może to czary? (lis polarny)
https://zadbanypupil.pl/wp-content/uploads/2020/06/adorable-1853508__340.png
4. Często pokaz daję wam, jeśli w cyrku pracę mam,
bo gdy tylko zbudzę się akrobacje robić chcę. (foka)
https://www.istockphoto.com/pl/search/2/image?phrase=foka+grenlandzka
5. Tam, gdzie są lodowe kry pływa ssak, który ma kły, cztery płetwy ma on też...
Wiesz już kto to? To się ciesz. (mors)
https://la.wikipedia.org/wiki/Odobenidae#/media/Fasciculus:Noaa-walrus22.jpg
6. W bajkach nos czerwony mam, Mikołaja wiozę wam. (renifer)
https://pl.dreamstime.com/zdj%C4%99cie-stock-renifer-w-zimy-tundrze-image92457085
7. Co to za ptak czarno - biały, który chodzi kiwając się cały? (pingwin)
https://dinoanimals.com/wp-content/uploads/2016/11/Penguins-1-949x475.jpg
Życie w igloo – filmik.
http://www.travelmaniacy.pl/artykul,zycie_w_igloo,1873,4,0.html
Budowanie igloo – filmik.
https://www.youtube.com/watch?v=AzN1gS_BjSU
Wyjście na podwórko - zabawy na śniegu, może uda Wam się zbudować igloo? ;-)
ZABAWY PLASTYCZNE NA DŁUGIE WIECZORY
Igloo z kostek cukru – filmik.
https://mojedziecikreatywnie.pl/wp-content/uploads/2015/01/igloo-5.jpg
Igloo - wykonanie igloo z plasteliny (masy porcelanowej lub masy solnej) z jednoczesnym słuchaniem muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis
„Niedźwiedź polarny” – praca plastyczna, wycinanie sylwety niedźwiedzia.
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/niedzwiedz-polarny-1
Dzieci wycinają sylwetę niedźwiedzia, naklejają na niebieską kartkę, a z pozostałych resztek papieru wycinają góry, płatki śniegu...
• Wdrażanie dzieci do oszczędnego korzystania z kartek (wykorzystywania resztek).
Kolorowanki do wyboru
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/antystresowe/
„Pinginy z Madagaskaru” - układanie puzzli.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/126852-pingwiny-z-madagaskaru/5x3
Moja propozycja na Walentynki dla chłopczyka i dziewczynki :-)
Harmonijkowe serduszko.
https://www.youtube.com/watch?v=0PGn15uSaRk
Piosenka do posłuchania.
https://www.youtube.com/watch?v=0PGn15uSaRk
Pozdrawiam pracowite Jeżyki – pani Dorotka ;-)
Pan Zdzisiu zaprasza do wspólnej zabawy:
Wyobraźnia ma potężną moc, ale czasem i ona potrzebuje „pokarmu”. Takim pokarmem dla niej może być właśnie muzyka. I o tym opowiadam tym razem. Gdy gram na pianinie, wyobraźnia budzi się i widzi światy muzyką pisane: wyspy pełne zwierząt małych i dużych, hałaśliwe miasta i wypełnione bielą zimowe lasy. Spróbujecie je namalować?
Pozdrawiam Was i do zobaczenia w czwartek
Pan Zdzisiu
Dzień 4 – czwartek (11.02.2021r.)
Temat dnia: Kraina wiecznej zimy.
Boogie Woogie – rozruszanka.
https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w
Grenlandia - oglądanie mapy świata, wskazanie największej wyspy.
https://urbanism.files.wordpress.com/2007/06/countrychart_4080.jpg
„Życie ludzi na dalekiej północy” – oglądanie zdjęć, filmów.
• Rozwijanie myślenia, wzbogacanie wiedzy.
https://www.youtube.com/watch?v=EMAdaDo50H8
Eskimosi zamieszkują Alaskę, arktyczne rejony Kanady, od Morza Arktycznego po półwysep Labrador, Grenlandię. Niewielka grupa żyje na Półwyspie
Czukockim i Wyspach Wrangla. Posługują się językami należącymi do eskimoskiej grupy językowej. Eskimosów charakteryzuje niski wzrost,
oliwkowożółta karnacja, ciemne i proste włosy. Do głównych zajęć Eskimosów należy myślistwo i rybołówstwo. Zachowali wiele elementów tradycyjnej
kultury.
Konstruowanie gry „Wyprawa pingwinów do Lodowe Krainy”.
Pomoce: arkusz szarego papieru lub sklejone kartki A4 tak, aby powstał duży prostokąt, pisaki, kostka do gry, pionki, zagadki słowne
lub obrazkowe.
Przygotowanie:
Dziecko z pomocą rodzica rysuje planszę, która przedstawia węża. Wspólnie odmierzają klockiem płytki (pola) – dziecko liczy. Zaznaczają START
i METĘ oraz miejsce na pionki. Na całej trasie, na wybranych polach dziecko rysuje: znak zapytania, gimnastykujący się ludzik, nutki, serduszko,
słońce, lody, saneczki. Uczestnicy gry kolejno rzucają kostką, liczą ilość kropek. Następnie przesuwają pionki po płytkach do przodu. Na końcu gry
znajduje się Lodowa Kraina. Gdy wszystko jest już narysowane możecie zacząć grać!
Odczytanie listu od Eskimosa:
Witajcie dzieci!
Moi przyjaciele - pingwiny mają wielki kłopot. Poczuły, że zbliża się wiosna, a one bardzo lubią zimę. W mojej krainie jest bardzo zimno, więc
postanowiłem zaprosić pingwiny do Lodowej Krainy. Trzeba im jednak pomóc przejść długą drogę, na której czeka do wykonania wiele zadań. Proszę
Was byście pomogli pingwinkom wykonać te zadania. Do zobaczenia w Lodowej Krainie.
Eskimos
Zasady gry „Wyprawa pingwinów do Lodowej Krainy”
- znak zapytania: Oto zagadka, nie lada gratka - jeśli rozwiążesz zagadkę możesz iść dalej,
- gimnastykujący się ludzik: Każdy pingwinek Ci to powie, że gimnastyka to zdrowie - wykonaj ćwiczenie by iść dalej,
- nutki: kto śpiewać potrafi, ten do mety szybko trafi - zaśpiewaj piosenkę o zimie,
- serduszko: powiedz komuś coś miłego i dopiero ruszaj dalej mój kolego,
- słońce: słonko świeci, strach się śmieje, a pingwinek łezki leje - słońce Cię osłabiło tracisz jedną kolejkę,
- lody: gdy pingwinek lody zje to do mety szybko mknie - przesuwasz się o tyle pól ile wyrzuciłeś kropek na kostce,
- saneczki: wsiadaj na saneczki i zjeżdżaj z góreczki - przesuwasz się na ostatnie pole i kończysz grę.
Gdy pionek – pingwinek dotrze do mety proszę odczytać następny list od Eskimosa:
Brawo! Brawo! Moi mili - dobrze żeście się sprawili.
„U Eskimosów” - kolorowanie obrazka online.
https://www.kolorowankionline.net/dzieci-eskimo
Gry i zabawy ruchowe na śniegu.
• Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Technika z kształtowaniem pojęć matematycznych.
Pomoce: figury kuliste, piłka, klocki, jabłko, pomarańcza, globus.
Przebieg:
„Znajdź przedmiot takiego samego kształtu” – zabawa dydaktyczna.
Osoba dorosła pokazuje dziecku kulę – dziecko wyszukuje przedmioty kuliste (piłka, globus, jabłko, pomarańcza).
„Figury płaskie i przestrzenne” – zabawa twórcza.
Dziecko ma kartkę papieru - określa, jaka jest to figura geometryczna (prostokąt). Rodzic wyjaśnia dziecku, że jest to figura płaska.
Zadaniem dziecka jest zrobienie z płaskiej figury, figury przestrzennej – kuli.
„Rzut do celu” – zabawa ruchowa.
Na środku pokoju stoi koszyk/miska, zadaniem dziecka jest wrzucić swoją kulę do środka.
„Na lodowisku” - zabawa ruchowa.
Dzieci nakładają łyżwy - owijają stopy gazetą i oklejają taśmą. W rytm spokojnej muzyki dzieci swobodnie poruszają się po pokoju naśladując jazdę na
łyżwach. Na przerwę w muzyce wykonują polecenia rodzica:
– zamień się w pingwina i poruszaj się jak on,
– zamień się w fokę, kiwaj się i klaszcz tak jak ona,
– zamień się w niedźwiedzia polarnego, rycz i poruszaj się tak jak on.
Pozdrawiam Was cieplutko i życzę, aby ...
uśmiechnęła się Wam gębusia, po zjedzeniu …
PYSZNEGO PĄCZUSIA, bo dzisiaj TŁUSTY CZWARTEK
Pozdrawiam cieplutko pani Dorotka
Dzień 3 – środa (10.02.2021r.)
Temat dnia: Zima w górach.
„Góry zimą” - oglądanie albumów, pocztówek, filmu.
• Ukazanie piękna krajobrazu górskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=TbmhsCxFHPA
„Tatry” - wypowiedzi na podstawie ilustracji, filmu.
• Wdrażanie do właściwego używania nazw: Tatry, Rysy, Morskie Oko, Zakopane
• Wprowadzenie do słownika dzieci pojęć: góry, szczyt, dolina, przełęcz.
https://8a.pl/8academy/najciekawsze-miejsca-w-tatrach/
https://www.youtube.com/watch?v=_rfgnG-J1AE
Ćwiczenia poranne:
https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY
„Zima w górach” – twórczość Stanisława Wyspiańskiego.
• Zapoznanie z postacią Stanisława Wyspiańskiego i jego dziełami malarskimi,
• Wprowadzenie do słownika dzieci pojęcia: pejzaż,
Pomoce: obrazy Stanisława Wyspiańskiego „Widok z okna pracowni na Kopiec Kościuszki", „Pejzaż z rzeką”.
Dzieci oglądają obrazy i mówią, co przedstawiają.
„Widok z okna pracowni na Kopiec Kościuszki"
„Pejzaż z rzeką”.
Wiadomości dla rodzica:
Stanisław Wyspiański urodził się w Krakowie w rodzinie rzeźbiarza. Był uczniem Jana Matejki. Przez cały czas malował. Zdobył Nagrodę Polskiej Akademii Umiejętności za
pejzaże z kopcem Kościuszki.
„Pejzaż”- zapoznanie dzieci z rodzajem malarstwa.
Rodzic pokazuje dziecku reprodukcje i mówi, że to są pejzaże. Dzieci próbują określić co to znaczy pejzaż.
Wiadomości dla rodzica:
Pejzaż – malarstwo krajobrazowe, widok z natury lub otoczenia miejskiego przedstawiony w malarstwie, grafice.
Pastel – technika malarska; farba lub kreda, gips z małą ilością spoiwa i barwnikiem, w postaci cienkich pałeczek. Kolory rozbielone, delikatne.
Zapoznanie z różnymi rodzajami kredek: ołówkowe, świecowe, pastele, akwarelowe.
Pokaz kredek, którymi bardzo lubił malować Stanisław Wyspiański – pastele.
„Zima w górach” - malowanie kredkami pastelowymi.
Słuchanie muzyki (wersja instrumentalna piosenki „Dzwonki sań”), omówienie jej.
• Rozwijanie umiejętności podporządkowania ruchów muzyce,
• Kształcenie uważnej i skoncentrowanej postawy dziecka w oczekiwaniu na polecenia muzyczne.
Pomoce: dzwoneczki metalowe przyszyte do gumki frotki, łyżeczki.
https://www.youtube.com/watch?v=7PyyxyJma8I
„Dzwonki sań” – zabawa ruchowa.
https://www.youtube.com/watch?v=faZbnWYm5uo
Tekst piosenki:
I. Poprzez białe drogi, z mrozem za pan brat,
Pędzą nasze sanie szybkie niby wiatr.
Biegnij, koniu wrony, przez uśpiony las,
My wieziemy świerk zielony i śpiewamy tak:
Ref.: Pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań.
Co za radość, gdy saniami można jechać w dal.
Pada śnieg, pada śnieg, dzwonią dzwonki sań,
A za nami i przed nami wiruje tyle gwiazd.
II. Biegniesz biała drogo, nie wiadomo jak.
Nie ma tu nikogo, kto by znaczył ślad.
Tylko nasze sanie, tylko szybki koń,
Tylko dzwonki roześmiane i piosenki ton.
Wyjście na podwórko - zabawy na śniegu, rzucanie śnieżkami do celu.
• Rozwijanie umiejętności robienia śnieżek,
• Wyrabianie celności rzutów.
Kulig w lesie” – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej.
• Wprowadzenie do słownika dzieci pojęcia „kulig”,
• Dostarczanie dziecku wzorów pięknej, artystycznej mowy.
Śnieżek prószy, śnieżek pada i kołderkę nam układa.
Po niej raźno kica królik: Patrzcie wszyscy - jedzie kulig!
Oto dzwonią sań dzwoneczki i śpiewają panieneczki.
Chodźcie szybko, póki czas, zanim kulig wjedzie w las.
Obudziły się zwierzęta: Czy to może jakieś święta,
że hałasu, śmiechów, krzyku jest dziś w lesie już bez liku?
Nawet niedźwiedź, chociaż stary, szybko włożył okulary i powiada:
Dosyć spania, ja też jeździć chcę na saniach.
Oglądanie zdjęć, ilustracji przedstawiających kulig, wypowiedzi dzieci.
• Wdrażanie do logicznej, wielozdaniowej wypowiedzi.
https://www.triotravel.pl/kuligi/40-zimowe-kuligi-z-pochodniami
https://www.snowdoo.pl/kulig-zakopane-niesamowita-atrakcja-zimowa-pora/
Ćwiczenia grafomotoryczne - rysowanie ołówkiem szlaczków po śladzie.
• Przygotowanie dzieci do nauki pisania
http://przedszkole8.mielec.pl/wp-content/uploads/2019/01/szlaczki-gr-IV-stycze%C5%84-1.pdf
Dla chętnych dzieci
Zimowe zagadki.
https://www.youtube.com/watch?v=_5vmXnZP_ok
„Pada śnieżek” - dwie aktywności muzyczne z piosenką dla chętnych dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=yQbVP7g_ufU&list=RDCMUCHnm8gIBa3AvQJfeUc1OkfA&index=1
„Bałwanek w szklanej kuli” – praca plastyczna.
Pomoce: biała, czarna i pomarańczowa plastelina, mały słoiczek, mocny klej, woda.
Dziecko formuje z plasteliny bałwanka, którego przytwierdza / przykleja wewnątrz wieczka. Do słoiczka nalewają wodę oraz dodają brokatu.
Zakręcają zakrętki na słoiczkach /bałwanki w środku/.
Układanie puzzli
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/sztuka/190189-malarstwo
Pozdrawiam pracowite Jeżyki – pani Dorotka
Witm, witam Was moje przedszkolaki - dzieciaki
Dziś zapraszam i zachęcam Was do ćwiczeń nie wspólnie na sali ale w domu.
Zaczynamy od rozgrzewki tanecznej:
a teraz poćwiczcie np z mamą lub tatą
Mam nadzieję, że świetnie wam poszło.
Na koniec relaks i oddechy:
Pozdrawiam Was serdecznie
Pani Bożenka
Dzień 2 – wtorek (09.02.2021r.)
Temat dnia: Zabawy na śniegu.
Ćwiczenia poranne z dwoma rolkami papieru toaletowego.
https://www.youtube.com/watch?v=_7OvDduITfw
Ćwiczenia grafomotoryczne przy muzyce - prowadzenie linii ciągłych po śladzie, dorysowywanie bałwankowi jego rodziny.
• Doskonalenie sprawności manualnej poprzez prowadzenie linii ciągłych.
https://proliberis.org/images/dla_dzieci/pdf/rysowanie-po-sladzie-6.pdf
„Bałwankowa rodzina” – piosenka.
https://www.youtube.com/watch?v=0U8mxOZrd4M
„Liczymy bałwanki” - dodawanie i odejmowanie w zakresie 7 z wykorzystaniem opowiadania Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak.
• Utrwalenie znajomości cyfr od 1 - 7, poznawanie znaków matematycznych +, -, =
• Wdrażanie do prawidłowego używania liczebników głównych i porządkowych od 1 - 7
• Budzenie zainteresowań zadaniami z treścią.
Pomoce: cyfry 0 - 7, znaki matematyczne: +, -, =, liczmany - bałwanki.
„Liczymy bałwanki” – słuchanie opowiadania.
Dziś w nocy spadł wspaniały śnieg - powiedziała pani - taki w sam raz do lepienia. Może ulepimy bałwana? - Tak, tak! Dzieci bardzo się cieszyły z propozycji
pani, ale już wkrótce okazało się, że każde z nich ma własny pomysł na jego wykonanie. - Proszę, pani, a czy ja sam mogę zrobić swojego małego bałwanka?
- zapytał Marek. - I ja! i ja! I ja też! - podchwyciły pomysł inne dzieci. Pani się zgodziła, a dzieci ochoczo zabrały się do pracy. Zosia, Marta i Natalka ozdobiły
głowy swoich bałwanków kolorowymi wiaderkami. Jagódka włożyła bałwankowi na szyję gałązkę jarzębiny. - To taki naszyjnik - powiedziała widząc zdziwione
spojrzenie chłopaków. Marek i Piotruś słysząc to tylko uśmiechnęli się do siebie. Oni swoim bałwankom dorobili guziki z kamyczków, a mały Jaś włożył do ręki
bałwanka łopatkę. Dzieci ustawiły bałwanki na śniegu tak, żeby je było widać z okna sali. Prezentowały się naprawdę wspaniale, a dzieci były z siebie bardzo
dumne. - Jutro znowu się z wami zobaczymy - powiedziały opuszczając przedszkole. W nocy pojawiła się zamieć. Zasypała najpierw jednego bałwanka, potem dwa
następne. Cztery bałwanki porwał wiatr. Rankiem dzieci radośnie weszły do sali, spojrzały przez okno i ... zamarły. - Nie ma naszych bałwanków - żaliły się pani.
Pani jednak ujrzała fragment wiaderka wystający spod śniegu, a może się tylko schowały pod tą śniegową pierzynką. Po śniadaniu dzieci wyszły na podwórko w
poszukiwaniu bałwanków. Wkrótce bałwanek Zosi, Marty i Jasia znowu patrzył na dzieci. - Gdzie są inne bałwanki - pytał Marek. Znaleziono bałwanka Natalki. Leżał
częściowo zakopany w śniegowej zaspie pod oknem. Bałwanek Marka leżał w pobliskich krzakach i był uszkodzony, ale chłopczyk szybko go odbudował. Obok leżał
bałwanek Jagódki, był cały, nie stracił nawet swojego jarzębinowego naszyjnika. Najdłużej szukano bałwanka Piotrusia. Znalazła go pani, wisiał między gałęziami
pobliskiego drzewa. - O, mamy bałwanka lotnika – zażartowała pani. Wkrótce wszystkie bałwanki znowu stały w przedszkolnym ogródku.
Rozmowa na temat opowiadania.
- Kto ulepił bałwanki?
- Ile ich było?
- Czy wszystkie bałwanki wyglądały tak samo?
- Gdzie dzieci ustawiły swoje bałwanki?
- Co się stało w nocy?
- Gdzie odnaleziono bałwanki?
- Czy znaleziono wszystkie bałwanki?
„Siedem bałwanków” – zabawa matematyczna.
- Kto ulepił bałwanki?
Dziecko wymienia imiona, następnie układa liczmany: Bałwanek Zosi, Marty, Natalki.
- Ile było bałwanków?
Dziecko podaje liczbę, a potem przelicza bałwanki za pomocą liczebników porządkowych.
- Jak można to zapisać za pomocą znaków matematycznych?
Rodzic słucha propozycji dziecka, następnie pod liczmanami układa zapis: 1+1+1+1+1+1+1 = 7. Dziecko odczytuje głośno działanie.
- Ile bałwanków ulepili chłopcy?
- Ile ulepiły dziewczynki?
Dziecko wykonuje zadanie na liczbach 3 + 4 = 7
- Ile bałwanków miało wiaderka? - Ile korale? - Ile guziki? - Ile łopatkę?
Działania dziecka z wykorzystaniem liczmanów i znaków matematycznych.
- Na parapecie stało 7 bałwanków. Zamieć zasypała jednego, ile wtedy zostało?
- Następnie zasypane zostały dwa bałwanki. Ile zostało?
- Wiatr porwał cztery. Ile zostało?
Dziecko rozkłada 7 bałwanków, potem oddziela od nich 1, potem kolejno 2 i 4, za każdym razem podaje ilość pozostałych bałwanków.
Pisanie cyfry 7 po śladzie.
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/nauka-pisania-cyferki-7-szablon-do-druku/
„Lepimy bałwana” – opowieść ruchowa Ewy Kalinowskiej.
Kiedy napadało dużo śniegu (dzieci naśladują padanie śniegu),
pani powiedziała dzieciom, że wyjdą na podwórko, dzieci bardzo się ucieszyły (dzieci podskakują).
Dzieci przeszły do szatni (idą) i zaczęły się ubierać. Najpierw nakładały ocieplane spodnie (dzieci nakładają spodnie),
następnie swetry i bluzy (naśladują). Każde dziecko nałożyło zimowe buty, a kapcie włożyło do worka. Dzieci nałożyły kurtki, czapki, szaliki.
Na samym końcu nałożyły rękawiczki (rodzic mówi, a dzieci kolejno nakładają). Dzieci wyszły na podwórko (idą). Na podwórku było dużo śniegu.
Dzieci chodziły po śniegu (chodzą wysoko podnosząc nogi). Następnie zrobiły śnieżkę i toczyły kulę (pokazują). Ustawiły jedną na drugą.
Z węgielków zrobiły oczy i cztery guziki, a z marchewki nos. Dały bałwankowi miotłę. Na końcu na głowie umieściły kapelusz.
„Gazetowe zabawy” - zabawy ruchowe.
• Dostarczenie dzieciom okazji do spontanicznych działań i wyrażania radości.
Pomoce: gazety, miska.
„Jeździmy na łyżwach”– zabawa z elementem równowagi.
Dzieci dostają po dwa kawałki gazet. Stają na gazetę i naśladują ruchy jazdy na lodzie.
„Chodzimy po krze” – zabawa z elementem podskoku.
Dzieci rozkładają gazety w różnych miejscach sali tworząc krę. Dzieci poruszają się po krze – przeskakując, tak aby nie wpaść do wody.
„Zabawy śnieżkami” – rzuty do celu.
Formowanie kulek z gazety przez gniecenie jej, podrzucanie ich, rzucanie kulek do miski.
„Dwa bałwanki” - słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej.
Zerka Krysia zza firanki. Kogo widzi? Dwa bałwanki,
te bałwanki, które z mamą ulepiła wczoraj rano.
Pierwszy z nich jest zasmucony, że nie znalazł jeszcze żony.
Może gdyby dostał sanki i poszukał swej wybranki?
Drugi bałwan, dla odmiany, jest ogromnie roześmiany,
bo mu ktoś na czubek głowy włożył piękny garnek nowy.
Omówienie treści wiersza.
- Ile bałwanków ulepiła Krysia? - Proszę podnieść tyle palców.
- Z kim Krysia lepiła bałwanki?
- Jaki był pierwszy bałwan? (smutny)
- Jaki był drugi bałwan. (wesoły)
Zabawa przy piosence „Zima, zima” – myślę, że dzieci pamiętają słowa i ruchy ;-)
I. Pada, pada śnieżek biały, od samego rana.
Wszystkie dzieci na podwórku lepią już bałwana.
Ref.: Zima, zima, zima, zima biała,
na bielutko świat pomalowała.
II. Pada, pada śnieżek biały lekko sobie prószy.
załóż sobie ciepłą czapkę, Bo Ci zmarzną uszy.
III. Pada, pada śnieżek biały jest go coraz więcej.
Załóż sobie rękawiczki, bo Ci zmarzną ręce.
IV. Pada, pada śnieżek biały, śniegu całe kopy.
Załóż sobie ciepłe buty, bo Ci zmarzną stopy.
Wyjście na podwórko - zabawy na śniegu, lepienie bałwana ze śniegu.
• Rozwijanie umiejętności toczenia śniegowych kul,
• Prawidłowe ustawianie i jednoczesne określanie: duża, mniejsza i najmniejsza.
Bałwankowe zabawy – karty pracy (do pobrania):
https://kwiecien.academy/balwanki-karty-pracy/
Życzę Wam wspaniałej zabawy – pani Dorotka :-)
Dzień 1 – poniedziałek (08.02.2021r.)
Temat dnia: Bezpieczne zabawy zimą.
„Śnieżki” – zabawa oddechowo - ruchowa.
- Kształtowanie prawidłowego sposobu oddychania.
Pomoce: kartka z gazety, długi szalik.
Dziecko ugniata z gazety papierową kulę, kładzie na dłoniach i zdmuchuje. Dowolna zabawa papierowymi śnieżkami. Następnie z szalika robimy koło, do którego dziecko wrzuca papierową kulę. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Ćwiczenia poranne z miotłą ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=TymplLnUEcg
Utrwalenie wiadomości o aktualnej porze roku i jej charakterystycznych cechach.
- Ile jest pór roku? (dziecko dzieli wyrazy na sylaby klaszcząc w dłonie),
- Jaką mamy teraz porę roku? (swobodne wypowiedzi dzieci na temat zimy i jej charakterystycznych cech).
- Jaka pora roku jest po zimie?
„Zabawy na śniegu” - rozmowa na podstawie ilustracji, zdjęć.
• Zapoznanie z różnymi rodzajami zabaw na śniegu i lodzie,
• Kształtowanie aktywności myślowej, zwrócenie uwagi na poprawną i staranną wymowę dz.
http://www.wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=941
Zabawa dramowa - przedstawienie ruchem i mimiką różnych zabaw na śniegu.
„Narciarskie skoki”- zabawa ruchowa z elementem podskoku.
Dziecko wykonuje ruchy naśladujące jazdę na nartach, na hasło: skok, zatrzymuje się, ugina kolana, a następnie wykonuje wyskok do przodu.
„Rzuty śnieżką”- zabawa z elementem rzutu.
Dziecko naśladuje lepienie śnieżek, skłon po śnieg, ugniatanie i rzut śnieżką.
„Lepimy bałwana”- ćwiczenie tułowia.
Dziecko naśladuje toczenie kuli śniegowej, ustawia ją, toczy kolejną...
„Wracamy do domu” - ćwiczenie orientacji.
Dziecko znajduje sobie dowolne miejsce w pokoju. na hasło: wracamy do domu, szybko wraca do wybranego przez siebie miejsca. Na hasło: idziemy na spacer –
spaceruje po pokoju.
„Zabawy na śniegu” - słuchanie opowiadania Joanny Myślińskiej.
W końcu przyszła zima, piękna, mroźna i co najważniejsze pełna śniegu. To właśnie na ten śnieg Basia, Krzyś i Zuzia, trójka największych łobuziaków pod słońcem, nie mogła się już doczekać. Nic więc dziwnego, że gdy tylko przyszedł weekend, rodzeństwo postanowiło uprosić rodziców o wspólną zabawę na śniegu - Chodźmy na saneczki - pisnęła Zuzia wdzierając się do sypialni rodziców. - Chodźmy, chodźmy - wtórowała jej Basia. - Baaardzo prosimy - dodał najmłodszy z rodzeństwa, Krzyś. Mama i tata nie byli zbyt zadowoleni z takiej pobudki, ale pod wpływem roześmianych buzi swoich pociech w końcu zgodzili się na śniegową wyprawę. - Wyruszamy zaraz po obiedzie - zadecydował tata. Czas do obiadu wlókł się niemiłosiernie, pewnie dlatego, że trzy małe buzie nie odrywały nosów od okna. Mama przyniosła ciepłe ubrania, szaliki, czapki i kurtki. - Nie włożę tej czapki - powiedziała Basia z naburmuszoną miną - pod nią nie widać moich pięknych loczków. - Basiu, do zabaw na śniegu niezbędne jest odpowiednie, ciepłe ubranie, bez tego twoja zabawa może skończyć się chorobą. - No dobrze - zgodziła się Basia widząc, że nie ma wyboru. W końcu rodzince Kwiatkowskich udało się wyruszyć z domu. Zabawa zaczęła się od rzucania śnieżkami, ale już po chwili wielka śniegowa kula znalazła się na nosie Zuzi. Zuzia jęknęła i łzy spłynęły po jej twarzy. Tatuś wezwał całą trójkę do siebie. - Jak widzicie, nawet taka zabawa może skończyć się bardzo źle. Śnieżki były miękkie, ale zapomnieliście, że nie rzucamy w głowę, aby nie trafić kogoś w oko powiedział. - Ja nie chcę już się w to bawić - powiedziała Zuzia ze skwaszoną miną. - To ja też nie - szybko dodała Basia. - To już wracamy do domu? - spytał Krzyś cichutko, a jego buzia już zaczynała zamieniać się w podkówkę. - Jeszcze nie. Wszystkie zabawy zimowe są bardzo ciekawe, mogą sprawić wiele radości, ale pod warunkiem, że się przestrzega pewnych zasad. Pamiętajcie o tym powiedział tata. Potem tata wyjaśnił, że również na sankach trzeba być ostrożnym, aby nie zrobić sobie i innym krzywdy. Bardzo ważne jest, aby wybierać takie górki, przy których bezpiecznie można się zatrzymać, a po zjechaniu trzeba szybko ustąpić miejsca kolejnym zjeżdżającym. - A potem może pójdziemy się poślizgać? - zaproponowała Basia - tam przy skwerku ktoś rozlał wodę i zrobiło się takie fajne lodowisko. - To nie jest na ulicy, więc nie będzie samochodów - dodała widząc zaniepokojony wzrok taty. Dzieci bawiły się długo, ślizgały na lodzie, zjeżdżały parami i pojedynczo na saneczkach, chodziły po zrobionych wcześniej śladach. Przed powrotem do domu każde z nich utoczyło wielką śniegową kulę, a rodzice pomogli je położyć jedna na drugą. Krzyś z kamyczków i patyczków zrobił oczy, usta i guziczki. - No, wyszedł nam bałwan jak malowanie - powiedział tata.
Rozmowa na temat opowiadania:
- Kto jest bohaterem opowiadania?
- Jak nazywały się dzieci?
- O co poprosiły dzieci rodziców?
- O czym należy pamiętać przed wyjściem zimą na podwórko?
- W co bawiły się dzieci na podwórku?
- O czym należy pamiętać podczas zabaw zimowych?
Ustalenie i zapisanie zasad bezpiecznego zachowania się podczas zabaw zimowych.
Dzieci omawiają jak należy zachować się podczas zabaw zimowych.
Propozycja: Zasady bezpiecznego zachowania się podczas zabaw zimowych:
Wybieramy górki do zjazdów na sankach daleko od drogi.
Zjeżdżamy na sankach tylko w pozycji siedzącej.
Śnieżkami rzucamy w wyznaczone punkty – nigdy w kolegów.
Na łyżwach jeździmy tylko w wyznaczonych miejscach.
Zjeżdżając na nartach czy sankach, zachowujemy bezpieczną odległość między zjeżdżającymi z górki.
„Na sankach” – kolorowanie rysunku.
- Kształcenie umiejętności precyzyjnego kolorowania.
https://www.superkid.pl/kolorowanki-zima
„Płatki śniegu” – ćwiczenia oddechowe.
- Wydłużenie fazy wydechowej.
Dzieci trzymają w ręku drobne skrawki serwetki. Dmuchają tak, aby jak najdłużej utrzymały się w powietrzu.
„Bałwanki” – wycinanie bałwanków i dorysowywanie oczu, nosa, guzików.
Pomoce: kartki białego papieru, ołówek, kredki, nożyczki.
Dziecko rysuje 7 bałwanków, wycina i chowa do koperty (przygotowanie pomocy do zajęcia na następny dzień).
Aby lepiej się Wam pracowało posłuchajcie piosenki „Zima lubi dzieci” - piosenka Anny Jurksztowicz
https://www.youtube.com/watch?v=wmpX2ECoYKk
Tekst piosenki
I. Zaspy zaspały śnieg we śnie,
szybują szyby w białe kwiatki.
Pan lud dziś blady, pada śnieg,
to mroźne kwiatki gubią płatki.
Bieli nawiało dobry metr,
słońce ma wąsy pobielone.
Zimowe dzieci lubią biel,
to od niej uszy są czerwone.
Ref: Zima lubi dzieci najbardziej na świecie,
dorośli mi mówią nie wierzę.
Dzieci roześmiane stawiają bałwana,
dorośli stawiają kołnierze. 4X
II. Zima zimuje w swoim śnie,
ciepło okryta puchem kołdry.
Zima naprawdę lubi cię,
więc ty bądź czasem dla niej dobry.
Jadą kolędy w cichą noc,
gorąca nuta z okien płynie.
I w chłodnych ludziach taje śnieg,
tak ciepło bywa tylko w zimie.
Zimowe zabawy – układanie puzzli
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/krajobrazy/190286-zimowe-zabawy
Pozdrawiam pracowite Jeżyki – pani Dorotka
22.01.2021r. (piątek)
Temat dnia: ŚWIĘTO DZIADKA
Zabawy samorzutnie podejmowane przez dzieci.
• Rozwijanie umiejętności samodzielnego wyboru zabawy.
Rytmiczna rozgrzewka
„Dziadek wesoły i smutny” – zabawa z emocjami.
Dzieci wypowiadają się, kiedy, dlaczego dziadek jest wesoły, kiedy smutny i naśladują emocje patrząc w lusterka.
• Zwrócenie uwagi na okazywanie uczucia miłości i szacunku wobec najbliższych.
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE - ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA
„Kwiaty dla dziadka” – prezentacja wiersza W. Chotomskiej
Kto ci opowie o dawnych latach?
Tych lat naoczny świadek.
Jak kraj nasz rośnie, jak ludzie rosną,
opowie Ci – Twój dziadek.
Otworzy serce, kieszeń otworzy,
podsunie czekoladę.
Z Twoich sukcesów zawsze się cieszy.
Kto? No, wiadomo – dziadek!
A jak coś spsocisz, jak coś naknocisz,
jak trzeba spytać o radę –
to kto za uszy wyciągnie z biedy?
Wiadomo, zawsze – dziadek!
Więc, wnuki proszą, żeby w kwiaciarniach
kwiatków nie chować pod ladę.
Dziadek ma święto! Kwiaty dla dziadka!
Wiwat, niech żyje dziadek!
Rozmowa na temat wiersza.
„Kocham dziadka za to, że …..” – zabawa słowna (kończenie zdania).
„Moja rodzina” – zabawa dydaktyczna na podstawie opowiadania Anny Surowiec.
· Utrwalenie pojęcia: rodzina.
· Utrwalenie pojęć związanymi z tematem rodzina, zależności w rodzinie.
· Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i szybkiej reakcji na bodźce słuchowe.
· Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy.
Pomoce: opaski z postaciami: taty, mamy, syna, córki, babci, dziadka, psa, kota.
Przebieg:
„Moja rodzina” – wypowiedzi dzieci na określony temat (członkowie rodziny).
Zabawa dydaktyczna do opowiadania „Rodzinka” - należy wybrać rodzinę: tatę, mamę, syna, córkę, babcię, dziadka, psa i kota. Dzieci dostają opaski z postaciami, jaką
pełnią rolę w rodzinie (kim są). Siadają na krzesełkach: pierwszy – tata, druga – mama... itp. Rodzic czyta opowiadanie, dzieci uważnie słuchają. Kiedy powie słowo: mama
(babcia, dziadek,...), dziecko, które jest dziadkiem wstaje, obiega dookoła swoją rodzinę siedzącą na krzesełkach i siada na swoje miejsce. Na słowo rodzina wstają
wszyscy, obiegają wszystkie krzesełka i siadają.
„Rodzinka” – słuchanie opowiadania Anny Surowiec.
W pewnym domu rodzice mieszkają, którzy małego synka i malutką córeczkę mają. Mama jest dumna ze swoich dzieci, tata zaś dzieciom przykładem świeci. Cieszy się
dziadek, że ma już wnuka, cieszy się babcia, że wnuczkę ma. Dziadek i babcia wnuki kochają i prezentami je rozpieszczają. Dziadek książeczki ciągle kupuje, babcia zaś
smaczne obiadki gotuje. Jest w tej rodzince też kot i pies. Kot lubi mleko, pies kości je, choć razem żyją to kłócą się. Mama hałasem się denerwuje, córeczka płacze, a wtedy
tata do akcji wkracza. Zabiera psa do parku na spacer, a w wózku wiezie też dwoje dzieci. Jest piękna pogoda, słoneczko świeci, na placu zabaw bawią się dzieci. Potem do
domu wszyscy wracają, jak było w parku – opowiadają. Cała rodzinka wesoła jest i na przygody gotowa też.
„Członkowie rodziny” – wyjaśnienie współzależności w rodzinie.
„Kiedy babcia / dziadek byli mali” – piosenka.
https://www.youtube.com/watch?v=LFdIqhUxPDI
Tekst piosenki:
I. Kiedy babcia była mała to sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki, chude rączki i lubiła jeść cukierki oraz pączki.
Ref. I co i co, że babcia nam urosła,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.
I co i co , to ważne że mam babcię,
że bardzo kocham ją i śpiewać lubię z nią.
II. A gdy dziadek był malutki, to nie nosił adidasów tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody, no i nie chciał jeść marchewki tylko lody!
Ref. I co i co, że dziadek urósł trochę,
że lat ma trochę więcej niż dwa plus trzy plus osiem.
I co i co, to ważne że mam dziadka,
że bardzo kocham go i lat mu życzę sto!
III. Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie, a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię.
Ref. I co i co, że trochę nam urośli,
że nie są dzieciakami, że ważni z nich dorośli.
I co i co, to ważne że są z nami,
niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.
Medal dla dziadka – praca plastyczna
https://www.youtube.com/watch?v=UWrN3QNMJ78
Zabawy swobodne według zainteresowań dzieci.
• Wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad zabawy.
• Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
21.01.2021r. (czwartek)
Temat dnia: ŚWIĘTO BABCI
Zabawy rozwijające pamięć, myślenie i umiejętność współdziałania: gry planszowe, quizy.
„Pilnujemy piłeczkę” – ćwiczenia oddechowe.
• Zwrócenie uwagi na przestrzeganie reguł zabawy.
Pomoce: jedna piłeczka pingpongowa.
Dzieci siedzą przy stoliku, ręce trzymają na kolanach, na stole leży piłeczka. Zadaniem dzieci
jest poruszać ją za pomocą dmuchania tak, żeby nie spadła na podłogę.
„Co robi moja babcia?” – zabawa ruchowa.
Dzieci poruszają się po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce inscenizują prace
wykonywane przez babcie za pomocą pantomimy (rodzaj pracy wymienia osoba dorosła).
• Pierze,
• Gotuje,
• Sprząta,
• Bawi się ze mną,
• Robi zakupy,
• Przytula mnie i całuje,
• Czyta książeczki,
• Prasuje.
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE - ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA
Opowiadanie „Babcia ciężko pracuje”.
· Przybliżenie postaci babci, jej codziennych obowiązków, wykonywanej pracy zawodowej,
dostrzeganie jej trudu i wysiłku.
· Zachęcenie do niesienia pomocy babci w lekkich pracach.
Czy widziałyście, jak babcia ciężko pracuje? Cały dzień bardzo się trudzi. A to obiad trzeba ugotować, a to zrobić kanapkę głodnym wnukom. Ciągle coś robi, ciągle się
krząta i bez przerwy zajęta jest pracą. Nie ma chwili wytchnienia. Nawet wieczorem, gdy wnuki już śpią, babcia ma ręce pełne roboty: trzeba wyprać dziecięce ubranka i
dziurę w spodniach zacerować. I jeszcze każda babcia ma czas na zabawę za swoimi wnukami: zbuduje z klocków wieżę, uszyje sukienkę dla lalki i wieczorem poczyta
bajeczkę. A zakupy? Kto najlepiej zrobi zakupy? Babcia! Oczywiście, że babcia! Dzięki niej zawsze w domu jest chleb i mleko. Coś słodkiego też się znajdzie. Babcia to
bardzo ważna osoba w rodzinie. Ona o wszystko i wszystkich zadba najlepiej. Można jej zaufać w każdej sprawie. Jeżeli masz kłopoty – biegnij do babci, ona szybko
rozgoni dziecięce troski i zmartwienia. Nikt nie pomoże tak jak babcia. A spacery z babcią – są wielką przyjemnością! Ona wie tyle rzeczy, zna przeróżne rośliny, zwierzęta i
tak pięknie potrafi o nich opowiadać. A gdy my opowiadamy o naszych przygodach w przedszkolu, to babcia tak cierpliwie słucha. Jak nikt!
Rozmowa na temat treści wysłuchanego opowiadania:
• Jakie prace wykonuje każda babcia?
• Czy wykonując tak wiele pracy, babcia może być zmęczona?
• Jak możemy jej pomóc?
• Jak możemy podziękować babci za jej wysiłek?
• Jakie są wasze babcie?
• Czy wy kochacie swoje babcie?
„Nie pytajcie kogo wolę” – piosenka dla babci.
https://www.youtube.com/watch?v=qj3-8baFu_Q
Tekst piosenki.
I. Idą dzieci do przedszkola, bardzo wcześnie wstały.
A ja wracam z kraju marzeń poduszkowcem białym.
Potem babcia da śniadanie, ubrać się pomoże.
Ręce w swoich mi ogrzeje, kiedy mróz na dworze.
Ref.: Nie pytajcie, nie pytajcie kogo wolę.
Bo to sprawa, bo to sprawa całkiem jasna.
Lepsza babcia, lepsza babcia niż przedszkole.
Bo jest tylko, bo jest tylko moja własna.
II. Choć w przedszkolu dobra zupka i jarzynka smaczna.
Nikt gotować nie potrafi tak jak moja babcia.
Choć w przedszkolu dużo dzieci i zabawek wiele.
Ja swą babcię mam na co dzień nie tylko w niedzielę.
„Niedokończone zdania” – zabawa gramatyczna.
Dzieci kończą po kolei czytane przez osobę dorosłą zdania:
• Moja babcia ma na imię ...
• Moja babcia jest ...
• Z babcią najbardziej lubię ...
• Gdy babcia jest smutna, to ja ...
• Babcia lubi najbardziej ...
• Babcia najczęściej śmieje się, gdy ...
• Pomagam babci w ...
• Babcia jest zdenerwowana, gdy ...
• Chciałabym (chciałbym) ofiarować mojej babci ...
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
„List do babci”- masażyk relaksacyjny - dziecko siedzi zwrócone do rodzica plecami
Wkręcamy papier do maszyny (kręcimy ucho)
Kochana Babciu (naśladujemy pisanie)
Kropka (naciskamy w jednym miejscu palcem)
Piszę Ci, że mamy w domu kotka (kontynuujemy pisanie)
Kotek chodzi (kroczymy palcami)
Kotek skacze (skaczemy opierając dłoń na przegubie)
Kotek drapie (drapiemy)
Kotek chrapie (opieramy głowę na plecach dziecka i chrapiemy)
Składamy list (krzyżujemy ręce)
naklejamy znaczek (klepiemy po czole)
i zanosimy na pocztę. (wstajemy i spacerujemy)
Gimnastyka narządów mowy – „Opowieść o pączkach”.
Poproś dzieci, by w czasie opowiadania powtarzały odpowiednie ruchy warg i języka.
Małgosia umówiła się z babcią, że po śniadaniu zrobią pączki. Na myśl o słodyczach głaszcze się po brzuszku (dzieci podnoszą język do podniebienia i masują
językiem podniebienie). Dziewczynka poszła do kuchni, by przygotować składniki na ciasto (dzieci językiem liczą górne zęby). Najpierw otworzyła szufladę i wyjęła z
niej mąkę i cukier (dzieci otwierają usta, dotykają czubkiem języka za górnymi zębami, następnie za dolnymi zębami). Następnie podeszła do lodówki i wyjęła z niej
mleko, drożdże i jajka (dzieci językiem wypychają policzki). Dziewczynka z szafki wyjęła miskę (dzieci otwierają usta, oblizują językiem zęby górne i dolne). Babcia
wymieszała wszystkie składniki (dzieci otwierają usta, oblizują językiem wargi – górną i dolną ). Babcia i Małgosia zrobiły pyszne pączki (dzieci układają usta na
zmianę: do uśmiechu i na kształt koła).
Każde ćwiczenie dzieci wykonują 5 ÷ 10 razy.
„Prezent dla babci” – wykonanie upominku.
• Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy,
• Budzenie radości z wykonania prezentu dla babci.
Dzień 5 – piątek (6.11.2020r.)
Temat dnia: Wesołe parasolki.
WITAJCIE JEŻYKI!!!
Już na dworze smutno, dżdżyście
Z drzew już spadły suche liście
Lecz na smutki radę mamy
Wygibasy zaczynamy:
https://www.youtube.com/watch?v=7hGtkE3mG_g&list=FL_9OIBnBL37N8bjb6pzNfEw&index=28&app=desktop
- Posłuchajcie zagadki:
Gdy na deszcz się zbiera, chętnie go zabierasz.
- Oczywiście, że to parasol. Nauczymy się go rysować. Przygotujcie kartkę oraz kredki lub mazaki.
https://www.youtube.com/watch?v=2VMSJ7Pfqes
Pada deszcz kap, kap.
O parasol stuka
Ten nie zmoknie w czasie deszczu
Kto przyjaciół szuka
- Posłuchajcie uważnie wiersza nie tylko o deszczu ale też o przyjaźni:
„Cztery przyjaciółki”
Koleżanek w grupie wiele:
wśród nich mamy między nami
Alę, Ulę, Olę, Elę,
które są przyjaciółkami
Kiedyś – była to niedziela –
deszcz rzęsisty spotkał Olę.
Z okna ją spostrzegła Ela
i wybiegła z parasolem.
Idą razem raźnym krokiem,
aż tu patrzą moknie Ula.
Cóż, parasol dość szeroki:
Ula pod nim się przytula.
Ale spójrzcie tam przy drzewie
stoi Ala, zmokła kurka.
Bo i jakże w tej ulewie
do swojego przejść podwórka.
- Chociaż miejsca tu niewiele,
chodźże, Alu – mówi Ola.
Razem będzie nam weselej,
korzystajmy z parasola.
Czy parasol się rozszerzył,
czy też przyjaźń mocna była
Dość, że pod nim, proszę wierzyć,
cała czwórka się zmieściła
- Opowiedzcie co się wydarzyło w wierszu oraz porozmawiajcie o przyjaźni (co to jest przyjaźń, jakie cechy ma dobry przyjaciel, z kim przyjaźnisz się w przedszkolu,
itp.)
- Podzielcie na sylaby wyrazy: parasol, Ala, Ola, Ela, Ula, przyjaciółki, itp.
- Powiedzcie jaką głoskę słyszcie na początku imion Ala, Ola, Ela, Ula (można dziecku na kartonikach napisać drukowane litery A, O, E, U i ułożyć je pod narysowanym
wcześniej parasolem).
Zabawa ruchowa (rozkładamy na podłodze otwartą parasolkę).
Przy muzyce dziecko porusza się po pokoju. Na umówiony sygnał (np. obrazek chmurki lub hasło „pada”, itp.), dziecko chowa się pod parasolem i stuka palcem o podłogę –
naśladując deszcz.
Można wykorzystać np.:
https://www.youtube.com/watch?v=5sKHtr555go
„Parasol dla przyjaciela” – działania plastyczne dowolną techniką (poszukajcie inspiracji w Internecie lub wymyślcie sami – oto jedna z propozycji):
https://www.youtube.com/watch?v=TnWOEWwciwo
Gdy już mamy parasol, deszczu się nie boimy i możemy zaśpiewać tak: (na melodię piosenki „Panie Janie…”)
Pada deszczyk, pada deszczyk
Kapu - kap, kapu - kap
A niech sobie pada, a niech sobie pada
Kapu - kap, kapu - kap
POZDRAWIAMY WAS PRZYJAŹNIE! P. Maja i P. Dorotka
Pan Bóg głosi swoją miłość poprzez proroków
Cele:
Uświadomienie dzieciom, że Pan Bóg powołuje ludzi do służby Bożej
Na ostatniej katechezie mówiliśmy o Aniele Stróżu.
Opowiadanie
Pewnego dnia do mamy Zuzi i Franka zadzwoniła pani Wiktoria, sąsiadka państwa Wiśniewskich.
– Pani Aniu, muszę pani powiedzieć coś niesamowitego! Mój najmłodszy syn postanowił, że pójdzie do seminarium. Właśnie mi to oznajmił i wy- szedł. Zostawił mnie z tą wiadomością. Musiałam się z kimś podzielić radością i zaskoczeniem!
– Gratuluję, pani Wiktorio – odpowiedziała mama. – To wspaniała wiadomość! Syn kapłanem!
– Tak! – odparła sąsiadka. – Ten mój Albert, ten wieczny rozrabiaka! – Pani Wiktoria mówiła jakby do siebie samej.
– Bóg wybiera różnych ludzi – odpowiedziała z uśmiechem mama Zuzi i Franka. – Widocznie Albert jest potrzebny Panu Bogu jako kapłan. Ciekawe, jakie plany ma wobec niego Stwórca.
Zuzia, która przysłuchiwała się rozmowie, podeszła do brata i powie- działa:
– Franek, wszyscy opowiadali, że Albert zawsze był najlepszym bramkarzem na podwórku. Ciebie też uczył grać, prawda? A teraz ma zostać księdzem... Dziwne, co?
– Może i dziwne, ale właściwie... Dlaczego ksiądz nie może być dobrym bramkarzem? Może założy klub parafialny... – Na samą myśl o tym Franek się uśmiechnął.
· Z jaką nowiną przyszła do pani Ani sąsiadka? (z informacją, że jej syn Albert chce zostać księdzem)
· Dlaczego mama Alberta była tym zdziwiona? (Albert był rozrabiaką)
· Co powiedziała mama Zuzi? (że Pan Bóg powołuje do bycia księdzem różnych pod względem charakteru mężczyzn)
· czym jest przekonana mama Zuzi? (że Pan Bóg ma wobec Alberta jakieś plany)
· Co zaskoczyło Zuzię? (że Albert, świetny bramkarz, chce być księdzem)
· Jaki pomysł na wykorzystanie talentu Alberta miał Franek? (może Albert jako ksiądz założy parafialny klub piłki nożnej)
Bóg powołuje do służenia Jemu i ludziom. Zobaczcie historię Samuela, którego Bóg wolał po imieniu.
My też otrzymaliśmy na chrzcie św. imię, które zna Bóg i powołuje nas do radości, czynienia dobra ale też do wielu zadań, które nam przygotował.
Z Panem Bogiem
Pani Dorotka
Dzień 4 – czwartek (5.11.2020r.)
Temat dnia: „Co wiemy o wodzie ?” – zabawy badawcze.
1. Zagadki słowne o wodzie - wprowadzenie do tematu zajęć.
- Służy do mycia, służy do picia
Bez niej na Ziemi nie byłoby życia?
- Z kranu, kap, kap, kap,
w kałuży chlup, chlup, chlup,
w wannie chlap, chlap, chlap,
w parapet puk, puk, puk.
2. Zabawy badawcze z wodą podczas których dzieci poznają właściwości wody.
Pomoce: 4 miski z wodą, kubki puste i kubki z wodą przegotowaną do picia, ręczniki jednorazowe.
- Dziecko wypowiada się na temat „Co znajduje się na stole?, potem bawi się wodą (przelewa, pije, dotyka).
- Następnie opisuje właściwości wody (mokra, zimna, bezbarwna, przezroczysta, bez smaku, nie można jej złapać w ręce…).
3. Zabawa badawcza: Jaki kształt ma woda?
Pomoce: 5 naczyń różnego kształtu, dzbanek z wodą.
- Rodzic wlewa wodę do naczyń o różnym kształcie. Dziecko określa:
- kształt naczyń (np. okrągłe, prostokątne…),
- wielkość (duże, małe, średnie),
- szerokość (wąskie, szerokie).
Jaki kształt ma woda? – wyciągnięcie wniosków z obserwacji (woda przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje bo jest cieczą).
4. Zabawy z lodem
Pomoce: ZAMARZNIĘTA NIESPODZIANKA
- Dziecko ogląda kostkę lodu, dotyka, określa właściwości (przezroczysty, zimny…). Obserwuje zjawisko topnienia lodu i udziela odpowiedzi na pytanie ,,Co to jest lód?”.
Odstawienie niespodzianki na talerzyk.
5. Obserwacja parowania wody
Pomoce: Czajnik z wodą.
- Dziecko obserwuje gotowanie wody w czajniku. Nazywa biały obłok wydobywający się z czajnika (para wodna).
Udziela odpowiedzi na pytanie: ,,Kiedy woda paruje?” (w wysokiej temperaturze).
6. Od czego zależy czy woda jest cieczą, parą, czy lodem? - wyciąganie wniosków z doświadczeń.
7. „Słońce świeci, deszczyk pada”- zabawa ruchowa.
Pomoce: narysowane na kartce: słońce, deszcz, śniegowa gwiazdka.
Dziecko spaceruje po pokoju, kiedy rodzic pokazuje emblemat:
- słońca - dziecko kładzie się na podłodze i opala,
- deszczu - dziecko udaje, że rozkłada parasol i się pod nim chowa,
- śniegu - stoi nieruchomo udając bałwana.
8. „Co pływa – co tonie?”
Pomoce: miska z wodą, plastelina, kamyk, piórko, moneta, klocek plastykowy, muszelka, guzik, gwóźdź, korek, itp.
Dziecko wrzuca do wody różne przedmioty, niektóre toną, inne utrzymują się na powierzchni.
Wyciąganie wniosków (przez dziecko).
9. „Co się rozpuszcza w wodzie, a co nie?”
Pomoce: 3 szklanki z wodą, łyżeczka, cukier, sól, mąka.
Na stoliku znajdują się 3 szklanki z wodą i łyżeczką. Przed dzieckiem znajduje się cukier, sól, mąka. Dziecko wsypuje kolejno produkty do szklanek, miesza i sprawdza,
co rozpuszcza się najszybciej, a co się nie rozpuszcza.
10. Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi.
Słońce świeci - marsz przy muzyce. Na przerwę w muzyce, oznaczającą deszcz dziecko chowa się w „domku” i siada na dywanie. Siedząc obserwuje deszcz: siad skrzyżny
i naśladowanie odgłosów deszczu za oknem:
Kap, kap, kap – pukanie rozłożonymi dłońmi o uda.
Puk, puk, puk – dłonie w piąstkę, stukanie kostkami palców o podłogę.
Szu, szu, szu – pocieranie dłonią o dłoń.
Chlup, chlup, chlup – klaskanie dłońmi nad głową.
11. Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
https://www.youtube.com/watch?v=_-m3YhxJ8U0&list=RD_-m3YhxJ8U0&start_radio=1&t=4393
Dziecko leży na dywanie, zamyka oczy i słucha muzyki relaksacyjnej. W dowolnym momencie rodzic upuszcza kroplę wody na twarz dziecka, jeżeli poczuje dotyk kropli wody
może otworzyć oczy.
12. Praca plastyczna.
Zadaniem dziecka jest narysować, namalować rozmrożoną NIESPODZIANKĘ :-)
Bardzo prosimy o zdjęcia.
WITAJCIE JEŻYKI!!!
Dzień 3 – środa (4.11.2020r.)
Temat dnia: Deszczowa muzyka.
1. Deszcz spada z chmur. Popatrzcie jak one się tworzą.
https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM
2. Zabawa ruchowo – rytmiczna do piosenki „Skąd się bierze deszcz”
Rodzic trzyma rozłożoną gazetę. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Przy refrenie, w którym powtarzają się wyrazy dźwiękonaśladowcze (kap-kap-kap,
chlap-chlap-chlap, no-no-no, o-o-o, puf-puf-puf, uf-uf-uf, ciap-ciap-ciap, kap-kap-kap), dziecko podchodzi i stuka paluszkiem w gazetę.
https://www.youtube.com/watch?v=rvTLwn27mE4&t=34s
3. Zabawa matematyczna
Przygotujcie: wycięte z papieru (niech dzieci spróbują same wycinać!!!): chmurkę (dość dużą), kropelki (5- 10), kałużę (dość dużą) oraz kartkę papieru.
Dziecko umieszcza wszystkie elementy na kartce wg poleceń:
- połóż chmurkę u góry kartki
- połóż kałużę na dole kartki
- ułóż wszystkie kropelki w chmurce (dziecko może je policzyć)
4. Zadania z treścią (dziecko wykonuje czynności – przekłada, układa, itp. - pozwólmy dziecku działać):
- z chmurki wpadły do kałuży najpierw 2 kropelki, potem 3 kropelki. Ile razem jest kropelek w kałuży? Policz!
(można na kartoniku napisać dziecku obraz graficzny liczby, tu: 5)
Zabawę powtarzamy wg pomysłu rodzica lub dziecka oraz biorąc pod uwagę możliwości dziecka!
MIŁEJ ZABAWY!!!
5. Utrwalamy liczebniki porządkowe: pierwsza, druga, trzecia.
Przygotowanie: na kartce rysujemy 3 kontury kropelek (jedną obok drugiej). Podczas słuchania piosenki, dziecko przy słowach pierwsza, druga, trzecia, wskazuje palcem
kropelkę i powtarza „plum”.
https://www.youtube.com/watch?v=j7af3--EWWQ&t=45s
6. Emocje (wykorzystujemy kropelki z poprzedniej zabawy, przygotujcie też kredki).
Polecenia dla dziecka:
- pierwsza kropelka jest wesoła (narysuj jej odpowiednią buzię),
- druga kropelka jest smutna (j.w.),
- trzecia kropelka jest zła, rozzłoszczona, wściekła (j.w.).
Dlaczego pierwsza kropelka jest wesoła (tu prosimy dziecko o komentarz, z innymi podobnie – uczymy dziecko argumentowania: dlaczego? – bo…)
7. Na zakończenie połóżcie się wygodnie (tam gdzie chcecie) i posłuchajcie „muzyki deszczu” – wyciszenie!!!
https://www.youtube.com/watch?v=YZiF_PY8mmA
POZDRAWIAMY WAS DESZCZOWO! P. Maja i P. Dorotka
Bardzo proszę na jutrzejsze zajęcia przygotować kostki lodu – niech dzieci same napełnią pojemniczki wodą i włożą do zamrażalnika.
NIESPODZIANKA DLA DZIECKA ;-)
Zadanie dla rodzica:
Do jajka po Kinder Niespodziance, lub innego pojemniczka proszę włożyć jedną plastikową zabawkę i zalać wodą, następnie włożyć do zamrażalnika tak, aby dziecko nie
widziało. Jutro dziecko będzie miało miłą niespodziankę, na którą będzie musiało poczekać, aż się odmrozi.
WITAJCIE JEŻYKI!!!
Dzień 2 – wtorek (3.11.2020r.)
Temat dnia: Historia srebrnej kropelki.
I znów nie możemy spotykać się w przedszkolu – szkoda! Na razie więc będziemy się
Bawić i uczyć na odległość. Zatem zapraszamy!!!
1. Uczymy się piosenki i tworzymy własną improwizację ruchową.
https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A
2. Posłuchajcie teraz opowiadania o małej kropelce.
https://www.youtube.com/watch?v=5nGdkiQd3NE
- Porozmawiajcie o treści tego opowiadania – co zapamiętaliście?
3. Działania plastyczne (do wyboru):
- „Błękitna kropelka” – wypełnianie plasteliną lub bibułką konturu kropli narysowanej na kartonie.
- „Świat ukryty w kropli deszczu” – rysowanie w konturze dużej „kropli” (rozbudzamy swoją wyobraźnię).
4. Dla chętnych – obejrzyjcie film o tym jak woda krąży w przyrodzie.
https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ
POZDRAWIAMY WAS KROPELKOWO! P. Maja i P. Dorotka
Aniołowie opiekują się nami.
Cele:
– Poznanie prawdy, że każdym człowiekiem opiekuje się Anioł Stróż.
– Odmawianie z wiarą modlitwy do Anioła Stróża.
Anioł Stróż
Po powrocie z przedszkola Julka zachowywała się dziwnie. Od czasu do czasu patrzyła w tył, jakby kogoś lub czegoś za sobą szukała. Wreszcie zaciekawiło to mamę, która zapytała:
– Julciu, dlaczego się tak oglądasz za siebie? Kogo szukasz?
– Szukam swojego Anioła Stróża.
Na te słowa Karol parsknął śmiechem i powiedział:
– Oj, głuptasku, przecież aniołowie są niewidzialni. Są duchami, nie mają ciała... – Ale przecież pani od religii mówiła, że każdego pilnuje Anioł Stróż. Pokazała nam
też obrazek, na którym dziecko przechodziło przez rzekę po uszkodzonej kładce. Za nim szedł anioł i chronił je przed nieszczęśliwym wypadkiem.
– Tak, to prawda, ale my go nie możemy zobaczyć, choć on wciąż nam towarzyszy i pilnuje nas – zaznaczył Karol.
– No tak, ale ja jednak myślałam, że swojego anioła zobaczę.
Karol pokładał się ze śmiechu, ale wkrótce o wszystkim zapomniał, bo zaraz po obiedzie wybrał się z kolegami na rolki. Mama ostrzegała go, żeby nie jeździł zbyt długo, bo na niebie gromadziły się chmury. Jednak Karol na to nie zważał i choć zaczęło już kropić, wcale nie myślał o powrocie do domu. Tymczasem rozpadało się na dobre. Teraz dopiero uświadomił sobie, że czas wracać. Jechał bardzo szybko. W pewnym momencie nie wyhamował na śliskim chodniku, zbliżając się do jezdni, i niewiele brakowało, a wpadłby pod samochód. Na szczęście kierowca widział zbliżającego się chłopca i w porę się zatrzymał. Skończyło się na strachu i rozbitym kolanie i łokciu. Kierowca okazał się wyrozumiały i pocieszył Karola:
– Oj, mały, uratował cię Anioł Stróż. Całe szczęście, że jechałem ostrożnie i zdążyłem zahamować.
W domu mama opatrzyła Karolowi rany. Gdy wieczorem Karol klękał do modlitwy, pomyślał, że teraz już dobrze wie, jak ważne zadanie ma każdy Anioł Stróż. Z wielkim przekonaniem wypowiedział słowa modlitwy:
Aniele Boży, stróżu mój,
Ty zawsze przy mnie stój.
Rano, wieczór, we dnie, w nocy
bądź mi zawsze ku pomocy.
Broń mnie od wszystkiegozłego
i doprowadź mnie do żywota wiecznego. Amen.
· Kogo szukała Julka po powrocie do domu?
· Czego Julka dowiedziała się o aniołach od brata? – Jaką przygodę miał brat Julki, Karol?
· Kto ustrzegł Karola w niebezpieczeństwie?
· Jak nazywamy anioła, który nas strzeże?
· W jaki sposób Karol modlił się do swojego anioła?
Pan Bóg bardzo nas kocha i opiekuje się nami na wiele sposobów. Dlatego przydzielił każdemu człowiekowi opiekuna, jakim jest Anioł Stróż. Nie można go wprawdzie zobaczyć, ale on czuwa nad nami tak, jak czuwał nad Karolem.
Możemy w prosty sposób kontaktować się z naszym Aniołem Stróżem, odmawiając modlitwę:
Szczęść Boże
Pani Dorotka
Dzień 1 – poniedziałek (2.11.2020r.)
Temat dnia: Jesienna pogoda – zajęcia muzyczno – ruchowe.
1. Rytmiczna rozgrzewka:
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
2. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęcia - odczytanie listu od Pani Jesieni.
Kochane dzieci ;-)
Jestem Pani Jesień, która piękne kolory niesie. Jak wiecie, chodzę jesienią po świecie. Wszędzie gdzie się znajduję, śliczne obrazy maluję. Zostawiam piękne kolorowe liście, które w słońcu błyszczą ogniście. Drzewa, krzewy złotem obsypuje. Park i las swoim bogactwem obdarowuję.
Lecz gdy listopad nadchodzi, wiatr swym podmuchem ziemię bardziej chłodzi. I choć to ta sama pora roku zmiany widać na każdym kroku. Na potwierdzenie tych wszystkich zmian dwa obrazki przesyłam wam. Mówiły mi także odlatujące ptaki, że wy kochane przedszkolaki dużo o jesiennej przyrodzie wiecie i chętnie o tym opowiecie. Na zakończenie mego listu proszę by duzi i mali bacznie przyrodę obserwowali.
Wasza Pani Jesień
Rozmowa na temat listu.
3. „Portret Pani Jesieni” - rozmowa na temat dwóch ilustracji, z których jedna przedstawia barwną, złotą jesień, a druga szarugę jesienną.
https://juraj.flog.pl/wpis/4406077/jesien-w-lesie-
https://anera.flog.pl/wpis/10590985/szaruga-jesienna-tez-ma-swoj-urok
- Zobaczcie mam tutaj dwie ilustracje, które namalowała dla was Pani Jesień. Chciałabym, żebyście najpierw przyjrzeli się uważnie tym ilustracjom.
- Co ona przedstawia?
- Czym różnią się te ilustracje?
- Jaką porę roku przedstawiają te ilustracje?
- Jakie dominują kolory na tych ilustracjach?
- Jak to możliwe, że obie ilustracje przedstawiają tę samą porę roku a tak się bardzo różnią?
4. Nazywanie zjawisk atmosferycznych występujących jesienią - słońce, zachmurzenie, deszcz, grad, śnieg.
https://pl.freepik.com/darmowe-wektory/cieple-slonce_765634.htm
https://www.pxfuel.com/en/free-photo-jffqr
https://www.rgbstock.pl/photo/mf9236s/deszcz
https://pixabay.com/pl/photos/grad-pogoda-w-burza-osad-trawa-379270/
https://pixabay.com/pl/photos/%C5%9Bnieg-pierwszy-%C5%9Bnieg-opady-%C5%9Bniegu-4668799/
5. Czytanie globalne wyrazu POGODA - dzielenie tego wyrazu na sylaby.
6. „Słońce świeci deszczyk pada”- zabawa ruchowa
Dziecko spaceruje swobodnie po pokoju, kiedy rodzic pokazuje emblemat słońca dziecko się kładą na podłodze i opalaj się, kiedy pokazuje deszcz dziecko udaje, że rozkłada parasol i się pod nim chowa, gdy grad - kuca i stuka palcami o podłogę, gdy śnieg- stoi nieruchomo udając bałwana.
7. Przyporządkowanie poszczególnym zjawiskom atmosferycznym instrumentów.
Słońce - tamburyn,
chmury- grzechotka,
deszcz- trójkąt,
burza - talerze,
Grad - kołatka,
śnieg- dzwonki.
Opowiadanie przy akompaniamencie wybranych instrumentów:
Idziemy na spacer, świeci słońce - tamburyn
Nagle nadciągają chmury - grzechotka
Zaczyna padać deszcz - trójkąt
Chowamy się aby nie zmoknąć
Pada grad - kołatka,
Słychać gromy i widać błyskawice - talerze
Pozostajemy w naszej kryjówce.
Nareszcie znowu pojawia się słońce - tamburyn
i idziemy do domu.
8. Zabawa z gazetą.
Słychać muzykę klasyczną dzieci wykonują polecenia:
https://www.youtube.com/watch?v=t_Kd_G7p6ZQ
- spacerują z gazetami, wachlując się- wieje lekki wiatr
- zwijają gazety i uderzają się po całym ciele - wieje mocny wiatr
- rozkładają gazety na podłodze uderzają palcami - pada deszcz
- rozrywają gazetę - jest burza
- zbierają kawałki robią z nich kule - przyroda się uspokaja
- rzucają kule do kosza - powoli nadchodzi zima.
9. Ćwiczenia z kroplami.
Dziecko dostaje papierową kroplę i maszeruje w rytm spokojnej muzyki po pokoju. Na przerwę w muzyce układa krople względem siebie według poleceń rodzica.
Np. przed sobą, za sobą, z boku, na głowie.
10. Zabawa „Ułóż parasol”.
Dziecko próbuje ułożyć kontur parasola z kropli.
Podziękowania
Dla Rodziców
W marcu wszyscy znaleźliśmy się w zupełnie
innej rzeczywistości.
Nagle stanęliśmy przed nowymi wyzwaniami.
Dziękujemy za poświęcony czas, za wspieranie
dzieci w procesie edukacji.
Życzę Państwu oraz moim Słodziakom,
udanego wypoczynku podczas zbliżających się wakacji,
oraz sił do pracy w przyszłym roku szkolnym
Mariola Kraj
Dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 46
Z Bogiem na wakacjach
Dziecko rozumie, że wakacje to czas odpoczynku, ale także spotkań z Jezusem.
Wakacje radośnie przeżywamy
i o Bogu pamiętamy.
W ciągu całego roku szkolnego spotykaliśmy się razem,
rozmawialiśmy o Jezusie. On był z nami, mówił do nas.
– Gdzie będziemy mogli Go spotkać w czasie wakacji?
Z Jezusem możemy się spotykać wszędzie:
w górach,
w lesie,
na łące,
w parku,
wodą.
Jezus chce, abyśmy byli szczęśliwi. Pragnie, abyśmy się cieszyli słońcem,
ciepłą wodą, śpiewem ptaków, kwiatami na łące i drzewami w lesie.
Chce także spotkać się z każdym z nas nie tylko w tych miejscach.
Jest jedno miejsce bardzo szczególne, wyjątkowe – to kościół.
To była ostatnia w tym roku szkolnym katecheza.
Z Panem Bogiem
Pani Dorota
Dzień 1 (29.06)
Temat dnia: WAKACYJNY CZAS
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań;
- rysowanie kredkami na temat dowolny,
- kolorowanie obrazków tematycznych
Ćwiczenia poranne przy muzyce:
- tworzenie prostych układów taneczno - ruchowych.
Ćwiczenia słuchowe:
- rozpoznawanie piosenek po melodii nuconej przez nauczyciela / rodzica.
Zabawa artykulacyjna:
Nauczycielka / rodzic prosi dzieci o dokończenie wierszyków rymującymi się wyrazami:
Lata osa koło nosa.
Radują się dzieci, gdy słonko mocno świeci.
Za chwilę zakwitną żółte żonkile.
Drzewa koronę zdobią pączki zielone.
Leci muszka koło uszka.
Ten kwiatek nazywa się bratek.
Wlazł kotek na płotek.
Ryby pływają, a ptaki latają.
Kwitną na łące kwiatki pachnące.
„Języczek wędrowniczek” - zabawy i ćwiczenia doskonalące sprawność narządów mowy.
Opowiadanie:
Nadeszło lato.
Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy różnych ptaków).
Języczek wybrał się do lasu na spotkanie z latem.
Jechał na koniu (kląskają językiem o podniebienie).
Na łące zobaczył bociany (wymawiają kle, kle).
Zatrzymał konia na leśnej polanie (prrr).
Zsiadł z konia, rozejrzał się dookoła (oblizują wargi ruchem okrężnym).
Świeciło słońce, wiał delikatny wietrzyk (wykonują wdech nosem i powolny wydech ustami).
Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają się rozchylając wargi).
Języczek zobaczył kwitnące kwiaty, powąchał i kichnął (kichają wymawiając „aapsik”).
W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla małego jeżyka (przeciskają język między złączonymi zębami).
Zrobiło się późno.
Języczek wsiadł na konia (hop) i pogalopował do domu (kląskają językiem).
Zabawy na dworze
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych w formie toru przeszkód z wykorzystaniem sprzętu sportowego:
podskoki, slalom, odbijanie piłką, rzut do celu.
– rozwijanie zwinności, zręczności i skoczności oraz orientacji w przestrzeni.
„Nasze zabawki” - kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni, określanie kierunków
w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała.
Poprawne określanie wielkości przedmiotów - używanie określeń: duży – większy – największy; mały – mniejszy – najmniejszy
w oparciu o ilustracje, zabawki i zabawy.
Zabawa słuchowa pt.: „Wakacyjne zagadki”
· Jaką porę roku mamy, gdy wracają bociany? (wiosna)
· Jaka to głowa duża lub mała z zielonych liści składa się cała? (sałata)
· Złośliwa panienka, w pasie bardzo cienka.
Leci, bzyczy z daleka, każdy od niej ucieka? (osa)
· Liście są takie i trawa też, jaki to kolor, już przecież wiesz! (zielony)
· Pióra czarno – białe, buciki czerwone,
uciekają przed nim żaby, gdy idzie w ich stronę? (bocian)
Zabawy z loteryjką obrazkową: nazywanie i porządkowanie obrazków wg podanej przez nauczyciela / rodzica głoski,
dobór obrazków, których nazwy zaczynają się taką sama głoską.
„Piosenki, które znamy i lubimy” - wspólne śpiewanie piosenek o tematyce wakacyjnej - stworzenie miłego nastroju.
Zestaw piosenek dla przedszkolaka
Stary Donald farmę miał
Stary Donald farmę miał
Przyszło lato
Przyszło lato
Piosenka wakacyjna
Piosenka wakacyjna
Bezpieczne wakacje
Bezpieczne wakacje
Zabawy przy stolikach z wykorzystaniem gier edukacyjnych
– rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, gratulowanie wygranej.
Dzień 2 (30.06)
Temat dnia: DO WIDZENIA PRZEDSZKOLE!
Zabawy dowolnie wybraną zabawką – wdrażanie do porządkowania zabawek.
„Zgadnij co powiedziałam?” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem różnych przedmiotów.
• Kształcenie umiejętności podziału wyrazów na sylaby.
Dziecko siedzi na dywanie. Nauczyciel / rodzic mówi sylabami nazwę, dziecko musi odgadnąć jaki to wyraz.
„Żmija” – zabawa z pokazywaniem do tekstu Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak, ćwiczenia ortofoniczne.
• Ćwiczenie przedniej części języka na grupach spółgłoskowych.
Pełza żmija polną dróżką - dziecko ręką przed sobą wykonuje faliste ruchy nadgarstkiem,
sss, sss - dziecko syczy, macha językiem jak żmija, znowu syczy,
nie porusza żadną nóżką - dziecko nie porusza się,
sss, sss - dziecko syczy, macha językiem jak żmija, znowu syczy,
bo nóg nie ma żmija wcale - dziecko przecząco kręci głową i wystawia dłonie przed siebie,
sss, sss - dziecko syczy, macha językiem jak żmija, znowu syczy,
choć rusza doskonale - dziecko ręką przed sobą wykonuje faliste ruchy nadgarstkiem,
sss, sss - dziecko syczy, macha językiem jak żmija, znowu syczy.
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE – ZAJĘCIA RUCHOWE, zestaw 12.
Kształtowanie sprawności ogólnej.
• Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej,
• Kształtowanie równowagi i koordynacji ruchowej.
Przybory: kulki papierowe.
Przebieg:
Zabawa ożywiająca:
Osoba dorosła podaje hasła, a dzieci wykonują polecenia:
Samolot - naśladowanie lecącego samolotu,
Odrzutowiec - przemieszczanie się z ramionami odwiedzionymi w tył,
Rakieta - wznos ramion w górę i podskakiwanie w miejscu,
Supermen - wznos prawej ręki w górę lewa opuszczona w dół lub odwrotnie z jednoczesnymi podskokami w miejscu.
Zabawa muzyczna:
Uczestnicy gniotą gazetę w rękach tak, żeby powstała papierowa kula. Przekładanie papierowej kuli z ręki do ręki z przodu i z tyłu za
plecami, papierowa kula krąży wokół bioder.
Ćwiczenie jak wyżej tylko wokół kolan:
Leżenie przodem - ramiona wyciągnięte przed siebie w dłoniach papierowa kula:
Ruch: wznos ramion w górę (chwilę wytrzymać), następnie opust ramion w dół.
Powtarzamy zabawę kilkakrotnie (wzmacnianie mięśni grzbietu).
„Schowaj papierową kulę” – zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń korekcyjnych.
Dzieci przemieszczają się po sali w dowolny sposób przekładając papierową kulę z ręki do ręki, na sygnał: schowaj kulę, kładą ją na
podłodze i stopami starają się zakryć tak, żeby nie wystawała. Rodzic sprawdza czy papierowe kule są dokładnie schowane.
Powtarzamy zabawę kilkakrotnie.
Ćwiczenie w parach:
Ćwiczący w parach siadają twarzą do siebie, rodzic podaje jakich części ciała dotykamy u siebie i jakich części ciała dotykamy u osoby
współćwiczącej:
- dotykamy swojej głowy,
- dotykamy głowy osoby współćwiczącej,
- dotykamy swoich policzków,
- delikatnie gładzimy policzki osoby współćwiczącej,
- dotykamy swojego nosa,
- delikatnie dotykamy nosa osoby współćwiczącej,
- dotykamy swojej brody,
- delikatnie łaskoczemy osobę współćwiczącą po brodzie,
- dotykamy swoich barków,
- dotykamy barków osoby współćwiczącej,
- dotykamy swoich kolan,
- dotykamy kolan osoby współćwiczącej,
- dotykamy swoich pleców,
- dotykamy pleców osoby współćwiczącej.
Zachęcenie dzieci do kontynuowania ćwiczeń.
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
Zabawy na podwórku z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
• Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej u dzieci.
„Małe i duże piłeczki” – zabawa ruchowa.
Dzieci naśladują „małe piłeczki” - podskakują nisko, oraz „duże piłki” - podskakują wysoko. Na hasło: piłki spadają na podłogę - dzieci
kładą się na podłogę.
„Niech lato trwa!” – słuchanie wiersza Anny Bayer.
• Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw w okresie letnim.
Kiedy słońce świeci, a powietrze jest gorące
biegnijcie do kąpieli dzieci, zbierajcie kwiaty na łące.
Zbierajcie muszelki, kamyki, słuchajcie szumu traw,
słuchajcie leśnej muzyki, niech lato trwa i trwa.
„Wakacje” – swobodne wypowiedzi dzieci z wykorzystaniem ilustracji.
Dzieci opowiadają o wakacyjnych planach: gdzie pojadą lub gdzie chciałyby pojechać, opowiadają, co w danym miejscu można robić,
jak spędzać wolny czas.
„Lato” - rysowanie kredkami ołówkowymi według własnego pomysłu.
• Przedstawianie za pomocą środków plastycznych tematu.
- ustalenie z dzieckiem, co będzie malować np. łąkę, las, plażę, góry,
- malowanie farbami plakatowymi,
Zabawy dowolnie wybraną zabawką.
• Rozwijanie naturalnej potrzeby dziecka jaką jest zabawa.
KSIĄDZ POMAGA POZNAĆ BOGA
Dziecko poznaje prawdę, że ksiądz pomaga ludziom modlić się̨ wspólnie do Boga.
Ksiądz chodzi w sutannie, Mszę Świętą odprawia,
prowadzi do Boga, uczy z Nim rozmawiać.
Ksiądz pomaga ludziom modlić się wspólnie na Mszy Świętej, spotyka się z ludźmi w czasie kolędy, uczy dzieci o Bogu w przedszkolu i szkole; ksiądz opiekuje się też kościołem, dba o jego wygląd; zadaniem księdza jest sprawowanie Mszy Świętej i prowadzenie ludzi do spotkania z Bogiem.
Pomódl się wieczorem z rodzicami za księży
Posłuchaj piosenki:
Z Panem Bogiem
Pani Dorota
W Dzień Mamy, śpiewaliśmy piosenkę dla mam, w Dzień Taty, zaśpiewamy więc tatom. Zdzichu ułożył piosenkę o wyjątkowym tacie, tacie idealnym, ale wiecie co? - każdy tato jest wyjątkowy dla swojego dziecka. I bardzo dobrze! Nauczcie się słów piosenki Zdzicha i zaśpiewajcie dziś swojemu tacie. Możecie też ułożyć własną zwrotkę, o tym dlaczego jeszcze wasz tato jest wyjątkowy. Zobaczycie, na pewno się bardzo wzruszy i ucieszy
Pozdrawiam i życzę udanej zabawy
Pan Zdzichu