Temat – ŚWIĘTO MAMY I TATY
1. „Listonosz” – zabawa matematyczna. • Kształcenie umiejętności liczenia za pomocą liczebników porządkowych.
Jedzie listonosz windą w górę,
jedzie na piętro zgadnij, które?
Tata – listonosz trzyma kopertę i mówi rymowankę. Następnie klaszcze (lub tupie, kląska, wydaje dowolny dźwięk) kilka razy. Dziecko musi odgadnąć, ile razy było uderzenie lub dźwięk, czyli na które piętro wjechał listonosz. Kiedy odgadnie bierze kopertę i jest listonoszem
2. „Pokój dla mamy i taty”- wykonywanie dekoracji na uroczystość Dnia Rodzica. • Kształtowanie postaw estetycznych poprzez udział dziecka w procesie twórczym. Dziecko
wspólnie ze starszym rodzeństwem, babcią lub inna osobą ozdabiają pokój w domu, przyczepiają kwiaty, balony, napisy.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne - zestaw 36.
- Marsz po obwodzie koła. „Tworzymy koła”- zabawa bieżna. Dziecko biega w różnych kierunkach, na sygnał: uwaga, tworzą koła z klocków lu chustek, czy ręczników
- „Idziemy w góry” – zabawa naśladowcza. Dzieci wykonują polecenia: maszerujemy, wchodzimy na górę, zeskakujemy z kamienia, maszerujemy, przeskakujemy przez strumyk, kładziemy się, odpoczywamy.
- „Wyprawa rowerowa” – ćwiczenia mięśni brzucha. Dzieci dobierają się dwójkami / w parę z rodzeństwem lub rodzicem, kładą się na plecach naprzeciwko siebie, unoszą lekko zgięte nogi i stykają się stopami. Naśladują jazdę rowerkiem
4. „Święto mamy i taty” – uroczystość domowa zorganizowana przez dzieci i oczywiście z pomocą dorosłych
- Przebieg domowego spotkania:
• Powitanie,
• Przedstawienie w wykonaniu dzieci - recytacja wierszy, śpiew piosenek, tańce,
• Złożenie życzeń przez dzieci,
• Wręczenie upominków wykonanych przez dzieci,
• Wspólna zabawa,
• Słodki poczęstunek,
• Podziękowanie.
To tylko propozycja, a może Wy macie inne, ciekawsze pomysły na zorganizowanie tego wspaniałego dnia?
5. „Moja mama” – słuchanie wiersza z jednoczesnym śledzeniem tekstu. Wiosna, s. 46. • Rozwijanie zainteresowań dzieci samodzielnym czytaniem.
Moja mama czarodziejka zawsze dla mnie znajdzie czas,
opowiada piękne bajki i o zdrowie moje dba.
Wyczaruje pyszny obiad i ubranie czyste da,
więc ją kocham bardzo mocno i w serduszku zawsze mam!
6. „Supermenem jest mój Tata!” – słuchanie wiersza z jednoczesnym śledzeniem tekstu. Wiosna, s. 47. • Kształcenie motywacji do samodzielnego czytania.
Supermenem jest mój Tata, umie wszystko zrobić sam.
Wie, jak puszcza się latawce, bardzo dobrze w piłkę gra.
Jeździ ze mną na rowerze, na spacery chodzi też.
Więc go kocham bardzo mocno! Myślę sobie: On mnie też!
7. „Mama i tata” – rysowanie portretu swoich rodziców. Wiosna, s. 46 i 47. • Kształcenie umiejętności dostrzegania charakterystycznych cech w wyglądzie swoich rodziców.
8. „Zgadnij, co narysowałem?” – wykonanie masażyku – zgadywanki.
• Kształcenie procesów zapamiętywania.
Dziecko dobiera się w parę z rodzicem i rysuje na plecach coś, co druga osoba musi odgadnąć. Rysujemy tylko jeden przedmiot np. słońce, kwiatek, motyl, dom, itp.. Potem zmiana.
9. Wspólne gry planszowe, rebusy i zagadki.
10. Spontaniczne zabawy i zajęcia dzieci według zainteresowań.
Dzień dobry
Witam Was drogie dzieci i wspaniali Rodzice
Fajnie, że chce się Wam ćwiczyć i jesteście tu ze mną
Dziś chcę zadbać o Waszą sylwetkę, bo jednak trochę czasu spędzacie w pozycji siedzącej,
Poćwiczcie dziś Wasze plecki tak, żeby nie być pochylonym do przodu, polecam to też rodzicom pracującym on line, którzy wiele godzin muszą siedzieć przed komputerem i laptopem poćwiczcie
z waszymi cudnymi pociechami.
A oto zestaw ćwiczeń:
Pozdrawiam
Pani Bożenka
Witajcie moi mili.
W ty tygodniu przypadało najważne Święto. To Dzień naszych mam. Bez nich nie byłoby nas na świecie. Dlatego wspólnie ze Zdzichem nauczycie się piosenki, która jest zarazem podziękowaniem wszystkim mamom za to że są i dają nam poczucie szczęścia, bliskości i bezpieczeństwa.
Oto słowa piosenki by łatwiej się Wam było jej nauczyć:
Nasze mamy.
Kochamy mamy.
Do serca je przytulamy.
Bez Nich świat kolorów nie ma,
a z Nimi jest roześmiany.
Kiedy smutek w sobie masz,
zawsze z mamą radę dasz.
Ona swoim uśmiechem rozjaśni twój dzień.
Złap za rękę, przytul Ją, tajemnicę powierz Jej.
Twoja mama Cię kocha,
Ty ją kochasz najmocniej.
Nasze mamy.
Kochamy mamy.
Do serca je przytulamy.
Bez Nich świat kolorów nie ma,
a z Nimi jest roześmiany.
Muzyka i słowa: Zdzisław Smucerowicz
Oczekujemy na Ducha Świętego
Każdy z nas ma do wykonania wiele zadań.
Są takie czynności które sprawiają nam kłopot.
Potrzebujemy pomocy, aby je wykonać.
Proszę otworzyć okno, drzwi tak, żeby poczuć ruch
powietrza, powiew wiatru.
Wiatrak
Nowy wiatrak Tertuś stał na skraju wsi. Był bardzo zadowolony.
Przede wszystkim dlatego, że był nowy i wszyscy go podziwiali.
I miał ogromne, piękne skrzydła, z których był bardzo dumny.
Wygrzewał się w słońcu, chłodził w letnim deszczu. Ptaki przysiadały na jego dachu
i wyśpiewywały piękne melodie. Nocami rozmawiał z gwiazdami i z sową, która w nim zamieszkała.
W lecie zaprzyjaźnił się z pszczółką Zosią, która często przylatywała na pobliską łąkę
zbierać kwiatowy nektar. Bardzo ją lubił, tylko że...
Zosia często mówiła:
– Jestem dzisiaj bardzo zapracowana. Właśnie rozkwitły akacje, muszę tam pofrunąć.
Bardzo się spieszę.
Albo:
– Nie mogę z tobą dzisiaj dłużej rozmawiać, bo zaprosiły mnie lipy w alejce w parku.
Albo:
– Jestem dzisiaj taka radosna! Pięknie zakwitła cała łąka, będę miała dużo pracy.
A potem pytała:
– A co ty będziesz dzisiaj robił?
Wiatrak zastanawiał się długo nad odpowiedzią. Zosia już dawno zdążyła odlecieć, a on myślał i myślał, i myślał, aż cały skrzypiał z wysiłku... i nic.
– Co to znaczy „pracować”? Mnie jest tak dobrze – mówił do siebie, ziewając.
Po upalnym lecie młynarz Maciej przywiózł ziarno. Tertusio- wi spodobało się nowe towarzystwo. Ziarenka wypełniły pięknym zapachem całe jego wnętrze. Słyszał delikatny szelest ich rozmów. Był bardzo zadowolony, bo czuł się już trochę samotny.
Jednak ziarenka nie były zadowolone: – Weź się do pracy!
– Dlaczego nic nie robisz?
– Zacznij wreszcie mleć!
– Sił ci zabrakło?!
– Kiedy wreszcie ruszysz swoje skrzydła?
– Teraz jesteśmy najlepsze na mąkę. Pospiesz się! – słyszał słowa przygany.
Tertuś nie rozumiał, o co mają do niego żal. Przecież chciał
ruszać skrzydłami, ale chociaż starał się ze wszystkich sił, był za słaby.
Nie mógł nic zrobić. Stawał się coraz bardziej smutny, wystraszony i bardzo samotny.
Przyszła jesień. Wtedy to się stało...
Pewnego jesiennego dnia wiatrak rozmawiał jak zwykle z lekkim wietrzykiem Zefirkiem.
– Jutro przyprowadzę ci kolegę. Pewnie nie możesz się już na niego doczekać
– powiedział Zefirek i odleciał.
– Jakiego kolegę? Przecież ja na nikogo nie czekam – pomyślał wiatrak.
Następnego dnia Tertusia obudziło silne uderzenie. Zaspany, nie wiedział, co się dzieje. Najpierw usłyszał skrzypienie swoich skrzydeł.
Potem skrzydła zaczęły się kręcić. Poczuł, że w jego wnętrzu, coś się rusza; najpierw powoli, ostrożnie, a już po chwili równomierny stukot dobiegał ze środka wiatraka.
Wszystko dookoła drżało i śpiewało. Ziarenka wesoło podskakiwały. Młynarz Maciej pogwizdywał. Wiatrakowe mechanizmy grały jakąś niezwykłą melodię.
Tertuś zaskrzypiał z radości. Gdzieś zniknął jego smutek i lęk. Poczuł w sobie ogromną siłę. Zrozumiał też słowa pszczółki Zosi i jej radość, gdy zbierała nektar.
– Cześć Tertusiu! Zefirek dużo mi o tobie opowiadał – usłyszał tubalny głos – Jestem wiatr Wiejak.
– Bardzo, bardzo ci dziękuję za pomoc. Tyle ci zawdzięczam... – wzruszony i szczęśliwy wiatrak ledwie mógł wydobyć z siebie głos.
Pytania do opowiadania:
• Kto jest bohaterem opowiadania?
• Do czego zachęcała Tertusia pszczółka Zosia i ziarenka?
• Czego nie rozumiał wiatrak?
• Co czuł wiatrak, gdy nie mógł wykonać swojego zadania?
(Jak się czuł, gdy nie mógł poruszać skrzydłami?)
• Kto mu pomógł?
• Za co Tertuś dziękował wiatrowi? Co mu zawdzięczał?
• Co czuł, gdy dzięki pomocy wiatru mógł zacząć pracować.
Chociaż wiatrak był gotowy do pracy, nie miał potrzebnej siły, aby ją wykonać.
Potrzebował mocy wiatru. Pan Jezus dał nam takiego pomocnika jak powiew wiatru.
Ducha Świętego.
Temat – MÓJ TATA
1. „Poznajemy zawody” – nazywanie zawodów przedstawionych na obrazkach, wypowiedzi dzieci czym się zajmują. Kolorowanie rysunków według wzoru. Wiosna, s. 43. • Kształtowanie właściwego stosunku do pracy ludzkiej i rozumienie jej jako obowiązku społecznego, • Budzenie szacunku do pracy
2 Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 36.
- Marsz po obwodzie koła. „Tworzymy koła”- zabawa bieżna. Dziecko biega w różnych kierunkach, na sygnał: uwaga, tworzą koła z klocków lu chustek, czy ręczników
- „Idziemy w góry” – zabawa naśladowcza. Dzieci wykonują polecenia: maszerujemy, wchodzimy na górę, zeskakujemy z kamienia, maszerujemy, przeskakujemy przez strumyk, kładziemy się, odpoczywamy.
- „Wyprawa rowerowa” – ćwiczenia mięśni brzucha. Dzieci dobierają się dwójkami / w parę z rodzeństwem lub rodzicem, kładą się na plecach naprzeciwko siebie, unoszą lekko zgięte nogi i stykają się stopami. Naśladują jazdę rowerkiem
3. „Kochany Tata” – słuchanie wierszy Anny Bayer, Joanny Myślińskiej i Anny Surowiec
• Wyzwalanie więzi uczuciowej z ojcem.
„Gdzie jest tata?” – wiersz Anny Bayer.
Kiedy nie ma w domu taty,
świat jest taki byle jaki,
nudą wieje nawet z kąta,
mama gdera wciąż bez końca.
Światło gaśnie, pies nie szczeka,
z kranu ciurkiem cieknie rzeka,
koniec świata, boli głowa.
Czy ten tata dziś zwariował?
O, już chyba nie wytrzymam!
Gdzie jest tata? Kto go widział?
Kiedy wreszcie wróci z pracy?
Kiedy dziecko go zobaczy?
Klucz zazgrzytał, drzwi stuknęły,
nogi taty już szurnęły.
Może mi się tylko śniło,
że tak długo go nie było?
„Kocham cię tato” – wiersz Joanny Myślińskiej.
Kocham Cię tato, wiosną i latem,
za to, że jestem twym „małym światem”,
za to, że uczysz, jak w piłkę grać
i co mam robić, by się mniej bać.
Kocham Cię tato, jesienią, zimą,
gdy słońce świeci lub chmury płyną,
za to, co dałeś i co mi dasz,
za to, że jesteś i przy mnie trwasz.
Kochany tato, w Dniu Twego Święta,
synek o Tobie także pamięta
i już dla Ciebie życzenia ma,
a z życzeniami – obrazki dwa.
„Mojemu Tacie” – wiersz Anny Surowiec.
Tata - to jest gość! To jest taki mądry ktoś,
kto codziennie o mnie dba i ze wszystkim radę da!
Kiedy trzeba - kran naprawi, by prąd płynął - także sprawi,
chętnie ze mną w piłkę gra, bo talentów wiele ma.
Tata wzorem dla mnie jest, naśladuję każdy jego gest,
kocham go mym sercem całym, bo jest tatą doskonałym!
5. „Niespodzianka dla Taty” – wykonanie laurki dla taty.
Zapoznanie ze sposobem zrobienia upominku, zachęcenie dzieci do wykonania laurki dla taty,
Pomoce: nożyczki, klej, życzenia do wklejenia, mazaki, Wycinanka, s. 26 i 28, krążki.
Wyjaśnienie kolejnych etapów pracy.
- Kolorowanie samochodu według wzoru,
- Wycięcie samochodu i serduszka,
- Zagięcie po wyznaczonej linii,
- Przyklejenie samochodu,
- Wklejenie życzeń,
- Samodzielne napisanie swojego imienia pod życzeniami – podpisanie laurki
6. „Życzenia dla Taty” - słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.
Dzieci słuchają wierszy z życzeniami (można nauczyć życzenia na pamięć i wkleić życzenia w laurce).
Tato z Tobą jest wesoło, umiesz wszystko zrobić,
zagrać w piłkę, szybko biegać oraz tort ozdobić.
Życzę Tobie długich lat, w szczęściu i radości,
uśmiechu na twarzy i mnóstwo miłości.
8. „Wycieczka z tatusiem samochodem” – zabawa ruchowa. Dzieci dobierają się parami. Każda para otrzymuje krążek, który jest kierownicą. Dziecko staje z tyłu. Na sygnał wzrokowy – zielony, dzieci poruszają się, zatrzymują się na sygnał czerwony.
9. Zajęcia ruchowe – zestaw 36.
Część wstępna
- „Berek z imionami” - zabawa ożywiająca. Dziecko biega sobie dowolnie. Kiedy usłyszy swoje imię- zatrzymuje się i podnosi obie ręce w górę, pozostałe osoby ustawiają się za osobą wywołaną. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie i zmieniamy imiona uczestników zabawy.
Część główna
- Zabawa naśladowcza: Dziecko stoi w dowolnym miejscu, tata lub mama mówi hasło np. pokaż „ jak słoń je trawę”, podczas pokazywania nie wolno się odzywać. Potem nowe hasło. - Jak żyrafa je liście akacji,
- Jak bociek zjada żabę,
- Jak nosorożec kąpie się w błocie,
- Jak słoń ochładza się wodą,
- Jak małpka je banana,
- Jak kotek się myje,
- Jak myszka je serek,
- Jak piesek kładzie się do snu,
- Jak zachowuje się żuk kiedy leży na plecach,
- Jak zachowuje się żółw kiedy się wystraszy.
- „Literki” - zabawa ruchowa.
/ Dzieci ustawiają w dowolnym miejscu w pokoju, mama podaje literkę jeśli jest to samogłoska dziecko biega w miejscu, jeżeli spółgłoska- to dziecko wykonuje pajacyki.
/ W dalszej części zabawy zmieniamy ćwiczenia, które wykonujemy i tak na samogłoskę wykonujemy przysiad, a na spółgłoskę wykonujemy skłon tułowia w przód
/ dodatkowa /trudność to reakcja dziecka na literki występujące w jego imieniu. Zabawę możemy modyfikować w zależności od umiejętności dzieci, chodzi tu o dobór ćwiczeń gimnastycznych/ .
Część końcowa
- W marszu wykonujemy następujące ćwiczenie:
- na 1 maszerujemy na palcach i wznosimy ramiona bokiem w górę (wdech),
- na 2 przechodzimy na całe stopy i opuszczamy ramiona bokiem w dół (wydech). Powtarzamy ćwiczenie kilkakrotnie
10. „Co dzieci robią z mamą i tatusiem?” – opowiadanie dzieci, co robią wspólnie z mamą lub tatusiem. Układanie zdań do ilustracji. Wiosna, s. 44 i 45. • Kształcenie sprawności językowych w związku z opowiadaniem ilustracji.
11. „Zanieś kawę dla mamy i taty” – zabawa ruchowa, współzawodnictwo. • Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Pomoce: 2 tacki i 2 kubeczki. Zadaniem jest przejście wyznaczonej trasy trzymając kubek na tacy, dla utrudnienia można nalać trochę wody
12. Teraz jest bardzo dobra pora, aby pobawić się i zająć czymś, co sprawia dzieciom najwięcej radości. Pamiętajcie zostawcie po sobie porządek!:)
Temat – CO ROBI MAMA ?
1. „Domino liczbowe” – wpisywanie brakujących cyfr, przeliczanie oczek na obu kostkach domina i łączenie z odpowiednimi cyframi. Zabawy matematyczne – Mamy 6 lat, s. 47. • Wyrabianie umiejętności sprawnego posługiwania się liczebnikami głównymi w zakresie 10 w związki z analizą konkretnej sytuacji.
2. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 36.
- Marsz po obwodzie koła. „Tworzymy koła”- zabawa bieżna. Dziecko biega w różnych kierunkach, na sygnał: uwaga, tworzą koła z klocków lu chustek, czy ręczników
- „Idziemy w góry” – zabawa naśladowcza. Dzieci wykonują polecenia: maszerujemy, wchodzimy na górę, zeskakujemy z kamienia, maszerujemy, przeskakujemy przez strumyk, kładziemy się, odpoczywamy.
- „Wyprawa rowerowa” – ćwiczenia mięśni brzucha. Dzieci dobierają się dwójkami / w parę z rodzeństwem lub rodzicem, kładą się na plecach naprzeciwko siebie, unoszą lekko zgięte nogi i stykają się stopami. Naśladują jazdę rowerkiem
3. „Kochana Mama” – słuchanie wierszy Anny Surowiec i Joanny Myślińskiej (można wykorzystać podczas uroczystości). • Wyzwalanie więzi uczuciowej z mamą.
3. „Moja mama” – wiersz Anny Surowiec.
Uwaga – zamieniamy imiona obce, na imię swojej mamy i tak samo kolor włosów i oczu
Magda (Krysia, Basia) - to moja mama kochana,
troszczy się o mnie od rana,
ma złote (czarne, rude) włosy,
zielone (niebieski, brązowe) oczy
i co dzień mnie budzi jej uśmiech uroczy.
Kocham ją bardzo, jak nikogo na świecie,
bo lepszej od mojej mamy na pewno nigdzie nie znajdziecie.
4. „Kochanej mamie” - wiersz Anny Surowiec.
Gdy rano wstaję na dzień dobry piękny uśmiech od mamy dostaję.
Co dzień mnie otula ciepło jej dłoni, ono mnie zawsze przed złem ochroni.
Mama zawsze jest przy mnie, gdy mi smutno i źle,
mama umie pocieszyć, każde dziecko to wie.
Kocham swoją mamę moim sercem całym,
i życzę jej moc zdrowia bo jest przyjacielem wspaniałym.
5. „Mamusiu kochana” – wiersz Joanny Myślińskiej.
Mamusiu miła, mamo kochana,
bardzo posłuszna jestem od rana,
zaraz Ci jeszcze laurkę dam,
bo przecież dzisiaj jest Święto Mam.
Mamusiu miła, droga mateczko,
już się do Ciebie śmieje słoneczko,
a ja moc życzeń dla Ciebie mam,
bo Cię mamusiu bardzo kocham.
6. Zabawy i ćwiczenia ruchowe
- Marsz po obwodzie koła. „Tworzymy koła”- zabawa bieżna. Dziecko biega w różnych kierunkach, na sygnał: uwaga, tworzą koła z klocków lu chustek, czy ręczników
- „Idziemy w góry” – zabawa naśladowcza. Dzieci wykonują polecenia: maszerujemy, wchodzimy na górę, zeskakujemy z kamienia, maszerujemy, przeskakujemy przez strumyk, kładziemy się, odpoczywamy.
- „Wyprawa rowerowa” – ćwiczenia mięśni brzucha. Dzieci dobierają się dwójkami / w parę z rodzeństwem lub rodzicem, kładą się na plecach naprzeciwko siebie, unoszą lekko zgięte nogi i stykają się stopami. Naśladują jazdę rowerkiem
7. Tutaj propozycja dla tych, którzy posiadają dostęp do piosenki „Mamo zostań ze mną”
Pomoce: płyta z piosenką. „Mamo zostań ze mną” – słuchanie piosenki.
Nie lubię rano wstawać, nie lubię zębów myć.
Ja nie chcę do przedszkola, chcę z tobą mamo być.
Ref. Mamo zostań ze mną, mamo nie idź do pracy,
mamo weź mnie na ręce, będę płakać zobaczysz.
Nie lubię czesać włosów, nie lubię uszu myć.
Ja nie chcę iść do łóżka, chcę z tobą mamo być.
Ref. Mamo zostań ze mną, mamo nie idź do pracy,
mamo weź mnie na ręce, będę płakać zobaczysz.
Omówienie słów i melodii.
„Gdzie pracuje moja mama?” – wypowiedzi dzieci. Nauka słów piosenki: zwrotki i refrenu.
„Spacer z mamusią lub tatusiem” – zabawa ruchowa wymyślona przez dzieci i rodziców.
8. „Niespodzianka dla mamy”
„Wyjaśnienie kolejnych etapów pracy. • Kolorowanie motyli według wzoru, • Wycięcie laurki, motyli i koniczynek, • Zagięcie po wyznaczonej linii, • Przyklejenie motyli i koniczynek, • Wklejenie życzeń, • Samodzielne napisanie swojego imienia pod życzeniami – podpisanie laurki.
Laurka dla Mamy” – kolorowanie kwiatów mazakami i kredkami,
- Pomoce: mazaki, kredki, nożyczki, klej, życzenia do wklejenia, Wycinanka, s. 26 i 27.
/ Tata lub ktoś inny z rodziny podpowiada dzieciom, że mogą zrobić mamie laurkę./
Lub wszystkie inne wasze własną pomysły na piękną laurkę
„Życzenia dla mamy” - słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej. Dzieci słuchają wierszy z życzeniami (można nauczyć życzenia na pamięć i wkleić życzenia w środku laurce).
Mamo, dzisiaj Twoje święto, więc dla Ciebie prezent mam.
Uśmiech , radość, miłość, wdzięczność oraz moje serce dam.
9. „Motyl i kwiatki” – zabawa ruchowa.
Dziecko, to motyl a klocki lub inne przedmioty rozrzucone na dywanie , to kwiatki. Motyle fruwają pomiędzy kwiatami. Na hasło: motyle szukają kwiatków, każdy motyl szybko przykuca obok wybranego kwiatka , i zabiera go sobie. Zabawę powtarzamy kilka razy Może uczestniczyć w niej dorosły i robić to samo z dzieckiem. Włączcie sobie muzyczkę do fruwania, będzie weselej.
- po zabawie liczymy ile mamy kwiatów w danym kolorze
10. „Broszka dla mamy” – malowanie farbą broszki wykonanej na zajęciach (dzień wcześniej).
• Rozwijanie inwencji twórczej poprzez właściwy dobór kolorów.
11. „Wyścigi rodzin” – zabawa ruchowa. , jako inna propozycja, jeżeli jest was w domu więcej np. 4 osoby . Wtedy dzielimy się po dwie osoby i jedna para – to jedna rodzina, a druga para – to druga rodzina.
• wybieramy, kto jest w zabawie: tatą, mamą, synem, córką, babcią, czy dziadkiem. Dzieci zapamiętują, jaką pełnią rolę w rodzinie (kim są). Siadają na krzesełkach w dwóch rzędach naprzeciw siebie: pierwszy – tata, druga – mama… itp. Ktoś dorosły czyta opowiadanie, dzieci uważnie słuchają. Kiedy powie się np. słowo: mama, dziecko, które jest mamą wstaje i obiega dookoła swoją rodzinę siedzącą na krzesełkach i siada na swoje miejsce.
Na słowo rodzina wstają wszyscy i obiegają za tatusiem krzesełka i siadają.
„Rodzinka” – opowiadanie Anny Surowiec.
W pewnym domu rodzice mieszkają, którzy małego synka i malutką córeczkę mają.
Mama jest dumna ze swoich dzieci, tata zaś dzieciom przykładem świeci.
Cieszy się dziadek, że ma już wnuka, cieszy się babcia, że wnuczkę ma.
Dziadek i babcia wnuki kochają i prezentami je rozpieszczają.
Dziadek książeczki ciągle kupuje, babcia zaś smaczne obiadki gotuje. Jest w tej rodzince też kot i pies. Kot lubi mleko, pies kości je, choć razem żyją to kłócą się. Mama hałasem się denerwuje, córeczka płacze, a wtedy tata do akcji wkracza. Zabiera psa do parku na spacer, a w wózku wiezie też dwoje dzieci. Jest piękna pogoda, słoneczko świeci, na placu zabaw bawią się dzieci. Potem do domu wszyscy wracają, jak było w parku – opowiadają. Cała rodzinka wesoła jest i na przygody gotowa też.
Wyrażam miłość do mojej Mamy
Dziecko wyraża szacunek i wdzięczność wobec swojej mamy
– Dlaczego lubisz słoneczne dni?
– Co możemy robić, gdy jest słonecznie?
(jest radośnie, ciepło, wesoło, jasno, można się̨ bawić na dworze)
– Komu potrzebne jest słońce?
– Do czego potrzebne jest słońce?
Jest ktoś, kto jest nam potrzebny tak jak słońce. Ktoś́, bez kogo
byłoby szaro, smutno i źle…
Mama to nasze najukochańsze „słońce”.
– Co możesz robić, aby mama zawsze się̨ uśmiechała?
(słuchać́ jej, nie grymasić́ przy jedzeniu, chętnie pomagać, grzecznie się̨ do niej odnosić,
robić rożne niespodzianki)
– Jak podziękujesz mamie za to, że tak bardzo nas kocha i troszczy się o nas? (można ucałować, powiedzieć „dziękuję”, zrobić coś
miłego, modlić się̨ za mamę)
Pan Bóg daje nam mamę. Poprzez jej pracowitość i dobroć kocha nas On sam
Do Matki
Mamusiu droga!
Wciąż proszę Boga,
który króluje na niebie,
by ręką Boską
przed wszelką troską
ochraniać zawsze chciał ciebie.
Dziś tym goręcej
z duszy dziecięcej
prośba się w górę wyrywa,
abyś się, miła,
zdrowiem cieszyła
i zawsze była szczęśliwa.
Posłuchaj piosenki:
Z Panem Bogiem
Pani Dorota
Witam serdecznie
Kochane Dzieci Drodzy rodzice Witam i zapraszam do Ćwiczeń z butelkami
Pozdrawiam wszystkich serdecznie
Pani Bożena
Temat – MOJA MAMA
1. „Szlaczki” – rysowanie ołówkiem elementów literopodobnych w liniaturze. Ćwiczenia grafomotoryczne – Moje 6 lat, część 2, s. 27. • Przygotowanie dzieci do nauki pisania.
2. „Jaki to zawód?” – scenki pantomimiczne. • Rozwijanie pomysłowości dzieci w przedstawieniu dowolnie wybranego zawodu. Dzieci za pomocą ruchu i mimiki przedstawiają różne zawody. Pozostałe odgadują.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 36.
- Marsz po obwodzie koła. „Tworzymy koła”- zabawa bieżna. Dziecko biega w różnych kierunkach, na sygnał: uwaga, tworzą koła z klocków lu chustek, czy ręczników
- „Idziemy w góry” – zabawa naśladowcza. Dzieci wykonują polecenia: maszerujemy, wchodzimy na górę, zeskakujemy z kamienia, maszerujemy, przeskakujemy przez strumyk, kładziemy się, odpoczywamy.
- „Wyprawa rowerowa” – ćwiczenia mięśni brzucha. Dzieci dobierają się dwójkami / w parę z rodzeństwem lub rodzicem, kładą się na plecach naprzeciwko siebie, unoszą lekko zgięte nogi i stykają się stopami. Naśladują jazdę rowerkiem
4. „Mamusiu moja” – słuchanie wiersza.
Mamusiu moja, mamo kochana,
dzisiaj jest święto Twoje od rana,
więc ja dziś Tobie składam życzenia,
z całego serca, pełna wzruszenia.
Życzę Ci tego, czego chcesz skrycie,
bo przecież kocham Ciebie nad życie,
za to, że miłość mi swoją dałaś
i mną się czule opiekowałaś.
Mamusiu moja, miła mateczko,
dziś się do Ciebie śmieje słoneczko,
wietrzyk Cię lekko muska po twarzy
i da Ci wszystko, o czym zamarzysz.
Ja zaś Ci teraz wręczę laurkę
– masz na niej serce, kwiatki i chmurkę,
bo o tym marzy córeczka mała,
byś się mamusiu wciąż uśmiechała.
Omówienie treści wiersza. Podjęcie decyzji o przygotowaniu uroczystości rodzicom. Nauka wiersza.
5. „Moja mama jest…” - kończenie zdania.
Dzieci siedzi na dywanie i powtarza początek i kończy jaka jest mama.
„Do czego zaprasza nas muzyka?” – zabawa muzyczno – ruchowa.
6. „Rzeźba i płaskorzeźba” – różne formy sztuki. Oglądanie dzieł sztuki.
- Co to jest rzeźba?
- Co to jest płaskorzeźba?
- Jaka jest różnica pomiędzy rzeźbą i płaskorzeźbą?
Pomoce: rzeźby (mogą być ceramiczne: zwierzęta, laleczki, aniołki…) i płaskorzeźby, broszki, masa papierowa, agrafki.
Wiadomości dla rodzica: Płaskorzeźba – dziedzina sztuk plastycznych posługująca się dwuwymiarową bryłą. Oglądana jest z jednej strony. Dzielimy ze względu na przeznaczenie: sakralne, pomnikowe, dekoracyjne, itp.; ze względu na stosunek do rzeczywistości – przedstawiające i abstrakcyjne.
7. „Moja mama” - słuchanie wiersza Anny Surowiec.
Krysia - to moja mama kochana,
troszczy się o mnie od rana.
Ma jasne włosy i zielone oczy
i co dzień mnie budzi jej uśmiech uroczy.
Kocham ją bardzo za ciepło, oddanie
i dlatego prezent przygotuję dla niej.
Mocno ją uściskam i życzenia złożę,
a na jej kolanach swój prezent położę.
8. „Broszka dla mamy” – oglądnie różnych broszek i podanie tematu pracy.
- Do jakiej dziedziny sztuki zaliczymy broszki? (płaskorzeźby)
- Po co nosimy broszki? Wyjaśnienie sposobu wykonanie broszki.
• Z masy papierowej dzieci formują broszki, aby od spodu były płaskie.
• Kształt może być: okrągły, owalny, prostokątny, kwadratowy.
• Przymocowanie agrafki.
Informacja dla rodzica: Masę papierową można kupić lub zrobić samemu.
Sposób wykonania masy papierowej. Porwane, drobne kawałki papieru gazetowego zalewamy wodą. Można to zagotować. Gdy papier jest rozmiękczony, odciskamy wodę, a papier rozcieramy. Odmierzamy w proporcji 2:1 roztarty papier i klej (klajster). Całość należy wymieszać. Masy papierowej nie można długo przechowywać.
/ Po wykonaniu dzieci określają kształt swojej broszki. Odłożenie w wyznaczone miejsce do wyschnięcia. Po wyschnięciu dzieci będą ozdabiały broszki według własnego pomysłu (w popołudniu)/
9. „Co kupili rodzice?” – rozwiązywanie zadań tekstowych. Zabawy matematyczne – Mamy 6 lat, s. 46.
10. „Dom” – zabawa tematyczna w kąciku lalek. • Przyjmowanie na siebie ról, • Zwrócenie uwagi na używanie form grzecznościowych.
11. „Zdania pytające i oznajmujące” – czytanie zdań pytających i dobieranie oznajmujących.
12. Pomoce: zdania na paskach.
Kto to jest? To jest Ala.
Co robi Marek? Marek buduje dom.
Co je kotek? Kotek je mleko.
Gdzie jest mama i Kamila? Mama i Kamila jest w parku.
Co ma tata? Tata ma motor.
/ Dzieci czytają zdania pytające i muszą dobrać zdanie oznajmujące /
13. „ Czego nigdy nie robię?”- wymyślanie przez dziecko, robienie listy zabaw, w które się nigdy nie bawi. Zmiana zajęć, aby się nie nudzić.
Temat – MOJA RODZINA
1. „Kwiaty dla mamy” - łączenie kropek, dorysowywanie kwiatów w wazonie. Ćwiczenia grafomotoryczne – Moje 6 lat, część 2, s. 26. • Rozwijanie zamiłowań do precyzyjnego wykonywania szczegółów- lub inne ćwiczenie wymyślone przez Was
2. „Moja rodzina” – wykonanie gazetki ściennej lub domowej wystawki z wykorzystaniem zdjęć, czy rysunków, rozmowa na temat osób znajdujących się na zdjęciu. • Kształtowanie właściwego stosunku do rodziców i rodzeństwa.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 36.
- Marsz po obwodzie koła. „Tworzymy koła”- zabawa bieżna. Dziecko biega w różnych kierunkach, na sygnał: uwaga, tworzą koła z klocków lu chustek, czy ręczników
- „Idziemy w góry” – zabawa naśladowcza. Dzieci wykonują polecenia: maszerujemy, wchodzimy na górę, zeskakujemy z kamienia, maszerujemy, przeskakujemy przez strumyk, kładziemy się, odpoczywamy.
- „Wyprawa rowerowa” – ćwiczenia mięśni brzucha. Dzieci dobierają się dwójkami / w parę z rodzeństwem lub rodzicem, kładą się na plecach naprzeciwko siebie, unoszą lekko zgięte nogi i stykają się stopami. Naśladują jazdę rowerkiem
4. „Co to jest rodzina?” – burza mózgów. Dzieci mówią, a tata lub mama zapisuje na arkuszu szarego papieru.
- „Moja rodzina” – wypowiedzi dzieci na podstawie fotografii z wykorzystaniem gazetki ściennej wykonanej w ranku. Dzieci opowiadają kto znajduje się na fotografii, gdzie zdjęcie było zrobione.
- „To jest rodzina” – rozpoznawanie, wskazywanie i nazywanie członków rodziny na obrazku.
5. „Rodzina Oli”- rysowanie kredkami sylwet do opowiadania i wycinanie ich.
/ Dzieci rysują postacie przedstawiające członków rodziny Oli: mamę, tatę, Olę, młodszą siostrę Oli i starszego brata, kota, psa. /
- Wycinanie postaci.
„Rodzina Oli” – słuchanie opowiadania Ewy Kalinowskiej.
/ Dzieci siadają na dywanie przed sobą mają sylwety członków rodziny Oli (Olę, mamę, tatę, brata i siostrę, zwierzęta: kota i psa). Tata opowiada. W odpowiednich miejscach milknie, aby dzieci miały czas na podniesienie odpowiedniej sylwety.
Rodzina Oli składa się z pięciu osób. Ola ma 6 lat i chodzi do przedszkola.
Ala to młodsza siostra Oli, ma ona trzy lata i chodzi razem z Anią do przedszkola, jest w maluchach. Dziewczynki bardzo lubią razem bawić się lalkami.
Jacek jest starszym bratem Oli. Ma 10 lat i uczy się w szkole. Jacek lubi czytać książki przygodowe.
Rodzice Oli to mama Wanda i tata Karol. Mama pracuje w sklepie i sprzedaje książki. Taki sklep nazywa się księgarnią. Jest tam bardzo dużo ciekawych książek dla dzieci i dorosłych. Tata Oli, Ali i Jacka jest lekarzem. Pracuje w szpitalu i leczy chorych ludzi. Jego praca jest bardzo ciężka, ponieważ często pracuje w nocy.
W domu mieszkają także zwierzęta. Jest śliczna biała kotka Kulka, która bardzo lubi zabawy z Olą. Pies nazywa się Maks. Maks jest czarnym labradorem. Na spacery do parku często wychodzi z nim tata z Jackiem.
Rodzina bardzo lubi wyjazdy na wieś do babci Zosi i dziadka Tadka.
6. Rozmowa na temat opowiadania.
- Z ilu osób składa się rodzina Oli?
- Ile lat na Ola?
- Jak nazywa się rodzeństwo Oli?
- Ile lat ma Jacek? - Ile lat ma Ala?
- Jak nazywa się mama Oli, Ali i Jacka?
- Jak nazywa się tata dzieci?
- Gdzie pracuje mama i co robi?
- Gdzie pracuje tata i co robi?
- Jakie zwierzęta są w domu?
7. „Ola i jej rodzina”
- układanie zdań z rozsypani wyrazowej (można wybrać 3 - 4 zdania). Przypomnienie pojęć: wyraz i zdanie oraz, że zdanie zaczyna się wielką literą, a kończy kropką.
Ola ma 6 lat.
Jacek ma 10 lat.
Ala ma 3 lata.
To mama Wanda.
To tata Karol.
To kotka Kulka.
To pies Maks.
Mama pracuje w sklepie.
Tata i Jacek idą na spacer do parku.
Odczytanie zdań.
„Spacer z mamą” – zabawa ruchowa.
8. Zajęcia ruchowe – zestaw 36
Część wstępna
- „Berek z imionami” - zabawa ożywiająca. Dziecko biega sobie dowolnie. Kiedy usłyszy swoje imię- zatrzymuje się i podnosi obie ręce w górę, pozostałe osoby ustawiają się za osobą wywołaną. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie i zmieniamy imiona uczestników zabawy.
Część główna
- Zabawa naśladowcza: Dziecko stoi w dowolnym miejscu, tata lub mama mówi hasło np. pokaż „ jak słoń je trawę”, podczas pokazywania nie wolno się odzywać. Potem nowe hasło. - Jak żyrafa je liście akacji,
- Jak bociek zjada żabę,
- Jak nosorożec kąpie się w błocie,
- Jak słoń ochładza się wodą,
- Jak małpka je banana,
- Jak kotek się myje,
- Jak myszka je serek,
- Jak piesek kładzie się do snu,
- Jak zachowuje się żuk kiedy leży na plecach,
- Jak zachowuje się żółw kiedy się wystraszy.
- „Literki” - zabawa ruchowa.
/ Dzieci ustawiają w dowolnym miejscu w pokoju, mama podaje literkę jeśli jest to samogłoska dziecko biega w miejscu, jeżeli spółgłoska- to dziecko wykonuje pajacyki.
/ W dalszej części zabawy zmieniamy ćwiczenia, które wykonujemy i tak na samogłoskę wykonujemy przysiad, a na spółgłoskę wykonujemy skłon tułowia w przód
/ dodatkowa /trudność to reakcja dziecka na literki występujące w jego imieniu. Zabawę możemy modyfikować w zależności od umiejętności dzieci, chodzi tu o dobór ćwiczeń gimnastycznych/ .
Część końcowa
- W marszu wykonujemy następujące ćwiczenie:
- na 1 maszerujemy na palcach i wznosimy ramiona bokiem w górę (wdech),
- na 2 przechodzimy na całe stopy i opuszczamy ramiona bokiem w dół (wydech). Powtarzamy ćwiczenie kilkakrotnie
9. „Gdzie pracują rodzice?” – nazywanie zawodów. Łączenie zdjęcia z odpowiednim przedmiotem. Wiosna, s. 42. • Wzbogacenie wiadomości dzieci o pracy ludzi w różnych zawodach, • Kształtowanie poglądu o potrzebie i ważności każdego zawodu.
10. „Członkowie rodziny” – kończenie rozpoczętych zdań. • Zapoznanie z bliższymi i dalszymi członkami rodziny.
- Mama i tata to moi ……………………….
- Ja dla swojej mamy jestem ………………
- Ja dla swojego taty jestem ……………….
- Mama mojej mamy to moja ……………..
- Tata mojej mamy to mój …………………
- Mama mojego taty to moja ………………
- Tata mojego taty to mój …………………
12. Dowolne zabawy dzieci, szanujemy zabawki i sprzątamy po sobie.
Temat – MOJE MIASTO
1. „Gdzie leży moje miasto?” – oglądanie mapy administracyjnej Polski. • Zapoznanie z pojęciem: województwo. Pokazanie miasta i województwa, w którym mieszkamy na mapie Polski.
2. „Herb mojego miasta” – rysowanie kredkami herb swojego miasta. Wiosna, s. 32. • Wyjaśnienie pojęcia: herb. Oglądanie herbu miasta, w którym mieszka dziecko. Rysowanie kredkami.
3. „Rebus” – rozwiązanie rebusu i rysowanie odpowiedzi. Wiosna, s. 32. • Kształcenie umiejętności rozwiązywania rebusu obrazkowego.
- Dziecko mówi pierwsze głoski rzeczy na ilustracji i łączą je w wyraz (d – o - m),
- rysowanie domu.
- Oglądanie albumów i pocztówek przedstawiających najciekawsze miejsca, zabytki.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 34.
- Marsz po obwodzie koła, każde dziecko bierze krążek np. talerzyk plastikowy.
- „Złap krążek” – zabawa ruchowa z elementem rzutu. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Podrzuca krążek do góry i łapie.
„W przód – w tył” - ćwiczenia mięśni brzucha. Dziecko siedzi na podłodze, stopy leżą na krążku. Dziecko odsuwa krążek stopami i przysuwają do siebie.
- „Toczymy krążek” – zabawa ruchowa z elementem toczenia. Dziecko toczy swoje krążki w różne strony. Na sygnał (gwizdek) zatrzymują krążki i siadają przed krążkiem.
- „Stoimy na jednej nodze” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Na sygnał (gwizdek) stają na jednej nodze, drugą nogę podnoszą, uginają i kładą krążek na kolanie. Marsz po obwodzie koła. Odłożenie krążków.
5. „Moje miasto” – nauka wiesza Doroty Kossakowskiej.
Pomoce: pocztówki, zdjęcia z miasta, wydrukowany tekst wiersza dla dziecka.
„Moje miasto” – słuchanie wiersza.
Jest takie miejsce, gdzie mieszkam,
gdzie chodzę do przedszkola.
Tu mieszka moja mama,
tata i siostra Ola.
Tutaj są parki i sklepy,
kino, gdzie bajki oglądam
oraz duża fontanna,
przy której pięknie wyglądam.
Są nowe, ładne ulice,
na których jest czasem ciasno.
Bardzo lubię tu mieszkać,
bo to jest moje miasto.
Informacja dla rodzica: Można zmienić ostatni wers: Warszawa, (Białystok) to moje miasto.
„Co jest w moim mieście?” – omówienie treści wiersza z realną sytuacją miasta, w którym mieszkają dzieci oraz z jednoczesnym śledzeniem tekstu.
Nauka wiersza.
6. „Samogłoski” – wyszukiwanie ich w tekście wiersza.
- Zamalowanie czerwoną kredką wszystkich samogłosek- to samodzielna praca dziecka przy stole
- „Moje miasto” – mówienie wiersza
7. „Jedziemy samochodem” – zabawa ruchowa, naśladowanie z aranżowaniem sytuacji : światła, ustąpienie komuś, wjazd na parking itp.
8. „Moje miasto” – przedstawianie sytuacji przestrzennej uwzględniającej kształt i fakturę, wykonanie makiety.
- Pomoce: pudełka różnej wielkości, gałązki lub patyki, plastelina, wycinanki, klej, kolorowy papier, bibuła, farby, mazaki, kredki.
„Makieta” – swobodne wypowiedzi dzieci. - Co to jest makieta? - Po co ludzie tworzą makiety?
„Moje miasto” – wykonanie makiety. Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy
Wykonanie pracy według kolejnych etapów:
- projekt planszy na dużym arkuszu papieru: malowanie ulic, przejść dla pieszych, zielonych skwerków – farby, mazaki, kredki.
- wykonanie domów: oklejanie pudełek, przyklejanie drzwi, okien – pudełka różnej wielkości, kolorowym papierem
- wykonanie samochodów: oklejanie pudełek, wycinanie i przyklejanie kół – pudełka od zapałek, kolorowy papier
- wykonanie drzew, krzaczków, kwiatów – gałązki, plastelina, bibuła.
Umieszczenie wykonanych elementów na makiecie. Ustawienie makiety w widocznym miejscu, aby wszyscy mogli podziwiać; dziecko też powinno czuć radość z wykonanej pracy!
9. „Kolory” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po domu. Kiedy tata powie nazwę koloru, dziecko ma za zadanie dotknąć jakiś dowolny przedmiot w tym kolorze.
10. „Dom” – nazywanie figur geometrycznych, z których składa się dom. Przeliczanie i rysowanie odpowiedniej liczby kropek lub wstawianie cyfr. Wiosna, s. 33. • Utrwalenie kształtu figur geometrycznych i umiejętności przeliczania w zakresie 10 elementów.
11. „Jedziemy na wycieczkę” – zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. • Utrwalenie najciekawszych zabytków, obiektów znajdujących się w naszym mieście, zasad ruchu drogowego.
- Dziecko otrzymuje krążki. Kiedy tata trzyma zieloną kartkę naśladują jazdę samochodem, kiedy czerwoną - zatrzymują się. Kiedy tata podniesie do góry ilustrację przedstawiającą zabytek, dziecko siadają i muszą powiedzieć, jak najwięcej wiadomości o nim.
12. Zabawy ulubioną zabawką lub w ulubionym domowym kąciku. • Zwrócenie uwagi na mówienie umiarkowanym głosem.
Dzień dobry Witam Was kochanie dzieci i drodzy rodzice
Tym razem zapraszam Was w czwartek przed weekendem do rozruszania się w tańcu.
W weekend majowy wchodzimy tanecznym krokiem.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie
Pani Bożena
Dzień dobry dzieciaki
Stawiam przed Wami prawdziwe wyzwanie rytmiczne! Pierwszy rytm na domowej perkusji na 4 łyżki wydaje się prosty, ale ten ostatni wygrany przez Zdzicha? Kto powtórzy, ten mistrzunio! Ale, ale! Nie zrażajcie się początkowym niepowodzeniem. Mistrzostwo osiąga się przez praktykę. Powtarzajcie więc cierpliwie do skutku, nawet jeśli dorośli krzyczą: Dość!
Życzę udanej zabawy
Pan Zdzisiu
Jestem misjonarzem Jezusa
Dziecko poznaje pracę misjonarzy wie, że może im pomóc modlitwą.
Dobry Bóg kocha każdego z nas, niezależnie od tego, czy ktoś jest duży czy mały,
czy ktoś jest gruby czy chudy, czy ktoś ma buzię jasną czy ciemną.
Bóg kocha wszystkich ludzi mieszkających w różnych miejscach na świecie.
Wielu ludzi nie zna dobrego Jezusa ani Jego Matki. Dlatego księża, siostry zakonne i inni ludzie (lekarze, pielęgniarki) jadą do tych miejsc (Afryka, Ameryka Południowa, Azja...),aby im opowiadać o wspaniałym i kochającym Jezusie i Jego Matce. Tych ludzi nazywamy misjonarzami i misjonarkami.
Kasia chce zostać misjonarką
Wróciłam do domu bardzo wesoła i od progu zawołałam radośnie.
– Mamusiu, w końcu wiem, kim będę, gdy dorosnę.
Nie kończąc zdania, szybko pobiegłam do pokoju Piotrka. Po chwili wróciłam,
trzymając w ręku mapę. Dopiero teraz mama mogła dopytać.
– Kasiu, kim będziesz, gdy dorośniesz?
– Będę misjonarką, pojadę do Afryki, by pomagać murzyńskim dzieciom poznawać dobrego Jezusa.
Mama ze zdumieniem popatrzyła na mnie, kiedy zaczęłam oglądać mapę pożyczoną od
Piotrka. Usiadła przy mnie i z zaciekawieniem zapytała:
– Kasiu, skąd przyszedł ci do głowy taki pomysł?
– Dziś podczas katechezy siostra czytała nam list od małego chłopca z Afryki o imieniu
Mukasa. Mieszka on w małej wiosce w domu z liści bambusowych. Opiekuje się nim tylko babcia, bo tata i mama zginęli, kiedy ludzie z różnych miejscowości walczyli ze sobą. Mukasa często czuje się smutny i samotny. Kiedyś babcia powiedziała mu o dobrym Jezusie,
który nas kocha. Mukasa bardzo chciałby poznać dobrego Jezusa. Dlatego napisał ten list i czeka na misjonarzy, którzy pomogą mu w poznaniu wspaniałego Jezusa. Siostra mówiła, że misjonarze niosą również inną pomoc: budują kościoły i kaplice, sale katechetyczne, szpitale, szkoły, domy dla dzieci, które nie mają rodziców, uczą również pisać i czytać nie tylko dzieci, ale i dorosłych.
Opowiadałam bez wytchnienia, a mama słuchała z zainteresowaniem tego, co mówiłam.
– Na koniec siostra powiedziała, że trzeba wiele rąk do pracy, bo jest jej tam bardzo dużo. Mamusiu, moje ręce są gotowe, ja chcę pomagać tym biednym ludziom.
Mama ze wzruszeniem popatrzyła na mnie, przytuliła mnie mocno do siebie i powiedziała:
– Kasiu twoje ręce są jeszcze zbyt małe, ale serce masz pełne dobroci i miłości. Najlepszą pomocą, jaką możemy im teraz ofiarować, jest nasza modlitwa.
– Mamusiu, od dziś codziennie będę się modliła za misjonarzy i misjonarki, by mieli siłę
i odwagę pomagać potrzebującym. A gdy dorosnę pojadę na misje!
Z sąsiedniego pokoju wyszedł tata, który przysłuchiwał się wszystkiemu. Podszedł i powie- dział:
– Kasiu, jestem z ciebie bardzo dumny. Ty już dziś, dzięki twojej modlitwie i zapałowi, jesteś misjonarką Jezusa.
Rozmowa na temat opowiadania
– Kim chciała zostać Kasia, gdy dorośnie?
– Czym zajmują się misjonarze i misjonarki?
– W jaki sposób możemy pomóc misjonarzom i misjonarkom?
Praca misjonarzy jest bardzo ciężka i potrzebują oni naszej pomocy. Mogą to być ofiary materialne, np. pieniądze, jedzenie, ubrania, jednak najlepszą naszą pomocą, jaką możemy im teraz ofiarować, jest nasza modlitwa.
Misjonarze ciężko pracują mej pomocy potrzebują
Posłuchajcie piosenki
Temat – MOJE OSIEDLE
1. Zabawy i gry stolikowe: wybór dowolnej gry lub układanki z domowego zbioru, doprowadzanie pracy, gry do końca.
2. „Szlaczki” – rysowanie ołówkiem elementów litropodobnych. Ćwiczenia grafomotoryczne – Mamy 6 lat, s. 23. • Zwrócenie uwagi na rysowanie w liniach.
3. „Kto robi podskoki?” – zabawa matematyczno – ruchowa. • Utrwalenie cyfr od 0 do 9, • Wdrażanie do szybkiej reakcji na bodźce słuchowe i wzrokowe.
Pomoce: cyfry od 0 do 9 / komplet dla dziecka i dla rodzica / napisane na kartonikach w kolorach szarf.
- Dziecko porusza się w rytm gry na instrumencie lub klaskania w różne strony.
- Na przerwę tata podnosi kartonik z cyfrą. Dziecko szuka takiego, jak tata pokazuje kartonika i robi tyle przysiadów, ile wskazuje cyfra, może przy tym górno liczyć.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 34.
- Marsz po obwodzie koła, każde dziecko bierze krążek np. talerzyk plastikowy.
- „Złap krążek” – zabawa ruchowa z elementem rzutu. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Podrzuca krążek do góry i łapie.
„W przód – w tył” - ćwiczenia mięśni brzucha. Dziecko siedzi na podłodze, stopy leżą na krążku. Dziecko odsuwa krążek stopami i przysuwają do siebie.
- „Toczymy krążek” – zabawa ruchowa z elementem toczenia. Dziecko toczy swoje krążki w różne strony. Na sygnał (gwizdek) zatrzymują krążki i siadają przed krążkiem.
- „Stoimy na jednej nodze” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Na sygnał (gwizdek) stają na jednej nodze, drugą nogę podnoszą, uginają i kładą krążek na kolanie. Marsz po obwodzie koła. Odłożenie krążków.
5. „Moje osiedle” – malowanie farbą plakatową.
Pomoce: kartka i farby plakatowe, pojemnik na wodę, pędzle.
„Domy na moim osiedlu” – wypowiedzi dzieci na temat swojego najbliższego otoczenia, w którym mieszkają.
„Moje osiedle”- malowanie farbą plakatową. Podanie tematu i techniki, jaką będą dzieci wykonywały pracę. Przygotowanie miejsca pracy przy stole
Praca indywidualna dzieci – malowanie farbami plakatowymi. Wyeksponowanie pracy w widocznym miejscu.
Drodzy rodzice! - każda zabawa jest jeszcze lepsza i ciekawsza dla dziecka, kiedy bierze w niej udział dorosły, więc wy też możecie w ty samym czasie malować swoją pracę. Zachęcam – to super terapia- antystresowa! J
6. Zajęcia ruchowe,
Zabawy z gazetami – ćwiczenia ogólnorozwojowe
Przybory: gazety, lina lub związane 2-3 skakanki, kosz lub pudełko.
Część wstępna:
- Marsz po obwodzie koła, dziecko bierze jedną kartkę gazety. Marsz z gazetą, którą trzymamy przed sobą. Marsz na palcach, ręce z gazetą trzymamy w górze. Dziecko stoi przodem do koła, trzyma gazetę w lewej ręce. Na klaśnięcie mamy , dziecko przekazuje gazetę drugiej osobie, przekładając gazetę z ręki prawej do lewej i zabawa trwa dalej.
Część główna:
- Dziecko robi wiatraczki, w ten sposób znajduje sobie miejsce, aby mu nic nie przeszkadzało. Gazety kładziemy na podłodze - wchodzenie i schodzenie z gazety, przodem, tyłem i bokiem. Składanie gazety na pół – przejście przez gazetę, w przód, w tył. Składanie gazety na ¼ - przeskoki przez gazetę.
- Dziecko swobodnie poruszają się po pokoju pomiędzy rozłożonymi gazetami. Na klaśnięcie wchodzi na gazetę, na dwa klaśnięcia schodzi z gazety.
- Gniecenie gazety trzymanej w jednej ręce. Prasowanie gazety na podłodze. Zmiana ręki i gniecenie gazety trzymanej w drugiej ręce.
- Toczenie zmiętą gazetę – kulki do celu. Dziecko ustawia się w takiej odległości , aby dały rade rzucić do celu.
- Dziecko i mama siadają naprzeciw siebie, po środku leży lina, skakanka lub coś innego. Zadaniem dzieci jest za pomocą palców u nóg przerzucanie kulek na stronę przeciwnika, wygra ten, kto będzie miał na swojej części jak najmniej gazetowych kulek.
- Dziecko bierze kulkę i rzuca do celu: do kosza, pudełka, czy do miski.
Część końcowa:
- Relaks – dziecko kładzie się na podłodze i przy muzyce relaksacyjnej wykonuje głębokie wdechy nosem oraz wydechy ustami.
- Marsz po sali przy dowolnej piosence marszowej.
- Zakończenie zabaw okrzykiem. Mama – bawimy się, dziecko – wesoło!
Mama – bawimy się, dziecko – wesoło!
Mama – bawimy się, dziecko – wesoło nam tu jest!
7. „Moje osiedle” – spacer / tutaj znowu bierzemy pod uwagę aktualne , możliwości /
- Cechy charakterystyczne miejsca, w którym mieszkają dzieci: zakłady, instytucje, sklepy na osiedlu. • Zainteresowanie dzieci najbliższym otoczeniem.
8. „Pocztówkowe puzzle” – układanie obrazków z części, opowiadanie o swoim obrazku.
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
Rodzic daje dziecku wcześniej przygotowany obrazek lub pocztówkę rozmyślnie pocięte na kawałki np. z miastem Katowice.
Zadaniem dzieci jest ułożyć pocztówkę i opowiedzieć, co przedstawia.
9. „Kto zmienił miejsce?” – zabawa rodzinna integracyjna, najlepiej , jeżeli w domu jest więcej osób, jeżeli jest nas mało, dokładamy jakieś przedmioty: misia, lalkę, autko itp
- Jedna osoba odwraca się, w tym czasie dziecko zmienia miejsce lub zmieniamy miejsce przedmiotu. Zadaniem osoby jest wskazać, kto lub co zmieniło miejsce.
10. Zabawy dowolne dziecka zgodne z jego zainteresowaniami, oddawanie się hobby, relaks.
Temat – MÓJ DOM
1. Ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe, zabawa w "minki"
2. „Ile wyraz ma głosek?” – zabawa dydaktyczna- liczenie głosek w wyrazach związanych tematycznie z domem, • Utrwalenie cyfr od 0 do 9. Dziecko ma kartoniki z cyframi; mama pokazuje obrazek i mówi jego nazwę. Dziecko dzieli wyraz na głoski i podnosi odpowiedni kartonik z cyfrą.
3. Zabawy i ćwiczenia poranne
- Marsz po obwodzie koła, każde dziecko bierze krążek np. talerzyk plastikowy.
- „Złap krążek” – zabawa ruchowa z elementem rzutu. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Podrzuca krążek do góry i łapie.
„W przód – w tył” - ćwiczenia mięśni brzucha. Dziecko siedzi na podłodze, stopy leżą na krążku. Dziecko odsuwa krążek stopami i przysuwają do siebie.
- „Toczymy krążek” – zabawa ruchowa z elementem toczenia. Dziecko toczy swoje krążki w różne strony. Na sygnał (gwizdek) zatrzymują krążki i siadają przed krążkiem.
- „Stoimy na jednej nodze” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Na sygnał (gwizdek) stają na jednej nodze, drugą nogę podnoszą, uginają i kładą krążek na kolanie. Marsz po obwodzie koła. Odłożenie krążków.
4. „Mój dom” – konstruowanie domów z różnego typu klocków.
Pomoce: różnorodne klocki, rozsypanka literowa.
Co to jest?” – rozwiązanie zagadki.
Co to za miejsce, kto z was już wie?
Mieszkają tam ludzie, a koniki nie. (domy)
Rozmowa na temat klocków: - Jakie mamy klocki w domu?
- Jakie klocki są w przedszkolu?
- Jak należy bawić się klockami?
- Co możemy zbudować z klocków?
układanie wyrazów z rozsypani literowej. Dziecko mówi, co można zbudować z klocków i układa wyrazy, np. dom, most, ul, auto…
5. - Co możemy zbudować z klocków? – układanie wyrazów z rozsypani literowej. Podział dzieci na zespoły. Dzieci mówią co można zbudować z klocków i w zespołach układają wyrazy, np. dom, most, ul, auto…
6. „Co jest potrzebne, żeby zbudować dom?” – wypowiedź dziecka
- Kolejne etapy budowy: • Pozwolenie na budowę domu, • Projekt, • Budowa fundamentów, • Budowa ścian, kominów, • Wykonanie stropów, • Ułożenie pokrycia, dach.
- Osoby potrzebne do budowy: • Kierownik budowy, • Ekipa murarsko-ciesielska, • Ekipa dekarska.
7. „Budujemy dom” - zabawa konstrukcyjna z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków, jakie posiadamy w domu.
- wybieramy kierownika budowy
- Następnie projektujemy razem dom lub więcej domów, lub każdy uczestnik zabawy buduje swój, aby domów było więcej
- uzgadniamy z jakiego materiału - klocków będą budować.
„Nasze domy” - porównywanie wielkości: duży – większy – największy, mały – mniejszy – najmniejszy. Dziecko i pozostali ustawiają swoje wybudowane domy i porównują wielkość.
8. „Kolorowe klocki” - zabawa ruchowa. Dziecko bierze klocki i rozsypuje je na dywanie: żółty, niebieski, czerwony, zielony i porusza się w rytm muzyki.
Na przerwę w muzyce- tata mówi: budujemy żółty dom- wtedy dziecko zbiera według podanego koloru klocki i kładzie je na jedna kupkę , jak cegły.
9. „Polonez” – słuchanie muzyki
Pomoce: muzyka różnych tańców: np. różne polonezy, krakowiak, trojak, kujawiak, itp.
/ próby rytmicznego poruszania się /
- „Jaki to taniec?” – zagadki muzyczne. Rozpoznawanie tańca po fragmencie muzyki. - „Polonez” – utrwalenie ustawienia i kroku podstawowego.
10. „Dom” – nazywanie i liczenie pomieszczeń w domu, łączenie kółek z odpowiednimi pomieszczeniami. Wiosna, s. 31. • Utrwalenie pojęć: dół, góra, po prawej, po lewej stronie
11. „Wesołe miasto” – układanie z figur geometrycznych. • Utrwalenie nazw figur geometrycznych. Rodzic wymienia cechy figury, dziecko odgaduje o jakiej figurze mówi, wskazuje daną figurę spośród innych.
- Wygląda jak góra, ma trzy boki.
- Przypomina boisko piłkarskie, dwa boki są dłuższe, dwa krótsze.
- Ma wszystkie boki równej długości.
- Przypomina księżyc w pełni, nie ma żadnych kątów.
Dzieci z figur geometrycznych (płaskich) układają domy, drzewa, kwiaty, płoty itp. (powstanie w ten sposób osiedle).
12. Swobodne zabawy dowolnie wybraną zabawką- postarajcie się, aby Wasza zabawa była cicha i nie utrudniała zajęć innym domownikom.
Czasem jest mi smutno
Dziecko rozumie, że w chwilach pocieszenia może szukać pocieszenia
u Boga i ludzi.
Stara się nie sprawiać przykrości innym.
Ulubiona lalka
Julka wzięła do przedszkola swoją ulubioną lalkę Zuzię. W czasie zabawy Julka pożyczała swoją lalkę innym dziewczynkom, żeby mogły się nią bawić. Po skończonej zabawie lalka wróciła do Zuzi ale miała oderwaną jedną nogę. Julce zrobiło się przykro i zaczęła płakać. Pani wychowawczyni zapytała:
- kto zniszczył lalkę?
Po chwili ciszy do winy przyznała się Maja. Było jej przykro, że swoją nieostrożną zabawą zniszczyła zabawkę Julki.
Następnego dnia Julka przyszła smutna do przedszkola. Przed zajęciami Maja podeszła do koleżanki, przeprosiła ją za złe zachowanie i podarowała jej kwiatek zrobiony z mamą z bibuły. Julka bardzo podziękowała za prezent, uśmiechnęła się
i uściskała koleżankę.
Pytania do opowiadania:
Co stało się z lalką Julki?
Jak czuła się Julka gdy zobaczyła zniszczoną zabawkę?
Co zrobiła Maja, by przeprosić koleżankę?
Jak poczuła się Julka, gdy otrzymała kwiatek?
Każdy z nas chciałby być szczęśliwy, jednak czasem zdarzają się smutne chwile. Może to być choroba, zniszczona zabawka. Zawsze gdy jesteśmy smutni możemy porozmawiać o tym z rodzicami czy z panią w przedszkolu. Zawsze też możemy o tym smutku porozmawiać z BOGIEM.
Gdy gorsze masz dni,
kiedy smutno Ci,
byś radosnym być mógł,
pamiętaj, pocieszy Cię… ( BÓG)
Z Panem Bogiem
Pani Dorota
Dzień dobry, dzień dobry
Kochane Dzieci ❤
Drodzy rodzice zapraszam Was serdecznie do kolejnego zestawu ćwiczeń.
Mam nadzieję że ćwiczcie pilnie
Pozdrawiam wszystkich serdecznie
Pani Bożena
Temat – POZNAJĘ MOJE MIASTO
1. „Zabytki i nowe obiekty w naszym mieście” – opowiadanie taty lub mamy na podstawie ilustracji, zdjęć i pocztówek. • Zapoznanie z pojęciami: obiekt zabytkowy i obiekt nowoczesny, • Kształtowanie uczuć patriotycznych.
2. „Mieszkam w ….. na ulicy…”– zabawa dydaktyczna. • Zwrócenie uwagi na potrzebę znajomości adresu.
3. „Legenda powstania mojego miasta” – zapoznanie z legendą powstania miasta lub najbliższej okolicy- jeżeli macie czas . to poszukajcie z dzieckiem w internecie• Zapoznanie z pojęciem: legenda.
4. Zabawy i ćwiczenia poranne
- Marsz po obwodzie koła, dziecko bierze krążek np. talerzyk plastikowy.
- „Złap krążek” – zabawa ruchowa z elementem rzutu. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Podrzuca krążek do góry i łapie.
„W przód – w tył” - ćwiczenia mięśni brzucha. Dziecko siedzi na podłodze, stopy leżą na krążku. Dziecko odsuwa krążek stopami i przysuwają do siebie.
- „Toczymy krążek” – zabawa ruchowa z elementem toczenia. Dziecko toczy swoje krążki w różne strony. Na sygnał (gwizdek) zatrzymują krążki i siadają przed krążkiem.
- „Stoimy na jednej nodze” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Na sygnał (gwizdek) stają na jednej nodze, drugą nogę podnoszą, uginają i kładą krążek na kolanie. Marsz po obwodzie koła.
5. „Poznajemy nasze miasto (miejscowość)” – spacer lub wycieczka po okolicy w miarę możliwości- jak można wyjść z dzieckiem w obecnej sytuacji. • Zapoznanie z zabytkami znajdującymi się w mieście, • Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki- omawianych wcześniej w domu, • oglądanie najciekawszych miejsc i zabytków, słuchanie informacji o swoim mieście.
6. „Litery p – b – d” – różnicowanie głosek. • oglądanie wyrazów rozpoczynających się głoskami p, b, d.- dostrzeganie różnic pomiędzy nimi, wzrokowe zapamiętywanie ich.
7. Na kartkach piszemy litery p, P, b, B, d, D. Omówienie kształtu liter – podobieństwa i różnice. Dzieci wymawiają głoskę p (d, b) i podają wyrazy zaczynające się nią. Następnie dzieci dostają kartki z napisanymi literami p, b, d i pod każdą literą mają narysować dowolną rzecz zaczynającą się tą literą.
8. „Przybory do mycia zębów” – rysowanie po śladach. Ozdabianie kubka. Ćwiczenia grafomotoryczne – Mamy 6 lat, s. 22. • Rozwijanie sprawności manualnej.
9. „Strumyk” – zabawa z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak (masażyk).
Tu jest las, tam strumyk płynie, - szybkie uderzanie palcami jednej ręki po plecach, drugą – rysujemy zygzak,
coś zalewa, coś ominie - całą dłonią masujemy jedno miejsce, potem rysujemy zakole,
W strumyku rybki pływają - palcami rozłożonej dłoni rysujemy fale,
i tak pyszczki otwierają. - skubiemy dziecko po plecach dwoma palcami jednej potem drugiej ręki
Temat – MAMY RÓŻNE DOMY
1. Oglądanie albumów, ilustracji, pocztówek /– lub tego , co udało się znaleźć przedstawiających miasto, w którym mieszkamy • Wzbogacanie czynnego słownictwa dzieci o słowa związane z tematem, • Budzenie zainteresowania dorobkiem kulturalnym własnego miasta.
2. „Układamy wyrazy” – czytanie i układanie wyrazów z rozsypanki literowej. • Rozwijanie umiejętności czytania wyrazów o prostej budowie fonematycznej, • Utrwalenie kształtu liter pisanych i drukowanych.
Pomoce: wyrazy pisane literami pisanymi: dom, sroka, notes, las, mama, lalka, balon… Dzieci mają za zadanie przeczytać i z rozsypanki ułożyć taki sam wyraz z liter drukowanych.
3. Zabawy i ćwiczenia ruchowe
- Marsz po obwodzie koła, każde dziecko bierze krążek np. talerzyk plastikowy.
- „Złap krążek” – zabawa ruchowa z elementem rzutu. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Podrzuca krążek do góry i łapie.
„W przód – w tył” - ćwiczenia mięśni brzucha. Dziecko siedzi na podłodze, stopy leżą na krążku. Dziecko odsuwa krążek stopami i przysuwają do siebie.
- „Toczymy krążek” – zabawa ruchowa z elementem toczenia. Dziecko toczy swoje krążki w różne strony. Na sygnał (gwizdek) zatrzymują krążki i siadają przed krążkiem.
- „Stoimy na jednej nodze” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dzieci maszerują w różnych kierunkach. Na sygnał (gwizdek) stają na jednej nodze, drugą nogę podnoszą, uginają i kładą krążek na kolanie. Marsz po obwodzie koła. Odłożenie krążków.
4. „Mamy różne domy”
wypowiedzi dzieci na podstawie obserwacji oraz ilustracji.
Pomoce: ilustracje różnych domów, napisy: blok, wieżowiec, dom szeregowy, dom jednorodzinny, Wiosna, s. 30.
„Co to jest?” - rozwiązanie zagadki Bożeny Szuchalskiej.
Kto odgadnie, co to jest?
Mieszka tam mama, tata i pies.
Mieszkasz tam ty i brat twój też,
to miejsce dla ciebie ważne jest. (dom)
Wypowiedzi dzieci na temat: - Kto mieszka w twoim domu?
- Dlaczego dom jest ważnym miejscem?
5. „Mój dom” – zabawa ruchowa.
- Na dywanie rozłożone są ilustracje przedstawiające różne domy. Dziecko porusza się po sali. Na sygnał: idziemy do domu - dziecko siada obok obrazka przypominającego jego dom.
6. „Jak wygląda mój dom?” –
wypowiedzi dzieci. Dziecko opowiada jak wygląda dom, w którym mieszka. Następnie przyczepia ilustrację do tablicy. Porównywanie domów z użyciem określeń: mniejszy - większy, niższy - wyższy. Przeliczanie pięter, okien.
„Znamy nazwy domów” – przyczepianie napisów pod ilustracjami. Podział wyrazów na sylaby, głoski. Przeliczanie i porównywanie ilości liter w wyrazie.
„Mój dom” – rysowanie ramki po śladzie. Wiosna, s. 30.
7. Zajęcia ruchowe,
Zabawy z gazetami – ćwiczenia ogólnorozwojowe
Przybory: gazety, lina lub związane 2-3 skakanki, kosz lub pudełko.
Część wstępna:
- Marsz po obwodzie koła, dziecko bierze jedną kartkę gazety. Marsz z gazetą, którą trzymamy przed sobą. Marsz na palcach, ręce z gazetą trzymamy w górze. Dziecko stoi przodem do koła, trzyma gazetę w lewej ręce. Na klaśnięcie mamy , dziecko przekazuje gazetę drugiej osobie, przekładając gazetę z ręki prawej do lewej i zabawa trwa dalej.
Część główna:
- Dziecko robi wiatraczki, w ten sposób znajduje sobie miejsce, aby mu nic nie przeszkadzało. Gazety kładziemy na podłodze - wchodzenie i schodzenie z gazety, przodem, tyłem i bokiem. Składanie gazety na pół – przejście przez gazetę, w przód, w tył. Składanie gazety na ¼ - przeskoki przez gazetę.
- Dziecko swobodnie poruszają się po pokoju pomiędzy rozłożonymi gazetami. Na klaśnięcie wchodzi na gazetę, na dwa klaśnięcia schodzi z gazety.
- Gniecenie gazety trzymanej w jednej ręce. Prasowanie gazety na podłodze. Zmiana ręki i gniecenie gazety trzymanej w drugiej ręce.
- Toczenie zmiętą gazetę – kulki do celu. Dziecko ustawia się w takiej odległości , aby dały rade rzucić do celu.
- Dziecko i mama siadają naprzeciw siebie, po środku leży lina, skakanka lub coś innego. Zadaniem dzieci jest za pomocą palców u nóg przerzucanie kulek na stronę przeciwnika, wygra ten, kto będzie miał na swojej części jak najmniej gazetowych kulek.
- Dziecko bierze kulkę i rzuca do celu: do kosza, pudełka, czy do miski.
Część końcowa:
- Relaks – dziecko kładzie się na podłodze i przy muzyce relaksacyjnej wykonuje głębokie wdechy nosem oraz wydechy ustami.
- Marsz po sali przy dowolnej piosence marszowej.
- Zakończenie zabaw okrzykiem. Mama – bawimy się, dziecko – wesoło!
Mama – bawimy się, dziecko – wesoło!
Mama – bawimy się, dziecko – wesoło nam tu jest!
8. Słuchanie dowolnej bajki czytanej przez rodzica. • Rozwijanie wyobraźni, skupienia uwagi i umiejętności śledzenia rozwijającej się akcji.
Wybierzcie proszę dowolna bajkę, która Waszym zdaniem spodoba się dziecku.
9. „Dwa koła” – zabawa matematyczno – ruchowa. • Utrwalenie pojęć: więcej, mniej, tyle samo, • Ustalanie równoliczności np. obrazków domków , czy innych przedmiotów.
Dzieci na „oko” określają czego jest więcej.
10. Może uda się Państwu znaleźć utwór muzyczny np. Krakowiak.
Następnie dzieci poruszają się cwałem bocznym po obwodzie koła w prawą, a potem w lewą stronę do muzyki krakowiaka- ćwiczenie kroków.
11. Zabawy typu: układanki, mozaiki, rysowanie kredkami na dowolny temat.
• Kształcenie umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji co do zabawy.
12. Zadanie na jutro- kochane dzieci przygotujcie sobie zabawę na jutro zaplanujcie , co będziecie robić, może należy coś poszukać albo przygotować.
Piątek- dzień zabawek, dzień zabaw, proponujemy na dziś:
Zabawy z mydłem.
CELE - dziecko:
pozna zjawisko rozpuszczalności mydła w zależności od temperatury
pozna zależność między wielkością baniek, a siłą dmuchania
potrafi abstrahować poprzez wyróżnianie cech mydła i wyszukiwanie podobieństw miedzy mydłem, a innymi obiektami.
POMOCE:
dwa szklane naczynia, kubeczki i słomki różne rodzajami mydła.
PRZEBIEG:
1. Wprowadzenie do tematu – rozwiązanie zagadki:
Gładkie i śliskie pachnie bardzo
ładnie, ale się rozpłynie,
gdy do wody wpadnie.
(mydło)
2. Przygotowujemy mydełka różnej wielkości, w różnych kształtach, kolorach, dwa mydełka tej samej marki nowe i używane, mydło szare, mydło w płynie. Dzieci przyglądają się mydełkom, porównują je, badają za pomocą zmysłu dotyku i węchu.
3. Zabawa „Lista atrybutów” – dzieci podają cechy mydła. Nauczycielka zapisuje je na tablicy; mydło jest białe, śliskie, kolorowe, prostokątne, okrągłe, płynne, matowe.
4. Zabawa „Podobieństwa” – dziecko wyszukuje podobieństwa między mydłem, a innymi obiektami.
mydło jest śliskie jak lód
mydło jest okrągłe jak opona
mydło jest białe jak mleko
5. Badanie rozpuszczalności mydła w ciepłej i zimnej wodzie. Przekrojenie kostki mydła na dwie równe części i włożenie ich do szklanych naczyń z zimną i gorącą wodą (przyklejenie na naczyniach kółeczek w kolorze niebieskim i czerwonym.) W oczekiwaniu na wyniki doświadczenia, bajka „U króla Baruby” – P. Szarzeca. (Miś 2/88)
Bardzo dawno temu pewien król, który nazywał się Baruba, postanowił: niech się zjawią przed moim zamkiem poddani, którzy potrafią robić bańki mydlane! Obiecał: kto wydmucha największą i najładniejszą bańkę, dostanie Złote Mydełko!
Przyszło bardzo wielu ludzi z całego kraju, a nawet z dalekiego świata. Każdy pragnął zrobić najpiękniejszą i najładniejszą bańkę mydlaną i dostać w nagrodę Złote Mydełko. Od rana do wieczora na dziedziniec zamku króla Baruby schodzili się młodzi i starzy. Każdy z garnuszkiem mydlin i ze słomką, przez którą wydmuchiwał babki . Król Baruba obejrzał ogromnie dużo różnych baniek. I małych i dużych, czerwonych, żółtych, niebieskich i zielonych. Dworzanie klaskali ! Ale król ciągle był niezadowolony. Fryzjerowi udało się wydmuchać bańkę bardzo dużą, ale król grymasił:
- jest za mało kolorowa, bez blasku słońca w środku!
Bańka krawca była kolorowa, ale król westchnął:
-jest mała jak poziomka!
Nagrodę – Złote Mydełko otrzyma tylko ta osoba, która zrobi bańkę i dużą i kolorową. Nadal przychodzili do zamku coraz to nowi ludzie. Wydmuchiwali bańki mydlane, aż się od tego dmuchania trzęsły drzewa, a ptaki pochowały się za kominem zamku. Trwało to długo, nim w całym królestwie króla Baruby zabrakło w końcu mydła do mycia i do prania. Nie mogło być inaczej, skoro było potrzebne na bańki mydlane! Królowie z sąsiednich krain zaczęli nazywać króla Barubę Brudnym, jego poddanych - Brudasami. Prawnuków króla Baruby można poznać jeszcze dzisiaj, bo zawsze mają brudne ręce i plamy na ubraniach. Zapomnieli do czego przede wszystkim służy mydło i nikim tego nie przypomniał.
Krótka rozmowa na temat utworu.
6. Puszczanie baniek mydlanych - zabawy w wydmuchiwanie i wypuszczanie baniek. Określanie ich wielkości i koloru. Wykrywanie związków przyczynowo – skutkowych (ćwiczenia oddechowe, regulowanie oddechu).
7. Sprawdzenie wyników doświadczenia z mydłem – wyciągnięcie wniosków.
Pan Zdzichu nie jest Panem Ślimakiem. Ślimak nie jest Panem Zdzichem, ale wszystkim nam
wolno się nie śpieszyć. Posłuchajcie wolnej piosenki i spróbujcie zaśpiewać z Panem Zdzichem.
Dziś na wzór Pana Ślimaka będziemy przyglądać się z zachwytem światu - nawet jeśli pada
deszcz.
A oto sama piosenka:
Ślimak w deszczu woła tak:
"Jaki piękny jest ten świat".
Lasy, łąki, pola,
góry, sady i jeziora.
Ślimak z domem na głowie,
jego życie kolorowe
Wszędzie zdąży i czas ma.
Jak w zegarku wszystko gra.
Poszukam jabłuszka,
w sadzie na mnie czeka.
Moja jedna nóżka,
nie powinna zwlekać
Ślimak z domem na głowie,
jego życie kolorowe.
Wszędzie zdąży i czas ma.
Jak w zegarku wszystko gra.
Słowa i muzyka: Zdzisław Smucerowicz
Dziękuję za wspólną zabawę
Pan Zdzichu