Zajęcia 6 kwiecień

Temat – ZWYCZAJE i TRADYCJE ŚWIĄTECZNE


1.Kolorowanie wiosennych obrazków, zabawy konstrukcyjne, gry planszowe z kostką.

2. „Którą zabawkę/przedmiot mam na myśli?” zabawa słowna- wybieramy kilka zabawek, przyborów itp. które układamy obok siebie , mama upatruje sobie jedną zabawkę, a dziecko poprzez zadawanie pytań ma odgadnąć którą. Zmiana ról.

3. Zabawy i ćwiczenia ruchowe przy otwartym oknie np. opowieść ruchowa „Wiosna na łące”

4.„Zwyczaje i tradycje świąteczne”- rozmowa z dzieckiem na podstawie ilustracji, zdjęć i własnych doświadczeń. Wykonanie, czytanie, dobieranie tematycznych napisów, sporządzenie listy zakupów.

5. Wykonanie pracy tematycznej np. zajączka www.youtube.com/watch?v=4jSEUTgCVfM

6. Zabawy ruchowe . Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem np. piłki 

ćwiczenie powtarzamy 10 razy:
- Przekładamy piłkę z ręki do ręki z przodu i z tyłu
- Przekładamy piłkę z ręki do ręki nisko za plecami i wysoko nad głową
- Unosimy raz prawą, raz lewą nogę i za każdym razem przekładamy piłkę pod kolanem
- W siadzie podpartym o nogach ugiętych piłka leży między stopami. Dziecko chwyta piłkę delikatnie stopami unosząc ją w górę, następnie odkłada na podłogę.
- Ćwiczenie jak wyżej tylko po uniesieniu nóg w górę piłkę puszczamy.
- W siadzie podpartym o nogach ugiętych między kostkami piłka./ Ruch: prostujemy i uginamy nogi w kolanach.
- W siadzie rozkrocznym w prawej dłoni piłka, / Ruch: 1 - wykonujemy skłon tułowia do prawej nogi i staramy się za stopą prawej nogi przekazać piłkę z prawej ręki do lewej, nogi są wyprostowane podczas ćwiczenia, 2 - wyprost tułowia, 3 - wykonujemy skłon tułowia do lewej nogi i staramy się za stopą lewej nogi przekazać piłkę z lewej ręki do prawej, nogi są wyprostowane podczas ćwiczenia, 4 - wyprost tułowia.

7. "Świąteczne porządki"- masażyk z wykorzystaniem wiersza Bożeny Szuchalskiej./ Kształcenie umiejętności łączenia słów z ruchem/

- Na podwórzu zamieszanie gospodyni robi pranie. – uderzamy delikatnie dłońmi po całych plecach,

- Wkłada w balię bluzkę, spodnie, które brudne są okropnie. – uderzamy mocniej piąstkami po całych plecach,

- Już wyprała rzeczy te więc wykręca szybko je. – ugniatamy, tak jak byśmy wykręcali pranie,

- Spinaczami je przypięła. – szczypiemy delikatnie po całych plecach,

- A gdy wyschły, – dmuchamy na plecy, robimy wachlarz z dłoni,

- to je zdjęła. – szczypiemy pod boczki

8. Założenie hodowli owsa lub rzeżuchy – przypomnienie i wzbogacenie wiadomości nt. "Czego potrzebują rośliny? 

 

 

Zajęcia języka angielskiego 03.04.2020r.

Temat dnia: SPRING - wiosna

Zachęcam dzieci do oglądania, słuchania, a także do zabaw ruchowych.


To świetny sposób na utrwalanie słów i umiejętności językowych, a także dobrą zabawę:


https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU

 

https://www.youtube.com/watch?v=CTbswd1Q3-o

 

https://www.youtube.com/watch?v=gAcDUEgMgmY

 

https://www.youtube.com/watch?v=hlzvrEfyL2Y

 

https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU

 

Pozdrawiam Pani Kamila

Zajęcia 3 kwiecień

Temat- Wiosna w lesie
1. Literka „ Ł, ł”- ćwiczenia literki s.38
Utrwalamy poznane samogłoski i spółgłoski, czytamy sylaby, staramy się zwrócić uwagę , czy dziecko rozumie tekst
2. „ Wiatr i wietrzyk”- ćwiczenia oddechowe z użyciem papierowych paseczków
Dziecko samo może pociąć paseczki, a mama wyznaczy na stole linię do której dziecko ma
- podmuchem przesunąć paseczek- najpierw kawałek, potem dalej i jeszcze dalej. W ten sposób reguluje ilość, moc powietrza wydychanego
- ma zdmuchnąć wszystkie papierki na ziemię
- ma kierować strumieniem powietrza np. te po lewej przedmuchać dalej, a te po prawej stronie maja zostać.
3. „ Las”- zadawanie polega na rysowaniu przez dziecko drzew iglastych / które maja być złożone z kresek
4. Zabawy i ćwiczenia poranne – na dzisiaj dobry będzie „ Aerobić”, a więc włączamy muzykę i zaczynamy
- kilka ćwiczeń dziecko, potem kilka mama, a może teraz tata itd
5. „ Wiosna”- słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej

Wiosna słodko uśmiechnięta obudziła już zwierzęta,
Ptakom gniazda zbudowała i potomstwo też im dała.

Potem wiosna nasza miła ziemię całą ożywiła,
Kwiatom kwitnąć rozkazała i roślinom zieleń dała.

Wreszcie chmurki przegoniła i słoneczko uwolniła,
Które świat ogrzewa mocno, gdy powietrze pachnie wiosną

Rozmowa na temat wiersza/ jakie zwierzęta obudziła wiosna?, jakie dziecko zna ptaki, które do nas przylatują na wiosnę?, jakie pierwsze kwiaty zwiastują nam, wiosnę?.

6. „ Niedźwiedź i dziecko”- ćwiczenia słownikowo – gramatyczne
Mama lub tata- to niedźwiedź, który śpi. Dziecko ma go przekonać, aby wstał, bo już przyszła wiosna- podaje różne powody i argumenty, zachęca, prosi i wymienia oznaki wiosny
/ misiu może pomagać i kierować przebiegiem np. a dlaczego jeszcze? , bo co się stało?, a jakie jest słoneczko? A trawa już jest?

7. „ Przyjście wiosny”- to zabawa pantomimiczna
Poszukajmy w książce, w czasopismach lub narysujmy obrazki
Np. przylot ptaków / pierwsze kwiaty / zmiana ubrań / prace w ogródku, / zbudzenie się zwierząt / jak rośna rośliny,
Pokazujemy dziecku pierwszy obrazek, a ono ruchami go przedstawia, opowiada
Potem drugi a potem może zmiana?

8. Zajęcia ruchowe– gimnastyka/ ten zestaw już znacie- to tylko propozycja., więc , teraz możecie sobie zmodyfikować wg własnego pomysłu
- rozkładamy na dywanie w różnych miejscach klocki lub inne przedmioty w kolorze zielonym, czerwony, niebieskim i żółtym. Dajemy dzieciom polecenia- koty na zielone – i dziecko tak się porusza; małpki na niebieskie- dziecko znowu , jak małpka zmienia miejsce, bociany na czerwone itp.
- 5 przysiadów, 5 skłonów w przód , w bok 5 pajacyków
- teraz dziecko nich samo wymyśli, jakieś ćwiczenie
- dziecko leży spokojnie na dywanie w pozycji na plecach, ręce przy nogach / - wdech- ręce za głowę; wydech- ręce w dół/ powtórzyć kilka razy
- ćw. oddechowe „ Gorące kakao”- ręce s[plecione, jakby dziecko trzymało kubek z gorącym kakao i dmuch w ręce, chcąc je ostudzić

9. „ Wiatr wiosenny”- to improwizacja ruchowa do muzyki
Do zabawy mogą nam posłużyć zwiewne chusty i apaszki mamy, albo tasiemki i długie wstążki. Można uciąć paski marszczonej bibułki. Wyszukajmy muzykę, która nam się podoba, najlepiej instrumentalną. Na chwilę poczujmy się , jak wiatr- tańczymy w rytm muzyki i poruszamy wstążkami. Nawet nasze puste ręce mogą być gałązkami. Bawcie się razem. Każdy może tańczyć , jak mu się podoba! I to jest fajne!!!

10. „ Słowik”- czytanie dziecku bajki J. Ch. Andersena/ lub innej jeżeli tej nie mamy lub nie chcemy
Bajka ta, budzi wrażliwość emocjonalna dziecka, czytając wzbogacamy czynny i bierny słownik dziecka. Niech dziecko uważnie słucha i stara się rozumieć co czytamy. Dobrze, aby umiało choć kawałek opowiedzieć.

Zajęcia muzyczno - rytmiczne

 

Zapraszamy na kolejne odcinki zajęć  muzyczno - rytmicznych z Panem Zdzisiem.

Życzymy przyjemnej zabawy w świecie muzyki.

 

http://miasto-ogrodow.eu/news/view/id/446

http://miasto-ogrodow.eu/news/view/id/447

http://miasto-ogrodow.eu/news/view/id/449

Zajęcia 2 kwiecień

Temat- Wiosna wokół.
1. „ Tulipany”- uzupełnianie kart pracy, ćwiczenia grafomotoryczne / ćwiczenia s. 16,

2. „ Odgłosy wiosny”- ćwiczenia ortofoniczne / ćwierka ptaszek – ćwir, ćwir, ćwir, szumią drzewa- szszsz.., słychać Bocka- kle, kle, kle, rechocze żaba- rechu- rech, rechu- rech.., Idą pisklaki- pi, pi, pi

3. „ Pewna żaba” - słuchanie wiersza Anny Bayer; dzieci starają się zrozumieć i odczuwać humor utworu
Pewna żaba niesłychane zakochała się w bocianie
I wzdychała przez dni wiele , planowała z nim wesele.

Bocian żaby nie chce brać, brzuch ma pełny innych żab,
Najedzony i znudzony wcale nie chce takiej żony.

Żaba głucha, więc nie słucha, wzrok cielęcy wlepia w zucha,
Na krok go nie odstępuje, do wesela się szykuje.

Bocian głowę swą podnosi, bardzo grzecznie żabę prosi,
Aby szybko uciekała, póki jeszcze żaba cała.

Ona tym się nie przejmuje i wesele wciąż planuje,
Za bocianem ciągle chodzi i podziwia jego nogi
Smukłe, długie i czerwone.

Bocian połknął przyszłą żonę, jako obiad,
Więc skończyła skoro taka głupia była.

4. Ćwiczenia ruchowe.

5. „ Wiosenny koncert”- słuchanie wiersza, po to, aby dziecko szukało dźwięków, którymi można naśladować bohaterów; niech dziecko powie jaki instrument wybrałoby do naśladowania różnych postaci. Może sami zechcecie wymyślić zabawę muzyczną do treści wiersza. Dziecko może sylabować i głoskować wybrane przez nas wyrazy.
Wiosenka się zbudziła porządek wnet zrobiła
I wszystkie swe zwierzęta na koncert zaprosiła.

Wciąż trele słychać wszędzie, wiosenny koncert będzie.
Kukułka już przygrywa swym ku, ku wszystkich wzywa.

Kum, kum jej odpowiada, to żaba stara gada.
Ćwir, ćwir wróbelek śpiewa, wygania wszystkich z drzewa.

Wnet muszka przyleciała, bzy, bzy nam wyszeptała.
Kle, kle pan bociek powie: - budowę mam na głowie.

Bąk gruby też tu jest. Jak mówi?. Może wiesz?
Bzum, bzum, bzum, bzum ,
Ja lubię robić szum.

I koncert ciągle trwa, bo zawsze ktoś coś ma.
Kle, kle, kle, kle lub bzyk, ćwir, ćwir, kum, kum
Do wody myk

Pytamy dziecko;
- kto zaprosił zwierzęta?
- jakie zwierzęta zostały zaproszone na koncert?
- czy potraficie naśladować te zwierzęta?

6. „ Koncert w domu”- gramy co chcemy i na czym chcemy. Możemy udawać, że jesteśmy jednym ze zwierząt na koncercie , albo po prostu sobą!
7. „ Wiosna” lub : Wiosna na łące”- to prawdziwie artystyczny pokaz twórczości , dziecko może wykonać pracę w dowolny sposób / wydzieranka, collage, malowanie farbami itp./ ; ale zgodną z tematem.

8. „ Zwierzęta na łące”- zabawa / dziecko i mama
Mama- to wiosna, która podchodzi do dziecka śpiącego na niby na dywanie i dotyka go , czyli budzi
Mama mówi- wstań żabko, a dziecko budzi się i zachowuje, jak żabka- rechocze, kumka, czy skacze
Mama mówi - wstań misiu, a dziecko…..
Mama mówi - wstań muszko……
Mama mówi – wstań ptaszku……

9. „ Co pasuje, a co nie pasuje?” skreślanie elementów, które nie pasują do wiosny / praca w książce wiosna s. 9
A kto nie ma jeszcze ksiązki- mama mówi różne wyrazy, a dziecko odpowiada , czy to pasuje do wiosny , czy nie / można tez do zabawy wykorzystać różne obrazki
Np. śnieg, a dziecko mówi czy pasuje, czy nie/ deszcz, kwiaty, ptaki, kąpiel w basenie….

Uwaga- utrudnienie można dać starszym dzieciom, aby powiedziały do jakiej poru roku to pasuje np. śnieg – wiosna nie, to zima

10. „ Krokusy”- książka wiosna s. 9/ klasyfikowanie przedmiotów ze względu na jedną cechę- kolor/
- należy otoczyć pętelką krokusy w tym samym kolorze, liczenie ile kwiatków jest w każdym zbiorze- oznaczanie ilości kropkami/ młodsze dzieci lub opisywanie cyfrą / to starsze dzieci
Kto nie książki, to mama narysuje dziecku na kartce różnego koloru krokusy lub powycinajcie kółka – to będą wasze krokusy i zróbcie tak , jak dzieci w książce.

 

Dzisiejsza pogadanka może być o tym, jak dokładnie myć zęby i przybory toaletowe

Zajęcia 1 kwiecień

Temat dnia: "Pierwsze kwiaty"

I. „Pani Wiosna” – uzupełnianie karty pracy w książce cz. Wiosna, s. 1.

„Pani Wiosna” – słuchanie wiersza Anny Surowiec. Dostrzeganie zmian zachodzących na przedwiośniu w świecie roślin i zwierząt.

W kolorach tęczy
pani Wiosna zawitała, kwiatami i listeczkami drzewa obsypała.
Ptaki obudziła, owady poruszyła,
tęczę na niebie namalowała.
I tak pani Wiosna wszystkich przywitała.

„Pierwsze kwiaty” – kolorowanie/rysowanie. Zapoznanie dzieci z pierwszymi wiosennymi kwiatami: przylaszczka, pierwiosnek, zawilec, krokus, sasanka.

Podział nazw kwiatów na sylaby, głoski. Układanie zdań z nazwami kwiatów.

II. „Pierwsze kwiaty” – uzupełnianie karty pracy Wiosna, s. 2.

„Rosną kwiaty” – zabawa ruchowa.

„Kwiaty” – uzupełnianie karty pracy Wiosna, s. 3.

„Krokusy” – malowanie plasteliną sylwety kwiatów.

„Krokusy na łące” – opowieść ruchowa Ewy Kalinowskiej.
Krokusy są bardzo malutkie, ledwo wystają z ziemi, wolno rosną i rosną. W dzień kwiatki rozkwitają, są piękne swoje główki wyciągają do słoneczka. Kiedy powieje lekki wiaterek poruszają swoimi bardzo małymi listeczkami. Przez cały dzień pięknie kwitną. Kiedy przychodzi noc - chowają swoje główki i czeka- ją poranka.

III. Rozwiązywanie zagadek
Jak się nazywa biały kwiatek ten, który każdej wiosny
przez śnieg przebija się. (przebiśnieg)

W wiosennym słonku z samego ranka rozwija się w lesie
fioletowa …. (sasanka).

Wczesną wiosną spod śniegu w lesie białą główkę z mchu wychyla.
Jak się nazywa ten kwiatek? (zawilec).

Idzie wiosna, hokus pokus, już na hali w górach
wyrósł piękny….. (krokus).

Na wiosennej łące w soczystej zieleni żółte główki kwiatków
w słońcu się mienią. (kaczeńce).

Na wiotkiej gałązce
moc białych dzwoneczków wiosnę zwiastuje, czy to są dalie?
Nie, to pachnące …. (konwalie)

Jaki mały kwiatek
w ogródku zwiastuje wiosnę?
To…. (pierwiosnek)

Zajęcia sprawnościowo - zdrowotne 31.03.2020r.

Witam drodzy rodzice.


Zapraszam Was serdecznie do kolejnego tygodnia z ćwiczeniami.

1.Ćwiczenia w marszu:

-marsz na palcach;
-marsz chodem bociana;
-marsz wokół sali z ćwiczeniem w reagowaniu na sygnał słowny: stój, naprzód;

2.Ćwiczenia w biegu:

-bieg z podskokami,
-przylot i odlot bocianów - bieg w określonym kierunku, poruszając się falistym ruchem z rozkrzyżowanymi ramionami;

3.Ćwiczenia na równoważni [ławeczce]:

-chodzenie wolno do przodu;
-posuwanie się do tyłu;
-posuwanie się bokiem;
-obracanie się na ławeczce;

4.Zabawy skoczne:

-Wróbelki;
-Piłka skacze;
-Szczur- zabawa z linką;
-Skok królika;

5.Zabawy z woreczkami:

-rzucanie i chwyt woreczka obiema rękami;
-rzucanie i chwyt woreczka jedną ręką;
-rzucanie i chwytanie woreczka w ruchu itd.

6.Kreślenie dużych płynnych linii:

-chorągiewką w powietrzu;
-patykiem na piasku;
-kolorową kredą na tablicy;
-kredkami na dużych arkuszach.

 

 Zapraszam na codzienne  poranne ćwiczenie jogi w formie opowieści ruchowej

 

https://www.youtube.com/watch?v=sx_Cj-7DgXQ&t=28s

https://www.youtube.com/watch?v=DBYZXW0PqmA&t=4s



Pozdrwiam serdecznie


Bożena W.
 

 

Zajecia religii 30.03.2020r.

Szczęść Boże


W tym trudnym czasie zachęcam do codziennej modlitwy.


Proszę by dzieci zobaczyły krótki film:

 

https://www.youtube.com/watch?v=OkbHk1CQv9c&list=PL9MA4Ic7XFBOU9n_WCDu2AM8ie6Xpyy6M&index=8&t=0s

 

i wykonały zadanie na karcie pracy.

file:///C:/Users/admin/AppData/Local/Temp/Pomódl_się_w_tym_tygodniu.pdf

 

Z Bogiem

Pani Dorota

Zajęcia 31 marzec

Temat- Wiosna w ogrodzie
1. „ Pani Wiosna”- rysowanie postaci kredkami samodzielnie przez dziecko, zwróćcie uwagę na rożne kolory i fantastyczne przedstawienie postaci.
2. „ Deszczowa zabawa”- zabawa rytmiczna
- uczymy się słów i rytmicznie wypowiadając je uderzamy o ręce i kolana, swoje albo dorosłego- ustalcie to i dobrze się bawcie.

Kapie deszczyk , kapie, ja kropelki łapię.
Wezmę je do domu , nie oddam nikomu.

3. Ćwiczenia poranne nr 32
- dziecko maszeruje sobie dowolnie , na hasło- żabka- naśladują skoki żabki
- na hasło – bociek- - dziecko podnosi wysoko kolana, w marszu i nogami i rekami naśladują boćka
- potem umawiamy się z dorosłym, kto jest żabką, a kto bocianem i bawimy się , jak to bocian łapie żabkę
4. „ Wiosna w ogrodzie”- nauka wiersza A. Bayer

Do przedszkola przyszła wiosna, powitała dzieci
Zaprosiła do ogródka, przecież słonko świeci.

Poprosiła bardzo pięknie, by skopały grządki
Czas najwyższy już zaczynać wiosenne porządki.

Teraz kwiatki kolorowe w ogródeczku rosną,
Deszczyk lekko je podlewa, dziękujemy wiosno!


5. Omówienie treści wiersza, do kogo przyszła wiosna i co takiego zrobiła w ogrodzie
- wyszczególnienie roślin, które można posadzić, czy posiać
- wyszczególnienie narzędzi, które używa się do pracy w ogrodzie / pokaz lub narysowanie ich- łopata, grabie, motyczka, graca, sekator

6. Zabawa ruchowa „ Prace w ogrodzie”- dzieci naśladują czynności zadawane przez mamę
7. Na podstawie obrazka wyrazu – łopata- wprowadzamy literę „ Ł, ł”
- pokazujemy i piszemy wielką i małą literę drukowana i pisaną
- piszemy ją na różne sposoby i w lineale; szukamy wyrazów na literę „Ł’ w czasopismach, wymyślamy wyrazy; bawimy się sylabami z literą Ł
- podkreślamy literę na niebiesko, jako spółgłoskę
8. Zestaw zabaw ruchowych – gimnastyka
- rozkładamy na dywanie w różnych miejscach klocki lub inne przedmioty w kolorze zielonym, czerwony, niebieskim i żółtym. Dajemy dzieciom polecenia- koty na zielone – i dziecko tak się porusza; małpki na niebieskie- dziecko znowu , jak małpka zmienia miejsce, bociany na czerwone itp.
- 5 przysiadów, 5 skłonów w przód , w bok 5 pajacyków
- teraz dziecko nich samo wymyśli, jakieś ćwiczenie
- dziecko leży spokojnie na dywanie w pozycji na plecach, ręce przy nogach / - wdech- ręce za głowę; wydech- ręce w dół/ powtórzyć kilka razy
- ćw. oddechowe „ Gorące kakao”- ręce s[plecione, jakby dziecko trzymało kubek z gorącym kakao i dmuch w ręce, chcąc je ostudzić
9. „ Kolorowe figury”- samodzielne wycinanie przez dziecko figur geometrycznych i układanie ich według kodu podanego przez rodzica np. 6 kół/ narysować ta figurę obok/ 4 kwadraty, 1 prostokąt. Do tego można określić kolory. Powtarzamy, lecz tym razem zmieniamy kod
10. „ Kwiat”- układamy kwiat z figur geometrycznych do treści wiersz A. Surowiec, jako polecenia
Potrzebujemy- białe kartki, klej, kredki, wycięte figury geom.

By pachnący kwiat ułożyć, trzeba kilka figur złożyć.
Weź do reki kółek sześć, jedno połóż na środku,
a w koło niego pozostałych pozostałych kółek pięć.
Potem weź prostokąt długi, bo potrzebny do łodygi,
Z dwóch trójkątów ułóż listki i na kwiatek to już wszystko

Zajęcia 30 marzec

W TYM TYGODNIU CYKL: PRZYSZŁA DO NAS WIOSNA

 

Temat : Z jajek wylęgają się ptaki


1. Na miły początek dnia dzieci mogą się trochę pobawić ulubioną zabawką- pamiętajcie dzieci, że należy ją szanować, a potem odłożyć na swoje miejsce.


2. Ćwiczenia poranne/ nr 21
- „ Ślady”- dziecko idzie po śladach za dorosłym”
- teraz zróbcie zabawne, różne podskoki
- weźmy woreczek, piłeczkę lub inny przedmiot i dziecko niech rzuca do celu np. do miski


3. Rodzic czyta dziecku wiersz A. Surowiec
„ Zwiastuny wiosny”


Po czym poznamy, ze przyszła wiosna? Wita nas klekot bocianów radosny,
W oddali słychać krzyki żurawi, piękne łabędzie pływają po stawie.
Lecą kluczem dzikie gęsi, które zielona łąka nęci.
Jaskółki nad polami wysoko kołują, dobra pogodę rolnikom zwiastują.
Cała przyroda budzi się do życia, soczystą zielenią krajobraz zachwyca.
Taka radosna jest właśnie WIOSNA!


- rozmowa na temat ptaków, które dzieci zapamiętały
- powiedzenie dzieciom, że ptaki wykluwają się z jaj


4. Pokaz wzoru jajka i napisu litery „ J, j”
- wodzenie palcem po wzorze
- próba napisania jej na ziemi i w powietrzu, a potem w lineale
- można napisać dziecku taką literę, a ono będzie ja ozdabiać wg własnego pomysłu


5. Pokazujemy dzieciom obrazek ptaka i mówimy, z jakich części się składa / tułów, ogon, szyja, dziób, oczy, nogi, skrzydła, ogon/ , aby poznały budowę


6. Można pokolorować dowolny obrazek ptaka, lub wykonać go inną techniką


7. Zabawa ruchowa „ Bocian i żaby”/ można wykorzystać tekst
Mała żabko schowaj się, bo cię bocian zaraz zje
- mama może gonić dziecko, aż uda się złapać żabkę, a potem zmiana


8. Teraz przerwa- pora na wiosenną piosenkę, która można wspólnie zaśpiewać, a nawet utworzyć do niej akompaniament na garnkach i pokrywkach, , 


9. Pora na zabawy matematyczne „ Ile jajek jest w gnieździe?”
- tworzymy pętelki- zbiory i przygotowujemy liczmany : wycięte jajka, albo prawdziwe?/ to jest żart!
- polecamy dziecku ułożenie danej ilości, a potem , aby porównywało gdzie jest mniej, gdzie więcej, a gdzie tyle samo. Miedzy zbiory dziecko daje karteczkę z napisanych przez siebie znakiem , mniej <, więcej > lub znakiem równości-/tyle samo/ =


10. Rozwiązywanie zagadek słownych

Jest czarno- biała i muszki łapie
A gniazdko lepi tuż przy okapie /jaskółka /

Ten ptak nim żabkę sobie zje,
to głośno woła kle, kle, kle / bocian /

1. „ Rysunek”- dziecko rysuje 2 minutki, na hasło- zmiana-oddaje kartkę mamie i teraz mamA rysuje dwie minutki, -zmiana- teraz brat, -zmiana – siostra itd.

 

 

Zajęcia sprawnościowo - zdrowotne 26.03.2020r.

Witajcie drodzy Rodzice

W związku z wprowadzonym stanem epidemii w naszym kraju

Na Wasz wspólny czas w domu chciałabym zaproponować kilka wspólnych zabaw, które

pogłębią więź między Wami.

Chcąc zapewnić dziecku prawidłowy rozwój, należy zadbać nie tylko o jego intelekt, ale także o ciało.

Chciałabym  zachęcić WAS drodzy  rodzice do wprowadzenia w codzienny plan zajęć elementów

ruchowych. Dzięki nim dziecko może nauczyć się samodzielności,opanowania, skupienia uwagi,

refleksu, odwagi w pokonywaniu przeszkód, zdrowej rywalizacji, a także wytrwałości.

Oto ćwiczenia:

  • masażyk z wykorzystaniem wierszyków np. „Płynęła sobie rzeczka…”,
    przytulanie, gilgotanie, kołysanie,
  • „koguciki”- kucnijcie naprzeciw siebie, wyciągnijcie przed siebie obie dłonie i podskakując starajcie się odepchnąć,
  • pizza – na plecach dziecka „ugnieść ciasto, nakłuj je widelcem, posmaruj oliwą, posyp serem, upiecz, a na końcu schrup z zachwytem”,
  • winda- stojąc podnieś dziecko na ręce, przytul, a następnie delikatnie spuść na dół- dziecko zjeżdża po ciele rodzica,
    raczkowanie – pochodźcie na czworakach, chwytajcie się za stopy, przepychajcie, przechodźcie pod lub nad sobą.     

Zabawy z kocykiem:

  • naleśnik – zwiń dziecko w kocyk, delikatnie turlaj je po podłodze;
  • kółka, zygzaki- poproś, by dziecko położyło się na kocyku. Chwyć za koc i ciągnij delikatnie po podłodze; wykonuj zygzaki, koła itp.;
  • hamak – chwyćcie koc za rogi i delikatnie bujajcie dziecko.

Uprzejmie proszę również o zaglądanie na Facebooka tam również zamieszczam dla państwa artykuły z ćwiczeniami.

https://www.youtube.com/watch?v=hBFLp08y33Y&t=849s


https://www.youtube.com/watch?v=CLFyVB_I0YU

 

Pozdrawiam Państwa serdecznie i życzę zdrowia i szczęścia

Bożena Wójcik nauczyciel fizjoterapeuta

Zajęcia 27 marzec

Temat – Dyktando literowo- cyfrowe

1. „ Paluszek artysta”- może mamy w domu tackę i jakiś materiał sypki np. ,kaszę? mannę, więc zabawmy się w rysowanie przez dziecko zadanych przez nas kształtów, jako przygotowanie do nauki pisania.


2. „ Wymyśl coś swojego”- zabawa twórcza, plastyczna. Rysujemy dziecku na kartce np. plamę, jego zadaniem zaś jest stworzenie z niej czegoś.


3. Ćwiczenia poranne wg naszych pomysłów: można zadać dziecku różne ćwiczenie np. czworakowanie, podskoki na 1 nodze, pełzanie itd.


4. Zabawa dydaktyczna „ Literkowo i cyfrowo”
- proszę na kartce A4 utworzyć tabele złożoną z 11 kolumn i 11 wierszy w poziomie. U góry zapisujemy cyfry 1- 10, a z góry w dół litery . potrzebne też będą kółeczka, fasolki, idp ,coś do oznaczania pól. / Mówimy dziecku zaznacz pole c3, a ona tam ustawia znaczek itd.
a- j.


5. Zabawa „ Dyktando obrazkowe”/, jak wyżej , ale zmieniamy polecenia : w polu a1 narysuj słonce, w polu e6 narysuj koło ….


6. „ Kolorowa mandala”- wytnijmy dziecku koło, a jeżeli mamy taka możliwość wydrukujmy wzór- mandalę, dziecko może rysować małe obrazki i układać je we wzór mandali- o dowolnej tematyce i rozpoczynając od środka.
Taka zabawa pewnie wyciszy i uspokoi trochę nasze dzieci, a może i nas samych!!!


7. Zabawa ruchowa z elementem podskoków” Dzieci idą spać”- zwińmy ręcznik, czy chustkę , aby tworzyła kształt koła, obręczy, a może mamy taką w domu? Prxzy muzyczce dziecko niech sobie pląsa, a na sygnał „ dziecko idzie spać”- dziecko zwija się w kłębuszek w środku koła i udaje że śpi/ a może zaśnie?


8. „ Symetria”- to zabawa plastyczno- matematyczna polegająca na dorysowywaniu takich samych rzeczy na dwóch połowach kartki/ to co jest na lewej ma być też po prawej / dzieci rysują i same kolorują/


9. Na koniec zaśpiewajmy sobie jakąś wspólnie nam znaną piosenkę.

 

10. Może dziecko teraz samo posprząta swoje miejsce pracy?

 

Zajęcia języka angielskiego - 27.03.2020r.

Drodzy Państwo,

 

poniżej przedstawiam moje propozycje do zabaw i innych aktywności dzieci, w obszarze języka angielskiego. Wiem jak dzieci lubią śpiewać i tańczyć dlatego też podsyłam linki do ich ulubionych zabaw ruchowych oraz piosenek. Myślę, że sprawi im przyjemność zabawa z językiem przy znanych i lubianych przez nie melodiach.

 

Grupa najmłodsza:

https://www.youtube.com/watch?v=6zvsVeWhstg

 

https://www.youtube.com/watch?v=eBVqcTEC3zQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU

 

https://www.youtube.com/watch?v=fN1Cyr0ZK9M

 

 

Grupa średnia:

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

 

https://www.youtube.com/watch?v=6zvsVeWhstg

 

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw

 

https://www.youtube.com/watch?v=-jBfb33_KHU

 

https://www.youtube.com/watch?v=e_04ZrNroTo&t=1s

 

 

Grupa najstarsza:

 

https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

 

https://www.youtube.com/watch?v=6zvsVeWhstg

 

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw

 

https://www.youtube.com/watch?v=h4eueDYPTIg

 

https://www.youtube.com/watch?v=I8GeA3anPdo&t=24s

 

 

Wszystkim proponuję również obejrzenie kolejnego odcinka z serii Peppa Pig. Dzieci bardzo lubią oglądać ze mną te krótkie historyjki, a następnie o nich rozmawiać. Na dziś proponuję odcinek „Gardening”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=RwQnRWTWcVE

 

Wszystkim dzieciom życzę miłego seansu oraz dobrej zabawy z językiem angielskim.

Zajęcia religii

Szczęść Boże

 

Zachęcam by dzieci obejrzały dziś w ramach religii odcinek programu „Ziarno"

https://vod.tvp.pl/video/ziarno,droga-krzyzowa-upadki-pana-jezusa,46795099

oraz wykonały zadanie umieszczone na karcie pracy.

Jeżeli nie ma możliwości druku, proszę o narysowanie korony cierniowej na kartce A4

 

Obrazek do pobrania na stronie:

https://ud.interia.pl/html/getattach,mid,165856,mpid,5,uid,0a0bc41857cc4f4c,/kwiaty_na_koronie.pdf?f=kwiaty_na_koronie.pdf

 

Pozdrawiam 

Z Panem Bogiem

Pani Dorota

 

 

Zajęcia 26 marzec

Temat – Algorytm mycia zębów


1. Ćwiczenia oddechowe- dmuchamy na piórka, aby utrzymać je w powietrzu lub, jeżeli nie mamy, to wdychamy i wydychamy powietrze. Podczas wdechów dziecko mówi: hi, hi, hi- a podczas wydechu- cha, cha, cha.


2. Zabawy poranne
- „ Raz, dwa, trzy baba Jaga patrzy”- zabawę tą dzieci znają, więc nauczą rodziców/ którzy sami pewnie też chętnie się pobawią /
- „ Kotki”- dzieci wykonują nasze polecenia- kotki się myją, kotki śpią, kotki biegają, kotki idą na łowy itp.


3. Słuchanie wiersza B. Wrzesień „ Teraz w przedszkolu”

Teraz w przedszkolu programujemy,
Liczymy, czytamy i kodujemy,
Kształty i kolory rozlokujemy,
Na osi współrzędnych zaplanujemy.
Ciekaw zadania często robimy,
Na osi współrzędnych odwojowujemy,
Domki, lalki, zabawki planujemy,
Zadania od pani wykonujemy.

Rozmowa z dziećmi nt kodowania i programowania.


4. Może uda się w domu poszukać obrazki przedstawiające: rośliny, zwierzęta, przedmioty, aby dziecko mogło je poklasyfikować wg naszego polecenia np. same duże zwierzęta, drzewa, sprzęty domowe, zielone przedmioty / a dzieci młodsze ogólnie rośliny, zwierzęta, zabawki itd.


5. „ Moja tabelka do zaprogramowania ”- należy narysować na kartce A4 tabelkę w poziomie
11 kolumn i np. 11 wierszy/ rzędów
U góry wpisujemy cyfry 1- 10, a w dół rysujemy kształty/ np. , jak wcześniej gwiazdka, koło….. dziecko uzupełnia puste rubryki swoimi rysunkami np. 2 kwadraty , 3, potem 4 itd.
Dzieci młodsze- mogą zrobić tabelkę złożona z 5- ciu wzorów, a my mu sprawdzimy


6. Pozwalamy dziecku, aby po zakończonej pracy samo posprawdzało po sobie i znalazło ewentualne błędy.


7. „ Co robimy podczas mycia zębów?”- zabawa plastyczna
Rozmowa z dzieckiem- mówi nam co robi po kolei, kiedy idzie myć zęby, jakie czynności wykonuje od początku do końca?/ to jest ten algorytm/
- Dajemy dziecku kilka karteczek średniej wielkości, ale tej samej, aby mogło na nich w wersji rysunkowej przedstawić po kolei czynności, o których mówiliście wcześniej.
Dzieci młodsze- mogą wykonać mniej obrazków, czyli opis mniej szczegółowy.


8. Wykonywanie obrazków przez dziecko: 1- wejście do łazienki, 2- nakładanie pasty na szczotkę, 3- nalewanie wody do kubka…..


9. „ Ułóż, jak myjesz zęby”- to zabawa dydaktyczna w programowanie, układanie kolejnych zdarzeń- czynności przez dziecko.


10. „ Mycie zębów”- słowny opis przez dziecko, omawiając swoje obrazki


11. „ Układamy puzzle”- można znaleźć gotowe puzzle lub kolorowankę, czy inny obrazek, pociąć dziecku na kawałki, tak, aby dało radę go złożyć- jako puzzle i nakleić na kartkę.


12. Zabawa „ Woda płynie- nie płynie”- wykonujemy na kartce napis TAK i drugi napis NIE; Pokazujemy TAK- dziecko sobie biega, chodzi i naśladuje płynąca wodę, kiedy pokazujemy NIE- dziecko się zatrzymuje i przysiada. Powtarzamy kilkakrotnie.


13. Zabawa piłką w „ Kolanko”- rzucamy dziecku pikę, a kiedy nie chwyci, klęka na 1 kolano, po drugim razie już na dwa, i tak wymyślamy co ma robić dalej.


14. Fajnie będzie , jak nasza pociecha posprząta bałagan po zabawach.

 

 

Zajęcia 25 marzec

Temat – Programowanie cyfr i kształtów


1. Zabawa plastyczna na początek dnia, to „ Wyklej kształt”
Potrzebna jest kartka z narysowanym, dowolnym kształtem i trochę plasteliny, aby ten kształt wykleić sposobem rozcierania paluszkami. Cierpliwości- dacie rade!


2. Teraz pobawmy się w” Ułóż zdanie”- podajemy dziecku jakiś wyraz np. jutro, a ono układa całe zdanie z tym wyrazem. Spróbujcie i poddawajcie się zbyt szybko!


3. Kolej na małą porcję ruchu:
- „ Ptaszki”/ dzieci , to ptaszki biegające i skaczące obunóż. Na hasło- Ptaszki zbierają ziarenka dzieci stukają paluszkami o ziemię.


- „ Kwoka i jastrząb”/ dziecko, to kwoka, która idzie na spacer szukać pożywienia , a mała zabaweczka to jej dziecko, które leży sobie w kąciku; na hasło – leci jastrząb- kwoka biegnie do dziecka , robi przysiad i otula je rekami/ chroni


- „ Spłoszone wróble”/ dziecko wróbelek porusza się dowolnie . a na hasło- miauknięcie kota- szybko biegnie po ścianę i prosto stoi
Zmęczeni? I bardzo dobrze  teraz odpoczniecie!


4. Sprawdzimy, jak wam idzie liczenie.


Zabawa matematyczna: „ Karty do gry”/ segregacja i praca plastyczno- techniczna
Przygotujcie karteczki/ 1 kartkę ksero należy pociąć na 6 części/ na pół z długości i jeszcze każdy kawałek na 3 części- mamy prostokąty. Potrzebujemy ich więcej niż tylko 6.Teraz potrzebne są różne kształty: figury geometryczne, strzałka, serce, chmurka, krzyż, gwiazda, buźka oraz nożyczki i klej.
Dziecko rysuje lub tylko wycina (to zależy od umiejętności dziecka) kształty i nakleja na kartkę- robi kartę z 1 wzorem , z 2 wzorami itd do 10- ciu. Potem to samo z kolejnymi kształtami.


Uwaga!
Dzieci młodsze nie musza samodzielnie rysować i wycinać kształtów, mogą im pomagać rodzice, jeżeli jest taka potrzeba- ponieważ to dużo pracy!


5. Policz swoje karty- dziecko liczy karty i elementy na nich.


6. Zabawa ruchowa „ Dzieci, do domu!”- dziecko biega sobie lub skacze, a gdy ktoś zawoła Dziecko- do domu!- wtedy chowa się np. pod stół lub inne umowne miejsce.


7. Zabawa ruchowo- matematyczna „ Ile dzieci ma być w domu”
Rodzic rozkłada w różnych miejscach na podłodze napisy z cyframi. Na sygnał wyłączonej muzyki dziecko układa tyle klocków, ile wskazuje cyfra obok i dalej tak samo/ muzyka , przerwa, muzyka…./


Uwaga ! dzieci młodsze zamiast cyfr mogą mieć klocki, a sygnał koło każdego stanowiska mogą tyle razy zaklaskać, ile jest klocków.


8. Pora trochę pooddychać, więc poszukajcie w domu waty, wacików itp. , zróbcie z nich małe kawałeczki lub kulki, aby dziecko mogło nabrać oddechu i wolno, długo wydychać powietrze, przesuwając waciki, dmuchając w nie/ kilka prób.


9. Zabawa sprawnościowa z piłką- ćwiczymy chwyt i rzut oraz wyczucie siły z jaka należy rzucić.


10. Może teraz na zakończenie dziecko powie nam jakiś wierszyk, czy rymowankę?

 

Propozycja na 24 marzec

Zacznijmy od rozwiązania zagadki:

W czerwonych chodzi kozaczkach
i w czarno – białym kaftanie.
Kiedy go spotkasz na łące,
znak to, że wiosna nastanie.

1. Które wyrazy w zagadce się rymują?

2. Znajdżcie rym do wyrazów: bociany, słońce, dżdżownice, krokusy....

3. Gdyby spróbować zrobić bociana z figur geometrycznych, jakie i ile będą potrzebne. Spróbujecie?....Naklejcie na kartce A4

W ramach ćwiczeń ułóżcie układ taneczny do ulubionej piosenki i utrwalcie cwał boczny (noga do nogi) w największym pomieszczeniu, poza kuchnią :)

Obowiązkowy zestaw ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych (kle-kle, ćwir-ćwir, hu-hu, fu-fu, szu-szu, kra-kra, cza-cza, duża żaba nad kałużą napotkała żuka....)

                                                               NO I ZOSTAŃCIE W DOMU!!!!!!

Propozycja na 23 marzec

Poniedziałek- każdy (ocywiście nie wszyscy na raz, co czasem nam się nie udaje :) miałby okazję opowiedzieć jak spędził weekend. No cóż, pozostaje nam się domyślać. Julka, Natalka, Amelka, Marysia, narysowały zapewnie z 42-68 obrazków, Oliwia wycięła stos kształtów i wykorzystała cały zapas kleju, Helka zrobiła książeczkę i czytała braciszkowi a Nina umilała czas rodzinie i sąsiadom :) własną interpretacją angielskich piosenek. Jak tam Atlas z ograniczoną możliwością wychodzenia z domu? Chłopcy? Olek rozrysował plan Katowic i miast ościennych z nowymi rozwiązaniami ruchu drogowego? Jasiu, Marcel, Kamil, Oliwier i Florek- plastyka non-stop? Kacper ćwiczył pisanie w formie listów do Aresa, Marcin "przesiedzial w komiksach" i folderach samochodowych i spisał modele lamborghini. Piotruś, Julek, Daniel, Kamil, Kuba i Dominik...widzicie, jak to fajnie mieć rodzeństwo? No i nasi komputerowcy, konsolowcy przeszli w "najwyższe levele".

A dziś ZOSTAJĄC W DOMU zorganizujcie "Dzień litery F,f"- i jak zwykle:

1. Narysujcie przedmioty na literę f

2. Poćwiczcie pisanie w liniaturze 2 cm

3. Zróbcie spis wyrazów na F,f (pamiętajcie, wielka litera do pisania imion, nazw )

4. Wyklejcie, ozdóbcie w dowolny sposób literę F na kartce A4

No i ruch przy otwartym oknie- przysiady, skłony, skręty, podskoki, ćwiczenia rozciągające.   

Propozycja na 20 marzec

Piątek- dzień zabawek!

Teraz siadalibyśmy w kole, każdy z przyniesioną z domu lub przedszkolną zabawką. Kolejno wypowiadalibyśmy się (starannie i wyraźnie) np. uzasadniając, dlaczego wybrałem właśnie tą zabawkę, skąd pochodzi, dla wybranej wymyślalibyśmy np. jak największą liczbę przymiotników, zdrobnienia, przeciwieństwa. Zapewne siedział by wśród nas Misio, Misio Brunio i planował psikusy, które dziś zrobi dzieciom. Pozdrawiam Cię tam Brunio serdecznie i dbaj o siebie!

A dla Was na dziś propozycje:

1. Przygotujcie etykiety na paskach (4 paski z kartki A4) LALKA + imię, MIŚ, SAMOCHODY, KLOCKI, SKLEP, BANK, DOM, GRY itd. itp. Pozawieszajcie za pomocą  czegoś mało szkodliwego dla mebli(może taśma klejąca) i wymyślajcie zabawy z napisami, literami.

2. Zróbcie inwentaryzację swoich zabawek- policzcie i sporządźcie listę z liczbą sztuk (skupcie się na prawidłowym obrazie cyfry, żeby znów nie trzeba było korzystać z lusterka przy ich odczytywaniu :)

3. Spróbujcie poklasyfikować/posegregować swoje zabawki i może się uda ułożyć zbiory(zbiór misiów, zbiór aut). A mieliśmy wprowadzać pojęcie "Część wspólna zbioru" (pomyślcie co ma wspólnego zbiór bananów ze zbiorem żółtych i czerwonych jabłek). 

4. Zróbcie zestaw ćwiczeń gimnastycznych z ulubioną maskotką- skłony, skręty, czworakowanie, przeskakiwanie, podrzucanie (uwaga na lampę) i łapanie.

 

            Dziś w porannej audycji radiowej słyszałam wypowiedź rodzica, który od kilku dni robi ze swoimi dziećmi drzewo genealogiczne rodziny.

Przeglądają zdjęcia, wspominają, dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchają jak to dawniej było oraz opowieści rodziców o ich dzieciństwie. Super pomysł.

ZOSTAŃCIE W DOMU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A tutaj propozycja Naszego Pana Zdzisia 

http://miasto-ogrodow.eu/news/view/id/442?fbclid=IwAR3ZECmDW2osVRI3UuhTz8QnhPJrxgYE5MT5sMk98sG7c199_g8uSFeiEg4

nagrane zajęcia można znaleźć na 

https://www.facebook.com/2016katowice?fref=ts

Propozycja na 19 marzec

Kontynuując edukację emocjonalną,dziś urządzilibyśmy "Dzień serca w przedszkolu". Jednak najpierw kilka ćwiczeń ruchowych, oddechowych, artykulacyjnych. Tak więc przy otwartym oknie zróbcie razem z 10 przysiadów, skłonów, skrętów, podskoków, głębokich wdechów i wydechów z unoszeniem i opuszczaniem rąk, poćwiczcie język w formie np. naśladowania głosu ptaków, zaśpiewajcie piosenkę. Po śniadaniu proponujemy:

1. Ćwiczymy sprawność manualną- z kawałka kartonu przygotujcie dość duże serce. Dzieci samodzielnie mogą zrobić szablon, odrysować na kartonie i wyciąć.  W drugim etapie(od razu lub wg chęci później) przygotujcie drobną wydzierankę z gazety lub kuleczki z bibułki albo z miękkiego papieru i serce można ozdabiać.

2. Przygotujcie "rozsypankę literową". Ułóżcie napis S E R C E, spróbujcie napisać samodzielnie, lub po śladzie za rodzicem.

3. Mozna przygotować układankę "Dwie połówki serca" (kilka serc przeciąć w różny sposób- zygzakiem, wężykiem, ząbkami...) - teraz dopasowujcie i brawo za każdą       parę, można na połówkach napisać sylaby i układać w wyrazy np SA- LA, BA- LON, KO- ZA, itp.

4. Liczcie wszystko, co się da i wykonujcie operacje matematyczne na przedmiotach (guzikach, fasoli, wałkach do włosów, cukierkach...). Oliwier i Jasiu niech tam  ćwiczą dodawanie bilionów i sprawdzają na kalkulatorze :)

5. No i teraz poszlibyśmy na podwórko. Tak długo czekaliśmy na dobre powietrze i pogodę. Jednak WY ZOSTAŃCIE W DOMU!!!!!  

 

Propozycje na dziś- 18 marzec

Co dziś robilibyśmy w przedszkolu? Temat tygodnia to "Akceptuję swoje uczucia, szanuję uczucia innych". Tak więc wszystkie działania (ćwiczenia w czytaniu, pisaniu, zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe) zawierałyby elementy edukacji emocjonalnej. Niektóre zabawy można zorganizować w domu, choć oczywiście bez koleżanek i kolegów, to zupełnie inne emocje :). Pani Mirelka i ja- Beata, proponujemy:   

1. „Jaka to mina - uczucie?” – zabawa polegająca na wyszukiwaniu w czasopismach, folderach różnych twarzy i ich wycinanie. Nazywanie przez dzieci, jaką emocję wyraża przedstawiona mina, dorysowywanie reszty postaci do naklejonej na kartce "buzi".

2. "Uczuciowy teatrzyk zwierząt” – teatrzyk kukiełkowy ( można wykorzystać zabawki lub zrobić kukiełki z papieru) .

Na spotkanie towarzyskie do sowy przyszło kilka zwierzątek, : niedźwiedź, wiewiórka i lis.
Sowa:
Witam was wszystkich, jak milo, ze zaszczyciliście mnie swoją obecnością.
Niedźwiedź:
dziękujemy, ze nas zaprosiłaś, kochana Sowo.
Sowa:
Długo myślałam i to, co wymyśliłam chciałam wam powiedzieć, to coś bardzo, bardzo ważnego.
Wiewiórka:
jesteśmy ciekawi Sowo, co to takiego?
Sowa:
czy wiecie, co to są uczucia?
Lis:
to są nasze minki.
Wiewiórka:
tak, to są minki, uśmieszki i buziaczki.
Lis:
ale czasami smutaski też są…..
Sowa:
macie racje, to wszystko są nasze emocje. Miłość, przyjaźń, smutek i gniew to są uczucia, nasze emocje.
Niedźwiedź:
No, ale miałaś nam powiedzieć coś bardzo ważnego, co to jest?
Sowa:
Pamiętajcie, że ich doznawanie jest bardzo ważne dla każdego z nas.
Niedźwiedź:
a ja, gdy zjem miodziku, to jestem wesoły i zadowolony, a nawet śpiewam wtedy piosenki.
Lis:
a ja, to czasami się gniewam…..ale szybko mi przechodzi
Sowa:
to dobrze, ze szybko ci przechodzi…….bo to ważne, żeby długo się nie gniewać i szybko poprzepraszać się nawzajem.
Wiewiórka:
a całuski i buziaczki to dajemy sobie, gdy się kochamy, lubimy….tak mnie, daje moja mamusia kochana.
Sowa:
cieszę się, że zrozumieliście tak szybko, co chciałam wam tłumaczyć. Podziwiam was, za to, że wiecie, co to są uczucia i potraficie je rozpoznać.
Wiewiórka:
a my ciebie Sowo bardzo kochamy i dziękujemy za zaproszenie.
Sowa:
ja tez was kocham, a to nazywa się miłość. Teraz zapraszam na lipową herbatkę, właśnie zaparzyłam świeżutką. Pijcie, częstujcie się.

no i dobra pora, aby w rodzinie porozmawiać o uczuciach, niech każdy spróbuje się wypowiedzieć i nazwać towarzyszące w obecnej chwili uczucia.

Nie zapomnijmy o "głodzie ruchu" naszych dzieci. Proponujemy zabawy z butelką po wodzie mineralnej:
-Ręce w bok, w jednej ręce jest butelka. Podnosimy ręce do góry i przekładamy nad głową butelkę z jednej ręki do drugiej. Opuszczamy ręce na dół i drugi raz przekładamy butelkę na dole
-Ręce do przodu i podajemy butelkę raz z przodu, drugi raz za plecami.
-Ręce do góry, naśladujemy kiwające się drzewo podczas lekkiego i silnego wiatru.
-Podrzucanie butelki do góry i łapanie, oburącz, jedna ręką.
-Przekładanie butelki pod zgięta noga w pozycji stojącej, raz pod prawa, raz pod lewą.
-Pozycja – leżenie na brzuchu i turlanie butelki po podłodze z jednoczesnym czołganiem się. Butelkę można dmuchać, popychać nosem, czołem
-Butelka leży na podłodze – przeskoki przez butelkę.
-Leżenie na plecach – próby podniesienia stopami butelki do góry.
-Leżenie na plecach – popychanie butelki stopami, przesuwanie się na podłodze.

                                                                                                           Do jutra!!!

Ćwiczenia dla dzieci - Misie

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ

 

Segregowanie obrazków wg pierwszej głoski.
Reagowanie na wyraz rozpoczynający się na określoną głoskę.
Pojecie zdania: budowa zdania prostego do obrazka, budowa zdania rozwiniętego do obrazka, budowa zdań z podanymi wyrazami, porównywanie długości zdań - analiza liczby wyrazów w zdaniach.

Wyodrębnianie wyrazu w zdaniu.
Wydłużanie wyrazów przez dodawanie głoski na końcu wyrazu np.: lis - lisy.
Liczenie wyrazów w zdaniu.
Porównywanie i wyodrębnianie wyrazów krótkich i długich, np.: mama - mamusia.
Podział zdań na wyrazy.
Podział wyrazów na sylaby: wyrazy dwusylabowe, wyrazy trzysylabowe, wyrazy wielosylabowe.
Kończenie wyrazów dwusylabowych na podstawie obrazków.
Kształcenie umiejętności wyszukiwania i segregowania obrazków o stałej jednej początkowej sylabie, np: „sto” - lica, łek, pa,

Podział ze słuchu wyrazów na sylaby.
Segregowanie obrazków wg liczby.
Rozpoznawanie samogłoski na początku i na końcu wyrazu.
Tworzenie sylab z określoną samogłoską.
Podział wyrazów na głoski.
Wyszukiwanie z obrazków wyrazu najdłuższego i najkrótszego.
Analiza zdania na: wyrazy, sylaby, litery.
Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, odgłosów zwierząt, osób na podstawie barwy głosu.
Powtarzanie ciągów słownych np. zabawa „Głuchy telefon”.
Wymienianie jak największej ilości wyrazów na podaną głoskę, sylabę.
Nauka na pamięć rymowanek, przysłów, powiedzeń, wierszyków, piosenek.
Rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek.
Rozpoznawanie dźwięków nagranych na taśmie magnetofonowej (odgłosy zwierząt, instrumentów muzycznych, dźwięków z otoczenia.
Powtarzanie wystukiwanych rytmów.
Liczenie głosek, sylab w wyrazie i wyrazów w zdaniu.
Sztafeta sylabowa (głoskowa) - podawanie wyrazów rozpoczynających się końcową sylabą (głoską) wyrazu poprzedniego.
Segregowanie przedmiotów (obrazków), których nazwy zaczynają lub kończą się tą samą głoską.
Układanie rymowanek.
Tworzenie wyrazów na tę samą sylabę.
Rozróżnianie tempa w połączeniu z zabawą ruchową: szybko - bieg, wolno - marsz.
Dobieranie rymów do danych słów.                   
Naśladowanie głosem usłyszanych dźwięków.

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE FUNKCJE MANUALNE

 

Lepienie z gliny i plasteliny prostych kształtów np. kulek, wałków, rogalików, itp.
Malowanie palcem maczanym w farbie lub kredką dużych form kulistych i spiralnych.
Malowanie suchym palcem lub patykiem na zamalowanej świeżą farbą klejową powierzchni papieru.
Rysowanie palcem lub patykiem przedmiotów i kompozycji wg własnego wyboru.
Układanie i przyklejanie na kartce wzorów z kolorowego papieru.
Stemplowanie: np. przemiennie trójkąt, krzyżyk, budowanie kompozycji ze stempli np. domki, kwiaty.
Malowanie prostych wzorów w formie szlaczków grubym pędzlem lub patykiem.
Obrysowywanie szablonów z plastiku lub drewna o kształtach geometrycznych i wypełnianie narysowanego kształtu kolorem.
Obwodzenie konturów wg podanego wzoru: pogrubienie konturu, przerysowanie konturu.
Wypełnianie konturów: zamalowywanie konturów, kolorowanie kredkami, wklejanie wycinanek w kontury.
Kreślenie kształtów graficznych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty.
Kopiowanie przez kalkę techniczną obrazków o różnej tematyce np. domków, kwiatów.
Wydzieranki i wycinanki z kolorowego papieru.
Tworzenie układanek z drobnych elementów np. figur geometrycznych.
Wyszywanie, haftowanie bez igły wg wzorów przedstawiających różne ściegi i kompozycje (dzieci „haftują” sznurowadłem domki umieszczone na kartonikach z dziurkami).
Majsterkowanie i wykonywanie ludzików z różnych materiałów.
Rysunek wykonany: węgłem, kredkami, plakatówkami, farbami klejowymi.
Wykonywanie korali z jarzębiny lub koralików.
Rysowanie różnych kształtów i figur w powietrzu.
Naśladowanie gry na instrumentach.
Origami - łamanki z papieru.
Witraże - wycinanie, podklejanie kolorową bibułką.
Formowanie i ugniatanie jedną ręką kul z gazet.
Owijanie sznurka wokół nadgarstka używając jednej ręki.
Zagniatanie i chowanie paska bibuły w prawej, w lewej dłoni.
Wiązanie kokardek, supełków.
Zwijanie wełny w kłębek.
Malowanie i rysowanie na dużych powierzchniach papieru.
Kreślenie na piasku, rzeźbienie w mydle.
Modelowanie w masie solnej, plastelinie, modelinie, ciastolinie.
Tworzenie różnych form ze śniegu, z piasku, masy papierowej.
Wycinanie różnych elementów z papieru, kartonu, folii, materiałów tekstylnych.
Rozpoznawanie dotykiem różnych powierzchni, przedmiotów.
Teatrzyki np. cieni, z wykorzystaniem palców, pacynek, marionetek, kukiełek.
Majsterkowanie, przykręcanie śrub, łączenie drobnych elementów.
Budowanie konstrukcji z klocków.
Zabawy z piaskiem, grochem, kaszą, wodą (przesypywanie, przelewanie).
Gry zręcznościowe, zabawy manipulacyjne.

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ I PAMIĘĆ WZROKOWĄ

 

Układanie figur wg wzoru z pamięci i bez wzoru.
Składanie pociętych obrazków bez wzoru.
Dopasowywanie części obrazków do całości.
Wyodrębnianie różnic między obrazkami.
Składanie pociętych figur z papieru (kwadrat, koło, trójkąt, romb).
Rysowanie prostych i krzywych linii pomiędzy coraz bardziej zwężającymi się granicami.
Różnicowanie położenia figur w przestrzeni.
Wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek, kształtowanie pojęć kierunku w górę, w dół, w prawo, w lewo.
Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach pokazywanych bardzo krótko.
Układanki z pocztówek.
Uzupełnianie luk w tekście.
Uzupełnianie w tekście brakujących detali.
Dobieranie obrazków odpowiednich do treści zagadek.
Rozwiązywanie rebusów.
Sortowanie lub segregowanie przedmiotów, obrazków, figur, liter wg określonych cech lub zasad w celu ćwiczenia umiejętności prawidłowego ich rozpoznawania, różnicowania i wyodrębniania spośród wielu różnych, a także bardzo podobnych.
Identyfikowanie przedmiotów, obrazków, symboli graficznych wśród wielu różnych lub podobnych, wykorzystując loteryjki, domina, karty, zestawy obrazków.
Szukanie różnic i podobieństw w przedmiotach i na obrazkach z przedmiotami i symbolami graficznymi - pozornie takich samych. Odmianą tego ćwiczenia jest uzupełnienie brakujących elementów przez dorysowanie, dołożenie, itp.
Składanie według wzoru: obrazka z części, przez zastosowanie układanek, rozsypanek, klocków obrazkowych, budowanie z rozmaitych klocków wg wzoru, układanie wg wzoru przy zastosowaniu zabawek: układanki, mozaiki, układanki wtyczkowe, przybijanki, nawlekanki magnetyczne.
Wyliczanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów znajdujących się w otoczeniu lub na obrazku, zapamiętywanie układu przedmiotów, ich wzajemnego położenia, liczby, kształtów, układanie lub rysowanie z pamięci demonstrowanych uprzednio wzorów.
Dobieranie par jednakowych figur, obrazków, w długich i krótkich ekspozycjach.
Segregowanie, porządkowanie figur, przedmiotów, obrazków wg różnych zasad.
Układanie puzzli.
Układanie figur, drobnych przedmiotów (pestki, fasolki, kamyki) w dowolne wzorki, lub odtwarzanie wzoru.
Kolorowanie - wypełnianie konturów.
Cięcie i wycinanie nożyczkami.
Pogrubienie, kalkowanie, rysowanie po śladzie.
Wyszukiwanie takich samych figur, obrazków, przedmiotów.
Tworzenie układów - wzorków z drobnych przedmiotów (kamyków, kasztanów, guzików, sznurka.
Układanie obrazków po uprzednim rozcięciu, z wzorem lub bez.
Układanie na wzorze.
Odszukiwanie w zbiorze obrazków, ilustracji, opisanych słownie.
Porządkowanie historyjek obrazkowych.
Odgadywanie treści brakujących obrazków w historyjce obrazkowej.
Wymyślanie zakończenia historyjki obrazkowej.
Układanie obrazków w kolejności w jakiej były one pokazywane -  długie i krótkie ekspozycje.
Rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w zadanym układzie elementów - zasłanianie niektórych przedmiotów, zmiana ich wzajemnego położenia, zabieranie lub dokładanie elementów („Co tu się zmieniło?”).
Rysowanie za pomocą szablonów.
Uzupełnianie niedokończonych rysunków - dorysowywanie brakujących elementów.
Wyszukiwanie elementów różniących dwa, pozornie takie same rysunki.
Wyszukiwanie podobieństw w dwóch rysunkach.
Gra w domino obrazkowe, literowe, tradycyjne.
Dobieranie części obrazka do całości - uzupełnianka obrazkowa.
Rysowanie wzorków, szlaczków.
Rysowanie kompozycji geometrycznych wg wzoru.
Układanie figur geometrycznych i liter z patyczków i klocków.
Składanki sylabowe – słoneczko.
Uzupełnianie brakujących sylab w wyrazie.
Krzyżówki, rebusy.
Szukanie krótszych wyrazów w dłuższych.
Gry typu „memory” - rozpoznawanie par odpowiadających sobie elementów, ćwiczenie to doskonali również pamięć wzrokową.
Wyszukiwanie w tekście, np. z gazety, określonej litery, lub grupy liter i zakreślenie jej kredką.
Odtwarzanie z pamięci eksponowanych przedmiotów i wskazywanie miejsca, w którym się znajdowały.
Rozpoznawanie płaskich figur: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.
Dzielenie większej figury na mniejsze elementy i układanie nowej całości.
Odtwarzanie kształtów.
Dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach.
Układanie różnych kompozycji i budowli wg wzoru; klocki, mozaiki geometryczne, układanki.
Wycinanie, wydzieranie, lepienie liter, nazywanie ich.
Łańcuchy sylabowe.
Układanie obrazków według instrukcji słownej (po prawej, po lewej, na dole, na górze)
Układanie obrazków w szeregu według kolejności, w jakiej były pokazywane.
Rysowanie kompozycji za pomocą szablonów.
Budowanie według wzoru kompozycji z klocków.
Wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter - bez czytania.
Dopasowywanie cienia do postaci.
Określanie liczby takich samych elementów występujących na obrazku.
Kończenie zaczętych rysunków.
Zamalowywanie oznaczonych pół.
Łączenie punktów w określony kształt.
Segregowanie liter.
Odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur, geometrycznych).
Układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych według wzoru i z pamięci.
Rysowanie kompozycji za pomocą szablonów (rysunkowych i geometrycznych).
Wyszukiwanie podobieństw między obrazkami.
Układanie historyjek obrazkowych zgodnie z kolejnością.
Segregowanie obrazków w grupy tematyczne.
Odszukiwanie identycznych obrazków, wzorów graficznych spośród wielu podobnych.
Wykreślanie obrazków, które nie pasują do pozostałych.
Liczenie elementów na obrazkach.
Wyszukiwanie wyrazów zawierających podaną literę, sylabę.

 

ĆWICZENIA DLA DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY, SKROMNYM ZASOBEM SŁOWNICTWA

I PROBLEMAMI Z POPRAWNOŚCIĄ GRAMATYCZNĄ

 

- Dokończ zdanie - n-el mówi początek zdania i wykłada obrazek. Dziecko powinno dokończyć zdanie:

          - Tomek bawi się (samochód),

          - Ania chce mieć (pies),

          - Babcia karmi (kot),

          - Dziadek szuka (okulary) itp.

- Opowiadanie historyjki obrazkowej.

- Co będziemy jutro robić - dziecko wypowiada się w czasie przyszłym w oparciu o obrazki.

- Czytamy razem - dorosły czyta tekst dziecko w odpowiedniej formie gramatycznej odczytuje rysunki umieszczone w tekście.

- Szukanie rymu - nauczyciel rozkłada na stoliku przed dzieckiem obrazki. Wykładając kolejny obrazek mówi np.: To jest plot. Zadaniem dziecka jest wskazanie obrazka, którego nazwa rymuje się i ułożenie odpowiedzi: To jest kot.

 

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy

„Dzień dobry zwierzątka”

- Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

 

Wyrazy dźwiękonaśladowcze: naśladowanie odgłosów zaczynając od szeptu:

              gra na trąbce - tra ta ta, tru tu tu, tre te te,

              zepsuty karabin maszynowy - tr tr tr, dr dr dr,

              groźny pies - wrr, wrr, wrr,

              traktor - tur tur tur, tyr tyr tyr, pyr pyr pyr,

              fruwające ptaki - fru, fru, fru,

              ćwierkające wróble - ćwir, ćwir, ćwir,

              świnka - chrum, chrum,

              zatrzymanie konia - pr, pr,

              śpioch - chr, chr, chr,

             dzwonek - dryń, dryń,

             szorowanie zębów - szuru, szuru,

             zapalanie światła - pstryk,

             pękający balonik - trach,

             wrona - kra, kra,

             samochód - brum, brum.

 

Ćwiczenie ortofoniczne - odgłosy

            Jedzie pociąg - fu, fu, fu. Trąbi trąbka - tru, tu, tu.

            A bębenek - bum, bum, bum. Na to żabki - kum, kum, kum.

            Konik człapie - człap, człap, człap. Woda z kranu - kap, kap, kap.

            Mucha bzyczy - bzy, bzy, bzy. A wąż syczy – ssssss.

            Baran beczy - be, be, be. A owieczki - me, me, me.

 

Ćwiczenie ortofoniczne - „Zwierzęce gadanie” J. Leszczyński:

           Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.

           Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.

           Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau

           Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.

           Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Ku – ku - ryku.

           Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.

           Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.

           Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.

           Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.

           Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce? Nic! Przecież ryby nie mają głosu!

 

Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest m.in. sprawne działanie narządów mowy. Realizacja poszczególnych głosek wymaga różnego układu artykulacyjnego i różnej pracy mięśni. Toteż narządy mowy trzeba tak ćwiczyć, by wypracować zręczne i celowe ruchy języka, warg, podniebienia. Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu oraz położenia poszczególnych narządów mowy.

 

Aby ułatwić Państwu pracę z dzieckiem poniżej przedstawiam przykłady ćwiczeń wspomagających artykulację.

 

 I.  Ćwiczenia usprawniające narządy mowy

 

1) Ćwiczenia żuchwy:

- opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze,

- wykonywanie ruchów poziomych, raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi,

- ruchy do przodu i do tyłu,

- Małpa – ruszanie żuchwą we wszystkich kierunkach, podobnie jak wykonują to małpy (ćwiczenie rozluźniające).

- Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie, poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.

 

2) Ćwiczenia warg:

- wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych,

- zakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną,

- cmokanie: wargi ściągnięte,

- dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka,

- dmuchanie z zębami górnymi na dolnej wardze, jak przy „f”,

- dmuchanie bokiem,

- parskanie,

- półuśmiech: odciąganie na przemian kącików warg,

- przesadna artykulacja (wymowa) głosek: a-i-o-e-u-y, a-i-u-a-i-u-a-i-u, a-e-u-a-e-u-a-e-u, au-au, a-o-i-a-o-i-a-o-i, o-u-y-o-u-y, itp.,

- nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem,

- Rybka - powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby „zamknięte”.

- Świnka: wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.

- Picie przez słomkę, z łyżeczki.

- Zmarznięte dłonie - chuchanie na dłonie.

- Gra na flecie - wydobywanie dźwięku z instrumentu.

- Kto silniejszy? - napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę.

- Wąsy - wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.

- Drzwi do domu - buzia to domek krasnoludka, a wargi to drzwi do domku. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.

- Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które „pękają” przekłute palcami).

- Całuski - usta układamy w „ciup” i cmokamy posyłając do siebie buziaki.

- Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.

- Zmęczony konik - parskanie wargami.

- Przenoszenie skrawków papieru z jednego miejsca w inne za pomocą słomki, zbieranie gwiazdek śniegowych jednakowego kształtu do osobnych pojemników.

- Lizak - dziecko liże lizaka unosząc czubek języka ku górze.

- Liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno.

- Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.

- Straż pożarna - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u.

- Suszarka - utrzymywanie przy pomocy warg słomki, wciąganie powietrza nosem, wydychanie przez słomkę na dłoń.

- Pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera, itp.

- Karabin maszynowy - wielokrotne, energiczne wypowiadanie [ttt], [ddd], [td] [tdn] (najpierw wolno, potem coraz szybciej) dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach. Potem sylaby: te, te, te; ty, ty, ty; de, de, de; dy, dy, dy. A następnie zbitki sylabowe: teda-teda; tede-tede; tedo-tedo; tedu-tedu; tedy-tedy.   

- Kłótnia - podawanie przez dzieci wyrazów przeciwstawnych do podanych przez n-la (ładny - brzydki, dużo - mało, gruby - chudy, słodki - gorzki, noc - dzień, zły - dobry, suchy - mokry, wysoki - niski, gładki - szorstki, wcześnie - późno, itp.).

 

3) Ćwiczenia języka:

- wysuwanie i chowanie języka,

- przesuwanie języka od kącika do kącika warg,

- wysuwanie języka daleko na brodę,

- oblizywanie dolnej wargi i brody,

- unoszenie języka w kierunku nosa,

- oblizywanie górnej wargi,

- oblizywanie ruchem okrężnym warg posmarowanych miodem lub dżemem,

- oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym,

- wypychanie językiem policzków,

- klaskanie językiem: czubkiem i środkiem języka,

- unoszenie języka do nosa i wywijanie go na brodę,

- przesuwanie języka na dolnej wardze, od lewej do prawego kącika ust i odwrotnie;

- wysuwanie i chowanie języka;

- wykładanie języka do brody i nosa;

- rozkładanie szerokie języka - łopata,

- robienie rurki z języka.

- dmuchanie na kulki zrobione z bibuły w celu ćwiczenia siły i kierunku wydechu, celowanie do bramki,

- Język malarzem - dzieci naśladują malarza, który pędzlem maluje obrazy. Język to pędzel. Dzieci czubkiem języka naśladują malowanie różnych wzorów: kropek, kółek, linii, kwadratów, trójkątów. Za każdym razem moczą pędzel w farbie (dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego, malują wzór, płuczą pędzel (oblizywanie językiem dolnych dziąseł od wewnętrznej strony).

- Języczek wędrowniczek - język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (mlaskanie językiem – naśladowanie konia). Na łące zostawił konia (prrr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi).

- Miodek - zlizywanie miodu ze spodka, ubrudzonych warg językiem, ruchem okrężnym.

- Bańki mydlane - puszczanie baniek mydlanych.

- Żyrafa ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.

- Słoń ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony

- Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

- Malarz maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.

 

4) Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

- ziewanie,

- kaszlanie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej,

- chrapanie na wdechu i wydechu,

- oddychanie: wdech przez nos, wydech przez usta,

- Kukułka i kurka, wymawianie sylab: ku - ko, ku - ko, uku - oko, uku - oko, kuku - koko, kuku - koko.

- Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu.

- Biedronka, parasol, sukienka itp.: przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek.

- Zmęczony piesek: język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.

- Chory krasnoludek: kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.

- Balonik: nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.

- Kotek - dziecko wylizuje talerz językiem jak kotek.

- Guma do żucia - żucie gumy lub naśladowanie – ćw. żuchwy.

 

Chory krasnoludek - zabawa fabularyzowana.

         Krasnalek był chory i leżał w łóżeczku i przyszedł pan doktor.

          - Jak się masz krasnalku?

          Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. Chyba się przeziębił.

          - Ziewa szeroko z opuszczoną nisko dolną szczęką: aaaaaaaaaa.

          - Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków.

          - Kaszle z wysuniętym na zewnątrz językiem.

          - Chętnie ssie smoczek: naśladowanie odruchu ssania.

          - Bardzo marudzi: mmmm (murmurando).

          - Wzywamy pogotowie, pogotowie jedzie: eo,eo, au,au, ay,ay, iu,iu, yu,yu.

         Pan doktor zaleca:

         - Płukanie gardełka (gulgotanie)

         - Połykanie pastylek (naśladowanie połykania)

         - Oglądanie gardła w lusterku (podczas wymawiania samogłosek).

        Krasnalek zmęczony zabiegami ziewa (szeroko), ziewa i usypia:

        - Chrapie (na wdechu)

        - Chrapie (na wydechu)

       Budzi się. Będzie brał inhalacje:

       - Zaciska na przemian dziurki nosa (w tym czasie oddycha wolną dziurką)

       - Wdycha powietrze nosem - wydycha ustami. Krasnalek czuje się już lepiej - sprawdza czy gardło go

         jeszcze boli.

      Trzyma ręką gardło i wymawia sylaby (przy szeroko otwartych ustach):

       - gagogegugy......

       - ka ko ke ku ky…

       - oko eke uku aku.

       - ago ego ugu ogo

       - ga go ge gu gy.

     - Zdrowy krasnoludek ma apetyt, zamyka usta i żuje coś smacznego (naśladowanie żucia). Po posiłku krasnal dostał czkawki:

       Ap-ap, op-op, up-up, ep-ep, yp-yp, ip-ip.

       Kiedy czkawka minęła postanowił pobawić się kolorowymi skrawkami papieru, które zdmuchiwał z blatu stołu. Papierki frunęły daleko, bo krasnal dmuchając na nie mówił: pa, po, pe, pi, pu, py (moment zwarcia przedłużyć). Kiedy buzia mu się zmęczyła postanowił dmuchać na papierki przez nos.

 

II. Ćwiczenia oddechowe:

- wdech przez nos, wydech ustami,

- unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu,

- wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki ( powoli, szybko) na wydechu,

- wykonywanie wydechu wymawiając „s” z jednakową głośnością,

- wykonywanie wydechu dmuchając na skrawek papieru (odchylenie papieru musi być cały czas jednakowe),

- wykonanie wydechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej,

- wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,

- zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości,

- dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki,

- nadmuchiwanie balonów,

- gra na organach, trąbce, gwizdku,

- Zabawa z lusterkiem - chuchnij na lusterko. Widzisz, jak pokrywa się parą wodną. Narysuj na zaparowanym lusterku kropkę, słoneczko, chmurkę. Chuchnij parę razy na swoją dłoń. Czujesz ciepło swojego oddechu?

- Samolocik: wykonanie składanki z papieru - samolocik, dmuchanie na niego mocno, tak żeby pofrunął wysoko.

 

III Ćwiczenia słuchu fonematycznego (fonemowego):

- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia np. padający deszcz, wiejący wiatr,

- rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków najpierw z pomocą wzroku, potem tylko słuchowo (zamknąć oczy, odwrócić się),

- rozpoznawanie różnych rzeczy w zamkniętym pudełku przez potrząsanie pudełkiem (kamyki, gwoździe, cukier),

- szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika,

- różnicowanie i naśladowanie głosów zwierząt,

- rozpoznawanie dzieci lub dorosłych po głosie,

- naśladowanie dźwięków:

         dzwony: bim-bam-bum,

         dzwonki sań: dzeń-dzeń,

         woda kapie: plim-plim, plum-plum, kap-kap,

         trąbka gra: tra-ta-ta,

         duży zegar: tak-tak-tak,

         mały zegar: cyk-cyk-cyk, itp.

Każde z ćwiczeń powinno być prowadzone w formie zabawy. Czas zabawy nie powinien przekraczać 10 minut, chyba, że dziecko chce się bawić dalej. Wskazane jest, aby łączyć zabawy z różnych serii, by ćwiczyć cały aparat artykulacyjny.

 

 

strona:
O przedszkolu
Pokaż szczegóły »

Informacje dla rodziców
Pokaż szczegóły »

Procedury i regulaminy
Pokaż szczegóły »

Rada Rodziców
Pokaż szczegóły »