Zajęcia religii 14.05.2020r.

Pan Jezus jest Dobrym Pasterzem

 

Kształtowanie postawy ufności w miłość Bożą

Pasterz to taki człowiek, który przez cały  dzień obserwuje swoje stado. Zna wszystkie owieczki, nawet nazywa je po imieniu. 
Kiedy są głodne prowadzi je na zieloną trawę.
Pasterz jest odważny, nosi laskę, broni swoje Owce przed złym wilkiem. Kocha swoje owce, one kochają swojego pasterza, słuchają go i idą za nim.


- Jaki jest ten pasterz ( dobry ) 
- Dlaczego nazywamy go dobrym ( kocha owce, troszczy się, pilnuje, broni przed wilkiem ).


Pewnego dnia jedna z owieczek oddaliła się od całego stada, nikogo nie chciała słuchać. Odeszła od stada i pasterza.
Po całym, pracowitym dniu pasterz prowadzi swoje owce do zagrody, liczy je i zauważa, że nie ma jednej owieczki! 
Zamyka swoje owce w zagrodzie, a sam idzie szukać owcy, która odeszła od stada. Pasterz wreszcie odnajduje zagubioną owcę, 
cieszy się, że nic złego jej się nie stało. Zanosi ją na swoich ramionach do domu, karmi ją i opatruje rany. Cieszy się, że ją odnalazł.


- Co stało się z jedną owieczką? ( nie słuchała pasterza ) 
- Co robi pasterz? (poszukuje zagubionej owcy )
- Jaki jest pasterz dla owcy?  (przebacza jej, poucza i przyprowadza do stada )


Teraz musimy zastanowić się KTO jest prawdziwym, dobrym pasterzem. 
Posłuchajcie  fragment z Pisma Św., zastanówcie się kto powiedział te słowa:
zastanówcie się kto powiedział te słowa:
 

J 10, 11 – „Ja jestem Dobrym Pasterzem.  Dobry Pasterz daje życie swoje za owce”.
 

- Kto jest prawdziwym, dobrym Pasterzem? ( Pan Jezus)
- O kim Pan Jezus myśli mówiąc o owieczkach? ( o nas, wszystkich ludziach )
Pan Jezus jest Dobrym Pasterzem, który troszczy się o nas i bardzo nas kocha.
( zobacz obrazek na górze strony )

 

                                                                                                                             

Jednak czasami jesteśmy taką zagubioną owcą, która oddala się od swojego Pasterza. Kiedy nie modlimy się, bijemy z kolegami wtedy oddalamy się od Pana Jezusa. Jednak  On zawsze nas kocha, nawet wtedy kiedy zrobimy coś złego, zawsze na nas czeka i chce, abyśmy wrócili do Niego. Za złe zachowanie musimy Pana Jezusa przeprosić  i starać się czynić dobro.
Zastanówmy się teraz co możemy czynić, aby  pokazać Panu Jezusowi – Dobremu Pasterzowi, że Go kochamy i chcemy być zawsze przy Nim. Jakie zachowanie sprawi Panu Jezusowi radość? Postanowienia dziecka
Przeproszę za zło 
Pomodlę się
Spełnię dobry uczynek
Pamiętam o słowach proszę, przepraszam, dziękuję
 

Posłuchaj piosenki


KLIKNIJ

Z Panem Bogiem

Pani Dorota

 

 


 

 

Zajęcia sprawnościowo - zdrowotne 14.05.2020r.

Kochane Dzieci Drodzy rodzice Witam Was serdecznie na kolejnych ćwiczeniach

 

KLIKNIJ

 

 

Pozdrawiam Was serdecznie

 

Pani Bożenka

Zajęcia 14 maj

Temat – UNIA EUROPEJSKA

1. „Litera f, F” – utrwalenie litery f, F ćwiczenia grafomotoryczne. Zabawy z literami – Mamy 6 lat, s. 45 • Rozwijanie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas pisania liter, • Wyrabianie umiejętności precyzyjnego pisania po śladzie według określonego ruchu. Rysowanie palcem po śladzie litery f, F. Pisanie ołówkiem po śladzie i samodzielnie litery f, F. / proszę skorzystać z pomocy w załączniku z dnia wczorajszego /

2. „Wesoły pociąg” – ćwiczenia słownikowe do utworu Bożeny Szuchalskiej.
Pomoce: kolorowe karteczki, tyle ile jest w grupie dzieci. Dzieci uczą się rymowanki.

Wesoły pociąg po szynach jedzie,
do wspólnej podróży zaprasza też ciebie.
Lecz wsiąść dziś może tylko ta osoba,
która na …(np. a, o, k) wyraz mi poda.

/ wybrana osoba bierze karteczki – bilety i mówi rymowankę. Kto powie prawidłowo wyraz zaczynający się daną głoską otrzymuje karteczkę. Zabawa toczy się, aż każdy otrzyma bilet.
„Pociąg” – zabawa ruchowa do piosenki „Jedzie pociąg”. Uczestnicy zabawy
Ustawiają się w pociąg, oddając konduktorowi bilet / wybrana osoba / . Dzieci poruszają się za maszynistą w rytm muzyki.

3. Zabawy i ćwiczenia ruchowe
Pomoce: krążki chustki lub kartki czy gazety Krążki porozkładane na dywanie.
- „Marsz w różnych kierunkach” – zabawa bieżna. Dzieci poruszają się tak, aby nie nadepnąć na krążek.
- „Dzieci do domku”– zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Dzieci biegają po pokoju w różnych kierunkach, na sygnał: dzieci do domków stają na dowolnym krążku.
- „Góra - dół” – ćwiczenia równoważne. Dzieci podnoszą krążki, trzymają przed sobą. Na sygnał góra – trzymają wysoko nad głową, na sygnał: dół – wykonują skłon (ważne, aby kolana były proste).
- „Wyruszamy w podróż” – zabawa naśladowcza. Dzieci naśladują jazdę samochodem (krążek jest kierownicą).

4. „Polska w Europie” – kolorowanie kredkami państw europejskich.
/ może poszukacie hymnu Unii europejskiej „ Oda do radości”/- załącznik Unia Europejska
Pomoce: płyta z hymnem Unii Europejskiej „Oda do radości”, mapa Europy, mapa konturowa Europy dla każdego dziecka.
- „Mapa Europy” – oglądanie mapy. Wskazanie Polski na mapie oraz krajów sąsiadujących z Polską. Porównywanie wielkości krajów. „Unia” – przyczepienie napisu do tablicy, próby wyjaśnienia przez dzieci, co słowo to oznacza. (Unia to związek kilku państw, które mają wspólne cele).


5. „Unia Europejska” – przekazanie krótkich informacji dzieciom.
Informacje dla rodzica- to głównie załącznik Unia Europejska / jeżeli chcecie więcej/
Unia Europejska została utworzona 1 listopada 1993 na mocy podpisanego 7 lutego 1992, traktatu z Maastricht. Jest to związek państw europejskich, których głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa, stabilnego wzrostu gospodarczego, rozwoju społecznego oraz ochrona praw i wolności obywateli. Od 1 maja 2004 roku Polska jest członkiem UE. Walutą jest Euro, flaga to dwanaście złotych gwiazd ułożonych w okrąg na lazurowym tle. Symbolizuje ona solidarność i harmonię między narodami Europy. Hymnem UE jest „Oda do radości”. Główna siedziba instytucji Unii Europejskiej znajduje się w stolicy Belgii – Brukseli.

- „Każdy mówi inaczej” – słuchanie rozmów ludzi mówiących w różnych językach: np. niemieckim, francuskim, czeskim… należących do Unii Europejskiej.
- „Oda do radości” – słuchanie hymnu Unii Europejskiej. Omówienie słów./załącznik UE

6. Polska w Europie” – podanie tematu pracy.
• Można z załącznika wydrukować mapę i wyciąć
• Odszukanie Polski,
• Kolorowanie państw europejskich, każdy innym kolorem.

7. Zajęcia ruchowe – zestaw 35. Temat: Kształtowanie sprawności ogólnej
Przybory: kulki papierowe.

Tata lub mama chodzi i sprawdza czy papierowe kule są dokładnie schowane.
Powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Dzieci wyrzucają papierowe kule do specjalnie przygotowanego pojemnika na papier.

Część końcowa Ćwiczący w parach siadają twarzą do siebie, tata podaje jakich części ciała dotykamy u siebie i jakich części ciała dotykamy u osoby współćwiczącej:
- dotykamy swojej głowy,
- dotykamy głowy osoby współćwiczącej,
- dotykamy swoich policzków,
- delikatnie gładzimy policzki osoby współćwiczącej,
- dotykamy swojego nosa,
- delikatnie dotykamy nosa osoby współćwiczącej,
- dotykamy swojej brody,
- delikatnie łaskoczemy osobę współćwiczącą po brodzie,
- dotykamy swoich barków,
- dotykamy barków osoby współćwiczącej,
- dotykamy swoich kolan,
- dotykamy kolan osoby współćwiczącej,
- dotykamy swoich pleców,
- dotykamy pleców osoby współćwiczącej.

8. „Flagi” – oglądanie flag różnych państw. Wiosna s. 41. • Zapoznanie z wyglądem flag wybranych państw europejskich. Dzieci oglądają flagi i pokazują, która jest Polski. Łączenie w pary takich samych flag. Otaczanie pętlą flagi Polski.
- „Czym różnią się flagi” – wypowiedzi dzieci.

9. Flaga Unii Europejskiej” – wykonanie pracy przestrzennej według wzoru. Wiosna, s. 39/40. • Wdrażanie do starannego wykonania pracy lub dowolnej pracy na temat.

10. Gry, układanki, puzzle i inne zajęcia odpowiadające dziecku.

 

 

Zajęcia 13 maj

Temat – PIĘKNO POLSKIEJ ZIEMI

1. „Litery” – wycinanie pasków papieru i układanie z nich liter. • Utrwalenie kształtów wielkich liter drukowanych. Pomoce: białe i kolorowe kartki, nożyczki, klej. Dzieci kolorowe kartki tną na paski o szerokości 1 cm. Następnie z pasków papieru układają wielkie litery drukowane np. M, A, E, K… (paski mogą dowolnie ciąć dopasowując do liter).

2. „Mapa Polski” - oglądanie mapy, odczytywanie napisów na mapie. Wiosna, s. 36, 37. • Zapoznanie dzieci z położeniem miast w Polsce. Wyszukiwanie na mapie swojego miasta i innych miast. Łączenie w pary takich samych herbów i napisów. Prowadzenie linii po granicy Polski.

3. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 35.
Pomoce: krążki chustki lub kartki czy gazety Krążki porozkładane na dywanie.
- „Marsz w różnych kierunkach” – zabawa bieżna. Dzieci poruszają się tak, aby nie nadepnąć na krążek.
- „Dzieci do domku”– zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Dzieci biegają po pokoju w różnych kierunkach, na sygnał: dzieci do domków stają na dowolnym krążku.
- „Góra - dół” – ćwiczenia równoważne. Dzieci podnoszą krążki, trzymają przed sobą. Na sygnał góra – trzymają wysoko nad głową, na sygnał: dół – wykonują skłon (ważne, aby kolana były proste).

- „Wyruszamy w podróż” – zabawa naśladowcza. Dzieci naśladują jazdę samochodem (krążek jest kierownicą).


4. „Polska” – słuchanie piosenki./ ta lub każda inna/


KLIKNIJ


Polska to miasta, moje przedszkole,
parki ulice i dzieci w szkole.

Ref. To także pola lasy i łąki,
stokrotki maki, śpiewne skowronki.

Polska to wioski pachnące chlebem,
białe obłoki płynące niebem.

Ref. To także pola lasy i łąki,
stokrotki maki, śpiewne skowronki.

I jeszcze dodam tata i mama.
Polska to moja Ojczyzna kochana.

Ref. To także pola lasy i łąki, stokrotki maki, śpiewne skowronki.

- „Co to jest Polska?” - rozmowa na temat piosenki.
- Co to jest Polska? – odpowiedź na pytanie.
- Nauka refrenu.

5. „Piękno polskiej ziemi” – malowanie na podkładzie z kaszy.
- Pomoce: ilustracje przedstawiające Polskę: morze, góry, miasta, puszcze, podkładki z kaszy (wykonane przez dzieci wcześniej ), farby plakatowe, pędzle.

- „Piękna nasza Polska” – oglądanie ilustracji przedstawiających Polskę i wypowiedzi dzieci.
- Dzieci opowiadają co przedstawiają ilustracje. „Piękno polskiej ziemi” – malowanie na podkładzie z kaszy.
- Zapoznanie z nową techniką plastyczną.
- Wykonywanie pracy- zwrócenie uwagi na zachowanie porządku podczas pracy.
- Odłożenie prac do wyschnięcia. Wystawa prac.

6. „Baśnie i legendy polskie” – słuchanie dowolnej legendy czytanej przez rodzica.
- rozwijanie wyobraźni, skupienia uwagi i umiejętności śledzenia rozwijającej się akcji.

7. „O czym myślę?” – zabawa dydaktyczna
- dziecko trzyma piłkę, toczy do rodzica lub innej osoby w zabawie mówiąc zagadkę dotyczącą różnych miejsc w Polsce. Jeśli osoba odgadnie zadaje zagadkę innej. np. Jest tam bardzo dużo drzew, rosną tam grzyby (las). Można spotkać tam krowy, świnie, jeżdżą tam traktory (wieś).

Zajecia sprawnościowo - zdrowotne 12.05.2020r.

Kochane dzieci Drodzy Rodzice


Tym razem zapraszam Was do zajęć ruchowych:

KLIKNIJ

 

a teraz tanecznie:


KLIKNIJ


i kolejny taniec ze skokiem:


KLIKNIJ

A teraz do przodu i do tyłu:

KLIKNIJ

 


Mam nadzieję że się dobrze bawiliście
pozdrawiam i życzę zdrowia
Pani Bożena

Zajęcia religii 12.05.2020r.

 

UWAGA 

Maj to szczególny miesiąc Maryjny. 

Spotykamy się w kościołach lub przy kapliczkach i dziękujemy Maryi za wyproszone dla nas łaski. 

Spróbujcie zrobić swoją własną kapliczkę domową.

To może Wam się przydać: pudełko po chusteczkach, kolorowe serwetki, 

kwiaty sztuczne, prawdziwe lub z papieru, figurka lub obrazek Maryi

 

Zdjęcia Waszych kapliczek ( przynajmniej w rozmiarze średnim) przyślijcie na adres mail

dulaczyk@gmail.com

 

Najlepsze będą nagrodzone . Czekam na zdjęcia do 22 maja.

 


Umiem się przyznać do winy

 

Dziecko rozumie jak ważne jest mówienie prawdy.

 

Przy śniadaniu

Jak co dzień rano mama obudziła Julkę. Poprosiła ją, aby szybko się ubrała i przyszła na śniadanie. Gdy Julka wychodziła z pokoju, przypomniała sobie o swojej ulubionej lalce Zuzi. Chciała się nią pobawić i zabrała ją do kuchni. Mama zauważyła, że dziewczynka siada do śniadania z zabawką, i powiedziała:

 

– Kochanie, teraz jest śniadanie. Przy posiłku nie powinnaś się bawić. Odłóż lalkę i wypij kakao.

 

Dziewczynka odłożyła lalkę, ale bardzo chciała się nią bawić. Gdy tylko mama wyszła, Julka wzięła lalkę i zaczęła nią poruszać po stole, udając, że tańczy. Kiedy robiła obrót, zahaczyła nogą lalki o kubek z kakao i wywróciła go. Kakao wylało się na obrus i czyste ubranie Julki. Po chwili przyszła mama:

 

– Co się stało? – zapytała córkę.

 

– Rozlało się kakao – powiedziała Julka.

 

– Czy to kotek przewrócił kubek? – dopytywała mama.

 

– Nie..., to ja bawiłam się przy stole lalką – powiedziała dziewczynka,

 

spuszczając głowę. – Przepraszam mamo, że cię nie posłuchałam.

 

– Jest mi przykro, że mnie nie posłuchałaś, ale dobrze, że potrafisz przyznać

 

się do winy. – Mama pogłaskała Julkę.

 

– Już wiem, że nie powinnam się bawić przy jedzeniu.

 

 Pytania do opowiadania

 

– Co Julka przyniosła ze sobą do stołu podczas śniadania?

 

– Co powiedziała mama, gdy zobaczyła lalkę?

 

– Co się stało, gdy Julka bawiła się lalką przy śniadaniu?

 

– Jak się zachowała Julka, gdy mama zauważyła rozlane kakao?

 

Bóg pragnie, abyśmy mówili prawdę i byśmy nie kłamali. Gdy zdarzy się nam zrobić coś złego, to należy przeprosić. Julka była nieposłuszna i mimo zakazu mamy bawiła się lalką podczas śniadania. Rozlała kakao, pobrudziła obrus i swoje ubranie.– Przypomnij, jakie słowo mówimy, gdy zdarzy nam się zrobić coś złego?

 

Słowo „przepraszam” mówimy, gdy zrobimy coś złego i chcemy to zło naprawić. 

 

Rodzicom, dziadkom czy pani w przedszkolu jest smutno i przykro, gdy dzieci kłamią.

 

A kiedy mówimy prawdę, mamy coraz więcej przyjaciół.

 

KLIKNIJ

 

 Z panem Bogiem Pani Dorota

 

 

Zajęcia 12 maj

Temat – ZWIEDZAMY WARSZAWĘ

1. „Warszawska Syrenka” – słuchanie legendy czytanej przez RODZICA. • Rozwijanie koncentracji i uwagi.

2. „Legenda o Warszawie” – opowiadanie odtwórcze- opowiadanie legendy przez dziecko w różny sposób: słownie w całości, fragment, mimicznie, wybraną scenę

3. Szlaczki” – rysowanie elementów literopodobnych. • Usprawnianie techniki pisania.

4. Zabawy i ćwiczenia poranne 
Pomoce: krążki chustki lub kartki czy gazety Krążki porozkładane na dywanie.
- „Marsz w różnych kierunkach” – zabawa bieżna. Dzieci poruszają się tak, aby nie nadepnąć na krążek.
- „Dzieci do domku”– zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Dzieci biegają po pokoju w różnych kierunkach, na sygnał: dzieci do domków stają na dowolnym krążku.
- „Góra - dół” – ćwiczenia równoważne. Dzieci podnoszą krążki, trzymają przed sobą. Na sygnał góra – trzymają wysoko nad głową, na sygnał: dół – wykonują skłon (ważne, aby kolana były proste).
- „Wyruszamy w podróż” – zabawa naśladowcza. Dzieci naśladują jazdę samochodem (krążek jest kierownicą).

5. „Zwiedzamy Warszawę” – jestem przewodnikiem, ustalanie trasy wycieczki.


• Zapoznanie z zabytkami Warszawy,
• Zapoznanie z pracą przewodnika turystycznego,
• Poznanie ciekawych miejsc w Warszawie,
• Rozbudzenie zainteresowania historią stolicy,
• Kształcenie umiejętności pracy w zespole.

Pomoce: mapa Polski, ilustracje, pocztówki przedstawiające różne miejsca w Warszawie, plakietka z napisem „Przewodnik”, Wiosna, s. 43.

Wprowadzenie do tematu zajęć. - Dzisiaj na zajęciach będziesz przewodnikiem turystycznym. Będziesz oprowadzać grupy turystów po stolicy naszego kraju:
- Jak nazywa się stolica Polski?
- Nad jaką rzeką leży Warszawa?
- Wskazanie Warszawy i rzeki Wisły na mapie Polski.

„Ciekawe miejsca w Warszawie” – oglądanie pocztówek oraz ilustracji w książce. Wiosna, s. 34. Mama opowiada o wybranych miejscach, zabytkach Warszawy

6. Zwiedzamy Warszawę” – praca w zespole, czyli w tym wypadku z domownikami. Jesteście 1 zespołem lub podzielcie się na 2 zespoły. Dziecko może tez wykonać pracę samodzielnie..
/ Każdy zespół wybiera po cztery obrazki przedstawiające Warszawę. Ustala w jakiej kolejności będzie przebiegała trasa zwiedzania, jak przedstawić plan innym grupom./

- „Wyruszamy na wycieczkę” – przedstawienie przez "grupy" trasy wycieczki. Zachęcanie do zwiedzania prezentowanych miejsc w stolicy (dziecko, które prezentuje ma przypiętą plakietkę z napisem „Przewodnik”).

7. „Jedziemy windą w Pałacu Kultury” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko leży na plecach, mama/tata mówi rymowankę w różnym tempie, dzieci wykonują wymachy nóg tzw. „rowerek”. Po zakończeniu rymowanki rodzic klaszcze dowolną ilość razy, dzieci odgadują na które piętro wjechała winda z turystami.

Jedzie wycieczka windą w górę, jedzie na piętro, zgadnij które?

8. „Warszawa” – wykonanie pracy techniką collage.
Pomoce: pocztówki, ilustracje przedstawiające Warszawę, farby, wycinanki, nożyczki, klej, kredki, mazaki.
Pracę możecie wykonać wszyscy razem, będzie super !!!
Kolejne etapy:
- „Moje ulubione miejsce w Warszawie” – wybór pocztówki, ilustracji przez dziecko. Na dywanie porozkładane są pocztówki i ilustracje. Dziecko poruszają się w rytm muzyki oglądając ilustracje, na przerwę podnoszą wybrany obrazek.
- „Co to jest?” – prezentacja miejsca w Warszawie. Dzieci siadają w kole i po kolei mówią, co przedstawia ich pocztówka (ilustracja).
- „Warszawa” – wyjaśnienie sposobu wykonania pracy.
• Przyklejenie pocztówki w dowolnym miejscu na kartce.
• Domalowywanie, doklejanie, dorysowywanie elementów tak, żeby tworzyły z pocztówką spójną całość.
- Oglądanie prac, wykonanie wystawki.
- „Jedzie pociąg” – zabawa ruchowa do piosenki.

9. „Syrenka” – dorysowywanie brakujących elementów i kolorowanie rysunku.
Wiosna, s. 35. • Utrwalenie pojęcia: herb.

10.„Piszemy litery” – pisanie liter na podkładzie z kaszy manny. • Utrwalenie kształtu poznanych liter.
Pomoce: tacki i kasza manna lub nawet talerz z piaskiem, czy bułką tartą

11. „Podkład do pracy plastycznej z kaszy” – wykonanie z kaszy manny podkładu do pracy plastycznej na następny dzień. • Wdrażanie do uważnego słuchania poleceń.
Pomoce: tektura, klej, kasza manna.

Wiadomości dla rodziców:
Malowanie na podkładzie z kaszy - całą powierzchnię tektury malujemy klejem i posypujemy kaszą. Przyciskamy to drugą tekturą. Gdy podkład jest już suchy, malujemy na nim farbami. Można też wykonać z kaszy dowolne elementy pracy

 Tutaj  spotkanie z Bazyliszkiem

 

Zajęcia 11 maj

Temat – JESTEM POLAKIEM

1. Oglądanie albumów, ilustracji, pocztówek , zdjęć, filmików przedstawiających Polskę. • Budzenie zainteresowania dorobkiem kulturalnym własnego kraju.

2. „Co zginęło?” – zabawa dydaktyczna. • Rozwijanie umiejętności przedstawiania za pomocą ruchu i mimiki różnorodnych zabaw. Uczymy się rymowanki Bożeny Szuchalskiej.

Ja zabawy różne znam,
w które często z mamą gram.
Raz i dwa, raz i dwa,
w co się bawię teraz ja?
Dziecko chodzi wkoło lub po linii prostej tam i z powrotem, mówi rymowankę i pokazuje gestem, w co lubi się bawić- mama odgaduje i zamiana.

3. Zabawy i ćwiczenia poranne
Pomoce: krążki chustki lub kartki czy gazety Krążki porozkładane na dywanie.
- „Marsz w różnych kierunkach” – zabawa bieżna. Dzieci poruszają się tak, aby nie nadepnąć na krążek.
- „Dzieci do domku”– zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa. Dzieci biegają po pokoju w różnych kierunkach, na sygnał: dzieci do domków stają na dowolnym krążku.
- „Góra - dół” – ćwiczenia równoważne. Dzieci podnoszą krążki, trzymają przed sobą. Na sygnał góra – trzymają wysoko nad głową, na sygnał: dół – wykonują skłon (ważne, aby kolana były proste).
- „Wyruszamy w podróż” – zabawa naśladowcza. Dzieci naśladują jazdę samochodem (krążek jest kierownicą).

4. „Jestem Polakiem” – słuchanie i nauka wiersza

Jestem Polakiem i się tym szczycę,
że kocham kraj swój, miasto, dzielnicę.
Lubię swą flagę biało - czerwoną
i orła w godle z piękną koroną.
Podoba mi się język ojczysty,
Tatry, Podlasie i Bałtyk czysty
oraz …, w którym mieszkamy, (wstawiamy nazwę miasta)
to nasze miasto, które kochamy.
Piękne są nasze polskie zwyczaje,
strojów i tańców różne rodzaje,
a ja w swym kraju, bardzo w to wierzę,
zostanę kiedyś dzielnym żołnierzem.

Rozmowa na temat wiersza.
- Jak nazywa się kraj, w którym mieszkasz?
- Jak nazywamy ludzi mieszkających w Polsce?
- Jak nazywa się twoje miasto?
„Jestem Polakiem” - wyjaśnienie dzieciom pojęć:
Mieszkam w Polsce – Polska to moja Ojczyzna,
Mówię po polsku – polski język ojczysty
Pokaz mapy Polski. Nauka wiersza.


5. „Polonez” – utrwalenie tańca narodowego, lub samych kroków tańca poznanego w ubiegłym tygodniu

6. Zajęcia ruchowe
Przybory: kulki papierowe.


Tata lub mama chodzi i sprawdza czy papierowe kule są dokładnie schowane.
Powtarzamy zabawę kilkakrotnie. Dzieci wyrzucają papierowe kule do specjalnie przygotowanego pojemnika na papier.

Część końcowa Ćwiczący w parach siadają twarzą do siebie, tata podaje jakich części ciała dotykamy u siebie i jakich części ciała dotykamy u osoby współćwiczącej:
- dotykamy swojej głowy,
- dotykamy głowy osoby współćwiczącej,
- dotykamy swoich policzków,
- delikatnie gładzimy policzki osoby współćwiczącej,
- dotykamy swojego nosa,
- delikatnie dotykamy nosa osoby współćwiczącej,
- dotykamy swojej brody,
- delikatnie łaskoczemy osobę współćwiczącą po brodzie,
- dotykamy swoich barków,
- dotykamy barków osoby współćwiczącej,
- dotykamy swoich kolan,
- dotykamy kolan osoby współćwiczącej,
- dotykamy swoich pleców,
- dotykamy pleców osoby współćwiczącej.

7. „Ślimak” – dokończenie rysowania ślimaka, kolorowanie.
Ćwiczenia grafomotoryczne –  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej i motoryki ręki wiodącej.


Piosenki: Jestem Polakiem Kliknij 

              Nasza Flaga Kliknij

                    Polska Kliknij

 

 

 

 

Zajęcia języka angielskiego 08.05.2020r.

Witam przesyłam kilka propozycji z języka angielskiego:

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

KLIKNIJ

 

Pozdrawiam serdecznie


Kamila Chodór

Zajęcia 8 maj

Temat – JESTEŚMY MAŁYMI EKOLOGAMI

1. „Szlaczki” – rysowanie elementów literopodobnych. Ćwiczenia grafomotoryczne – Mamy 6 lat, s. 21. • Rozwijanie umiejętności kreślenia elementów literopodobnych.


2. „Wycieczka” – wypowiedzi dzieci na temat właściwego zachowania się w lesie na podstawie wiersza Anny Bayer. • Uwrażliwienie dzieci na właściwe zachowanie się w lesie i ukazanie skutków złego postępowania.

 

Do lasu wbiegły dzieci zbyt szybko,
zbyt głośno, niestety.

Między drzewami gnają, brykają, skaczą
w paprocie, mech wyrywają,

depczą jagody, gniotą poziomki,
straszą wiewiórki, motyle, bąki.

Zrywają liście, do tego śmiecą,
szarpią gałęzie, aż szyszki lecą.

Dość! Leśne echo trąbi na alarm:
proszę o spokój, ja nie pozwalam!

Tu w lesie cisza obowiązuje,
tu się wykluwa i wysiaduje,

as naszym domem, dzieci kochane,
takie wycieczki niemile widziane.

- „Przyjaciel przyrody” – wypowiedzi dzieci. • Rozwijanie zainteresowań związanych z ochroną przyrody. Dzieci samodzielnie ustalają, kogo można nazwać przyjacielem przyrody, co musi robić taka osoba?


3. „Odznaka przyjaciela przyrody” – rysowanie według własnego pomysłu. • Rozwijanie pomysłowości dzieci poprzez samodzielne projektowanie odznaki. Dzieci otrzymują kartki w kształcie koła, na której projektują odznakę. Wybór najciekawszych prac. Zawieszenie odznak na gazetce.

4. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 33.


- dziecko maszeruje sobie po pokoju, a na ziemi leżą gazety- kałuże, gra muzyczka
- dzieci omijają kałuże, a na przerwę w muzyce stają na gazecie.
- „Wiatr i deszcz” – zabawa naśladowcza. Dziecko za pomocą gazety naśladuje szum wiatru, padanie deszczu.
- „Słońce świeci i pada deszcz” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Dziecko na hasło: słońce świeci chodzi po sali i udaje, że czytają gazetę. Na hasło: pada deszcz trzymaj gazetę nad głową - to parasol.


5. „Mały ekolog” – quiz, rozwiązywanie zagadek o charakterze umysłowym.

Pomoce: medal z napisem „Mały Ekolog” – zrobiony lub wydrukowany przez rodzica, szarfy w czterech kolorach, tamburyno, klocki, pudełka, kartki z tabelką dla każdego zespołu, ołówki, puzzle z obrazkiem dotyczącym ochrony środowiska, odpady: plastik, szkło, papier, metal i pojemniki, kartka z pytaniami.

„Mały ekolog” – słuchanie wiersza Mateusza Mojsak.

Lubię dbać o środowisko
i wiem o nim prawie wszystko.
Gaszę światło w toalecie,
by nie brakło go na świecie.
Jeżdżę często na rowerze,
bo to służy atmosferze.
Nie marnuję także wody,
by świat zdrowy był i młody.

Rozmowa na temat wiersza.

- „Mały ekolog” – zdobywanie odznaki, poprzez sprawdzenie wiadomości jakie posiadają.

6. Zabawa ruchowa „ Zbieramy śmieci’


- rozrzucamy po podłodze suche śmieci, dziecko biega sobie po pokoju może być do muzyczki, a na hasło- śmieci!- zaczyna je zbierać i segregować robiąc kupki w innych miejscach – tak długo , jak długo mama gra na tamburynie
/ nie dajmy za pierwszym razem wyzbierać dziecku wszystkich śmieci bo będzie zbyt krótka zabawa./

7. Zadanie 1.


„Tak lub nie” – słuchanie krótkich opowiadań i określanie postępowania dzieci- przygotujcie kartkę z tabelką i ołówek. Po przeczytaniu informacji jak postępowały dzieci, stawiamy krzyżyk w odpowiednim miejscu.

 

                          

NUMER PYTANIA TAK NIE
1    
2    
3    
4    

 


1. Ania z Kasią wybrały się na wycieczkę do lasu. Zobaczyły na drodze leżącego, małego zajączka. Zabrały go do domu. Cieszyły się, że mają teraz swoje własne zwierzątko.

2. Dzieci z przedszkola poszły na wycieczkę do lasu. Szły cicho przez las, żeby nie płoszyć zwierząt.

3. Tomek z Jackiem poszli do lasu. Przy drodze rosły zawilce. Zrobili bukiet dla mamy. Wiedzieli, że ich mama bardzo lubi kwiaty.

4. Kasia poszła do parku. Po drodze zjadła batonik, nie było w pobliżu kosza, więc papierek włożyła do kieszeni.

Po wykonaniu zadania wspólnie należy omówić poprawność wykonania, liczyć prawidłowe odpowiedzi i wrzucić odpowiednią liczbę klocków – punktów do pudełka.

 

8. Zadanie 2.


„Ochrona środowiska” – układanie puzzli, a jeżeli nie ma w domu takich o przyrodzie lub ze zwierzątkiem, wtedy - mama przygotowuje dla dziecka obrazek- kolorowankę pociętą np. na 5, 6 elementów, dwie sztuki / każda w osobnej kopercie do wyboru / Dziecko losuje kopertę Muszą jak najszybciej ułożyć obrazek w całość.
Za poprawnie wykonane zadanie otrzymuje punkt.

 

Zadanie 3. „Co przedstawia obrazek?” – opowiadanie dziecka, które przedstawia krótkie opowiadanie dotyczące ułożonego obrazka z puzzli.


Za prawidłowe wykonanie zadania otrzymuje punkt.

Zadanie 4. „Rzut do celu” – zabawa ruchowa. Rzut do celu kulką wykonaną z gazety, do miski, czy kosza- dajemy 3 szanse.
Za prawidłowe wykonanie zadania otrzymuje punkt.

 

Zadanie 5. „Gdzie wrzucisz te odpady” – segregowanie odpadów. Należy wybrać jeden z odpadów: plastik, szkło, papier, metal, które są rozłożone są na podłodze.
Za prawidłowe wykonanie zadania otrzymuje punkt.

 

Zadanie 6. „Dbać o przyrodę to…” – dokończenie rozpoczętego zdania. Dziecko powtarza zdanie
i kończy je. • „Dbać o przyrodę to…” (segregować śmieci), • „Dbać o przyrodę to…” (oszczędzać wodę), • „Dbać o przyrodę to…”
Za dobrą, poprawna i mądrą odpowiedź dziecko otrzymuje punkt.

 

Zadanie 7. „Czy wiesz?” – udzielanie prawidłowej odpowiedzi. Mama czyta po dwa pytania dla dziecka, a ono wybiera jedną z trzech odpowiedzi.
Za prawidłową odpowiedź otrzymuje punkt.


Papier wrzucamy do pojemnika koloru: a) niebieskiego, b) zielonego, c) żółtego
Szkło wrzucamy do pojemnika koloru: a) niebieskiego, b) zielonego, c) żółtego
Plastik wrzucamy do pojemnika koloru: a) niebieskiego, b) zielonego, c) żółtego
Recykling to: a) film animowany dla dzieci, b) odzyskiwanie zużytych materiałów i ich ponowne wykorzystanie, c) nazwa samochodu
Pod ochroną są następujące kwiaty: a) róże i tulipany, b) stokrotki i malwy, c) krokusy i przylaszczki
Lekarzem drzew nazywamy: a) wróbla, b) dzięcioła, c) bociana
W lesie nie wolno krzyczeć, gdyż: a) źle to wpływa na gardło, b) można wystraszyć zwierzęta c) można przestraszyć grzybiarzy
Na skraju leśnej drogi widzisz zajączka, który nie ucieka: a) odganiasz zwierzę,
b) podchodzisz, aby go pogłaskać, c) trzymasz się daleko od zajączka, o spotkaniu
informujesz dorosłych

Podliczenie punktów zdobytych przez dziecko.
Wręczenie dziecku odznaki „Małego Ekologa”.

9. „Muzyka” – mama napisze lub wydrukuje dla dziecka napis MUZYKA. Dziecko wspólnie z mamą czyta napis. Rozmowa kierowana:


- Z czym kojarzy wam się słowo: muzyka?
- Jaka może być muzyka?
- Do czego może zachęcać muzyka?
- „Pizzicato” Leo Delibesa – słuchanie utworu
                 KLIKNIJ


jeżeli uda się państwu znaleźć
- Omówienie tempa, nastroju, próby odgadnięcia jakie słychać instrumenty.
- próba ustalenia, z ilu części składa się utwór, ile razy te części się powtarzają.

A może macie ochotę zrobić własny instrument muzyczny?
Będziecie potrzebować plastikowy kubeczek po jogurcie lub inny i gumki recepturki
„Nasz instrument” – rozdanie dzieciom kubeczków i gumek.
• Przełożyć gumkę wokół kubeczka, tak, jak na rysunku.
• Na spodzie kubeczka przykleić paski kolorowej bibuły.

Opcjonalnie bębenek: KLIKNIJ


 
10. „Wesoła orkiestra” – tworzenie akompaniamentu.


- W trakcie pierwszej części muzyki dzieci grają poprzez naciąganie gumki i puszczanie jej.
- W czasie drugiej części dzieci poruszają się podnosząc kubeczki i wirując nimi w rytm muzyki.

Ustawienie zrobionego instrumentu , jako dzieła na swoją półkę w pokoju.

11. „Zwierzęta” – wycinanka z pociętych pasków papieru i układanie z nich dowolnych zwierząt.


• Rozwijanie pomysłowości i kreatywności w samodzielnym tworzeniu wymyślonych przez siebie zwierząt.
Pomoce: kartki kolorowe, kartki białe, klej, nożyczki. Dzieci z białego papieru wycinają długie paski o szer. 3 – 4 cm. Nacinają je wzdłuż dłuższego boku nożyczkami (zakończenie przypomina frędzle). Paski tną na dowolną długość. Następnie układają różne zwierzęta: psa, kota, lwa… Przykleją pasek, pozostawiając frędzle.

Zajęcia muzyczno - rytmiczne 07.05.2020r.

 

Melodia kolorowych snów

Nie do wiary. Już ponad miesiąc  spotykam się z nami z własnego pokoju. Pan Czasie, gdzie się tak Panu bardzo śpieszy? Stop! Pora na sen! Dziś Zdzichu chce nam przypomnieć, że w muzyce najpiękniejsze i najprzyjemniejsze jest to, że można jej po prostu słuchać. Wtulmy się w dźwięki melodii, niech Pan Czas się na chwilę zatrzyma i  przyjdzie błogi, mięciutki i kolorowy sen...

 


KLIKNIJ

 

 

Tematem naszego dzisiejszego spotkania  jest RYTM. Rytm jest bardzo ważny. To dzięki niemu, w muzyce następujące po sobie dźwięki i pauzy stają się melodią i to on sprawia, że gdy słyszymy jakiś utwór, nasze ciało wyrywa się do tańca.

Dziś nauczymy się rytmu do piosenki o przygodach pewnej żabki, która spotkała bociana. Za instrumentarium wystarczą nam: deska (taka zwykła kuchenna do krojenia np. warzyw), szklanka z wodą i duża łyżka do zupy.

Gotowi? Zapraszamy do oglądania i grania.

KLIKNIJ

 

Zajęcia religi 07.05.2020r.

Maryja naszą Matką

 

Kiedy cieszymy się lub smucimy z jakiegoś powodu, najlepiej wtedy porozmawiać z mamą. Ona pocieszy, przytuli i zaradzi. Kiedy zachorujemy i jest nam bardzo źle, a jeszcze trzeba łykać niedobre lekarstwo, mama jest przy nas. Pan Bóg dał każdemu mamę tu na ziemi, ale także dał nam Mamę, która jest w niebie. 


– Kto jest naszą Mamą w niebie? 


/Naszą Mamą w niebie jest Maryja/ 
  
Pan Jezus kocha swoją Matkę-Maryję. Okazywał to swoim życiem. Pan Jezus chce, aby Maryja – Jego Matka – była również naszą Mamą. Kiedy Pan Jezus został ukrzyżowany, Maryja stała pod krzyżem wraz z uczniem Janem. 
Proszę odczytać fragment z Pisma Świętego: 
„Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: Niewiasto, oto syn Twój. Następnie rzekł do ucznia: Oto Matka twoja”(J 19,26- 27a). 


 Pytania do fragmentu:  
– Kto stał pod krzyżem Pana Jezusa? 
– Co Pan Jezus powiedział do swojej Matki? 
– Co Pan Jezus powiedział do Jana? 
 
Maryja z woli Pana Jezusa została Matką nas wszystkich, a my staliśmy się Jej dziećmi. Możemy Ją nazywać naszą Matką.

 

Posłuchajcie Litanii :

KLIKNIJ

 

 
Maryja – Matka Boża bardzo nas kocha i opiekuje się nami. Powinniśmy Jej za to dziękować i okazywać, że Ją kochamy. Maj to szczególny miesiąc Maryjny. Spotykamy się w kościołach lub przy kapliczkach i dziękujemy Maryi za wyproszone dla nas łaski. Spróbujcie zrobić swoją własną kapliczkę. Proszę o przesłanie zdjęć Waszych kapliczek 

 

na adres : dulaczyk@gmail.com

  Zrobimy wystawkę w kościele NSPJ i św Jana Bosko w Piotrowicach. Najlepsze prace będą nagrodzone.

Zajęcia 7 maj

Temat – OSZCZĘDZAMY WODĘ

1. „Łódka” – wykonanie pracy za pomocą orgiami. • Kształcenie umiejętności dokładnego składania papieru. Po wykonaniu łódki dziecko może ją ozdobić rysując na niej różne elementy.

 

Łódka z papieru - Origami #2 (Paper boat): KLIKNIJ


2. „Czyja łódka szybciej płynie?” – ćwiczenia oddechowe. •Wydłużenie fazy wydechowej. Dziecko ustawia na brzegu stolika wykonaną łódkę, na środku stolika kładziemy dowolny przedmiot – będzie to meta. Za pomocą dmuchania dziecko stara się doprowadzić łódkę do mety. To samo robi osoba współtowarzysząca w zabawie. Wygrywa ten stoliku, kogo łódka najszybciej wykona zadanie.


3. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 33.
- dziecko maszeruje sobie po pokoju, a na ziemi leżą gazety- kałuże, gra muzyczka
- dzieci omijają kałuże, a na przerwę w muzyce stają na gazecie.
- „Wiatr i deszcz” – zabawa naśladowcza. Dziecko za pomocą gazety naśladuje szum wiatru, padanie deszczu.
- „Słońce świeci i pada deszcz” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Dziecko na hasło: słońce świeci chodzi po sali i udaje, że czytają gazetę. Na hasło: pada deszcz trzymaj gazetę nad głową - to parasol.

 

4. „Szanty” – słuchanie dowolnej piosenki żeglarskiej / jeżeli znajdziecie taką w internecie Rozmowa na temat piosenki. Wyjaśnienie słowa: szanty.

Wiadomości dla rodziców:
Szanty, czyli żeglarskie piosenki sięgają XVIII wieku kiedy to były śpiewane na żaglowcach pomagając wioślarzom w długich monotonnych czynnościach wiosłowania. ... W naszym kraju co roku odbywa się ponad 100 różnych festiwali szantowych.

SHANTY - Co to właściwie jest, odpowiedź jest prosta piosenka żeglarska. Ale czy każdy z Was wie, czym naprawdę jest shanta. Shanty to przecież pieśni pracy - rytmiczne i monotonne, jak i czynność, podczas której ją wykonywano. A było to stawianie i zwijanie wielkich żagli rejowych, brasowanie ciężkich rei, pompowanie wody, wybieranie kotwicy, stawianie i pompowanie żagli skośnych i wiele, wiele innych zajęć.
Te prawdziwe maja nazwę, w zależności od pracy, jaka była wtedy wykonywana:
/ Szanty kabestanowe, Szanty fałowe i szotowe, Szanty brasowe, Szanty refowe, Szanty pompowe /

Piosenki morskie
Nie tylko szanty były obecne na pokładach statków. Żeglarze, marynarze, przenosili często opowieści ze swoich rodzinnych stron na pokłady statków, tworząc w ten sposób opowieści, które przetrwały próbę czasu i na stałe zagościły na wielu światowych scenach.
Obecnie dalej śpiewa się szanty, niestety już nie na żaglowcach, które częściowo odeszły w zapomnienie, wyparte przez nowoczesność.
Szanty i piosenki morskie to muzyka, która może nie jest skomplikowana, może i ma banalne teksty, które opowiadają o tęsknocie za domem, pijaństwie, rozwiązłych kobietach, czyli o tym wszystkim, czego brakowało na morzu.
Obecnie jednak, wyraźnie muzyka marynistyczna łączy pokolenia, czego najlepszym przykładem są festiwale na całym świecie.


Hej ho! Żagle staw!: KLIKNIJ


Pirat: KLIKNIJ


Neptun: KLIKNIJ


Ahoj, załogo!: KLIKNIJ


Raz, dwa, trzy, cztery: KLIKNIJ


Bum cyk cyk: KLIKNIJ

 

5. „Wyruszamy w podróż” – opowieść ruchowa. Mama mówi, jakie czynności ma wykonać dziecko


- Wchodzimy na statek za kapitanem – dziecko maszeruje, robi duży krok – wejście na statek.
- Żegnamy osoby zostające na lądzie – machamy ręką.
- Następnie zwiedzamy statek – dzieci oglądają.
- Statek płynie, kołysze się na falach – dzieci przechylają się na prawo i lewo.
- Wypatrujemy lądu przez lornetki – przykładają ręce do oczu i rozglądają się na wszystkie strony.
- Dotarliśmy na miejsce, schodzimy ze statku – marsz.

Pomoce: dowolna piosenka o tematyce żeglarskiej, żółty papier, różne odcienie niebieskiego papieru,- żeby zrobić sobie dekoracje, klej, łódki wykonane wcześniej , (dzieci mogą też zrobić drugą).

6. „Moja przygoda” – opowiadanie twórcze dzieci- dziecko opowiada przygodę, jaka „ na niby” spotkała go podczas wyprawy morskiej.


7 „Statki na morzu” – zabawa ruchowa – dziecko to statek . Na hasło: statki wypływają w morze- porusza się poruszają się. Na hasło: statki wpływają do portu, dziecko musi znaleźć sobie miejsce koło ściany, szafki, tak żeby plecami ją dotknąć.

8. Zajęcia ruchowe – zestaw 33


/ Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z zabaw i miejsc przeznaczonych do zabaw na świeżym powietrzu- porozmawiajcie nt zasad bezpieczeństwa, może wyjdziecie w najbliższym czasie, jak będzie można / .
- „Alfabet” – zabawa ruchowa / zwykła kartkę tniemy na paski i układamy je na ziemi- jak
„ zebrę”- dziecko staje za jedna linią, a naprzeciw staje mama. Mama podaje litery alfabetu, jeżeli w imieniu dziecka występuje ta literka to robi krok do przodu w kierunku mamy. Jeżeli wielokrotnie powtarza się literka to dziecko robi tyle kroków, ile razy występuje literka w imieniu, np. literka A w imieniu Ania występuje dwukrotnie wówczas dziecko robi 2 kroki do przodu.
Potem inny wyraz. Zamiast imienia można wykorzystać nazwisko lub inny wyraz.
- „Krawiec” - zabawa ruchowa / rozkładamy po pokoju różne możliwe domowe meble np. stół, obok krzesło, dalej taboret, znowu krzesło, jakieś pudło z zabawkami itp.
Dziecko, to „ igła”, która na czworakach , slalomem przechodzi obok i pomiędzy sprzętami , a dla utrudnienia może mieć długi sznurek, jako nitkę.
- „Ślimak” – zabawa ruchowa. / potrzebne są średnie ręczniki np. po 3 dla dziecka i drugiej osoby w zabawie. Umawiamy się, jak będziemy się poruszą i na hasło „ ślimak”- szybko zwijamy ręczniki w rulony i potem zawijamy w ślimaka. Wygrywa, kto pierwszy. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.


9. „Dbamy o wodę” - rozmowa na podstawie ilustracji / Wiosna, s. 29.


• Uświadomienie dzieciom, że należy oszczędzać wodę,
• Rozumienie skutków zanieczyszczenia zbiorników wodnych.

10. „Co pływa, co tonie” – zabawa badawcza. / Stwarzanie warunków do poznawania sposobów zachowania się niektórych przedmiotów w wodzie, • Poszukiwanie przyczyn tonięcia i utrzymywania się na powierzchni wody różnych przedmiotów.
- szukamy przedmiotów o różnej ciężkości i z różnych materiałów. Po kolei zatapiamy je w wodzie, obserwujemy i wyciągamy wnioski.

Pomoce: miska z wodą, wybrane zabawki, kamień, korek, piórko, gwóźdź, Dziecko wybierają z domu różne przedmioty i sprawdza, czy toną, czy nie. Ustala, dlaczego niektóre przedmioty pływają, a inne toną.

Zanieczyszczenie rzek. Wideo edukacyjne: KLIKNIJ

 

Zajęcia 6 maj

Temat – SEGREGUJEMY ODPADY

1. „Co to za śmieci?” – zabawa dydaktyczna. • Zachęcanie dzieci do segregowania odpadów.
- Dziecko na chwilę wychodzi z pokoju, w tym czasie mama rozrzuca różne śmieci (plastikowe, szklane, metalowe i z papieru).
Po powrocie prowadzimy rozmowę z dzieckiem: - Czy podoba Ci się teraz w domu?
- Co należy zrobić, żeby było tu przyjemnie?
- W jaki sposób można posegregować śmieci?
- Dlaczego należy segregować śmieci?
Po rozmowie dziecko sprząta śmieci i wrzuca je do odpowiednich pudełek lub toreb wcześniej przygotowanych- kolorach koszy do segregacji śmieci /

Możecie posłuchać tez piosenkę

/ Biedroneczki - kropeczki - WESOŁA SCENA- nauka piosenki

KLIKNIJ

 


2. „Recykling” – rozmowa na temat wykorzystania odpadów. / Wprowadzenie pojęcia: recykling. Pokaz obrazków z załącznika /. Pokaz znaku oznaczającego recykling.
- „Segregujemy odpady” – ustalenie do których pojemników należy wrzucać odpowiednie odpady, łączenie w pary takie same napisy. Wiosna, s. 28.
Wiadomości dla rodzica:
RECYKLING: jest to jedna z metod ochrony środowiska naturalnego. Polega na wykorzystaniu odpadów do produkcji nowych wyrobów, czyli jest to powtórne przetworzenie odpadów np. plastiku, szkła, papieru.

Segregacja śmieci – recykling: KLIKNIJ


 
Bajka dla dzieci "Staś i segregacja śmieci": KLIKNIJ

 


3. „Śmieci” - rozwiązanie zagadki .
Mama podaje stwierdzenia, dziecko muszą odgadnąć o czym mówi mama
- Nie lubimy tego!
- Codziennie to wytwarzamy.
- Jest tego bardzo dużo.
- Może wydzielać brzydki zapach.
- Wrzucamy to do kosza.
/ Pomoce: trzy pudełka jednakowej wielkości, kolorowe gazety, klej, napisy: PAPIER, PLASTIK, SZKŁO, kartki w trzech kolorach (żółtym, niebieskim i zielonym /
- „Segregujemy odpady” – wypowiedzi dzieci. Odpowiedź na pytanie: - Co zrobić, żeby śmieci było mniej?
4. „Pojemniki na odpady” – wykonanie pudełek do segregacji. Podanie tematu zajęć. Wyjaśnienie kolejnych etapów pracy: • Ustalenie, jaki pojemnik na odpady zaznacza się tym kolorem, • Oklejenie pudełka kartkami z wcześniejszej zabawy, • Ozdobienie wycinkami z gazety lub wg własnego pomysłu • Przyklejenie odpowiedniego napisu.
5. „Kolorowe latawce” – zabawa ruchowa. Dzieci wybierają jedną kartkę w dowolnym kolorze: żółtym, niebieskim i zielonym . Dziecko trzyma kartkę za róg i porusza się po wolno biegając, naśladując zabawę latawcem. Na hasło: kolor – dziecko robi kulkę i wrzuca jako śmieć do odpowiedniego pojemnika/

- Ustawienie pojemników w widocznym miejscu. Ustalenie, że od dzisiaj dzieci będą segregowały odpady – wrzucały do odpowiedniego pudełka.
6. „Polskie tańce narodowe?” – słuchanie utworów. Dzieci słuchają krótkich fragmentów utworów polskich tańców narodowych: poloneza, krakowiaka, mazura, oberka, kujawiaka. - Jaki to taniec? – utrwalenie nazw polskich tańców narodowych.
Jeżeli macie Państwo taką możliwość !
7. „Polonez” – słuchanie muzyki.
- Czy jest to muzyka szybka czy wolna?
- Czy jest ona wesoła czy smutna?
- Do czego nas zaprasza?
- „Polonez” – oglądnie nagrania tańca. Zapoznanie z tańcem.
Wiadomości dla rodzica:
Polonez – polski taniec narodowy w metrum ¾, o umiarkowanym tempie. W zależności od regionu znany był jako chodzony, pieszy, starodawny, mijany, dreptany, wolny, okrągły, powolny, gęsi, wielki lub po prostu taniec polski. Tańczony był przez lud wiejski i drobną szlachtę w czasie wesel. Z czasem przyjął się również na dworach. Znany był nie tylko w całym kraju, ale również poza jego granicami, gdzie stał się symbolem polskości. Polonezy pisali wielcy polscy kompozytorzy: Fryderyk Chopin, Michał Kleofas Ogiński, Karol Kurpiński, Stanisław Moniuszko. Polonezy komponowało również wielu zagranicznych kompozytorów, w tym Piotr Czajkowski, Modest Musorgski, Wolfgang Amadeusz Mozart, Jan Sebastian Bach.
8. „Polonez” - nauka kroku podstawowego. Pokaz podstawowego kroku poloneza.
1 – ugięcie nogi w kolanie i krok naprzód – zaczynamy od nogi zewnętrznej,
2 – krok naprzód,
3 – krok naprzód, Ustawienie pojedynczo w kole.
To nie jest trudne , a mama i tata na pewno kiedyś już tańczyli poloneza- dzieci, poproście ładnie , to wam pokażą ! ;)

8. „Dbamy o środowisko” – rozwiązywanie zagadek słownych Bożeny Szuchalskiej.
/ Rozwijanie logicznego myślenia, pamięci, uwagi, • Rozwijanie radości poprzez odgadywanie zagadek słownych.

Ciągle jest ich bardzo dużo i nikomu już nie służą.
O tym wiedzą małe dzieci, że to są właśnie …. (śmieci).

Setki lat się rozkładają i się w petach zawierają.
Z tego zabawki są też zrobione, do kosza nie powinny być nigdy wrzucone. (plastik)

Każda plastikowa, ale nie szklana,
powinna przed wyrzuceniem być zawsze zgniatana. (butelka)

Papier, gazety, pudełko po butach,
niepotrzebny zeszyt, czy też tektura to wszystko jak wiecie jest … (makulatura)

Gdy w lesie to wyrzucisz, szkód narobisz wiele.
Mogą tym się skaleczyć nasi leśni przyjaciele. (szkło) 


9. „Figury geometryczne” – wykonanie rysunków z wykorzystaniem figur geometrycznych. Ćwiczenia grafomotoryczne – Mamy 6 lat, s. 20.
/ Utrwalenie nazw figur geometrycznych, Rozwijanie wyobraźni twórczej dzieci./
Wykorzystajcie proszę załączniki z poprzednich zajęć, gdzie były figury geometryczne

10. Spontaniczne zabawy dzieci, gry, układanki. 

Ekologiczny dom - bajka edukacyjna: KLIKNIJ

 

Zajęcia sprawnościowo - zdrowotne

Rozgrzewka!!

Najpierw “Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta nos”. Próbujcie  dokładnie pokazywać!

KLIKNIJ

 

Oczywiście hit, który już znacie : “Clap, clap”!!

KLIKNIJ

 

Sprawne rączki!!!!

KLIKNIJ

 

A może ta wersja okaże się lepsza. Spróbujcie, zachęcam

KLIKNIJ

 

Teraz  wstajemy, ileż można siedzieć

KLIKNIJ

 

Spróbujcie wykonać tor z zadaniami na precyzję ruchu i  logiczne rozwiązania!!! Oczywiście, na podstawie tego filmiku zachęcam do stworzenia własnych kombinacji. Powodzenia!

KLIKNIJ

 

 

A teraz wesoły, kowbojski masaż nóg dzięki sprawnym rączkom.

KLIKNIJ

 

 

Zabawa ruchowa z miotłą. W końcu nie trzeba wiecznie sprzątać. Moja rada, jak będziecie obracać się, to zmieniajcie stronę czyli raz w prawą obracacie się, a potem w lewą stronę.

KLIKNIJ

 

 

W końcu odpoczynek wesoły, relaksujący masażyk

KLIKNIJ

 

Wspaniale!!!

Gratuluję Wam i gorąco pozdrawiam!!

Pani  Bożena

Zajęcia religii 05.05.2020r.

Maryja Matką i Królową Polski

 

Kształtowanie postawy dziecięcej ufności wobec Maryi, Matki Jezusa.

 

Maryja jest naszą najlepszą Matką. Troszczy się̨ o każdego z nas.
O wszystkich naszych problemach mówi Jezusowi i prosi, by On nam pomagał. Maryja zawsze wspierała Jezusa. Gdy Jezus umierał na krzyżu, nie było przy Nim tych, którym przywrócił zdrowie, którym wyświadczał dobro. Uciekli również̇ Jego uczniowie. Została tylko Maryja oraz najmłodszy z uczniów – Jan. Jezus, widząc swoją Matkę̨ i ukochanego ucznia – Jana, w słowach „Oto Matka Twoja” wskazał Janowi, że Maryja będzie matką wszystkich ludzi.

 

W naszej ojczyźnie jest wiele miejsc, w których w szczególny sposób wraz
z Maryją oddajemy część́ dobremu Bogu. Sanktuarium, które odegrało największą rolę w dziejach narodu polskiego, to Jasna Góra, nazywana często duchową stolicą Polski. Jest to klasztor położony na wzgórzu zwanym Jasną Górą w miesicie Częstochowie.
 Zapraszam na wirtualny spacer po Jasnej Górze:

 

KLIKNIJ

 


 Jasna Góra

 

– Babciu, dlaczego na obrazie Maryi są takie rysy? – zapytałam.

 

– Posłuchaj Kasiu – powiedziała babcia. – To długa, ale piękna historia. Kiedyś́ do klasztoru włamali się źli ludzie i ukradli obraz. Włożyli go na wóz i chcieli uciec. Przerazili się, gdy konie nie mogły ruszyć z miejsca. Ze złości pocięli szablą obraz z wizerunkiem Maryi i wyrzucili. Bardzo zniszczony obraz wrócił do klasztoru. Król Polski zajął się jego odnowieniem. Zada- nie to powierzył znakomitym malarzom. Ci jednak w żaden sposób nie mogli zamalować́ rys spowodowanych cięciem szabli. I tak nawet dzisiaj możemy je oglądać́.

 

– Kasiu – powiedziała babcia. – Popatrz jeszcze raz na twarz Maryi, na jej oczy. Ma oczy jak najlepsza mama. Patrzy z zatroskaniem na wszystkich ludzi, a szczególnie na tych, którzy się modlą̨ razem z Nią̨. Polacy bardzo polubili tę twarz Maryi. Wiedzieli, że zawsze mogą̨ Jej po- wiedzieć́ o swoich kłopotach i zmartwieniach. Do Niej zwracali się̨ również wtedy, gdy na nasz kraj napadli wrogowie – Szwedzi. Napastnicy bardzo szybko zdobyli Warszawę, Poznań́, Kraków i dotarli do Jasnej Góry. Było to już̇ ostatnie ważne miejsce do zdobycia. Pod murami Jasnej Góry stanęło do ataku kilka tysięcy wojsk szwedzkich. Na szczycie natomiast tylko niewielu polskich żołnierzy i zakonników. Walka trwała cztery dni i skończyła się̨ zwycięstwem rycerzy Maryi. Cudowna obrona Jasnej Góry zmobilizowała Polaków do walki i atak szwedzki został odepchnięty. Polska cieszyła się̨ wolnością̨, a król ogłosił Maryję Królową Polski, dziękował za odniesione zwycięstwo i złożył w imieniu narodu uroczyste ślubowanie. Coraz częściej Polacy zaczęli stawać́ do apelu, śpiewając o godzinie 21.00 „Maryjo Królowo Polski...”.

 

Pytania do opowiadania:

 

– Które sanktuarium maryjne nazywamy duchową stolicą naszej Ojczyzny?

 

– Dlaczego na obrazie Matki Bożej Częstochowskiej są̨ widoczne rysy?


 

– Dlaczego król Polski ogłosił Maryję Królową naszej Ojczyzny?

 

 Posłuchajcie Apelu Jasnogórskiego: 

KLIKNIJ

 

Zajęcia 5 maj

Temat – DBAMY O ŚRODOWISKO

 

1. „Dlaczego Ziemia jest smutna?” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji. Wiosna, s. 27. • Zapoznanie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich przestrzegania, • Uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu.

2. „Rozmowa liczb” – zabawa matematyczna. • Utrwalenie znajomości liczb od 0 do 10, • Kształtowanie umiejętności wzrokowego określania cyfr większa, mniejsza, taka sama.

/ Pomoce: dwa komplety liczb od 0 do 10. /

- Dziecko siedzi i ma przed sobą  dwa komplety liczb od 0 do 10 - odwrócone.

- Jest dwoje graczy i każdy z nich losuje  kartonik. Potem dziecko określa , kto ma większą, a kto mniejszą liczbę.

-  „Rozmowa liczb” – opis zabawy. - Jestem liczbą ….

                                                       - Jestem liczbą ….

                                                       - Jestem od ciebie większa, mniejsza lub taka sama jak ty.

                                                     

3. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 33.

-  dziecko maszeruje sobie po pokoju, a na ziemi leżą gazety- kałuże, gra muzyczka

- dzieci omijają kałuże, a  na przerwę w muzyce stają na gazecie.

- „Wiatr i deszcz” – zabawa naśladowcza. Dziecko za pomocą gazety naśladuje szum wiatru, padanie deszczu.

- „Słońce świeci i pada deszcz” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Dziecko na hasło: słońce świeci chodzi po sali i udaje, że czytają gazetę. Na hasło: pada deszcz trzymaj gazetę nad głową - to parasol.

 

4. „Zaczarowane drzewo” – słuchanie bajki i przedstawienie jej / mama opowiada bajkę, jednocześnie podczas wypowiadania życzeń przez bohaterów zdejmuje z sylwety drzewa kolejne listki i rzuca na podłogę /

Przed czytaniem proszę przygotować szablon drzewa z załącznika lub swój narysowany i dużo listków

 

 Na skraju lasu rósł stary dąb. Jego liście różniły się od innych drzew, były większe i mieniły się różnymi barwami zieleni. Ludzie podziwiali je. Często przychodzili, siadali pod drzewem, ciesząc się cieniem w upalne dni. Drzewo znało wiele historii, które opowiadali sobie ludzie, znało też ich sekrety. Jednak nikt nie znał tajemnicy, którą skrzętnie skrywał stary dąb. Cieszył się każdym kolejnym dniem. Czasem podśpiewywał sobie szumiąc do taktu gałązkami:

Piękny świat jest dookoła,

rosną kwiaty, brzęczy pszczoła.

W dzień słoneczko mnie ogrzewa,

w mych konarach ptaszek śpiewa.

Księżyc pięknie świeci nocą,

gwiazdki dla mnie też migocą.

Wszystko zmieniło się pewnego wiosennego dnia. Koło drzewa bawiła się grupa chłopców. Zaczęli dla zabawy zrywać liście i wypowiadać życzenia. Za każdym razem, kiedy o coś poprosili, natychmiast pojawiało się to obok nich. Chłopcy odkryli sekret, który przez wiele lat skrywał stary dąb. Jego liście spełniały życzenia ludzi. Wieść o tym szybko rozeszła się po okolicy. Ludzie tłumnie przybywali do starego dębu. Za każdym razem kiedy ktoś zerwał listek, żeby spełnić swoje kaprysy, prosząc o nowy samochód, bluzkę, korale, rower czy piłkę drzewko cicho szlochało:

- Pożegnania czas jest bliski, bo zrywają moje listki. Jednak nic nie mogło poradzić na chciwość przychodzących tu osób. Ludzie nie słyszeli płaczu drzewa, zajęci tylko swoimi sprawami. A ono coraz smutniej i rzewniej szumiało. Pewnego dnia dąb zauważył, że został mu już tylko jeden, malutki listek a w jego kierunku idzie chłopczyk.

- Czas mój już dobiega końca, nie zobaczę więcej słońca - pomyślało drzewo. Ostatni raz spojrzało wokół siebie żegnając się ze światem. Chłopczyk podszedł, wspiął się na paluszki i zrywając ostatni listek powiedział:

- Drzewko jedyne, drzewko kochane, proszę uratuj moją mamę. Ja żadnych bogactw nie potrzebuję, ona tak bardzo ciężko choruje.

I w tym momencie nastąpiło coś, czego się drzewo nie spodziewało. Na jego gałęziach pojawiło się tysiące nowych liści. Drzewko, które myślało, ze to jego ostatnie chwile, na nowo rozkwitło, bo nawet ono nie wiedziało, że uratować może je tylko osoba o dobrym sercu. Znowu jak dawniej mogło cieszyć się życiem i śpiewać swoją piosenkę:

- Piękny świat jest dookoła,

rosną kwiaty, brzęczy pszczoła.

W dzień słoneczko mnie ogrzewa,

w mych konarach ptaszek śpiewa.

Księżyc pięknie świeci nocą,

gwiazdki dla mnie też migocą.

 

/ Rozmowa na temat bajki /

 

5. „Życzenia dzieci” – ćwiczenia słownikowo - gramatyczne.

- Dziecko bierze z podłogi liść dębu i wypowiada swoje życzenia,  przyczepiając liść do drzewa.

- „Spadający liść”- zabawa ruchowa do muzyki. Dziecko naśladuje spadający z drzewa liść, bardzo powoli robią przysiad, następnie kładą się na dywanie, porusza rękami , jak liśćmi .

6. „Plakaty” – oglądanie różnych rodzajów plakatów. Zapoznanie dzieci z pojęciem: plakat. Omówienie, jakie funkcje ma ta forma przekazu.

- „Dobry plakat” – omówienie cech dobrego plakatu. Cechy plakatu: • Zwięzłość, przejrzystość, czytelność z określonej odległości. • Logiczna konstrukcja. • Tekst ograniczony do minimum. • Plakat powinien być czytelny!

 

Wiadomości dla rodzica: Plakat jest jedną z dziedzin sztuki plastycznej, najczęściej o dużym formacie. Plakat jest przekazem komunikacyjnym o specyficznej formie plastycznej, która musi być skuteczna. A więc powinien ze swoją treścią dotrzeć we właściwy sposób do odbiorcy. Rodzaje plakatów: teatralne, filmowe, muzyczne, reklamowe, propagandowe. Najczęściej posiada bogatą kolorystykę. Elementy graficzne często dorównują informacji tekstowej, a często nawet dominują. Funkcje plakatu: zwrócenie uwagi odbiorcy, zainteresowanie daną problematyką, przekazanie treści.

 

- „Dbamy o środowisko” – wykonanie plakatu.

/ oglądanie i omawianie pracy /

/ Pomoce: różne plakaty, kartki A2, wycinanki, nożyczki, klej, farby plakatowe, pędzle, naczynia na wodę./

 

7. „Litera p, P” – utrwalenie litery p, P, czytanie sylab, wyrazów i tekstu. Zabawy z literami – Mamy 6 lat, s. 42.  / Rozwijanie zainteresowań dzieci samodzielnym czytaniem. Czytanie sylab, wyrazów i tekstu. Podkreślenie w tekście literę p, P. Łączenie takich samych napisów miast, rzek i gór./

 

8. „Rozbiegły się drzewa” – nauka wiersza Anny Bayer. • Rozwijanie pamięci mechanicznej u dzieci.

Rozbiegły się drzewa po świecie,

rozsiadły paprocie dokoła.

Słońce dotyka uśmiechem,

śmiejące się trawy na polach.

 

Rozbiegły się drzewa po świecie,

jak dzieci na szkolnej wycieczce.

Wiatr goni siwe obłoki,

czuję pachnące powietrze.

 

Widzę las słońcem zalany,

chwiejący się lekko na wietrze.

Pod powiekami zatrzymam,

to, co jest w lesie najlepsze.

 

- Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica, omówienie treści.

- Nauka wiersza. Wspólne recytowanie wiersza.

 

9. Zabawy  ulubionymi zabawkami ; relaks.

 

 

„Taniec ze śpiewem– zabawa ruchowa przy muzyce.

Śpiewające Brzdące - Nasza planeta - Piosenki dla dzieci: KLIKNIJ

 

 

 

 

 

Zajęcia 4 maj

Temat – NASZA PLANETA ZIEMIA

1. „Umiemy się zgodnie bawić” – zabawy w małych zespołach: lepienie z plasteliny, układanki, mozaiki, gry planszowe z kostką. • Wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji. Rodzic pomaga przygotować różne aktywności / jak to możliwe w różnych miejscach, a dzieci samodzielnie podejmują decyzję co chcą robić, do którego podejść miejsca.

2. „Kłopot Ziemi” – rysowanie kredkami. • Rozwijanie wyobraźni dzieci, kształcenie wrażliwości na barwę. Dziecko otrzymuje kartkę, na której narysowane jest drzewo bez liści/ mama pomoże narysować lub wydrukować / , kontur domu, łodygi kwiatów (bez listków, kwiatków). Zadaniem dziecka jest dorysować elementy tak, aby Ziemia była piękna.

3. Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 33. Pomoce: gazety. muzyczka
- dziecko maszeruje sobie po pokoju, a na ziemi leżą gazety- kałuże, gra muzyczka
- dzieci omijają kałuże, a na przerwę w muzyce stają na gazecie.
- „Wiatr i deszcz” – zabawa naśladowcza. Dziecko za pomocą gazety naśladuje szum wiatru, padanie deszczu.
- „Słońce świeci i pada deszcz” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Dziecko na hasło: słońce świeci chodzi po sali i udaje, że czytają gazetę. Na hasło: pada deszcz trzymaj gazetę nad głową - to parasol.

4. Animacja poruszjącej się kuli „https://www.youtube.com/watch?v=JJ-Gn52CMYk
Poznajemy kontynenty - Szkoła Profesora Szymona: KLIKNIJ

 


Kontynenty Świata: https://www.youtube.com/watch?v=36BKYLFpA48

„Co to jest?” – rozwiązanie zagadki Bożeny Szuchalskiej.

To jest kula kolorowa
na niej plam tak wiele.
Dominuje błękit nieba,
jest też biel i zieleń. (globus)

- „Globus” – oglądanie globusa, wyjaśnienie, co oznaczają poszczególne kolory na globusie, odczytywanie nazw kontynentów, oceanów itp.
- „Moja planeta Ziemia” – układanie zdań.
/ Dziecko musi ułożyć dowolne zdanie, np. • Na Ziemi jest kilka kontynentów. • Niebieski kolor oznacza wody.
- „Jaki to kontynent?” – odgadywanie nazw- mama mówi głoskami nazwę kontynentu, a dziecko odgaduje / i jak potrafi, to odszukuje na globusie./

5. Planeta Ziemia” – zabawa słowno – ruchowa z wykorzystaniem tekstu Bożeny Szuchalskiej- nauka słów rymowanki. / dziecko podskakuje, kiedy mówi rymowankę, potem może mówić i iść do tyłu, a potem jeszcze inaczej/

Kontynenty krążą w koło
my bawimy się wesoło.
Raz, dwa, trzy, raz dwa trzy,
teraz krążyć będziesz ty.

6. „Litera p, P” - zapoznanie z literą „p, P” małą i wielką, drukowaną i pisaną na podstawie wyrazu: planeta.
- Podział wyrazu planeta na sylaby.
- Wymawianie kolejnych głosek.
- Wyróżnianie pierwszej głoski w wyrazie planeta.
- Zawieszenie obrazka – planety Ziemi.
- Pokaz małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery p, P.
- Podział wyrazu planeta na głoski.
- Budowanie z białych cegiełek schematu wyrazu planeta.
- Utrwalenie z pojęciem: spółgłoska – zaznaczenie litery „ p” niebieską cegiełką.
- Budowanie z czerwonych i niebieskich cegiełek modelu wyrazu planeta.
- Układanie z małych liter wyrazu planeta.
- Układanie z wielkich liter wyrazu PLANETA.
- „Litera p, P” – ćwiczenia w pisaniu litery p, P.
- Nauka pisania litery p, P. / dzieci piszą litery p, P: palcem w powietrzu, na dywanie, na ręce, z zamkniętymi oczami./
To są nasze propozycje, a Wy możecie bawić się literką, jak chcecie :)

7. Zajęcia ruchowe – zestaw 33.
/ Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z zabaw i miejsc przeznaczonych do zabaw na świeżym powietrzu- porozmawiajcie nt zasad bezpieczeństwa, może wyjdziecie w najbliższym czasie, jak będzie można / .
- „Alfabet” – zabawa ruchowa / zwykła kartkę tniemy na paski i układamy je na ziemi- jak
„ zebrę”- dziecko staje za jedna linią, a naprzeciw staje mama. Mama podaje litery alfabetu, jeżeli w imieniu dziecka występuje ta literka to robi krok do przodu w kierunku mamy. Jeżeli wielokrotnie powtarza się literka to dziecko robi tyle kroków, ile razy występuje literka w imieniu, np. literka A w imieniu Ania występuje dwukrotnie wówczas dziecko robi 2 kroki do przodu.
Potem inny wyraz. Zamiast imienia można wykorzystać nazwisko lub inny wyraz.
- „Krawiec” - zabawa ruchowa / rozkładamy po pokoju różne możliwe domowe meble np. stół, obok krzesło, dalej taboret, znowu krzesło, jakieś pudło z zabawkami itp.
Dziecko, to „ igła”, która na czworakach , slalomem przechodzi obok i pomiędzy sprzętami , a dla utrudnienia może mieć długi sznurek, jako nitkę.
- „Ślimak” – zabawa ruchowa. / potrzebne są średnie ręczniki np. po 3 dla dziecka i drugiej osoby w zabawie. Umawiamy się, jak będziemy się poruszą i na hasło „ ślimak”- szybko zwijamy ręczniki w rulony i potem zawijamy w ślimaka. Wygrywa, kto pierwszy. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

8. „Dzień Ziemi” - praca z obrazkiem, opowiadanie dzieci, o czym marzy Ziemia. Wiosna, s. 26. • Poznanie motywów i sposobów ochrony i kształtowania środowiska, • Kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
9. „Krążący kubeczek” – zabawa matematyczno - ruchowa. • Utrwalenie znajomości zapisu liczb od 0 do 10,
- bierzemy kubeczek plastikowy, w kubeczku są małe karteczki z liczbami od 0 do 10;gra muzyczka
- dziecko z mamą podają sobie kubeczek z rąk do rąk, a gdy muzyka cichnie, osoba, która trzyma kubeczek wyjmuje kartkę, nazywa cyfrę i wykonuje tyle przysiadów, ile jest napisane na kartce Kartka wraca do kubeczka. Zabawa toczy się dalej.
„Taniec ze śpiewem– zabawa ruchowa przy muzyce.
Śpiewające Brzdące - Nasza planeta - Piosenki dla dzieci: KLIKNIJ

 

 

 

Zajęcia muzyczno - rytmiczne 30.04.2020r.

 

 

Natura i budząca się do życia na wiosnę przyroda jest  tematem 7. zadania twórczego Future Artist

Zainspirowała nas do niego fotografia kwiatów autorstwa Andrzeja Olszanowskiego.

Zdzichu Smucerowicz przygotował dla Future Artist mały prezent. Oto kompozycja pięknem natury inspirowana. Pomoże Wam wyobrazić sobie jakim kwiatem lub rośliną jesteście.

Słuchajcie muzyki i malujcie!

 

KLIKNIJ

 

 

Zadanie dla Ciebie:

Dziś zajmiemy się tworzeniem i czarowaniem.

Nie drukuj karty! Ma być dla Ciebie tylko inspiracją  KLIKNIJ

 

Popatrz na piękno roślin, na to jak wspaniale komponuje natura. Przyjrzyj się kształtom płatków, delikatności liści i kolorom w

najdoskonalszych odcieniach. Zastanów się jaki kwiat, a może roślina jest Ci bliski? Zaczaruj siebie i namaluj JAKIM JESTEŚ KWIATEM

LUB ROŚLINĄ ? Technika dowolna, może to być szkic rysunkowy, tłusta pastela, wycinanka, kolaż czy praca w grafice komputerowej.

Wybór należy do Ciebie! Najważniejsze są tu czary Twojej wyobraźni!

Możesz podpisać swoje dzieło, ale użyj tylko imienia!

 

Zadanie dla dorosłych:

Odszukajcie ulubiony kwiat w atlasie lub w internecie. Pomóż przesłać zdjęcie pracy dziecka na adres do wysyłki: ewa.kokot@miasto-ogrodow.eu

 

 

 

 

Zajęcia religii 30.04.2020r.

Bóg Ojciec kocha wszystkich ludzi.

 

Wprowadzenie dziecka w rzeczywistość́ wszechogarniającej miłości Boga.

Słonce

Tatuś́ zawiózł Krzysia i Zosię na kilka dni do cioci Janeczki i wujka Tadzia. Zostali tam bez rodziców. Na wsi było wspaniale: chodzili do lasu, bawili się na podwórku ze swoimi kuzynami Kubą i Małgosią, ale cały czas tęsknili za rodzicami i domem. Pewnego dnia, kiedy z ciocią Janką szli do lasu miedzy  polami, Zosia powiedziała smutno:

– Tęsknię za mamusią.

– Jeśli jest ci smutno, popatrz na słońce – powiedziała ciocia – i pomyśl, że może teraz patrzy na nie też mamusia. Możesz jej wysłać́ całuska, spadnie do mamy wraz ze słonecznym promieniem.

A wtedy ciocia powiedziała:

Zosia była zaskoczona. Nigdy nie myślała o tym, że słonko naraz „widzi” tylu ludzi i może przesyłać́ pozdrowienia jak listonosz. Popatrzyła w jasne niebo, zastanowiła się̨ i w końcu zawołała:

– Ciociu, to samo słońce świeci teraz dla mnie i dla ciebie, i dla mamusi, i tatusia, i babci Hani, i dla Kasi z mojego przedszkola! – i Zosia pomachała do słońca.

A wtedy ciocia powiedziała:

– Słońce stworzył Pan Bóg, żeby świeciło dla mieszkańców całego świata. Bo miłość́ Pana Boga jest jak słoneczne ciepło, ogarnia wszystkich ludzi: dziewczynki i chłopców, dzieci i dorosłych, biednych i bogatych, białych i tych, którzy mają czarny kolor skóry, chorych i zdrowych. Bóg jest cały czas przy wszystkich ludziach.

Zosia jeszcze raz popatrzyła w niebo i przesłała pocałunek dla mamusi.

 

Pytania do opowiadania:

 

- Kto sprawił, że słońce, gdy świeci, ogrzewa jednakowo wszystkich ludzi?

 

- Co Pan Bóg daje wszystkim ludziom?

 

Pan Bóg wszystkich nas kocha jednakowo i chce, by wszyscy ludzie byli dobrzy dla siebie.

 

Zadanie: Narysuj słońce 

 

Przypomnij sobie modlitwę OJCZE NASZ

 

 

KLIKNIJ

 

Z Panem Bogirm

 

Pani Dorota

 

 

 

Zajęcia 30 kwiecień

Temat dnia: SYMBOLE NARODOWE POLSKI

 

„O Lechu, Czechu i Rusie” – słuchanie legendy. 


„Godło Polski” – uzupełnianie karty pracy Wiosna, s.38.


Zabawy i ćwiczenia poranne - przysiady, skłony, skręty, podskoki, wymachy ramion, rytmiczny marsz.


„Polska” – układanie wyrazu z rozsypanki literowej.


„Nauczyłem się w przedszkolu” – słuchanie wiersza Anny Bayer.

Flaga jest biało-czerwona
wiedzą dzieci wszystkie,
że Warszawa jest stolicą
a Syrenka pływa w Wiśle.
Marsz, marsz Dąbrowski
hymnu to są słowa,
gdy Mazurek dumnie gra
to milknie rozmowa.
W godle biały orzeł
na czerwonym polu.
Tego nauczyłem się
w domu i w przedszkolu

 

 

„Symbole narodowe” – rozmowa na podstawie wiersza.

 

KLIKNIJ

 


„Flaga Polski” – wykonanie flagi Wiosna, s. 39, 40.


„Orły szukają gniazd” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem obręczy.


Wprowadzenie litery „f, F” na podstawie wyrazu: „flaga”. Budowanie zdań z wyrazem: „flaga”.

Ćwiczenia w pisaniu litery f, F.


„Mazurek Dąbrowskiego” – wysłuchanie hymnu. Wyjaśnienie słów. Nauka zwrotek i refrenu, 

„Litera f, F” – uzupełnianie karty pracy Zabawy z literami – Mamy 6 lat, s. 44.

Zajęcia religii 28.04.2020r.

NIEDZIELA BIBLIJNA I IV TYDZIEŃ NARODOWEGO CZYTANIA PISMA ŚWIĘTEGO


Dziecko poznaje prawdę, że Pismo Święte jest darem Boga.

 

Proszę pokazać dziecku różne książki. Pośród tych książek powinno znaleźć się również Pismo Święte

 

Wśród wielu książek jest jedna wyjątkowa – to Pismo Święte. Książkę tę nazywamy świętą, gdyż są w niej zapisane słowa Boga. Opisane jest w niej również życie Jezusa, Jego słowa i dobro, które czynił.

 

Pismo Święte – list od Boga

Dawno temu, kiedy Jezus chodził po ziemi i nauczał, rodzice przyprowadzali do Niego swoje dzieci. Jezus uśmiechał się do nich i głaskał je. Dzieci chciały być blisko Jezusa. Pani powiedziała, że tę historię można przeczytać w liście, jaki Bóg zostawił ludziom, i pokazała dzieciom grubą księgę.

 

– Ale przecież to jest książka – zauważył Kacper.

 

– Tak – powiedziała pani. – Bóg ma tak dużo do powiedzenia ludziom, że nie zmieściło się to w krótkim liście. Dał nam więc bardzo gruby list, który nazywamy Pismem Świętym. Wszystkie dzieci były bardzo ciekawe, co jeszcze Bóg przekazał w swoim liście. Pani pozwoliła każdemu potrzymać księgę i zajrzeć do środka, ale nikt z przedszkolaków nie umiał jeszcze czytać. Pani poradziła więc dzieciom, aby poprosiły w domu rodziców o przeczytanie fragmentu Pisma Świętego. Gdy tylko Julka wróciła do domu od razu zapytała tatę:

 

– Tatusiu, czy my mamy w domu Pismo Święte?

 

– Oczywiście – odpowiedział tata – stoi na półce, obok innych książek. Przynieś je, na pewno bez problemu je znajdziesz. Dziewczynka pobiegła szybko do pokoju i bez trudu poznała grubą księgę, podobną do tej, jaką pokazywała pani w przedszkolu. Kiedy ją przyniosła, tata wziął Julkę na kolana i otworzył księgę. Była trochę zniszczona, tak jakby ktoś wiele razy ją czytał.

 

– To jest niezwykła księga – tłumaczył tata – ponieważ sam Bóg przekazuje w niej swoje słowo, ważne wiadomości, jakie ma dla nas.

 

Julka od razu poprosiła tatę, aby jej coś przeczytał. Tata odczytał ten sam fragment o Jezusie i dzieciach, o którym mówiła pani w przedszkolu. Tata powiedział jeszcze, że nie tylko w domu i w przedszkolu można usłyszeć fragmenty Pisma Świętego. Również w kościele podczas Mszy Świętej czyta je ksiądz albo ministrant. Wieczorem podczas modlitwy Julka podziękowała Bogu za list, który napisał do wszystkich ludzi. Poprosiła Go też, aby mogła jak najszybciej nauczyć się czytać, bo bardzo chciała poznać inne historie, które są opisane w Piśmie Świętym.

 

 


Pytania do opowiadania:

 

– Jak nazywa się księga, którą Bóg dał ludziom?

 

– Co tata opowiedział Julce o tej księdze?

 

 – Gdzie możemy usłyszeć fragmenty Pisma Świętego?

 

  

KLIKNIJ

 

Z panem Bogiem

 

Pani Dorota

Zajęcia 28 kwiecień

Temat – GDZIE MIESZKAJĄ KSIĄŻKI?

1. „Moje książeczki” – dziecko wybiera kilka najciekawszych jego zdaniem książeczek i ogląda je. Wyzwalanie emocjonalnego stosunku do książek jako źródła wiedzy.
- „Moja książka” – wypowiadanie się na temat swojej wybranej książki, tak żeby zainteresować tą książka drugą osobę, zachęca kogoś do przeczytania jej, czyli podaje różne argumenty.

2. „Mój ulubiony bohater z książki” - rysowanie kredkami ołówkowymi / kształcenie umiejętności przedstawiania postaci realnych i fantastycznych./


3. Zabawy i ćwiczenia ruchowe
- Marsz po obwodzie koła.
- „W górę - w dół” – zabawa ruchowa. /. Dziecko porusza się po pokoju, a na sygnał: w górę – podskakują, w dół – kucają.
- „Krasnoludki” – zabawa z elementem równowagi. / Dziecko przykuca i porusza się w tej pozycji.
- „Kwiatowe wróżki” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa./ Dzieci
ko dobiera się parę z osoba towarzyszącą, gdzie jedno jest wróżką, drugie kwiatkiem. Wróżki mają za zadanie zaczarować swój kwiatek, wydając polecenia: np. prawą rękę podnieś do góry, lewą połóż na biodrze, głowę schyl…

4. „Gdzie mieszkają książeczki?” – zaplanujcie „ na potem” , kiedy będzie już można, wycieczkę do biblioteki, a tymczasem przypominamy dziecku o zachowaniu zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki i o właściwym zachowaniu się w miejscach publicznych - bibliotece.


5. Zabawa tematyczna „ W bibliotece”/ jest to zabawa w udawanie wykonywania pewnych charakterystycznych dla danej roli czynności/. Aranżacja miejsca w domu na bibliotekę , przygotowanie rekwizytów, przydzielenie ról.

Jak powstaje książka?- opowiadanie lub film edukacyjny,

6. „Zaczarowany motylek” – łączenie kropek i rysowanie drugiego skrzydła motyla, kolorowanie. Ćwiczenia grafomotoryczne,
• Zwrócenie uwagi na zastosowanie układu symetrycznego, skrzydła motyla – prawa i lewa strona taka sama.

7. „Ile wyrazów ma tytuł książki?” – liczenie wyrazów w tytule książki.
- Utrwalenie pojęcia: wyraz, sylaba, głoska/litera 
- Utrwalenie cyfr od 1 do 9. / Dziecko ma kartoniki z cyframi od 1 do 9, a mama pokazuje książkę z bajką i mówi jego tytuł. Dziecko liczy ile wyrazów ma tytuł książki i podnosi odpowiedni kartonik z cyfrą.

Zajęcia 27 kwiecień

Temat – MAMY RÓŻNE KSIĄŻKI

1. „Kącik książki” – zorganizowanie i wyeksponowanie w domu książek do samodzielnego korzystania z nich. • Wdrażanie do poszanowania książek.

2. „Ciekawe książki” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.

W ciekawych książkach znajdziesz świat bajek i przygody.
Tam rządzą wróżki, skrzaty, Syreny z wielkiej wody.
Tam rycerz jest odważny i smoka dziś pokona.
I będzie też nagroda, księżniczka – piękna żona.
Kopciuszek znajdzie księcia, a wróżki czynią cuda.
Tam wszyscy są szczęśliwi i zło pokonać się uda.

3. Zabawy i ćwiczenia ruchowe
- Marsz po obwodzie koła.
- „W górę - w dół” – zabawa ruchowa. /. Dziecko porusza się po pokoju, a na sygnał: w górę – podskakują, w dół – kucają.
- „Krasnoludki” – zabawa z elementem równowagi. / Dziecko przykuca i porusza się w tej pozycji.
- „Kwiatowe wróżki” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa./ Dzieci
ko dobiera się parę z osoba towarzyszącą, gdzie jedno jest wróżką, drugie kwiatkiem. Wróżki mają za zadanie zaczarować swój kwiatek, wydając polecenia: np. prawą rękę podnieś do góry, lewą połóż na biodrze, głowę schyl…

4. „Co to jest?” – rozwiązanie zagadki Doroty Kossakowskiej.
/ Pomoce: różne rodzaje książek, kartki ze zdaniem „To bajka o …” , kredki./

Są w niej bajki, wiersze,
kartek ma wiele.
Chętnie ja ją czytam
i moi przyjaciele. 


- „Mamy różne książki” – oglądanie książek.
- Pokazanie dziecku książek zgromadzonych w domu o zróżnicowanej tematyce: książki przyrodnicze, kulinarne – z przepisami, bajki, baśnie, legendy, do kolorowania, z dekoracjami, atlasy zwierząt, roślin, geograficzne…
- Rozmowa na temat oglądanych książek, ich przeznaczenia.

5. „Bajeczki - książeczki” – czytanie zadania, rysowanie dokończenia zdania.
- Dziecko otrzymuje kartkę ze zdaniem napisanym przez rodzica i książkę z dowolną bajką. - - oglądają książkę, czyta zdanie i rysuje, o czym jest bajka.
/ Osoba towarzysząca- rodzic robi to samo/

To bajka o …

6. „To bajka o…” – czytanie tekstu wyrazowo - obrazkowego. Dziecko i rodzic wymieniają się kartkami i odczytują, o czym była bajka.

7. „Jaka to bajka” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Dziecko pokazuje mamie jakąś bajkę i przedstawia ją ruchem – mama zgaduje , a potem zamiana.

8. Zajęcia ruchowe 
Ustalenie zasad reagowania na dźwięki: jeden gwizdek – zatrzymanie, dwa gwizdki – siad skrzyżny/może być inny sygnał np. klaskanie/

- Marsz po obwodzie koła z wykonywaniem określonych poleceń: marsz na palcach, piętach, ręce do góry, w bok, przed siebie…
- Dziecko podczas marszu po kole bierze szarfę lub chustkę.
- Zabawa bieżna – bieg w dowolnym kierunku, na sygnał dźwiękowy dziecko zatrzymuje się lub siada.
- „Znajdź kolor” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa./ Dziecko biega sobie,., a na sygnał tworzą koło z chusty- zostaje w pozycji stojącej / - jeden gwizdek, siedzącej – dwa. -- - „Samochody” - zabawa ruchowa w parach- z druga osobą. Dziecko jest pojazdem, a druga osoba - kierowcą, (dziecko z przodu trzyma dwie szarfy, osoba z tyłu łapie je tworząc pojazd). Na podłodze w różnych miejscach rozstawiamy coś- chustki, klocki itp.- miejsca parkingowe
Na sygnał - pojazdy ruszają i jadą
Na hasło „Jedziemy na parking”- zachowują się , jak samochody i parkują/ przodem, tyłem, na skos
Wersja , gdy do zabawy jest więcej osób- rozkładamy miejsc parkingowych o 1 mniej niż jest osób- na zasadzie zabawy z krzesełkami. Na hasło „ jedziemy na parking- dla kogoś zabraknie miejsca i ten odpada. Znowu zabieramy 1 miejsce itd. Część końcowa
- Leżenie na plecach – ćwiczenia oddechowe, wdech i wydech, dmuchanie na chmurki itp..

9. „Książeczki z naszej półeczki” - oglądanie książek przez dzieci znajdujących się w „Kąciku książki”. • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci- odpoczynek i relaks.

10. Układanie książek na domowej półce w „Kąciku książki” według wielkości, potem wg tematyki itp. 
- Utrwalenie określeń związanych z wielkością przedmiotów: duże, małe, mniejsze, najmniejsze.


Zajęcia 24 kwiecień

Temat – DOMY ZWIERZĄT

1. „Niezwykłe zdarzenie” – opowiadanie historyjki obrazkowej. Wiosna, s. 18. • Kształcenie umiejętności budowania zdań logicznie powiązanych ze sobą. Układanie zdań do ilustracji. - Opowiadanie, co się wydarzyło.
- Dzielenie na głoski słów: kogut, kura, jajka, motyl.
- Zamalowywanie odpowiedniej liczby okienek.
- Rysowanie obrazków, których nazwy rozpoczynają się kolejnymi głoskami ze słowa „kogut”.

2. „Kaczka” – zabawy z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak (masażyk). • Kształcenie mięśni narządów mowy przy powtarzaniu zgłosek. Dziecko i mama lub tata tworzą parę i siadają n dywanie tak, aby jedna osoba robiła drugiej na plecach masażyk- potem zamiana ról.

Człapie kaczka: człap, człap, człap – otwartymi dłońmi uciskamy plecy
złap ją proszę dla mnie, złap. – łapiemy dziecko za boczki i łaskoczemy,
Kapie deszczyk: kap, kap, kap – uderzamy szybko opuszkami palców po plecach,
złap go proszę dla mnie, złap. – łapiemy za karczek i łaskoczemy
Skacze piłka: klap, klap, klap – uciskamy plecy dłonią złożoną w pięść,
złap ją proszę dla mnie, złap. – łapiemy za brzuszek i łaskoczemy.

3. Zabawy i ćwiczenia ruchowe.
- Marsz po obwodzie koła: na palcach, na piętach i na całych stopach.
- „Koniki” - zabawa bieżna. / Dzieci naśladują poruszanie się konia: bieg truchtem, galopem w różnych kierunkach.
- „Koniki grzebią nogą” - ćwiczenia równowagi. Dzieci zatrzymują się, stoją na jednej nodze, a drugą nogą naśladują jak koń grzebie w ziemi – przeciąganie wolnej stopy po podłodze. - „Konik na biegunach” – ćwiczenia zręczności. Dzieci kładą się na brzuchu, łapią się za stopy i tworzą „kołyskę”. Poruszają się w przód i w tył.
- „Konie ciągną wóz”- zabawa bieżna. Dzieci dobierają się w parę z osoba towarzyszącą, twarzą zaprzęgi: koń i woźnica, podają ręce. Poruszają się w różnych kierunkach. Zmiana miejsc w parach (zapoznanie dzieci z pojęciem: woźnica).

4. „Zwierzęta mieszkające na wsi” - rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak. Dzieci mogą mieć wokół siebie rozłożone obrazki rożnych zwierząt mieszkających na wsi. Mama czyta zagadkę, dziecko mają za zadanie odnaleźć obrazek i położyć na środku

Ptak jest ze mnie kolorowy
i gulgotać wciąż gotowy.
Ma skrzydełka dwa,
mówi: kwa, kwa, kwa.


Spotkasz go w stajni albo zagrodzie,
a jego ogon zawsze jest w modzie.

Za każde jajko, małe i duże,
podziękuj, proszę, gdaczącej…

Jestem biała, jak wąż syczę,
tyle razy, że nie zliczę
i lubię chodzić gęsiego,
czy wiesz kim jestem, kolego? (gęś)

Mam na sobie same loczki,
futro białe jak obłoczki,
a gdy czegoś mi się chce
mówię tylko: be, be, be. (owca)

Na farmie, zamiast budzika,
rankiem słyszysz … (kogucika)

/ Podział nazw zwierząt na sylaby i głoski. /

5. „Ptaki, ssaki” – klasyfikowanie zwierząt na dwie grupy. Mama mówi rymowankę i podnosi ilustrację zwierzęcia. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, czy jest to ptak, czy ssak.

Jakim jestem ja zwierzakiem? Zgadnij: ptakiem, czy też ssakiem?

6. „Jak nazywają się domy zwierząt?” – pokaz ilustracji. Dziecko ogląda ilustracje przedstawiające pomieszczenia zwierząt, nazywają je i mówi, jakie zwierzęta mogą tam mieszkać (kurnik, obora, stajnia, chlew).

7. „Zaprzęgi” – zabawa ruchowa. Dziecko jest konikiem, druga osoba towarzysząca dziecku w zabawie- jest woźnicą - poruszajcie się tak , aby konik i woźnica nie rozłączyli się / wolno, szybko, w podskokach, do tyłu itp./

8. „Karnawał zwierząt – Kury i kogut” – improwizacje ruchowe do muzyki C.Saint-Saens.
Drodzy rodzice, jeżeli dacie radę, to ściągnijcie to z Internetu, a jak nie- wymyślamy inna zabawę.
- określanie charakteru muzyki
- zadaniem dzieci jest rozpoznać, jakie zwierzęta są ilustrowane tą muzyką.
- wypowiedzi dzieci, jakie instrumenty wykonywały ten utwór.
- określanie, kiedy gra jaki instrument.
- opcja, że dziewczynka to – kura, chłopiec - kogut. Samodzielnie dzieci naśladują ruchem słyszaną muzykę.

Wiadomości dla rodzica: Karnawał zwierząt – kompozytor Camille'a Saint-Saensa, utwór określony jako fantazja zoologiczna. Kury i koguty – instrumenty występujące w utworze to: skrzypce, altówka, wiolonczela, dwa fortepiany, klarnet.

9. „Instrumenty smyczkowe” – zapoznanie z instrumentami: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas. Pokaz ilustracji i zapoznanie z instrumentami. Słuchanie brzmienia instrumentów smyczkowych
Wiadomości dla rodzica: Instrumenty smyczkowe to instrumenty muzyczne, w których struna wprowadzana jest w stan wibracji za pomocą smyczka, przesuwanego po strunie lub uderzając w nią włosiem. Inną metodą wydobycia dźwięku z instrumentu smyczkowego jest uderzenie struny drzewcem smyczka lub szarpniecie struny palcem oraz szarpnięcie struny tak silne, by uderzyła o gryf. Klasyczne instrumenty smyczkowe: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas

10. „Walka kogutów” – zabawa ruchowa. • Rozwijanie umiejętności zachowania równowagi.
- Dziecko dobiera się w parę z rodzicem. Kucają naprzeciw siebie, próbują przewrócić współtowarzysza zabawy odpychając się dłońmi.

11. „Zwierzęta w gospodarstwie” – rysowanie kredkami ołówkowymi. • Kształcenie umiejętności rysowania zwierząt z uwzględnieniem ich szczególnych cech wyglądu./ dziecko musi narysować kilka zwierząt- do zabawy poniżej/

12. „Zgadnij, jakie to zwierzę? – podział wyrazów na głoski. • Kształcenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy wyrazów. Mama mówi głoskami nazwę zwierzęcia, a dziecko podnosi do góry odpowiedni obrazek

13. .Zabawy tematyczne z użyciem sylwet zwierząt wg własnej inwencji twórczej dzieci oraz inne dowolne wg zainteresowań dziecka.

 

 

strona:
O przedszkolu
Pokaż szczegóły »

Informacje dla rodziców
Pokaż szczegóły »

Procedury i regulaminy
Pokaż szczegóły »

Rada Rodziców
Pokaż szczegóły »