Data: 2020-02-09
Nr dokumentu: 1522
Rozdział 10
Organy przedszkola, ich kompetencje.
§ 25.
Organami przedszkola są:
1) dyrektor przedszkola;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców.
§ 26.
1. Dyrektor działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez prezydenta Miasta Katowice.
2. Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących
nauczycielami.
§ 27.
Do kompetencji dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie działalnością przedszkola i reprezentowanie przedszkola na zewnątrz;
2) ponoszenie odpowiedzialności za wychowawczy i dydaktyczny poziom przedszkola;
3) dbanie o bezwzględne przestrzeganie zasad związanych z zachowaniem bezpieczeństwa dzieci i pracowników przedszkola;
4) sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania
prozdrowotne;
5) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
6) zapewnianie nauczycielom pomocy i wsparcia w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym, rozwijaniu kompetencji
osobistych i zawodowych;
7) realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
8) realizowanie uchwał i zarządzeń organu prowadzącego;
9) czuwanie nad przestrzeganiem realizacji statutu przedszkola oraz praw dziecka;
10) organizowanie z własnej inicjatywy lub na wniosek rady rodziców powstania rady przedszkola pierwszej kadencji;
11) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola po wcześniejszym zaopiniowaniu go przez radę
pedagogiczną i radę rodziców oraz ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
12) organizowanie obsługi administracyjnej, gospodarczej i finansowej przedszkola;
13) zapewnianie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań opiekuńczych, wychowawczych
i dydaktycznych;
14) wydawanie zarządzeń o charakterze wewnętrznym, regulujących prawidłowe funkcjonowanie przedszkola;
15) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
16) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola;
17) występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawie odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli
i innych pracowników przedszkola;
18) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
19) powiadamianie dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego oraz o zaistniałych zmianach;
20) odpowiedzialność za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
21) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
§ 28.
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących kształcenia,
wychowania i opieki.
2. Rada pedagogiczna działa na podstawie regulaminu, który określa zasady jej pracy i działalności.
3. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
5. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za
zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
6. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu I półrocza, po zakończeniu
rocznych zajęć przedszkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
7. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego przedszkole, Śląskiego Kuratora Oświaty albo,
co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
§ 29.
1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej przedszkola należy:
1) zatwierdzenie planu pracy przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków;
5) przygotowanie projektu zmian w statucie;
6) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ
sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy przedszkola.
2. Rada pedagogiczna przedszkola opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć;
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach przysługującego im
wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
5) powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący w przypadku, jeżeli do konkursu
nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata;
6) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola na kolejny okres.
3. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa. Sposób postępowania
dyrektora określa ustawa o systemie oświaty.
4. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie z funkcji dyrektora
przedszkola.
§ 30.
1. W przedszkolu działa rada rodziców, która jest społecznym organem stanowiącym reprezentację ogółu rodziców dzieci
uczęszczających do przedszkola.
2. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
3. Do kompetencji rady rodziców należy:
1) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
2) opiniowanie pracy nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego;
3) wybieranie spośród swoich członków, przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola;
4) występowanie do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;
5) akceptowanie realizowanych przez przedszkole programów, innowacji pedagogicznych i rocznych planów pracy;
6) wyrażanie zgody na wprowadzanie nowych treści wychowawczych do programów wychowania przedszkolnego wynikających
z bieżących potrzeb zdiagnozowanych przez nauczycieli;
7) wyrażanie zgody na współpracę przedszkola z organizacjami pozarządowymi lub uczelniami wyższymi w celu rozwijania u dzieci
odpowiednich postaw, zachowań i wdrażania ich w świat wartości.
4. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych
źródeł.
5. Tryb powoływania rady rodziców i jej szczegółowe zadania oraz zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności
rady rodziców.
§ 31.
1. Dyrektor koordynuje współdziałanie organów przedszkola.
2. Dyrektor zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji
i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
3. Organy przedszkola współdziałają ze sobą:
1) w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego szacunku
2) dając każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i regulaminów.
3) zapewniając bieżącą wymianę informacji między sobą w sprawach opieki, wychowania i kształcenia dzieci.
4) tworząc jak najlepsze warunki rozwoju dzieci i podnoszenie jakości pracy przedszkola,
5) zapewniając bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami na temat planowanych działań i podejmowanych decyzji.
4. Organy spotykają w każdej chwili w zależności od potrzeb.
5. Wnioski i opinie poszczególnych organów kierowane do innego organu rozpatrywane są na najbliższym spotkaniu.
6. Regulaminy działalności organów przedszkola nie mogą być sprzeczne ze statutem przedszkola.
§ 32.
1. W kwestiach spornych między organami przedszkola, dyrektor pełni rolę mediatora i podejmuje niezbędne działania zmierzające
do rozwiązania konfliktu uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
2. W przedszkolu obowiązuje następujący tryb rozstrzygania sporów między organami Przedszkola:
1) Obowiązkiem organów jest dążenie do rozstrzygania sporów na terenie Przedszkola.
2) Prośbę o rozstrzygnięcie sporu wnosi do dyrektora zainteresowany organ na piśmie, po przedstawieniu prawomocnej uchwały
swojego gremium.
3) W ciągu 14 dni dyrektor wyznacza termin posiedzenia mediacyjnego przedstawicieli organów, między którymi wystąpiły kwestie
sporne.
4) Posiedzenie mediacyjne poprzedza rozmowa prowadzona przez dyrektora ze stronami, wyjaśniająca przedmiot sporu oraz cele
i oczekiwania stron konfliktu.
5) Dyrektor jako mediator prowadzi posiedzenie zmierzające do osiągnięcia kompromisu w przedmiotowej sprawie. Posiedzenie
mediacyjne jest protokołowane.
6) Dyrektor ma prawo powołania różnych zespołów konsultacyjnych, których celem jest pomoc w osiągnięciu porozumienia między
stronami konfliktu.
7) W razie braku kompromisu dyrektor rozstrzyga spór jednoosobowo, kierując się zasadą obiektywizmu, dobrem przedszkola.
8) Decyzja dyrektora w sprawie rozstrzygnięcia przedmiotu sporu jest ostateczna.
9) Spory pomiędzy dyrektorem a innymi organami przedszkola rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący
przedszkole albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Decyzja organów wspomnianych wyżej jest ostateczna.
Informacje o dokumencie
Odpowiedzialny merytorycznie: Mariola Kraj
Wprowadzający: Mariola Kraj
Data utworzenia: 2014-11-03 14:45:30
Ostatnia aktualizacja: 2020-02-09 17:10:28